Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister

De photo-etch-deeltjes aan de onderzijde van de fore top gallery met SLO-Zap.

IMGP5711.JPG

De kit voorzit 2 misthoorns, maar Bismarck had er maar 1. de Andere gaat dus in de opslag :)

Veel modelbouwplezier,

Alle accessoires van stap 30 op het admiral’s bridge deck en tegen de achterzijde van de fore superstructure gelijmd.

IMGP5712.JPG

IMGP5710.JPG

Bovenste deel van de fore top op het Admiral’s bridge deck gelijmd met Revell Contacta professional, waarmee ook stap 31 afgewerkt is.

IMGP5713.JPG
IMGP5714.JPG

Veel modelbouwplezier,

Stap 33 afgewerkt met het plaatsen van de richt- en zoekaparatuur op de fore top gallery en de trap naar het zoeklichtplatform.

IMGP5717.JPG

Stap 34: Flakleitstand A en B (4 meter rangefinders in domes voor de zware luchtafweerkanonnen) aan bak- en stuurboord geplaatst.

IMGP5718.JPG
IMGP5719.JPG

Veel modelbouwplezier,

Portholes en ramen van de voorste dekopbouw gevuld met een tandenstoker (satéprikker) met Micro Kristal Klear.

IMGP5721.JPG
IMGP5722.JPG

Micro Kristal Klear is een PVA-lijm die volledig transparant opdroogt en daarom uiterst geschikt is voor het aanbrengen van kleine ramen in schepen of "canopies" van vliegtuigen.

veel modelbouwplezier,

De “mooring manoeuvre lichts” (rood) en de” top lights” (wit) in de mast op de hoofdrangefinder geschilderd.

20230426_151448.jpg

De 2 10 meter en de 7 meter rangefinders geairbrushed met Vallejo 71.121 light gull grey en de maskingtape aan de voet verwijderd.
De bovenkanten van de 3 rangefinders donker grijs geschilderd.

IMGP5725.JPG

Veel modelbouwplezier,

Laatst bewerkt:
De voorbije weken heb ik intussen de romp vaarklaar gemaakt:

Achterste baltic stripe aan bakboord van de romp gecorrigeerd, die zat ongeveer 17 mm te ver naar achter om te passen bij de bovenbouw.

Voor en achterdek 1x in de acryl vernis gezet (spuitbus Vallejo)

Romp ontvet met white spirit en 3x in de acrylvernis gezet.(Help me er aan te herinneren dit nooit meer te kopen (zie verder)

Romp met water en een fijn schuurlatje opgeschuurd.

Hoewel zeer voorzichtig geweest toch op een plek gewoon door de blanke lak en onderliggende medium-grijze verf geschuurd en op de wit-zwarte banden komt de vernis er in rolletjes van af.

Middengrijs en wit bijgeairbrushed.

Romp eerste maal in de Vallejo polyurethaanvernis gezet (glanzend)
De dag erna de romp tweede maal in de polyurethaanvernis gezet (mat)
En de volgende dag de romp en dekuiteinden met matte Vallejo polyurethaanlak geairbrushed.
Dit geeft een mooie egale afwerking die tevens krasbestendig zou moeten zijn.

upload_2023-4-27_18-24-19.jpeg

Veel modelbouwplezier,

Dag Herman,

Wordt een echt mooie boot , en wat een details. Petje af, hoor.

Vraagje : waar koop jij Micro Kristal Klear ?
Ik wil dit gebruiken voor de patrijspoorten van mijn Alice.
Plan is om eerst koperen patrijspoort ringen in romp te lijmen met seconde lijm
En na aanbrengen epoxy en verf , de plastic glaasjes er in te lijmen met Micro Kristal Klear.

Gr. Menne

Toen kon ik dus zorgeloos met smeermiddelen aan de slag zonder me zorgen te maken dat deze de acrylverf zouden aantasten.

IMGP5702.JPG

Uierzalf gesmolten in de microgolfoven en met een injectiespuit en de schroefaskokers en de roerkoningen gespoten.
Schroefassen met hun accessoires geplaatst.
Roeren geplaatst en de servohoorn en stangen gemonteerd.

IMGP5703.JPG

IMGP5704.JPG

IMGP5705.JPG

Veel modelbouwplezier

Bij het plaatsen van voorgaand bericht bemerk ik pas dat ik bij het plaatsen van de buitenste schroefassen geen rekening mee gehouden heb met de draairichting.
50% kans het juist te hebben gedaan, maar natuurlijk precies andersom.
upload_2023-4-28_18-22-21.jpeg

Dat wordt dit weekend dus nog even gecorrigeerd.

Mijn lokale modelbouwwinkel in Brugge heeft ze op voorraad aan 8 euro, maar ik weet niet wat de verzendingskosten naar Nederland zijn, meestal niet van de poes.
zoeken - Neverland

Ik vond ze ook op Amazon.NL, tegen de woekerprijs van 33 euro, en op Amazon.DE voor 9,50+verzending.

Hoi Herman,
Dankzij tip van Klaas , Micro Kristal Klear besteld bij lokale modelbouw winkel in Groningen. (€ 7,- )
Dank voor reactie .
Suc6 met de Bismarck.

De aandrijving voor de schoorsteenkranen op het schoorsteenkraanplatform gelijmd.

IMGP5731.JPG

Searchlights: gaatje voor doorvoer van de stroomdraden in de voet geboord en de bedrade searchlights gemonteerd . De beschermingsroosters vooraan de armaturen gelijmd met glanzende vernis.

IMGP5732.JPG

Diverse onderdeeltjes van de schoorsteen geschilderd en geplaatst.

De resterende draadjes van de zoeklichten door de gaatjes naar de binnenzijde van de schoorsteen geleid en de voorzijde van de 4 zoeklichten bijgestipt met lichtgrijze verf.

Messing kabelgoten en ladders tegen de schoorsteen gelijmd met roze ZAP CA-lijm thin.
IMGP5733.JPG

De diverse plastic onderdelen en tenslotte de messing “handrails” aan funnel en funnelcap bevestigd.

IMGP5734.JPG

Veel modelbouwplezier,

Herman, Sluit wel al die uitlaatpijpjes rond de schoorsteen goed aan! Zouden die van de hulpmotoren zijn of om een rookgordijn te kunnen leggen? Of gaat de info bij het model niet zo ver? Gr. Klaas.

Sluit wel al die uitlaatpijpjes rond de schoorsteen goed aan! Zouden die van de hulpmotoren zijn of om een rookgordijn te kunnen leggen? Of gaat de info bij het model niet zo ver?
Nee Klaas, het model gaat niet zo ver. :)
Zelfs in het zeer uitgebreide boek in de serie Anatomy of the Ship - Tha battleship Bismarck door Stephan Draminski wordt hier niet op ingegaan.
Voor het aanleggen van een rookgordijn is er een voorziening op het achterschip, met 2 uitlaten even boven de waterlijn, maar ook deze uitlaten heb ik niet aangebracht omdat ik de romp niet wil doorboren om waterinsijpeling te voorkomen.
De 2 ronde deksels aan de voeten van de matrozen geven toegang tot een ruimte voor het installeren van de "smokecanisters".
upload_2023-4-30_13-48-9.jpeg

De uitlaten zijn hieronder te zien bij het rode pijltje.
upload_2023-4-30_13-52-32.jpeg

Bedankt voor de info Herman! Zal wel goor spul zijn geweest wat uit die gaatjes uit het hek kwam. Doet me opeens denken aan een paar andere smokecanisters, maar zal daarmee dit draadje niet vervuilen. Zet die herinneringen straks bij een biertje wel in het café. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Back