Twister goes Molded

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Alex Hoekstra, 19 dec 2007.

  1. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Ha Alex,

    Dat is een beetje het probleem met die groene mallen ( volgens mij is dat Sika M900??).
    Ik had hetzelfde probleem. Als je niet meteen doorwerkt komen de gevacumeerde schalen los, puur door de krimp. ( op dit moment liggen er bij mij ook 2 onder het vacuum en dit gaat er pas af als ik de boel meteen kan sluiten)
     
  2. Peter Aanen

    Peter Aanen

    Lid geworden:
    20 apr 2006
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Wolvega
    Ha Alex,

    Ziet er mooi uit!! Ben benieuwd wanneer de eerste molded Twister het luchtruim in gaat. Hoe dik is het balsa?

    Peter
     
  3. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Balsa is 0.6mm dik.
    Eerst nog een beetje expirimenteren met de vleugels. Over een paar weken zal er wel een model vliegen denk ik.
     
  4. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Vandaag het 2e vleugeltje uit de mal gehaald.
    Deze keer niet met earosil verdikte hars aan de buitenkant maar gewoon standard hars maar wel volledig voorzien van een dunne verflaag.
    Met een gewicht van 129 gr. al een stuk beter en het kan ongetwijfeld nog lichter.
    Deze keer ook de buiten en binnelaag glas in één bewerking er in gelegd. Dit scheelt een volle dag drogen en is mij best bevallen. De vleugel is kaarsrecht en bleef ook goed in de mal zitten toen het vacuum er af ging.
    Klein minpuntje nog . Op de voorlijst zitten een paar kleine plekjes waar de verf in de mal bleef zitten. Waarschijnlijk een kwestie van beter waxxen de volgende keer. Al met al een heel aanvaardbaar vleugeltje en deze zal binnenkort wel op een van mijn rompen gezet worden.

    [​IMG]

    De naam Twister is verhuisd van het aileron naar de vleugel omdat ik het niet mooi vond uitkomen op de koolstof strip.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    't wordt steeds mooier

    Alex,

    Heel mooi......
    Cheers

    Bart
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2008
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Errug mooi :thumbsup:
     
  7. Peter Aanen

    Peter Aanen

    Lid geworden:
    20 apr 2006
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Wolvega
    Nice !!!!!
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hi Alex,

    Ziet er erg mooi uit.

    Het gewicht is ook netjes. Alle Aspi vleugels die ik in handen heb gehad (schuim/disser) waren zo rond de 125 gram. De balsa vleugels van de Kisar zitten rond de 140... Zou zeggen dat het bij jouw prima past wat het gewicht betreft.
    Ben alleen nieuwsgierig hoe deze vleugels (met die 0.6 mm balsa als materiaal voor de schaal) zich op termijn gaan gedragen. Vermoedelijk doordat het hout "werkt" onder invloed van de luchtvochtigheid gaan zich harde plekken zoals liggers en andere versterkingen aftekenen.
    Dit verschijnsel heb ik al bij verschillende andere balsa schalenvleugels gezien.

    Maar desondanks, desalniettemin; ziet er erg mooi uit en zal zeker zo mooi vliegen

    Arno
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2008
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Uhhh waarom eigenlijk in eerste instatie verdikte hars. Je wilt toch juist de hars lekker dun hebben zodat die goed opgenomen wordt in het laminaat??
     
  10. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    vleugel

    Erg mooie vleugel en echt een enorme verbetering om de naam zo te plaatsen.

    Alex, je romp heeft vandaag voor de tweede keer gevlogen. Woensdag had ik al even gevlogen met de nieuwe kist maar toen had de vleugel nog geen werpstift.

    Vandaag begon na een tijdje mijn stabilo los te zitten.Het pylonnetje is wat smaller dan ik gewend ben zelf te maken en verder vastschroeven hielp niet. Maar omdat het stabilo gewoon goed zit (qua instelhoek) hem net maar gewoon vastgeplakt met een glasmatje op de pylon.
    Maar verder ziet het er prima uit met de romp.

    Zondag maar weer eens proberen.

    Loet
     
  11. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Da's verdraaide mooi zeg!

    Alex,

    Zo..... da's mooi.

    Kon me niet inhouden en een tekeningetje gemaakt.

    [​IMG]

    Ja, het is een beetje voor de hand liggend, dat werveltje, maar ziet er wel leuk uit.


    Groeten

    Frans
     
  12. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik heb wel aan zo iets gedacht maar het is in de praktijk erg moeilijk om zo een spuitmal te maken met al die gaten. Heb het dus maar simpel gehouden.
     
  13. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    De verdikte hars word ook wel opgenomen en zorgt er voor dat er nagenoeg geen pinholes in zitten. Balsa vleugels zijn enigzins gevoelig voor vocht dus is het belangrijk dat het oppervlak dicht is.Word daardoor wel iets zwaarder. Dit heb ik met de 2e vleugel bereikt door 'm geheel te spuiten.

    Binnenkort ga ik wel een keer een vleugel met rohacell bouwen. Deze zal dan waarschijnlijk niet geheel gespoten worden. Rohacell kan beter tegen vocht.
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Je heb gelijk daar dacht ik ook aan toen ik het tekende, hoe krijg je het in hemelsnaam eenvoudig op.
    Daarbij de factor tijd, je moet niet een uur bezig zijn om een leuk plaatje op je vleugel te zetten, da's onzin.


    Groet

    Frans
     
  15. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Jan Somers folie

    Alex,

    Een truc om je vleugels water dicht te krijgen is het toepassen van zgn Jan Somers folie
    op de buiten kant van je vleugel. Dit is naar ik meen een 2 um dikke transparante folie die
    je dan als eerste laag in je negatief mallen legt. Ik heb de folie niet, maar Mike Woodhouse,
    Free Flight Supplies nog wel. De folie breng je aan in je negatief mal door met het met een flanellen doek van het midden uit naar de voorlijst en achterlijst te strijken. Ik heb de folie
    in het verleden we toegepast toen ik mijn A2 vleugels in negatief mallen bouwde.
    Cheers

    Bart
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Even een beetje :offtopic:

    Vandaag tussen de buien door even staan gooien met de balsa Aspi. Het natte gras en de kleine buitjes zorgden al snel voor grote donkere natte plekken op de vleugel. :mad:
    Onder deze omstandigheden had ik beter de rohacell versie kunnen pakken.
    Dat heb ik later op de middag ook gedaan maar bij een van de eerste vluchten waarbij ik door een mager, snel verplaatsend belletje ver weg werd gezet kon ik niet meer terug komen. Althans niet ver genoeg. Resultaat een zwemmende Aspi in een kanaaltje. Gelukkig niet met de balsavleugel pffffffff.
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    @ Bart en Alex,

    Vergeet deze folie maar...... Dit idee had ik al een hele tijd geleden, maar 2 vleugelbouwers die ik van dit goedje voorzien heb (deze folie dus) waren a. niet echt blij met de verwerkbaarheid van het spul en met b. het uiteindelijke resultaat, wat op zijn zachts uitgedrukt niet helemaal optimaal was.......
    De vleugelbouwers in deze waren Dremmler van de Aspi en Schnarrenberger van de Kisal.

    Artno
     
  18. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Arno,

    Toch heb ik er mee kunnen werken, door de statische elektriciteit bleef de folie 'kleven' in de mal. Nu moet ik wel zeggen mijn A2 vleugels van destijds maar een enkel gekromd vlak hadden, enne ik zeg niet dat het een makkelijk karweitje is...
    Cheers

    Bart
     
  19. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Peter heeft het goedje in zijn Aspi vleugel tussen de glaslaag en het hout laten lijmen. Op een paar kleine kreukeltjes na die wel zichtbaar zijn maar niet voelbaar zag het er helemaal niet zo slecht uit.
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Alex, heb je misschien trouwens een foto van een rompje met RC erin? Ben wel benieuwd hoe jij dat doet :).
    Carbon komt eraan trouwens. Op me werk ff wat karton meegenomen, gooi het morgen op de post richting het verre noorden.
     

Deel Deze Pagina