Hallo allemaal,
Zo, bedankt voor al jullie antwoorden inzake onze vraag "Trex" glitchen.
Eigenlijk was het mijn zoon die het bericht op het forum op mijn vraag plaatste, doch heb mijzelf thans ook ingelogt op het forum zijnde Tduc.
Tja, het was wat dat storingsgedoe. We hebben 2 trexen CCPM XL. Eerst die van mijn zoon gebouwd. Alles leek normaal tijdens indoor doch regelmatig van die nijdige "glitches". Steeds viel de motor en uiteraard de pitch weg in korte "knakken". Snel een Graupner SMC14 SPCM ontvanger erin (MX12)dachten we.
Groot was de teleurstelling toen hij daags nadien buiten dichtbij aan het hoveren was en ........plotseling terug voormeld probleem. Zelfs met SPCM.
Inmiddels was mijn Trex gereed, doch onmogelijk buiten weg te vliegen, storingen tot bijna crashen. Zelfde probleem
.....Alles gedaan, controller voor, dan achter, etc..... . Niets hielp.
Toen ben ik afstand test gaan doen met de MX12 SPCM zenderset.
Beide heli's, ingeschoven antenne, draaiende motor, ong 5 tot 10m zendbereik. Daarna begon de motor uit te vallen. Uitgeschoven antenne ong 15 tot 20 meter, soms meer of minder.
Zo, een ontoereikend zendbereik, absoluut. Onze storingen die we hadden was gewoonweg het zendbereik dat ontoereikend is waardoor de failsave (motor) gas dicht zet en andere servo's in "hold" houdt.
Onze setup: MX 12 SPCM, align 25a controller en 420lf motor, 401 gyro, HB56 hitec servo's.
.....van een vriend, een absolute 3D helitopper, motors en controllers van zijn trex in bruikleen gekregen wegens trex stopzetting, om verder te kunnen testen.
Wat bleek nu......Met zijn Align controller 25A duidelijk verder maar onbetrouwbaar zendbereik. Met zijn Phoenix 35A controller erop, alle problemen weg. Makkelijk 60 meter en meer zendbereik met draaiende motor en ingeschoven antenne, zendbereik niet kapot te krijgen.
Align controller er terug op en alle zendbereik weg.
...........Zo mijn besluit, in ons geval toch, rotzooi, die Align controllers.
Doch, dit zou wel erg toeval zijn, beide controllers stuk??
Met die Align controllers werkt alles normaal, zolang je geen gas geeft, dus de controller laat werken. Dan gaat het mis.
Heb ik dan toch iets verkeerds gedaan??? Volgs mij zijn ze perfekt geprogrammeerd, ( via de zender stick), je kan in feite niets verkeerd doen???
In elk geval, de Align controller is het storende element bij ons.
Nu ben ik eens benieuwd of er onder jullie echte "elektro" kenners zijn inzake controllers etc........die mij eens kunnen uitleggen wat er precies aan de hand is met die Align controllers?
Zelf ben ik al aardig thuis in het heliwereldje maar elektronica, dat is nou echt iets waar ik niet kan over mee praten.
Zo, alle groeten,
Tduc.