U 47 van Robbe

@RAF: op de eerste typen U-boote was inderdaad navigatieverlichting ingebouwd. Verder in de oorlog hebben ze die achterwege gelaten omdat ze inderdaad niet veel gebruikt werden. Volgens mij loste men het rond de bekende duikboothavens (Brest, Lorient) op met draagbare (zak-)lampen.

Roel

Hoi Raf,

Gaat het 'pauzemoment' samen met het onderduiken van een drijflichaam? Een doosje met servo's, waterdichte geschutskoepel of ander waterdicht compartimentje in de toren? Als'ie naar links helt zou het drijflichaam links kunnen zitten. En zit dit drijflichaam bij het bovenwatervaren boven het wateroppervlak?

Als ik jou verhaal goed begrijp gebeurt het volgende. Als je de tank volpompt zakt de boot tot de grote buis ondergaat. Is dat eenmaal gebeurt zakt de boot snel omdat er dan weinig drijfvermogen te overwinnen is. Vervolgens komt het drijflichaam in het water en dat geeft weer drijfvermogen. Hij zakt dan langzaam totdat ook dit drijflichaam onder gaat, en zakt dan weer sneller door het weer ontbreken van drijfvermogen. Bij het weer bovenkomen speelt zich dit dan in omgekeerde volgorde af.

Oplossing: Drijflichaam verplaatsen zodat dit bij bovenwatervaren net in het water zit. Of een extra drijflichaam onder het bestaande plaatsen zodat je bij het duiken een rechtlijnig oplopend drijfvermogen krijgt wat door de voller wordende duiktank mooi gelijkmatig opgeheven wordt. Of het drijflichaam vrij vloedend maken waardor je geen drijfvermogen meer hebt.

De U 2540 heeft dit effect ook enigzins met de kleine WTC voor de duikroeren. Bij mij wil de boeg hierdoor moeilijker onderwater dan het heck.

Ziet er een leuk project uit :) ik zal zo nu en dan hier kijken hoe het gaat, trouwens als die duiktank maar nét past, waarom neem je er dan geen een die iets langer en smaller is? Dit lijkt mij een logische oplossing :)

Voordat er naar gevraagd wordt, NEE ik weet niets van verkrijgbare onderdelen betreffende u boten.

Bedankt voor de uitleg, ik snap het nu wel :) ik zat alleen te denken aan een u-boot model van 2 meter, dat je dan waarschijnlijk wel meer ruimte hebt dan nodig :) zal dus ook niet

Hoi Raf,

wat wel de reden van dat langzamer duiken is dat op dat ogenblik de tank minder snel in hoogte volgeraakt doordat ik dan juist op de max diameter van de duiktank ben gekomen dus dat kan het vertragen tijdens de duik zijn evenveel water maar op een groter oppervlak

Dit kan het volgens mij niet zijn. De pomp pompt een constante hoeveelheid water naar binnen, dus stijgt het gewicht van het ballastwater ook constant. De vorm van de tank kan hier niets aan beïnvloeden. 2 liter per minuut blijft 2 liter per minuut, en word door een groter wateroppervlak in de tank geen 1,5 liter per minuut.

Kan er misschien niet snel genoeg water in en uit de vrijvloedende ruimte stromen? Dan zou de romp even als oppervlakteschip werken, en tijdelijk drijfvermogen hebben.

Als ik het goed heb had je toch eerst een baxterzak in de boot als ballasttank. Was het duikgedrag toen ook al zo?

Hoi Raf,

Als de baxterzak niet dat 'dobberen' gaf dan zou het toch in de nieuwe duiktank moeten zitten zou je denken. Vreemd probleem zeg !! :|

het lijkt er op dat je bij duikboot varen van het ene probleem in het andere valt 8O als ik de bovenliggende teksten lees
waar ben ik aan begonnen :hammer:
maar ja dat is natuurlijk ook wel weer een uitdaging ,want achter elk probleem ligt een oplossing alleen is de vraag : waar? :wink:

groeten Gertjan

Back