Twister goes Molded

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Alex Hoekstra, 19 dec 2007.

  1. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi en toch een garantie voor succes ?

    "Een mooie kist is nog geen garantie voor succes. Bovendien komt Team twister om het tegen ze op te nemen"

    Alex,

    Ik hoop dat het eerste gedeelte van deze uitspraak niet waar is, maar als je er nog steeds zo overdenkt zal ik maar niet zeggen dat ik dit toch wel een heel mooi model vind....

    Cheers

    Bart
     
  2. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Het houd succes ook niet tegen ;-)


    Deze kist heb ik beperkt tot 140 gr omdat hij al 288 weegt. Ik heb de ballastkamer ingekort. Uit de mal is hij langer. 200 gr is wel mogelijk maar niet noodzakelijk lijkt mij.
    Zou best eens kunnen. Mits het er ook daadwerkelijk komt en het betaalbaar is.
     
  3. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Alex,

    140 gram lijkt me inderdaad meer dan voldoende (normaal kom ik niet verder dan 70 gram).
    Eindelijk een DLG waarbij het gewicht makkelijk te wisselen is!!!!

    Bas
     
  4. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Je zou als ballast bv wolfram kunnen gebruiken ( kost wat heb je wat, maar werkt wel!)
    meer ballast op een kleiner punt gecentreerd.
     
  5. Bas B

    Bas B

    Lid geworden:
    30 apr 2007
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    Hilversum
    Jeroen,

    helemaal mee eens:

    Soortelijke massa lood is 11.3 kg/dm3.
    Soortelijke massa wolfraam is 17,8 - 19, 6 kg/dm3.

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2008
  6. goswijn

    goswijn Guest

    Neem dan Plutonium (19,83), dan heb je er nog iets aan in het donker :)
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    En is dat dan echt zo goed/duidelijk merkbaar ??

    Arno
     
  8. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    bij 140 gr ballast zit het eind van de ballast slechts 5.6 cm van het zwaartepunt.
    Bij 60 gr (meer gebruikelijk) slechts 2.4cm. Bovendien hoeven wij geen F3b achtige bochten te draaien. Denk niet dat het ook maar iets brengt.

    Alex
     
  9. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat kan je wel zeggen, hardmetaal (zit aardig wat Wolfram in) kost op het moment een lieve duit. Wat ik laatst heb gehoord iets van 250-300 euro de kilo.
    Dat is dan onbewerkt.
    Het voordeel is wel dat je staven kunt kopen.
    Bewerken is niet makkelijk, slijpen kan met een speciale steen dat wel.
    Draad of zink vonken ook goed. Maar ja wie heeft zo'n ding in de schuur staan.
    Hardmetalen kogellagers kan je ook gebruiken, maar dan gooi je wel het voordeel weg door de ongunstige vorm.

    Frans
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    En dat is precies wat ik bedoel........
     
  11. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Alex : Het ging er voor mij ook niet zo zeer om of de ballast meer in het zwaartepunt kwam te liggen. ( wat voor een f3b model zeer belangrijk is en dus gebruik ik 1300 gr aan wolfram ;-) )

    de quote was dat de ballast buis korter was en dus minder gewicht mee kan en dat dat eventueel wel zou wel kunnen tegen een aardig prijskaartje. ( maar ik neem aan dat je wel het uiterste uit je model wilt halen....) Nu zal de korter ballastkamer geen 100 gr schelen maar het zijn er toch weer een paar grammen ;-)

    (blijft een mooi project)
     
  12. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik heb de buis korter gemaakt omdat ik nooit van zijn leven 200 gr ballast zou toevoegen op een kist die al bijna 300 weegt. Het past er echter wel in. Heb nog nooit zwaarder gevlogen dan 380 gr en dan krijgt je arm het al zwaar te verduren. De ballast kamer woog in orginel versie 1.8 gr en na verkorten bleef daar nog 1.6 gr van over. Om het gewicht ging het dus niet.
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    @ Jeroen

    Waaraan is dit concentreren van het gewicht rondom het zwp vooral merkbaar ??

    Arno
     
  14. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Vooral bij het afduiken was het goed merkbaar. Ook in het bochtenwerk vooral tijdens de snelheidstaak hadden we het idee dat het beter was om zoveel mogelijk massa cencreert te hebben in het zwaartepunt. (als je 1300 gr erin stopt op een leeggewicht van 2000 gr wordt het toch al zo'n " slom" model " en dat wil je eigenlijk niet )

    ( ik hoop dat we het bouwdraadje niet te veel vervuilen)
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hallo Jeroen.

    In een (ver) verleden werd ook ballast in de vleugels gestopt; op de dwarsas dus.
    Dat moet toch voor het bochtenwerk beter zijn geweest......

    Arno
     
  16. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp

    Gaat de kist weer langzamer van rollen.
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    En daarom ben ik ook zooo nieuwsgierig naar de vliegeigenschappen van de Supra. Die heeft buitenvleugels van 120 gram.........
     
  18. de materiaalverzamelaar

    de materiaalverzamelaar

    Lid geworden:
    27 sep 2006
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Rotterdam
    Nat-in-nat invormen

    Alex,

    Ik heb gisteren geprobeerd twee romphelften nat in nat in te vormen, en op zich ging dat redelijk, maar ik vroeg mij af hoe jij een strakke deelnaad krijgt. Ik heb gisteren een helft zo goed mogelijk langs de deelnaad afgeknipt, maar echt super strak wordt dat volgens mij niet.

    Een andere vraag die ik heb hoe zorg je dat de helften goed met elkaar verlijmen ? Ik heb van andere helft het weefsel langer gelaten (ook afgeknipt met een kromme schaar, dus geen rechte lijn) en voor het in elkaar zetten van de mallen heb ik het uitstekende weefsel met mijn vinger zo goed mogelijk naar binnen gedrukt, maar of dat nu netjes in elkaar is gevallen is de vraag (dat weet ik vanavond).

    Dus 2 vragen mbt. nat-in-nat invormen

    - hoe krijg ik een rechte deelnaad
    - hoe zorg ik ervoor dat een helft overlapt zodat ik een goede lijmverbinding krijg.

    Alvast weer hartelijk dank voor je antwoorden, en ik krijg steeds meer respect voor al degenen die rompjes maken, bijvoorbeeld als ik aan jouw rompjes denk of andere goed gemaakte rompjes, zoals de Aspirin of de Longshot.

    Cheers

    Bart
     
  19. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik knip 1 kant met een kromme schaar zo kort mogelijk op de mal af.
    De andere kant knip ik alle lagen ook af op de mal behalve de laatse (binnenste 93gr/m2 diagonaal).
    Tegen deze laag houd ik een plankje van 6mm balsa en knip dan tegen het plankje af. Hierdoor krijg ik overal een overlapping van 6 mm. Dus alleen de binnenste laag overlapt en niet alle lagen. Vervolgens na het inleggen van de ballon leg ik op de rand van de mal op verschillende plaatsen stukjes 3mm balsa. Dit weerhoud de mal van opelkaar vallen. Daarna druk ik met een stukje 2mm balsa alle koolstof aan zodat die zekerweten aan de binnenkant terecht komt en niet tussen de mal kanten. Een klein zaklampje is hierbij een goede hulp. Dat je hierbij de mat waarschijnlijk op veel plaatsen van de malkant afduwt maakt niets uit. De ballon duwt alles wel weer op zijn plek. Ik maak de overlappig ook niet nat. Door de druk van de ballon word alles voorzien van hars en alle overtollige hars komt wel naar buiten. Je hoeft dus ook geen moeite te doen om droog te werken.

    Alex
     
  20. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Dank voor deze tips!
    Ga ik misschien ook eens proberen voor Jan J's volgende mini-rompje.
    Hopelijk is daar niet veel druk voor nodig en kan zo'n ballon direct in de mal....

    p.s. behandel je de balonnen ook met lossingswas?
     

Deel Deze Pagina