Trex storingen, glitches.

• Topicstarter Topicstarter t-rex
  • Startdatum Startdatum
Lappen is altijd slechter dan het probleem zelf oplossen ;) Het probleem is dat er storing ontstaat in de heli ergens. Beter ontvangst is dan een lap middel.

Ik ga eens een multimeter tussen het frame en de staartbuis hangen om te zien of dat spanning op bouwt... en tussen massa en het frame enz...

Viel me wel op dat niet meteen de storing er was.... dus opbouwen van spanning in de staart kan best...

Lappen is altijd slechter dan het probleem zelf oplossen Het probleem is dat er storing ontstaat in de heli ergens. Beter ontvangst is dan een lap middel.

Ieder zijn eigen mening natuurlijk maar de antenne zo uitleggen zoals het hoort noem ik geen lapmiddel maar een eerste vereiste.
Ik vind zelfs dat men maar wat aanklungelt als men dat niet doet.
Als er een abnormale storing is moet je die natuurlijk opsporen zoals een slechte servo, slechte ontvanger, of een motor die meer stoort dan nodig is maar er zullen altijd stoorsignalen aanwezig blijven.

tieske

Geloof me, beter dan dat ik de antenne nu heb kan echt niet. En de bron van de storing opzoeken is gewoon het aller beste.

Als jou zwaartepunt niet uitkomt omdat je accu neit goed ligt wat doe je dan? Lood erin of accu verschuiven? Precies hetzelfde ;)

Ik geloof je op je woord en ik vertel ook alleen maar wat mij geholpen heeft.
Eerst storingen daarna antenne goed gelegd en weg storingen.
Daarna bij iemand anders met een X-400 met storingen het zelfde gedaan en bij hem was toen ook de storing weg.
Was toch mooi geweest als jij ook van je storing af was op zo'n makkelijke manier.
En als je een vergelijking wil maken dan zou ik eerder zeggen dat een slechte ontvangst met een goed zendsignaal eerder overeen komt met een goede ontvangst maar een zender met ingeschoven antenne.
Dan kom je ook niet ver want de stoorsignalen zijn dan snel sterker dan het zendsignaal. Het uittrekken van de antenne is dan geen lapmiddel maar de gene die met ingeschoven antenne vliegt is gewoon een sukkel.

tieske

ja maar de antenne steekt voorbij de rotor dus compleet vooruit... en dat moet meer dan genoeg zijn. Als ik met een dubber super pcm storing krijg op 15 meter afstand klopt er veeeel meer niet dan een verkeer liggende antenne, die dus compleet buiten de heli zit.

mmh.. .als ik de swash servos erg goed belast dan zie je de bec warmer worden en die gaat langzaam terug regelen en ik krijg hem zelfs uitgeschakeld?? Da's wel vaag... maar ik moet dan erg mijn best doen op de servo's.....

met het standaard onderstel had ik geen probleem en met het stk ook niet .
dat is dan ook wel een polyester onderstel met alu wie weet is dat het.
koolstof ge-lijd stroom dus ook storing.
mijn id is het koolstof en staart buis aan massa leggen en kijken of dat wat beters oplevert

alles ligt mooi aan massa :) Erg lage weerstand nu tussen de tip van de staarfin en het puntje van de accu tray ;) Tussen de staartbuis en het frame zat een oneindig hoge weerstand en tussen de accu - en de rest ook. Ik hoop dat het beter is nu....

Hallo allemaal,

Zo, bedankt voor al jullie antwoorden inzake onze vraag "Trex" glitchen.
Eigenlijk was het mijn zoon die het bericht op het forum op mijn vraag plaatste, doch heb mijzelf thans ook ingelogt op het forum zijnde Tduc.

Tja, het was wat dat storingsgedoe. We hebben 2 trexen CCPM XL. Eerst die van mijn zoon gebouwd. Alles leek normaal tijdens indoor doch regelmatig van die nijdige "glitches". Steeds viel de motor en uiteraard de pitch weg in korte "knakken". Snel een Graupner SMC14 SPCM ontvanger erin (MX12)dachten we.
Groot was de teleurstelling toen hij daags nadien buiten dichtbij aan het hoveren was en ........plotseling terug voormeld probleem. Zelfs met SPCM.

Inmiddels was mijn Trex gereed, doch onmogelijk buiten weg te vliegen, storingen tot bijna crashen. Zelfde probleem

.....Alles gedaan, controller voor, dan achter, etc..... . Niets hielp.
Toen ben ik afstand test gaan doen met de MX12 SPCM zenderset.
Beide heli's, ingeschoven antenne, draaiende motor, ong 5 tot 10m zendbereik. Daarna begon de motor uit te vallen. Uitgeschoven antenne ong 15 tot 20 meter, soms meer of minder.
Zo, een ontoereikend zendbereik, absoluut. Onze storingen die we hadden was gewoonweg het zendbereik dat ontoereikend is waardoor de failsave (motor) gas dicht zet en andere servo's in "hold" houdt.

Onze setup: MX 12 SPCM, align 25a controller en 420lf motor, 401 gyro, HB56 hitec servo's.

.....van een vriend, een absolute 3D helitopper, motors en controllers van zijn trex in bruikleen gekregen wegens trex stopzetting, om verder te kunnen testen.

Wat bleek nu......Met zijn Align controller 25A duidelijk verder maar onbetrouwbaar zendbereik. Met zijn Phoenix 35A controller erop, alle problemen weg. Makkelijk 60 meter en meer zendbereik met draaiende motor en ingeschoven antenne, zendbereik niet kapot te krijgen.

Align controller er terug op en alle zendbereik weg.

...........Zo mijn besluit, in ons geval toch, rotzooi, die Align controllers.

Doch, dit zou wel erg toeval zijn, beide controllers stuk??
Met die Align controllers werkt alles normaal, zolang je geen gas geeft, dus de controller laat werken. Dan gaat het mis.
Heb ik dan toch iets verkeerds gedaan??? Volgs mij zijn ze perfekt geprogrammeerd, ( via de zender stick), je kan in feite niets verkeerd doen???

In elk geval, de Align controller is het storende element bij ons.

Nu ben ik eens benieuwd of er onder jullie echte "elektro" kenners zijn inzake controllers etc........die mij eens kunnen uitleggen wat er precies aan de hand is met die Align controllers?
Zelf ben ik al aardig thuis in het heliwereldje maar elektronica, dat is nou echt iets waar ik niet kan over mee praten.

Zo, alle groeten,
Tduc.

.....van een vriend, een absolute 3D helitopper, motors en controllers van zijn trex in bruikleen gekregen wegens trex stopzetting, om verder te kunnen testen.

Hmm...wie is die vriend... en heeft ie nog leuke dingen te koop ;-) ???

Hallo Marcel,

Tja, die vriend heeft niets inzake TRexen meer. Alles verkocht.

Ik ben uit België, vlieg heli in KMC club te Meerhout.

ja maar ik heb een hacker master regelaar die 0,0 storing gaf op de lipoly. Dus de regelaar stoort niet direct op de ontvanger. Wel kunnen slechtere servo's misschien een minder goede bec onderuit krijgen terwijl ze met een super goede bec van de cc35 het wel goed doen. Maar aan jullie verhaal te lezen was het met alleen draaiende motor....

Tja, elke regelaar pulseerd anders... kan dus ook slechter zijn.

heren
En speciaal Tduc
Ik gebruik hier een CC35A controller en heb last van glitche dus opzich is dat niet alleen zaligmakend.
jan

Hoi tduc

Dat de regelaar storing veroorzaakt was me wel bekend maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat de ene regelaar meer stoort dan de ander.
Mooi dat bij jullie het probleem opgelost is.

tieske

aarding lijkt te werken.. geen storing op de controls gehad maar de motor leek even uit te gaan. Was in een erg heftige maneuvre dus kan zijn dat ik veel toeren opwekte en hij daarom neven uitging. Pakte ook meteen weer op en de besturing leek continu goed.

hey

ik heb ook een soort van storing, het lijkt dan net of je pakket leeg is dan valt de motor gewoon weg. Maar daar na pakt hij hem wel weer gewoon op. Heel vreemd en het komt het meeste voor als mijn pakket vol is

motor 32kv van align
25A regelaar van align
PCM ontvanger

ik heb verder nog nooit storing tot voorkort dan

bij mij blijven alle servo's ook gewoon werken

peter

wel gek... dat heb ik ook precies.. hacker regelaar en futaba pcm. Ontvanger staat ook niet op failsafe met regelaar uit dus.....

ja inderdaad hij heeft het nooit gedaan maar nou durf je gelijk een stuk minder op dat je hem niet vertrouwd erg vervelend :cry: ik zou niet weten waar dat in zit :?

peter

Gisteravond heb ik ook 2 van deze vreemde storingen gehad. De ontvanger ging voor een paar tiende van een seconde op failsafe, waarna hij weer vrolijk verder ging. Dit gebeurde 2 keer in een rechter bocht waarbij de hoek van de heli ten opzichte van de zender beide keren nagenoeg gelijk was. Gaat hier om een Futaba pcm ontvanger en T-Rex SE met Align motor en ESC.

Ik zal eens testen met de antenne helemaal uitleggen. Hij loopt nu door een rietje naar de staartfin en vanaf daar gaat hij weer een centimeter of 20 terug.

Back