Turnigy 9X 9Ch Transmitter

Ik kan er naast zitten maar dit certificaat staat op naam van Hextronik en niet op de naam van Turnigy.
Hextronik is ook het bedrijf waaraan de betalingen gedaan worden.
Het CE is 0678, hetzelfde nummer als op het certificaat.
Bovendien staat op de sticker in welke landen deze zender toegelaten is.
Deze sticker zit ook achter op de zender.
Maar..... België staat daar niet bij!!
Ook staat in het certificaat om welke zender het gaat.
CE certificaat

Hier lijkt dus alles OK. (In Nederland)

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De zender wordt in het Duitse warenhuis verkocht zonder hf-module en zal in die uitvoering zeker aan de CE voldoen. De fabrikant is dan niet verplicht aanvullende keuringen te laten uitvoeren door een erkend keuringsinstituut.

Als je echter dit CE certificaat goed bekijkt zijn er nogal wat dingen, die opvallen.

Allereerst is het een conformiteitsverklaring, geen CE certificaat. Deze verklaring dient afgegeven te worden door degene, die het apparaat binnen de EU op de markt brengt. De ondertekenaar is Anthony Hand, de eigenaar van HobbyKing en blijkbaar ook de eigenaar van HexTronik.
De fabrikant is (volgens het formulier) Dynamic Model Design Limited. Van deze firma heb ik geen gegevens teruggevonden. Ik weet wel, dat de eigenlijke fabrikant van de hardware FlySky is en dat de zender onder diverse merknamen wordt verkocht.
Het nummer achter de CE is 678 en dat is een notified body (een door de EU erkend keuringsinstituut). Het apparaat is echter volgens deze verklaring gekeurd als short range device (EN 330-440), dus heeft het een afgestraald vermogen van slechts 10 mW. Daarmee kun je uiteraard niet vliegen. Nu zit er in het geheel geen hf-module in, dus wordt er ook niets uitgezonden en hoef je je hierover niet druk te maken. Wel raar dan, dat de zender met zo'n hf-module is gekeurd.

Als je echter dit goed bekijkt zijn er nogal wat dingen, die opvallen.

Het nummer achter de CE is 678 en dat is een notified body (een door de EU erkend keuringsinstituut). Het apparaat is echter volgens deze verklaring gekeurd als short range device (EN 330-440), dus heeft het een afgestraald vermogen van slechts 10 mW. Daarmee kun je uiteraard niet vliegen. Nu zit er in het geheel geen hf-module in, dus wordt er ook niets uitgezonden en hoef je je hierover niet druk te maken. Wel raar dan, dat de zender met zo'n hf-module is gekeurd.

OK, hier spreekt de man met kennis.
De rijdende rechter zou zeggen, "dit is mijn uitspraak, daar moet u het mee doen."

Maar het gebruik in Nederland met bijgeleverde module??
:( :confused:

Welk bijgeleverd module? In Europa zijn ze niet te koop mét module.

Waarom dat zo is?........vul zelf het antwoord in en kleur de plaatjes ;).

Hoe zit het dan eigenlijk met de andere merknamen waaronder deze zender wordt verkocht, zoals de Eurgle 9x en zo was er nog eentje, of zelfs meer namen?

FlySky protocol in een andere RF module is op zich in ieder geval wel CE, onder andere de Trex100s van Align gebruikt dit protocol en ook de WL Toys V911, die door ik dacht Hype ook op de Europese markt wordt verkocht, onder een andere naam.

Welk bijgeleverd module? In Europa zijn ze niet te koop mét module.
Waarom dat zo is?........vul zelf het antwoord in en kleur de plaatjes ;).

Zodra de zender binnen is ga ik controleren.
Daarin scoor jij weer een punt Corrien. ;)

Wat dat certificaat betreft.
Wij gebruiken i.d.d. een verkeerde benaming.
Het heet conformiteits verklaring, (declaration of conformity).

CE 0678 betekent het volgende;
"Dit apparaat is goedgekeurd volgens de Europese R&TTE-richtlijnen. Het
apparaat werkt via een zender/ontvanger van 2,4 GHz. Controleer in geval
van twijfel of het gebruik van dit apparaat in uw land is toegestaan.
CE0678(!)"

Dus Zender OK, maar de module ???.

Ontvangers worden in Nederland verkocht. Dus OK.

Een CE voor een 35 MHz zender heeft code CE 0682.

Maar pas op, CE alleen kan betekenen Chinese Export. :D

Ook kom je FCC tegen (om het ingewikkelder te maken) op de module.

full

Wikipedia zegt;
"The FCC Declaration of Conformity or the FCC label or the FCC mark is a certification mark employed on electronic products manufactured or sold in the United States which certifies that the electromagnetic interference from the device is under limits approved by the Federal Communications Commission.The FCC label is found even on products sold outside the US territory, because they are either products manufactued in the US and had been exported, or they were manufactured in other nations which have US as a prime market (e.g.: Japan, China). This makes the FCC label recognizable worldwide even to people to whom the name of the agency Federal Communications Commission is not familiar."

Moet ik hier uit concluderen dat de modules ook toegelaten zijn, of alleen in de US?? Corrien?

In Engeland worden ze verkocht met FCC verklaring. Dat is ook een EU land. Op de doos die wij ontvangen staat ook FCC gedrukt.

Turnigy Engeland

Wat hebben jullie op jullie modules staan?

Hier word ik ook niet veel wijzer van.
Federal Communications Commission

Dan de laatste vraag, zijn er in de EU modules te koop van een ander merk wat hierin past?

Hoe zit het dan eigenlijk met de andere merknamen waaronder deze zender wordt verkocht, zoals de Eurgle 9x en zo was er nog eentje, of zelfs meer namen?

FlySky protocol in een andere RF module is op zich in ieder geval wel CE, onder andere de Trex100s van Align gebruikt dit protocol en ook de WL Toys V911, die door ik dacht Hype ook op de Europese markt wordt verkocht, onder een andere naam.

Die andere is Imax 9x.

Het gaat hier uitsluitend om formaliteiten, waarover we het hier op het forum al meerdere keren uitgebreid hebben gehad. Vermoedelijk kunnen we het dus hierna beter weer over de zender zelf hebben.

Toch enige correcties:

- onze zenders behoren tot de categorie 'verhoogd risico', waarbij het verplicht is om de keuringen van het zendgedeelte te laten verrichten door een 'notified body'. Dit is een binnen de EU erkend keuringsinstituut, dat een eigen identificatienummer heeft. Het nummer op de CE sticker is van dit keuringsinstituut. In deze lijst kun je deze instituten terugvinden met daarbij ook hun werkterrein: EUROPA - European Commission - Enterprise - Regulatory policy - NANDO
- een conformiteitsverklaring moet worden afgegeven door degene, die de apparatuur op de Europese markt brengt. Hiermee is deze dan verantwoordelijk voor de CE-aspecten en tevens produktaansprakelijk. Deze verklaring moet bijgeleverd zijn bij het produkt of er moet een verwijzing aanwezig zijn waar deze verklaring te vinden is. Als teken, dat e.e.a. helemaal klopt moet er een CE-markering op het apparaat aanwezig zijn bij verkoop. Deze CE-markering heeft zelf geen verdere rechtsgeldigheid. Bij gebruik van de apparatuur hoeft er dus niet per sé een (leesbare) CE-markering op het apparaat aanwezig te zijn.
- bij buiten de EU gekochte apparatuur is de koper er zelf voor verantwoordelijk, dat de apparatuur aan de CE-normen voldoet. Een conformiteitsverklaring is dan uiteraard ook niet meer van toepassing. Je kunt helaas niet zelf goed controleren of een CE deugt of niet. In tegenstelling tot de FCC in de USA zijn CE-keuringen namelijk niet openbaar.

Dat weet ik uiteraard niet allemaal. Overigens heeft dit niets te maken met een protocol, maar de fysieke eigenschappen van het afgestraalde signaal. Er zijn twee normen: beneden de 10 mW e.i.r.p. kan het apparaat worden gekeurd als short range device (voor indoor- en parkflyer-sets), beneden de 100 mW e.i.r.p. (vliegzenders) behoort het tot de categorie 'breedband datasystemen'. Bij binnen de EU gekochte apparatuur kun je aan de conformiteitsverklaring zien op welke normen er is gekeurd. Voor vliegzenders moet er o.a gekeurd zijn op EN 300 328 V1.7.1 (en in de toekomst V1.8.1).

Laatst bewerkt:
Helder !-?

OK Corrien, bedankt.

Dat snap ik allemaal.
Bedankt voor de uiteenzetting.

Maar keihard maken is voor nog alsnog wat vaag.

Gewoon lekker vliegen en zorgen dat je geen brokken maakt op de openbare weg (lees bebouwde kom, buiten je vliegveld etc.).

(Nee, nee wildvliegers, je hoeft niet te reageren want zo is het niet bedoeld. Ha, ha. :rolling:)

Hij is binnen!

Vandaag de zender binnen gekregen.

De backlight erbij. Is white maar er is een blauwe onderweg.

Direct ook nog een paar ontvangers in NL erbij gekocht.

Ook het lipo transmitter pack is binnen.
Ik kan mij gaan uitleven op de instellingen en het programmeren, etc.

Even een paar uurtje laten acclamatiseren i.v.m. condensvorming.
(Hij komt tenslotte zo uit de auto binnen bij -2 graden.)

Ik ben benieuwd.

Laatst bewerkt:
Makkelijk!!!

De zender werkt perfect en redelijk makkelijk te programmeren.
Even wennen met die "switch error" melding. Gewoon alle schakelaars naar achteren.

Binden is gelukt maar ik weet niet meer hoe ik dat gedaan heb. (Dom he.) :confused:

Ik heb een paar vraagjes;

- waarvoor dient de knop achter op de module; "bind range test"?

- welke kleine 6 kanaals ontvangers passen er nog meer bij (merk)?

- hoe kan ik het geluid van de buzzer instellen?

- hoe ik kan een waarschuwing instellen voor de accuspanning van het accupack van de zender?

- sticks kalibreren, is dat nodig, nuttig?

full

- hoe ik kan een waarschuwing instellen voor de accuspanning van het accupack van de zender?

full

Bind/range test-knop is voor het binden, of testen van de ontvangst. Druk je erop met de zender aan, dan wordt het zendvermogen beperkt, en zul je storing door bijvoorbeeld een slecht geplaatste ontvangerantenne eerder opmerken.

Er passen alleen de ontvangers van HK/Turnigy bij of ontvangers die alleen een andere sticker hebben, maar gewoon hetzelfde zijn. Welkom in de wereld van 2.4 GHz, met elk merk zijn eigen ontvanger...
Je kan wel ook met een 3 kanaals HK ontvanger binden, handig voor als je weinig ruimte in je model hebt.

Geluid instellen kan met de standaard firmware niet, dacht ik.

Om de waarschuwingsspanning aan te kunnen passen heb je andere firmware nodig, ER9x.

Sticks calibreren zou je in principe maar 1 keer hoeven te doen.

bedankt.

Bind/range test-knop is voor het binden, of testen van de ontvangst. Druk je erop met de zender aan, dan wordt het zendvermogen beperkt, en zul je storing door bijvoorbeeld een slecht geplaatste ontvangerantenne eerder opmerken.

Sticks calibreren zou je in principe maar 1 keer hoeven te doen.

Bedankt, snelle ractie.
Ik had inmiddels al wat gevonden op internet.
Dat binden is me dus "onbewust" gelukt. :D

Ook dat stick kalibreren is; met de rechtse trims, elev. omhoog en ail. naar links en dan de zender aanzetten enz.?

Ja, ja, Opa moet mee in de vaart der techniek. :pc:

Wat de HK ontvangers betreft moet ik dus ook letten op V1 of V2.
In mijn geval dus V2 of er moet niets bij staan?
Is dat nog een bepaald systeem??

Inderdaad V2, en deze 3-kanaals:
Hobby King GT-2 2.4Ghz Receiver 3Ch

Systeem heet FlySky (niet te verwarren met FrSky) en een aantal zenders van andere merken gebruiken het ook. Zo kun je de Trex 100s helicopter en de WL Toys V911 heli ook met de 9x zender besturen of de zender van een Trex 100s binden met zo'n V2 ontvanger.

De zender werkt perfect en redelijk makkelijk te programmeren.
Even wennen met die "switch error" melding. Gewoon alle schakelaars naar achteren.

Binden is gelukt maar ik weet niet meer hoe ik dat gedaan heb. (Dom he.) :confused:

Ik heb een paar vraagjes;

Hmmmm... ben ik de enige die dit een beetje raar en misschien wel brutaal vind? Gewoon een product bij een winkel kopen en bij anderen de vragen over het product stellen?
De winkelier en in dit geval ook de producent van het merk lijkt mij prima in staat al je vragen te beantwoorden.

Denk wel dat je de enige bent.
Volgens mij is een forum juist om elkaar te helpen.
Gister nog een vraag gekregen van het forum klus idee.
Heb ooit een WTW gerepareerd, werd de vraag gesteld hoe ik dat gedaan had.
Heb deze man/vrouw keurig verteld hoe dat aangepakt moet worden.
Hij had natuurlijk ook naar een installatiebedrijf kunnen gaan en daar of een nieuwe bestellen of de oude voor heeeeeel veel geld laten repareren.
Af en toe elkaar helpen geeft het leven weer vreugde.

:yes:
Hij had natuurlijk ook naar een installatiebedrijf kunnen gaan en daar of een nieuwe bestellen of de oude voor heeeeeel veel geld laten repareren.

:yes::worship::proost:

Dat is dus wat anders. Als je in dit geval iets nieuws koopt heb je alle recht op service en garantie bij je leverancier.

Dat is dus wat anders. Als je in dit geval iets nieuws koopt heb je alle recht op service en garantie bij je leverancier.

Goh, heb ik hier op het forum ook wat verkeerd gedaan.
Moest mijn ontvangers updaten maar lukte in eerste instantie ook niet heb het hier na gevraagd en voila.
Dus ook met nieuwe dingen zou je hier wel eens een vraag kunnen stellen.

Zoals hier [120869] graupners-2-4ghz-hott-systeem-41

En nu weer over de Turnigy 9X:ontopic:

Back