Hoi Raf,
Gaat het 'pauzemoment' samen met het onderduiken van een drijflichaam? Een doosje met servo's, waterdichte geschutskoepel of ander waterdicht compartimentje in de toren? Als'ie naar links helt zou het drijflichaam links kunnen zitten. En zit dit drijflichaam bij het bovenwatervaren boven het wateroppervlak?
Als ik jou verhaal goed begrijp gebeurt het volgende. Als je de tank volpompt zakt de boot tot de grote buis ondergaat. Is dat eenmaal gebeurt zakt de boot snel omdat er dan weinig drijfvermogen te overwinnen is. Vervolgens komt het drijflichaam in het water en dat geeft weer drijfvermogen. Hij zakt dan langzaam totdat ook dit drijflichaam onder gaat, en zakt dan weer sneller door het weer ontbreken van drijfvermogen. Bij het weer bovenkomen speelt zich dit dan in omgekeerde volgorde af.
Oplossing: Drijflichaam verplaatsen zodat dit bij bovenwatervaren net in het water zit. Of een extra drijflichaam onder het bestaande plaatsen zodat je bij het duiken een rechtlijnig oplopend drijfvermogen krijgt wat door de voller wordende duiktank mooi gelijkmatig opgeheven wordt. Of het drijflichaam vrij vloedend maken waardor je geen drijfvermogen meer hebt.
De U 2540 heeft dit effect ook enigzins met de kleine WTC voor de duikroeren. Bij mij wil de boeg hierdoor moeilijker onderwater dan het heck.