Beste Raf.
Met alle respect, maar nu geloof ik dat je toch een beetje op de verkeerde lijn zit.
Zolang de boot onder water ligt, stroomt er geen water uit de geboorde gaten, ook niet bij stijgen of dalen.
Pas op het moment dat het dek boven gaat komen, stroomt er water uit de boot, maar het meeste zal wegvloeien via de grote spoelgaten vlak onder de dekrand; het groter maken van de boorgaten zal geen effect sorteren.
Het wiebelen bij bovenwater komen ken ik maar al te goed, want ik had er ook last van.
Het wordt veroorzaakt door de bolling aan de bovenkant van de WTC.
De boot hoeft bij bovenkomen maar een paar milimeter slagzij te maken (bijv. naar bakboord) of de bolling van de WTC laat meer water over BB wegvloeien dan over SB. Vervolgens wordt het gewicht van het water boven de WTC aan BB dus lichter dan aan SB en de boot kantelt naar SB, waarna het proces zich een paar keer herhaalt. De boot blijft dan nog hinderlijk lang nawiebelen, gewoon omdat de boot het alleen moet hebben van gewichtsstabiliteit en enige vorm van vormstabiliteit ontbreekt. Slechts de waterweerstand dempt het wiebelen. Geen mooi vaarbeeld!
Het is even knutselen om het probleem op te lossen, want je moet het hoofddek loswerken van de romp en over de volle lengte van de WTC een vertikaal schot in de lengterichting lijmen, bijv. van ABS, tot onder het dek. Als je daar nog een stang hebt zitten voor het voorduikroer (zoals bij mij het geval is), maak je twee schotten ter weerszijden van de stang met kleine vloeigaten aan de onderzijde.
Bij mij heeft dit perfect gewerkt; maar ik moet toegeven dat ik dit er niet voor over had gehad, als ik het dek toch al niet had moeten slopen, omdat mijn boot gewoon te zwaar was geworden en ik in de zadeltanks extra piepschuim heb moeten verwerken voor een mooi vaarbeeld boven water, dus mijn dek moest toch al los.
Maar als er lezers zijn die nog aan het bouwen zijn, zet de schotten er dan gelijk in!
Het doorschieten bij duiken, komt zeer waarschijnlijk toch door temperatuurverschil tussen het oppervlaktewater en de temperatuur op zo'n twintig dertig CM diepte; die kan in de zomer bij stilstaand water rustig een paar graden zijn: Je pompt de boot vol en de boot zakt en blijft vervolgens wat 'hangen ' op het koudere water dat een hoger sg. heeft; je trimt de boot voor duiken en ondertussen pomp je waarschijnlijk ook nog extra water in de duiktank. Ondertussen heb je je duikroer waarschijnlijk overtrimd en is de boot zwaar genoeg om in het koudere water door te zakken en door de overtrim schiet hij door.
Maar we zijn het er allemaal denk ik wel over eens: het is verrekte moeilijk om onze relatief kleine modellen mooi en beheerst te laten varen en duiken, maar is dat niet juist het mooie van deze hobby?!
Beste groeten,
Jak