Type XVIIb schaal 1:30

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 2 jun 2011.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Manfred,

    Zelden dat ik in deze hoek kijk maar je verricht mooi detailwerk! Ik zal dit bouwverslag in de gaten houden.

    Groeten Paul
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Paul,

    De schaal laat het toe, en ik heb goede tekeningen van de toren, je kan er ook voor kiezen om alles dicht te laten.
    Maar na de VIIC, vindt ik dat de XVIIb ook alle mogelijke details moet krijgen die erop zitten, geeft net even dat beetje meer.
     
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Mijn bestelde messing plaat is afgelopen week gearriveerd, kon ik eindelijk beginnen aan de binnenkant van de boot.
    De eerste stap was het maken van de waterdichte schotten, daarop komen dan weer de servo's en de nodige andere dingen zoals waterdichte doorvoeren, maar dat komt later wel aan bod.

    [​IMG]

    Allereerst maar eens de tekening uitgerold en de boot ervoor om de meest gunstige plek voor de schotten te vinden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst maar de maten opgenomen, daarvoor de houten ribben gebruikt die ik nog had liggen van het maken van de plug, met tape de twee helften aan elkaar gezet op de juiste vorm en maat.

    [​IMG]

    Volgende stap is het overzetten van de vorm op karton, zoals je al kan zien is het voorste schot ietwat anders dan de achterste, dit is gedaan met een reden.

    [​IMG]

    Dit is het idee, op deze wijze opengevouwen krijg ik wat extra ruimte onder de torpedo buizen.

    [​IMG]

    Hier krijg je een beter idee hoe het eruit ziet, als proef geplaatst onder de buizen, normaal is dit verloren ruimte, en zoals bij ieder model is ruimte gebrek altijd een probleem, dus alles wat je terug kan winnen is mooi meegenomen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat ik de definitieve vorm had bepaald van de mallen de boel overgezet op de messingplaat.
    Met de figuurzaag uitgezaagd, en het voorste schot in vorm gebogen, tevens het eerste begin gemaakt met de zittingen voor de torpedo buizen.
    Volgende week wordt de draaibank opgestart voor het maken van de doorvoeren, als het meezit kom ik ook nog aan de glijlagers van de as toe, affijn ik zal wel zien.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Handig! Zo wil je inderdaad ruimte!
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Zo zie je maar Roel, wat een beetje buigen je al dan niet kan opbrengen.

    Waar ik een beetje tegenaan liep te hikken was de indekking van het achterstuk, had al een paar dingen geprobeert, eigenlijk daarna de boel maar in de ijskast gezet.
    Tijdens het draaien van verschillende onderdelen kreeg ik een idee wat misschien zou kunnen werken.

    [​IMG]

    Eerst maar de profielen gemaakt uit karton en deze overgezet op printplaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens deze profielen op de vleugels gesoldeerd.

    [​IMG]

    Daarna de tippen aangepakt, ivm eventuele schade deze gemaakt van plexiglas en in vorm geschuurd met plamuur, de profielen kon ik gebruiken voor het maken van de vorm.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier dan de testpoging met styrodure, de vorm wordt bepaald door de gesoldeerde profielen, uiteindelijk komt er dan nog een twee laags huid over van keperdoek met epoxy.
    Dit gaat pas in het voorjaar gebeuren, heb nog voldoende dingen te doen met de andere onderdelen.
    Zal later nog het tweede deel posten met de draaibank resultaten.
     
  6. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    Oei....Dat ziet er indrukwekkend uit!

    Die torpedo's en de buizen zijn ook al helemaal te gek.

    Mooie schaal om mee te werken zo te zien.

    Groet,
    Harry
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt Harry,

    Het begint wat te worden, en ja, buizen met torpedo's blijft leuk, vooral omdat ik de torpedo's al heb, die van de VIIC namelijk.

    De schaal heb ik eigenlijk uitgezocht ivm met de lengte die nog in de auto past bij de VIIC en de V80, rekening houdend met het totaal gewicht van ongeveer 11 kg blijft het nog redelijk hanteerbaar.
    Je moet bedenken dat de VIIC ongeveer 2 mtr is met een gewicht van 17 kg, redelijk lomp dus om te vervoeren, wat kleiner en lichter is wel eens welkom.
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    En dan nu de update van het draaiwerk, de as is klaar, compleet met glijlagers en de doorvoer voor het achterste spant.
    Voor de overgang van de motor naar de koppeling moest ik een verloop maken, ook alle vijf de doorvoeren voor de rest van de stangen zijn gedaan, affijn foto's dan maar.

    [​IMG]

    De complete as van 4 mm RVS, draad getapt voor de schroef en twee glijlagers gemaakt, in tegenstelling tot de V80 wordt de doorvoer niet gelagerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb nog een laatste partij marx motoren kunnen kopen, waaronder deze decaperm, omdat de asmaat afwijkt van deze motor een verloopstuk gedraaid voor naar de koppeling.

    [​IMG]

    Van rechts naar links de drie fasen van het draaien, het echte serie werk dus, dit moest vijfmaal gebeuren, ik heb er twee nodig voor het roer en de duikroeren, de drie anderen zijn voor de doorvoeren van de torpedobuizen en de stabilisatie vleugel.

    [​IMG]

    Dit tooltje had ik al eerder gemaakt, hiermee kan ik eenvoudig de keerringen in de zittingen persen.

    [​IMG]

    Voordat ik de keerrring in de zitting pers krijgt ze een likje vaseline, dit maakt het persen wat makkelijker en de kans dat de keerring beschadigd wordt ook kleiner.

    [​IMG]

    De keerring in de zitting geperst, dit kan ik uiteraard pas blijvend doen wanneer de doorvoeren zijn vastgesoldeerd op de waterdichte schotten.

    [​IMG]

    Voor mijn assen en stangen gebruik ik altijd 4 mm RVS, een likje vaseline tijdens het jaarlijks onderhoud is voldoende om alles soepel te laten draaien/schuifen.
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Mooie aandrijflijn Manfred. Waar haal jij al die tijd toch vandaan ;)
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Tja, ik werk volgens een strak schema en dwing mijzelf elke dag te werken aan de boot, nee hoor, alle klusjes die ik doe kosten gemiddeld 1 a 2 uur, dus het valt mee qua tijd.
    Eigenlijk verdeel ik het werk altijd in stukken van 1 a 2 uur, dan blijft het nog leuk, want het is en blijft een hobby, heb ik geen zin dan gebeurt er ook niets, er zijn genoeg andere leuke dingen te doen.
     
  11. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Afgelopen week lekker opgeschoten met de waterdichte schotten, de doorvoeren zijn gesoldeerd en de bevestigingspunten voor de servo's zitten er ook op.
    Sommige van de stangen zijn gedraaid en voorzien van schroefdraad, kon ik mooi een testopstelling maken om te zien of het allemaal past en werkt.

    [​IMG]

    Allereerst eens gepast met het voorste schot en de buizen, zoals het er nu uitziet past alles op zijn plek.

    [​IMG]

    Bij het achterste schot het gat bepaald en geboord, voor de passing de doorvoer er los ingeschoven.

    [​IMG]

    De propellor afgedraaid op de draaibank omdat ik toch wat meer ruimte wilde tussen het richtingsroer en de propellor.

    [​IMG]

    De compressor past ook, ga nog wel deze uitvoering wijzigen zodat het minder ruimte inneemt, de motor komt boven het tandwiel te zitten ipv eronder.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle doorvoeren zijn vastgesoldeerd op de schotten, tevens de frames aangebracht voor het bevestigen van de nodige servo's.

    [​IMG]

    Dit zijn de verbindingsstukken naar de stangen van het staartstuk, met M2 schroeven kan ik die dan weer vastklemmen op de stangen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als je dan alles samenvoegd krijg je dit, een proefopstelling om te zien of alles goed werkt en past.

    Meteen maar een korte video zodat je kan zien hoe het werkt.

    Type XVIIb :: 75545e2b.mp4 video by MFR1964 - Photobucket

    Eenmaal geplaatst in de romp heb ik geen ruimte meer om alles via de bovenkant vast te zetten, dus er gaat een klein luik aan de onderkant komen, en ja, daarvoor moet alles dus omgedraaid worden om het vast te kunnen schroeven via de onderkant.
     
  12. duikboot

    duikboot

    Lid geworden:
    21 jun 2012
    Berichten:
    228
    Locatie:
    apeldoorn
    nou super mooi echt respect voor u mr MFR ik ben zelf ook u-boten gek maar ik ga ver met bouwen maar u wel erg ver whahaha super strak en mooie foto,s
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    weer schoon werk aan het leveren
    loopt weer supper strak en als het bekleed is zie je der jamerlijk weer niets meer van

    gr raf
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Met de 212 bijna op het einde ben ik weer begonnen met het staartstuk, eigenlijk heb ik dit te lang uitgesteld vanwege al het werk wat er aan zit.
    Ik had al een proefstukje gemaakt om te zien of dat het gewenste resultaat zou opleveren.
    Deze week begonnen om het volledige staartstuk te bekleden met styrodure, op zich gaat dit best snel, blijft lekker spul, affijn foto's.

    [​IMG]

    De eerste stap is het aanbrengen van dubbelzijdige tape voor het vastplakken van de styrodure, ik doe dit zodat ik op het einde alles eenvoudig kan lossnijden.

    [​IMG]

    Een voorgesneden stuk styrodure, het past precies tussen de sparingen van het profiel.

    [​IMG]

    Bevestigd met de dubbelzijdige tape, het zit stevig genoeg om te bewerken voor de volgende stap.

    [​IMG]

    Ik zaag eerst de helft weg met een los zaagblad, daarna met een breekmes meer de vorm erin snijden, laatste stap is de schuurklos met grid 150, dit geeft de basis voor het kliederen met gipsplaatvuller.

    [​IMG]

    Hier krijg je goed de indruk hoe het allemaal gaat worden, er moeten nog drie delen opkomen, ik verwacht dat ik aankomende week kan beginnen met het verder afwerken.

    [​IMG]

    Aangezien styrodure snel afbrokkelt bij te dun schuren heb ik styreen strippen gebruikt om een mooie afwerking te krijgen aan de uiteinden.
    Deze strippen worden uiteindelijk ook verwerkt in de epoxy huid die ik eroverheen ga maken, geeft een goed vlak om te verlijmen.
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Weer een stukje verder met de staart, afgelopen week alle styrodure schuimdelen bevestigd en de eerste laag vuller gezet,

    [​IMG]

    En zo ziet het er dan uit, het viel mij eerlijk gezegd erg mee, alles gelukt in een keer, dit is dan de basis voor het uiteindelijke profiel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om scherpe randen te krijgen aan de achterzijde van het profiel heb ik styreen stripjes geplakt.
    Eenmaal afgedekt met de vuller moet dit een mooi resultaat geven aan de achterzijde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een proefpassing om te zien hoe uiteindelijk het resultaat kan worden, er zal nog wel het nodige geplamuurd moeten worden om de overgang tussen de romp en de staart vloeiend te krijgen, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier heeft ze de eerste laag gipsplaatvuller te pakken, ik moet deze nog afschuren, en zal dit nog meerdere malen moeten doen voordat ik het eindresultaat heb.
    Dit alles wordt gedaan om een verloren mal te maken, uiteindelijk houd ik de epoxy huid over, want alles wordt eruit verwijderd, daarmee zal ik dan hopelijk alle mechaniek van de roeren en duikroeren kunnen verbergen.
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het gaat weer als een opgevoerde slak, deze week alles drie keer geplamuurd en geschuurd, aankomende week maar eens een begin maken met het lamineren van de geschuurde delen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    In vergelijking met de eerste sessie, ziet het resultaat er niet verkeerd uit, blijft handig spul die gipsplaatvuller, telkens als ik klaar ben met een deel doe ik een proefpassing om alles te controleren.
    Volgende stap wordt het aanbrengen van de epoxy huid, mijn schatting is twee lagen keperdoek, de huid moet zo licht mogelijk worden maar wel voldoende sterk zijn voor nog meer behandelingen.
     
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Weer een fase afgerond van het staartstuk, ik heb uiteindelijk twee lagen keperdoek op de styrodure aangebracht.

    [​IMG]

    Zo ziet het eruit na het aanbrengen van de eerste lagen keperdoek.

    [​IMG]

    Wanneer alles uitgehard is moeten de randen worden afgetrimt, bij elke aangebrachte laag heb ik dit gedaan.
    Ik ga eerst alle delen plamuren en schuren voordat ik de delen er weer af ga halen, waarschijnlijk worden het alleen die delen die de stangen moeten verbergen, ben benieuwd of mijn plan zal werken.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    en waarom zou dat niet lukken
    je krijgt alleen extra lift door de styro
    hahaha wel veel afval aan die glas matjes hé
    maar ja later wordt het wel mooi en sterk

    gr raf
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Die extra lift kan ik wel gebruiken bij dit staartstuk Raf, het is een gewichtig stukje geworden.
    En ja, je houd altijd meer afval over bij dit soort werkzaamheden, het moet namelijk behoorlijk over de randen hangen om het profiel te kunnen volgen.
     
  20. karel47

    karel47

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    ninove belgium
    sublieme bouw van je duikboot, mooie details , wat een talent
     

Deel Deze Pagina