FlySky vs FrSky
De Turnigy 9x is een tijdje verkocht inclusief (ingebouwde = NIET modulair) 2.4GHz van FlySky (eerst type V1, die was nog wel modulair, daarna type V2, die ingebouwd was). Ik ken de V1 niet.
De V2 systemen hadden maar 3 ontvangers die ermee compatible waren: de originele (grote) 8 kanaals, een 6 kanaals en een 3 kanaals "truck" ontvanger.
Veel V1 en V2 systemen zijn omgebouwd naar FrSky 2.4GHz technologie omdat die ook telemetrie ondersteunen. Daardoor kwamen er veel V1 en V2 "modules" beschikbaar. Ik heb zelf ook zo'n losse V2 modules op die manier op de kop weten te tikken, om een oude 35MHz zender naar 2.4GHz om te bouwen.
Ik kan mijn ervaring met de FlySky V2 delen:
- ik heb nog nooit een storing gehad, terwijl ik redelijk veel vlieg, en in totaal 6x3kanaals, 5x6kanaals en 3x8kanaals ontvangers in bedrijf heb (ja..14 toestellen). Ik vlieg ook met 2 meter grote brandstofkisten, en ben mijn oorspronkelijke aarzeling inmiddels kwijt door de overtuiging dat dit betrouwbaar werkt.
- zelfs de "truck" (indoor?) ontvanger heeft een gigantisch bereik (zie eerder gepubliceerde foto's van vliegen bij het meer van Lugano of op de Brennerpas). Er is dus technisch niks mis met het FlySky systeem wat betreft controle van je eigen toestel.
- er is altijd veel discussie geweest over het wel-of-niet gecertificeerd zijn (CE) van deze FlySky V2 (2.4GHz) technologie, en ik denk dat het boekdelen spreekt dat deze modules NIET in europa verkocht worden. De nieuwe Turnigy 9xr zender wordt ook uitsluitend zonder 2.4 module verkocht. Er is vast iets met dit systeem dat niet 100% klopt met de europese wetgeving.
FrSky
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar binnen onze club wordt het gebruikt, inclusief telemetrie, in verschillende zenders. Het is een gecertificeerd systeem, en ik zou dan ook niet aarzelen om het toe te passen.
Voorlopig blijf ik Turnigy V2 gebruiken, vanwege de goedkopere ontvangers, maar mocht er ooit een reden zijn om te wisselen wordt het FrSky.