Type XVIIb schaal 1:30

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 2 jun 2011.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Hein,

    Dat van het zwaarder maken weet ik, er zit namelijk een zelfde omgebouwde gyro opstelling in mijn VIIC, die loopt al meer dan 20 jaar perfect.
    Heb van Jan Groot geleerd hoe dat ombouwen in zijn werk gaat, het leek mij wel leuk om dat aan de huidige generatie te laten zien, die kennen alleen die electronische stabilisators van Brugge en anderen.
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Deze gyro is groter en zwaarder dan die van Norbert.
    Maar werken ook beter.
    En ik lees al van wie je het hebt.
    Jan is van dezelfde groep die die dingen 25 jaar geleden ombouwde.
    Je hebt er geen omkijken naar als je deze gyro gebruikt.
    Ik denk niet dat er veel zijn die hem ooit in bedrijf gezien hebben.
    Ze waren toen der tijd wel erg duur.
    Ik had hem gekocht bij een grote opruiming in de winkel en hij was toen al oud.

    Hein
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    vroeger zelf gebouwd maar met een LDR en een led
    met een pendel die daar tussen schoof en zo de waarde veranderde
    de pendel hing onderin een olie badje om de slag een beetje de dempen
    meer olie meer demping minder olie minder demping
    werkte ook goed maar had als nadeel dat als de boot onder een bepaalde hoek schuin viel de olie uit het bakje liep ;met de nodige smurrie in de boot achterlatend
    het werkte wel maar was ook weer niet zo klein als die je nu kan kopen
    hier wel een heel erg kleintje
    [​IMG]

    gr raf
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    lezen is een kunst.
    We hebben het over de oude gyro's die verandert zijn.
    En ook niet over die nieuwe type's die een 20 jaar geleden door Norbert gemaakt werden.
    Wist jij toen al van de ombouw van de heli gyro's een 25 jaar geleden?
    Het was iets wat uit Duitsland over gewaaid kwam.
    Ronald, Theo, Harrie, en Jan gebruikte ze ook.
    Dus graag eerst even goed lezen.

    Hein
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2012
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Manfred,

    Neem anders eens contact op met Harry Grapperhaus, ook hier op het forum aanwezig. Die heeft dit kunstje al eens geflikt, als ik het goed heb vaart zijn Walrus er nog steeds mee rond. Mogelijk heeft hij tips en trucs?
     
  6. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Lex,
    Harry heeft meen ik nu 2 stabilisators van Norbert er geloof ik in.
    In mijn 206 zat er ook een 22 jaar geleden maar dat was voor deze boot gewoon onzin.
    Onze boten gingen niet zo hard en waren stabiel.
    Uit Nederland een paar mensen die 25-30 jaar heel actief waren zijn Ronald, Jan, Theo, Harrie Fred, Henk en ik zelf.
    In België b.v., Brunno, Sjaak, Leon, Roger, Guy en StefaanDat was eigenlijk de groep Antwerpen.
    En Duitsland natuurlijk de U-boot Freunde Köln met Olaf, Peter de U-boot Prof., Frank, Robbert, Lothar, Klaus Dieter en Norbert.
    En er zijn natuurlijk nog meer namen maar die schieten zo niet te binnen.
    Veel mensen doen niet meer actief mee met de modelduikboten of zijn overgestapt op vliegen.
    In Nederland hadden we een 50 namen, België een 20 en Duitsland 170 namen.
    Ik ben laatst de namenlijst nog eens tegengekomen op mijn pc.
    Op de treffens die er toen waren werd heel veel gevaren maar ook veel gebouwd.
    En s'avonds gegrild en gedronken.
    In Duitsland lagen de bouwers een stuk voor op ons.

    Hein
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hein,

    Die gyro's kostten toen inderdaad een beste smak geld, vandaar dat ik er maar eentje had gekocht en in de VIIC heb geplaatst.
    Wat de nauwkeurigheid betrefd, ik ben tot nu toe nog niet een electronische variant tegengekomen die het zo goed doet, de VIIC kan op topsnelheid precies op peroscoophoogte lopen met gering hoogte verschil
    Als alles goed verloopt wil ik de andere gebruiken voor de V80, die heb ik moeten beperken in snelheid omdat de electronische balansregeling hem anders niet kan bijbenen.
    Grappig om al die bekende namen weer voorbij te zien komen, vooral omdat ik de meeste zelf ken, ik ben zo rond 1983 begonnen met duikboten, ik heb ook nog talloze foto's van al die meetings, misschien kunnen we in de toekomst daarmee een draadje openen, kunnen anderen ook eens zien hoe we geploetert hebben in het verleden.


    Raf,

    Net zoals jij heb ik in het verleden zelf een balansregelaar gebouwd, op precies dezelfde wijze, ik gebruikte een omgebouwde failsave print in combinatie met een LDR en lampje, die ook werd afgeschermd met een pendeltje in een lichtdicht doosje, werkte goed, maar die heli gyro blijft het beste.
    Dat oliebadje gebruikt Jan Groot ook, meer om de beweging te dempen en alles nog vloeiender te laten werken.

    Lex,

    Ik heb er al een omgebouwd in het verre verleden, dus voor mij is het nu simpel kopieren, vindt het wel leuk om te laten zien hoe dat in zijn werk gaat.

    [​IMG]

    Alle onderdelen gezaagd en een stukje PVC pijp van 16 mm past precies in het tonnetje van het bewegende gedeelte.

    [​IMG]

    Door middel van een lange M3 schroef wordt alles verbonden.

    [​IMG]

    Een proefpassing van alle onderdelen, nu kan ik nu alle onderdelen op het bewegende deel gaan plaatsen, wordt vervolgd dus.
     
  8. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Manfred,
    ik ben de films vanaf 1985 op cd aan het zetten.
    Die "Kreissel" werkte heel goed, Olaf gebruikt ze ook nog steeds.
    Als je dan ziet wat we eigenlijk toen aan het knoeien waren maar wel konden varen.
    We waren wel knappe koppen.
    Met weinig veel maken.
    En wat waren we allemaal nog jong.
    Lijkt me wel leuk daar een topic over te maken.
    Met dan foto's van de treffens.
    Eigenlijk moest je die mensen weer eens bij elkaar zien te krijgen met hun boten.
    Hier op het forum zijn er maar een paar.
    Ik heb wel nog veel adressen.

    Hein
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hein,

    Ach knoeiers, iedereen deed wat hij voor hem het beste vond, en inderdaad bijna alles werd zelf gemaakt, want er was gewoon niets te krijgen.
    Met de komst van het internet en forums hebben we nu de beschikking over de opgedane ervaringen van iedereen, vroeger zat je te prutsen om dan tijdens een meeting te ontdekken dat het wiel al reeds was uitgevonden.
    Ik heb een tijd geleden al mijn oude negatieven door de scanner gehaald, die van mij lopen vanaf 1984 t/m 1992, gemaakt zowel in Nederland,Duitsland en Belgie.

    [​IMG]

    Vandaag niet veel kunnen doen behoudens het monteren van de pendel, hier is de PVC buis al in het bewegende deel geschoven, met het centergat voor de M3 schroef.

    [​IMG]

    De buitenste ringen zijn iets groter gemaakt zodat het middenstuk kan worden vastgeklemt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles volledig afgemonteerd, de onderste grote ring is vastgesoldeerd op de pendel, doordat ik daar een M3 gat heb getapt kan ik de schroef erin draaien, dit geeft een klemvaste verbinding.

    [​IMG]

    Om het naslingeren te beperken zit er op het laagste punt van de pendel lood, hierdoor komt de pendel sneller tot stilstand, sommige bouwers gebruiken ook een oliebadje om de pendel te dempen, ik houd het liever droog binnenin de boot.
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Met beide schotten ingelijmd heb ik de staart getest, kijk zelf maar naar het resultaat, kunnen jullie meteen zien hoe de omgebouwde gyro werkt.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina