U 47 van Robbe

Allee Raf, vertel ons de oorzaak zodat we hier geen dagen van wakker liggen. Laat ons niet op onze honger zitten :bye: ,

Frits
 
:proost: Raf :proost:,

Ook ik wordt helemaal gek van nieuwsgierigheid. log elke 5 minuten aan maar zie nog steeds geen antwoord verschijnen.

Je hebt toch wel echt een oorzaak gevonden he,..........?


Groetjes:

Mathijs
 
raf zei:
hallo

TIKKETIKTIK...

robbe zou er beter aan doen een grotere boor in zijn beschrijving te zetten om het te voorkomen

groeten raf

Gokje; extra spoelgaten die in de romp geboord moeten worden zijn te klein. Het water kan er niet snel genoeg in en uit, waardoor de boot bij stijgen en dalen blijft "hangen"

Al die om antwoord smachtende mensen, ik kan het niet langer aanzien ... :sniper: :hammer:
Mag ik nu door voor de Magnetron??? :lol:
 
Lex,

Hoewel Raf zinspeelt op een "grotere boor voorschrijven door Robbe" kan dit draadje toch niet in een dergelijke anti klimax eindigen :cry: .

Het moet iets met een onregelmatigheid in de wet van Archimedis zijn waarbij er geen rekening is gehouden met de draaiing van de aarde en het langzaam verschuiven van de magnetische noordpool, toch ??.....?? :?:

RAF HAAL ONS UIT DE SPANNING!!!!!@gr!!??##$&&??!
 
Beste Raf.

Met alle respect, maar nu geloof ik dat je toch een beetje op de verkeerde lijn zit.
Zolang de boot onder water ligt, stroomt er geen water uit de geboorde gaten, ook niet bij stijgen of dalen.
Pas op het moment dat het dek boven gaat komen, stroomt er water uit de boot, maar het meeste zal wegvloeien via de grote spoelgaten vlak onder de dekrand; het groter maken van de boorgaten zal geen effect sorteren.
Het wiebelen bij bovenwater komen ken ik maar al te goed, want ik had er ook last van.
Het wordt veroorzaakt door de bolling aan de bovenkant van de WTC.
De boot hoeft bij bovenkomen maar een paar milimeter slagzij te maken (bijv. naar bakboord) of de bolling van de WTC laat meer water over BB wegvloeien dan over SB. Vervolgens wordt het gewicht van het water boven de WTC aan BB dus lichter dan aan SB en de boot kantelt naar SB, waarna het proces zich een paar keer herhaalt. De boot blijft dan nog hinderlijk lang nawiebelen, gewoon omdat de boot het alleen moet hebben van gewichtsstabiliteit en enige vorm van vormstabiliteit ontbreekt. Slechts de waterweerstand dempt het wiebelen. Geen mooi vaarbeeld!
Het is even knutselen om het probleem op te lossen, want je moet het hoofddek loswerken van de romp en over de volle lengte van de WTC een vertikaal schot in de lengterichting lijmen, bijv. van ABS, tot onder het dek. Als je daar nog een stang hebt zitten voor het voorduikroer (zoals bij mij het geval is), maak je twee schotten ter weerszijden van de stang met kleine vloeigaten aan de onderzijde.
Bij mij heeft dit perfect gewerkt; maar ik moet toegeven dat ik dit er niet voor over had gehad, als ik het dek toch al niet had moeten slopen, omdat mijn boot gewoon te zwaar was geworden en ik in de zadeltanks extra piepschuim heb moeten verwerken voor een mooi vaarbeeld boven water, dus mijn dek moest toch al los.
Maar als er lezers zijn die nog aan het bouwen zijn, zet de schotten er dan gelijk in!

Het doorschieten bij duiken, komt zeer waarschijnlijk toch door temperatuurverschil tussen het oppervlaktewater en de temperatuur op zo'n twintig dertig CM diepte; die kan in de zomer bij stilstaand water rustig een paar graden zijn: Je pompt de boot vol en de boot zakt en blijft vervolgens wat 'hangen ' op het koudere water dat een hoger sg. heeft; je trimt de boot voor duiken en ondertussen pomp je waarschijnlijk ook nog extra water in de duiktank. Ondertussen heb je je duikroer waarschijnlijk overtrimd en is de boot zwaar genoeg om in het koudere water door te zakken en door de overtrim schiet hij door.

Maar we zijn het er allemaal denk ik wel over eens: het is verrekte moeilijk om onze relatief kleine modellen mooi en beheerst te laten varen en duiken, maar is dat niet juist het mooie van deze hobby?!

Beste groeten,
Jak
 
Raf,

Nu begrijp ik je probleem beter; het is duidelijk anders dan het mijne dat zich bij een relatief zwaardere boot voordeed, denk ik (hij lag dan ook te diep, boven water)
Zou het kunnen zijn dat jouw boot wellicht te licht is of dat het zwartepunt wat aan de hoge kant zit?

De tip van het piepschuim vind ik een hele goede, bedankt!

Jak
 
raf zei:
hallo jak

de u2540 rolt als een dronken eend ....

TIKKETIKTIK

groeten raf

Hallo Raf,

Komt dat niet doordat je geen, of kleinere, stabilisatiebuizen in jou model gezet hebt? Bij de mijne, met de standaard buizen, heb ik er geen last van. Ze rolt wel, maar is zeker realistisch, en niet dronken.
 
Raf,

Dat is inderdaad een prima oplossing om de buis uitneembaar te maken.
Dan ben je ook van die belachelijke constructie af die Robbe bedacht heeft voor de centrale afsluiting.
Omdat ik het hoofddek afneembaar heb gemaakt kan ik, zij het moeizaam, schuim in de saddletanks aanbrengen, maar jouw oplossing lijkt me perfect en een aanrader voor elke nieuwe bouwer!

Ja, dat probleem van het te hoge zwaartepunt moet je oplossen, denk ik (meer schuim en meer lood onderin). Als het zwaartepunt lager ligt, werkt ook de middenpuntvliedende kracht van het lood gunstig in de bochten en helt de boot eerder naar binnen dan naar buiten.
Maar helemaal wiebelvrij zullen we de U47 wel niet krijgen denk ik.

Rustig varen dan maar....
Groeten,
Jak
 
Hallo allemaal

Ik lees dit nu allemaal en ik wil eigenlijk nu ook wel met een U Boot beginnen.

Maar welke is nu een goede om mee te beginnen?

De U47 van robbe vind ik machtig maar daar komt nogal wat bij als ik dat zo hoor ,een U boot kit van engel is ook mooi maar dat kost ook nogal wat en dan ben je er volgens mij ook nog niet. :cry:

De U2540 van robbe is ook mooi maar weegt de meer prijs op tegen die van de U47.

Iets over mijzelf ik heb 8 jaar gevaren van electro tot brandstof en ik vlieg nu met schaal modellen ongeveer 13 jaar, maar door allerlei vlieg beperkingen opgelegd door gemeente en andere zaken wordt het vliegen er niet makkelijker/leuker (lees reis afstanden) op.

Dus nu op zoek naar een prima alternatief, en ik zie nu dit U boot varen als een mooie uitdaging en het lijkt mij prachtig om met je U Boot statich te gaan duiken en hopelijk ook weer op te duiken :wink: en water genoeg in de buurt.

Maar ik wil wel een beetje weten waar ik aan begin.

Kortom nogal wat vragen :roll:


Met vriendelijke groeten jan
 
Wat dacht je de vliegtuigen zijn als ze hoog genoeg zijn ook niet meer te zien.
Ga ik het nu met schepen doen ondereeers dus die zie je dus ook niet als ze diep genoeg zitten
Alles gekheid natuurlijk
maar vlieg tuigen enz enz zijn toch ook niet goedkoop :roll: :D
 
Back
Top