Beste Raf.
Heb met veel interesse je problemen gelezen, aangaande je onstabiliteit tijdens het duiken. Vooral omdat ik met de U-47 van Robbe, voorzien van vergelijkbare duiktank als die van jou (alleen ontluchtend via een snorkel en aangevuld met een baxtertankje voor dieptetrim) precies dezelfde problemen had.
De oplossing van je probleem is net zo simpel als de oorzaak.
Maar eerst de problemen met je pomp, die doorlekt: Bij een auto-onderdelenwinkel kun je een pompje kopen voor een ruitensproeier, merk VDO, type 0304.015/001 dat niet doorlekt omdat het een tandwielpomje is. het is een krachtig pompje dat rechtop precies in de WTC past, het kost ongeveer EU 20,--. Met een ompoolrelais en een driestanden schakelaar op je zender ben je die problemen snel de baas.
Dan het probleem van je onstabiliteit:
Dit model is mijn eerste onderzeeboot, dus veel ervaring heb ik niet, maar anderzijds heb ik meer dan 12 jaar gevaren op Hr.Ms. onderzeeboten en daarvan heb ik de beginselen geleerd, hoe fabrikanten dit probleem hebben opgelost, want geloof me of niet: de grote (echte) boten hebben in beginsel hetzelfde probleem.
Het wordt veroorzaakt door het feit dat, zodra zij onder water gaat, zij geen dynamische vormstabiliteit meer heeft, maar het helemaal moet hebben van gewichtsstabiliteit.
Je hebt een mooi grote tank ingebouwd om je vaarbeeld aan de oppervlakte, zo realistisch (en hoog) mogelijk te maken. Prima, maar het zwaartepunt van de volle tank ligt dan wel in het hart van je WTC en voegt dus niets toe aan je stabliteit.
Als je de duiktank laat volpompen is er in eerste instantie weinig aan de hand, omdat het water en dus het gewicht nog onder in de boot zit, maar zodra hij boven een bepaald niveau raakt biginnen de problemen, vooral ook omdat in ons model het zwaartepunt toch al hoog ligt, omdat veel zware componenenten, zoals motoren en accu's relatief hoog in de WTC liggen, veel hoger dan in een echte VIIc U-boot. Dit wordt weliswaar gecompenseerd door de staaf lood in de kiel, maar die zul je waarschijnlijk al wel behoorlijk hebben ingekort en wil die niet verzwaren vanwege dat mooie bovenwaterbeeld. Hoeft ook niet.
Zodra je tijdens dat volpompen (of leegpompen bij opduiken) dat critische punt hebt bereikt, hoeft er maar niks te gebeuren of de boot gaat op een oor liggen. De oorzaak kan zelfs al dat stukje syrodure zijn dat je voor de trim achterin hebt geplakt; plaats dat in ieder geval zo hoog mogelijk, zodat het net onderwater ligt bij bovenwatervaart.
Maar voor de echte oplossing, even terug naar de echte VIIc:
In de uitstulpingen naast de romp zaten dieseltanks en de primaire duiktanks van voldoende capaciteit om de boot bij gemiddelde waterverplaatsing dynamisch onder zee te krijgen; recht onder de toren zat de "reglertank" voor het verdere statische werk en voor en achter de trimtanks, maar bovenin de toren zat een drukvast compartiment met een inhoud van ongeveer 5% van de WTC van de boot. Behalve als vluchtsluis, diende dit compartiment voornamelijk als stabilisator bij onderwatervaart. De VIIc dook en steeg ook bij voorkeur dynamisch om het kritische moment van "turm auf" zo snel mogelijk te passeren, zeker bij slecht weer.
Bij bovenwatervaart gaven de geblazen primaire tanks de boot de nodige stabiliteit
Die 5% in de toren was genoeg om hetzelfde te bereiken onderwater.
Dit wetend heb ik het probleem bij mijn boot als volgt opgelost:
Ik heb strips van piepschuim met elastiekjes aan weerszijde langszij de boot aangebracht (onder water bij bovenwatervaart) en extra lood in de kiel om hem weer op de waterlijn te krijgen; ik schat zo'n 100 cc per kant en dus zo'n 200 gram lood. Een beetje geschoven met alles tot de trim weer mooi was. De boot statisch getest; dramatische verbetering!
Vervolgens heb ik het hoofddek gedemonteerd en het piepschuim aan de binnenzijde van rompuitstulpingen geplakt.
De bovenwatervaart bleek aanzienlijk verbeterd en stabieler te zijn en het duikgedrag sterk verbeterd. Maar onderwater bij hoge vaart nog niet optimaal (gieren en slingeren bij vol vermogen).
Vervolgens heb ik de toren volgespoten met bouwschuim.
Dit bleek de oplossing.
De boot vaart onder alle omstandigheden als een zonnetje, zeker nu ik onlangs een niveauregelaar op de diepteroerservo heb aangesloten, kan ik de boot zelfs perfect op periscoopdiepte houden.
Raf,
Heel vehaal, maar denk eens na over bovenstaande oplossingen.
Begin gewoon eens met de toren; ik heb het idee dat die het meeste effect sorteerde.
succes,
Jak