Type XVIIb schaal 1:30

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 2 jun 2011.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ja heb ik ook gehad met die overbouw aan de toren bij de boot van marc
    daar heb ik ook styro gebruikt en epoxy om die onderste schelpjes te maken
    meer afval dan wat er over bleef
    ben benieuwd als ze gaat varen hoe ze zich gedraagt
    gr raf
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt Karel, tot nu toe gaat alles nog langzaam, maar de bovenzijde is volledig klaar met de detaillering, er is in ieder geval nog zat werk te doen, kan ik mooi deze winter mee vullen.

    Ik ben ook benieuwd Raf hoe ze zal varen, wellicht volgend jaar dat ze het nat al kan gaan zien, ik heb geen haast, want er varen er al drie goed, ik hoorde trouwens in de wandelgangen dat er van Bronco een XXIII schaal 1/35 uitkomt, weer een voor het verlanglijstje, past mooi bij de VIIC, alle details zien er hoopvol uit, alleen nog afwachten wat de prijs gaat worden, ben benieuwd.
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred
    ik heb reeds een XXIII maar deze is groter van schaal
    varen doet hij perfect onder water maar boven water is het een hel om mee te varen
    [​IMG]

    blijft een mooie boot
    gr raf en ik ben er ook benieuwd naar
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het was een heel avontuur, het blijft altijd de vraag wat je bedenkt ook echt zal werken, zoals het er nu naar uitziet heb ik een winnaar.
    De staart zit in elkaar met schilderstape en is getest op functioneren, ik wil eerst nog alles testen met de servo's gekoppeld aan het staartstuk, pas dan weet ik het zeker.

    [​IMG]

    Zo zag het staartstuk eruit na 2x geplamuurd en geschuurd te zijn, ik heb dit gedaan met de styrodure nog in het profiel, hierdoor kan je wat meer kracht uitoefenen tijdens het schuren.

    [​IMG]

    Het spannende gedeelte, voorzichtig het profiel opensneden en uitgeholt, langs de randen wat styrodure laten staan voor wat meer stevigheid wanneer ik alles ga verlijmen, de huid opzich voelt stevig aan en is erg licht in gewicht, precies de combinatie die ik zoek.
    De rest van de profielen zit nog vol met styrodure, dat laat ik zo, hierdoor heb ik meer opwaartse lift en minder last van luchtbellen.

    [​IMG]

    De boel ook maar eens voorzien van een laagje primer, ziet er meteen beter uit, weinig plekjes die ik nog moet bijwerken, kon mooi meteen het richtingsroer passen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als laatste de sleuven erin gefreesd, waardoor de stangen nu vrij kunnen bewegen, er moeten nog een soort afdekkingen over de stangen komen,daarvoor ga ik me verdiepen in vacuform trekken, allereerst de servo's maar eens verzorgen op het drukschot, dan kan alles gekoppeld worden en kan ik een filmpje ervan maken.
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Om te kunnen testen, en voordat ik alles dichtlijm van het staartstuk, ben ik begonnen met het opbouwen van de drukschotten, ik had al wat steunen erop gemaakt voor de toekomstige servo's, ik heb ze nu geplaatst om de koppelingen te kunnen opbouwen.

    [​IMG]

    Het achterste schot met de roerservo en de duikroerservo, er tussendoor steekt de aandrijfas voor de schroef.

    [​IMG]

    Het voorste schot wordt iets anders opgebouwd, buiten dat ik twee servo's nodig heb voor het aansturen van de torpedoluiken en lanceerbuizen, komt er een derde voor het aansturen van de stabilisatie vleugel, deze derde servo heb ik dusdanig bewerkt dat deze maar een beperkte uitslag heeft door middel van een contact.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het proefpassen van beide schotten in de romp, de koppeling tussen de servo's en de stangen wordt hetzelfde als bij de V80, je hebt namelijk te maken met een beweging over twee assen zodat de servo niet kan gaan staan wringen, er is nog genoeg te doen om de winter te vullen.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred
    vol koper of heb je printplaat gebruikt???
    ziet er weer goed uit
    heb dat wringen in de U47 opgelost met een dubbele koppeling te maken van de servo naar de stuur stang

    goe bezig

    gr raf
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Mogge Raf,

    Ik heb vol koper gebruikt, aangezien de doorvoeren met zilver zijn gesoldeerd kan ik de printplaat niet gebruiken, de soldeertemperatuur zou de printplaat verbranden.
    Ook kan ik nu meer mechanische belasting hebben, bij printplaat is de kans aanwezig dat dan de koperen toplaag losscheurt.
    Zo'n dubbele koppeling heb ik in het klein voor de V80 al gebruikt, dus dat wordt simpel kopieren.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    stefaan had me toen op het idee van die koppeling gebracht
    vroeger nooit een probleem mee gehad maar door de aanpassing in de type VII met die extra servo voor de voorste duik roeren tja dan kreeg ik opeens wel dat probleem

    ja koper is inderdaad steviger dan printplaat
    en je hebt wel meer plaats in de boot als je op de oude manier bouwt
    maar ik heb dat vroeger reeds allemaal gehad en ik ben daar wel klaar mee
    als er iets defect geraakte dan moest je haast heel de boot slopen om er terug bij te kunnen en daar heb ik op deze leeftijd geen goesting meer voor
    dus duiken en varen dan ben ik reeds tevreden
    gr raf
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Zoals Raf al aangeeft heb je inderdaad meer ruimte in de zogenaamde droge boten met luiken, en je hebt wat meer ruimte voor het maken van wat extra dingen die bij een buisvormig WTC problemen gaan geven.
    Zo ben ik begonnen met de schnorkel, in tegenstelling tot de VIIC gaat deze rechtstandig op en neer, en bestaat uit twee rvs buizen die voor de aanvoer en afvoer zorgen.
    De type XVIIb had een ringswimmer kop, die moest uiteraard weer nagebouwd worden, affijn foto's dan maar.

    [​IMG]

    Alle losse componenten die ik gemaakt heb tot nu toe, op de achtergrond een deel van de documentatie om dat te kunnen doen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De kop zelf is een dop van een shampo fles, precies de goede maat, ik heb aluminium gaas gebruikt van een spatscherm voor de koekepan om de wasmatten te imiteren.
    Deze wasmatten werden gebruikt om de radargolven te absorberen, althans dat was de bedoeling, in de praktijk lieten de matten vroegtijdig los door het zoute water, latere uitvoeringen werden gemaakt van hout of een vroege vorm van polyester.

    [​IMG]

    Alle delen in elkaar gezet voor een proefpassing, de afmetingen zijn nog niet juist, maar het is een goede test om te zien of ik nog wat moet wijzigen.

    [​IMG]

    Wat een priegelwerk was omdat ik de rvs buis niet wilde beschadigen, was het plaatsen van het uitlaatscherm, eerst de uitsparing voorzichtig uit de buis geslepen en op maat gevijld, daarna het koperen inzetstuk in de vorm gebogen en op maat gemaakt, verlijmd met 2K lijm, dit stukje wil ik functioneel houden voor later.

    [​IMG]

    Het gedeelte waarop de kop komt en de buizen samenkomen is nog niet klaar, hier moet ik nog wat dingen toevoegen, zoals een steun en wat verstevigingsringen.

    [​IMG]

    Om een goede indruk te krijgen hoe dat op de boot staat, heb ik de set vastgetaped in de toren, de tekeningen gebruikt voor de juiste hoogte, ik ben al druk de hersenen aan het pijnigen voor het maken van een mechanische lift om alles in de toren te kunnen trekken.
     
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Manfred,
    kijk een op de pagina's van Engel.
    Zij hebben een systeem om alles in en uit de toren van een 206 te krijgen.
    Ik heb het me ook gekocht en verander het voor de Moray.

    Je gaat naar het model 206 en dan de accessoires.
    S198 Typ 206 U-Bootmodell von engel-modellbau - Die Modellbau Alexander Engel KG bietet U-Bootmodelle, Flugmodelle und Schiffsmodelle

    dan staat onder U19 Klasse 206 ergens
    Turmmechanik U19

    Für eine grössere Darstellung<br>klicken Sie auf das Bild.
    Mit dieser Sonderfunktion können die Ausfahrgeräte des Modells ferngesteuert aus dem Turm ein- und ausgefahren werden.
    Der Bausatz enthält den fertig verlöteten Schlitten (Messing), die Attrappen für Schnorchel, Radar und Periskop sowie alle zum Einbau erforderlichen Kleinteile einschl. Elektroantrieb.

    Daar staat ook een foto van het systeem.
    Beter goed nagemaakt dan niet veel denk werk en misschien niet goed werkend.

    Hein

    p.s. ik heb wel nooit € 168,-- er voor betaald!
     
  11. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt voor de link Hein, ik heb even zitten kijken, maar het lijkt verdacht veel op de antennelift van mijn VIIC, het enige verschil is dat hun een tandwielaandrijving gebruiken, die van mij werkt met een O ring aandrijving.
    Dus het gaat weer zoiets worden als de antennelift die ik al eerder heb gemaakt, kan pas definitief beginnen wanneer het aluminium dek erop ligt, en dat gaat nog wel even duren.
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Manfred,
    als je foto's moet hebben als je zo ver bent mail je maar.
    Ik moet dat ding ook nog in elkaar zetten.

    Hein
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hein,

    Foto's zijn altijd handig, je weet nooit wat je ervan opsteekt, ik geef wel een seintje wanneer ik zover ben.

    De laatste werkzaamheden aan de schnorkel zijn nu ook klaar, er moest nog het een en ander gebeuren aan het bovenste stukje.

    [​IMG]

    Allereerst moest er een buisje opkomen waarin ik de schnorkelkop kan verlijmen, op de tekeningen was ook nog een soort spantje te zien waarmee alles verstevigd werd.

    [​IMG]

    De kop er los opgeschoven voor de passing, dat achterste stukje koperen buis zit er niet op bij het origineel, er zit eigenlijk een soort van flens, aangezien dit een zwakke verbinding blijft, heb ik het buisje geplaatst waardoor ik de achterste rvs buis goed en stevig kan verlijmen

    [​IMG]

    De achterste buis is nu op lengte ingekort, de uitlaat zit nu op de juiste hoogte, voorlopig leg ik dit setje nu veilig weg en ga aan de gang met de servo verbindingen en de waterdichte schotten.
    Als ik deze verbindingen heb kan ik de staart gaan testen of alles goed functioneerd, daarna wordt de staart afgemaakt met de extra details erop, genoeg te doen dus.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    bij de type XXIII zit dat staafje onder het plaatje en dat zou intern verbonden zijn met de vlotter

    er zou dus een afsluit systeem zitten in de uitlaat wat normaal ook zou moeten
    want als heel de buis vol water zit dan is de uitlaat gasdruk niet groot genoeg om dat water er uit te duwen
    straks als ik thuis ben heb ik een foto(plan) daarvan

    gr raf
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Ik ben benieuwd naar dat staafje voor de uitlaat, zal zelf ook nog even snuffelen in de boeken van XXIII.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hier een afbeelding en ik heb me dus vergist
    het staafje is niet van een afsluiter maar van de antenne die op de snorkel staat
    dit is er eentje met een bal maar ik dacht dat ik nog ergens zo eentje had met die ring swimmer

    [​IMG]
    zo zie je ook het binnen leven eens van zo een snorkel
    de uitlaat werdt wel afgesloten maar niet op de gedachte manier
    het was eenvoudiger opgelost
    [​IMG]
    bekijk de uitlaat buis maar eens halverwegen daar zie je de afdichting zitten

    gr raf
     
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt voor de afbeeldingen Raf, weer een paar voor het digitale archief.
    Ben nu druk met het achterste drukschot bezig, heb besloten het eerst volledig te gaan verlijmen voordat ik de staart ga testen.
    Omdat ik telkens moet wachten op het uitharden van de lijm, ook een nieuw projectje opgestart, het wordt er een van de oude school.

    [​IMG]

    Dit is de allereerste stap, en er zullen er nog wel een paar meer volgen voordat het klaar is.
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Is dat een autogiro Manfred?
    Het lijkt er in ieder geval heel sterk op.
    Of zijn het de stuurknuppels uit de zender?

    Hein
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hein,

    Je eerste opmerking was goed, het is een autogyro, althans het mechanische deel, wat ik ga ombouwen op de oude school manier.
    Ik heb er twee gekocht van Wildwil, een van de mede forumleden van de helicopterafdeling, een wordt voor de XVIIb en de andere voor reserve.

    [​IMG]

    Weer een paar stapjes verder met het lijmen van het achterste schot en wat demontage werkzaamheden aan de autogyro, namelijk het uitnemen van het bewegende deel, dit is voorzien van een lager, dus voorzichtigheid is geboden.

    [​IMG]

    Om het motortje uit het middelste deel te krijgen moeten de vliegwielen eraf worden gehaald, deze onderdelen bewaar ik in de rommella voor je weet niet, kan ooit weer eens van pas komen.

    [​IMG]

    Het motortje wordt vervangen door een pendel, hiermee ben ik nu druk aan het stoeien, je kan hier al zien uit welke onderdelen dit gaat bestaan.
     
  20. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Manfred,
    Olaf gebruikte in het verleden deze autogiro's als stabilisator.
    Hij haalde er wat af en in het "keteltje" goot hij soldeer tin zodat hij zwaarder en stabiler was
    en gebruikte hem dan in zijn boten.
    Ik wil wel een vragen hoe hij het precies deed als je interesse hebt.
    De autogiro was anders te snel voor een duikboot.
    Ze werden in heli's gebruikt.

    Hein
     

Deel Deze Pagina