U-869: Type IXc/40 scale 1:40

Discussie in 'Duikboten' gestart door Jonkje, 6 feb 2012.

  1. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Jij bent ook een mooie, daar kom je nu mee aan!!! Hahahaha...

    @Merlijn,

    Ik had water op mijn BTS waardoor er 2 functies tegelijkertijd ingeschakeld werden. (volpompen en afblazen) En dat gaat niet zo goed samen.......... Overigens was dat water op de BTS mijn eigenschuld. Tijdens open en dichtmaken...
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ah kijk.... Goede les voor de toekomst. Ik zal eens zien of ik die electronica wat kan afschermen tegen "spat" water van bovenaf om dit soort dingen te voorkomen. Weer een mooi puntje op het lijstje :) Zou vanavond nog wat aan de boot doen maar toen belde er iemand voor de heli... bla bla en toen was het eigenlijk alweer te laat om nog productief aan het werk te gaan!

    Morgenavond maar weer. Dan zit vriendin lief toch voor de tv "The voice kids" te kijken... :p
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    er bestaat een spray die elektronica met een laagje rubber voorziet
    en dan is hij 100% spatwaterdicht
    tekoop bij de modelwinkel want daar heb ik het ook vandaan

    gr raf
     
  4. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Heren,
    "spatwaterdicht sprayen???",
    Levensgevaarlijk!
    Spatwater in mijn boot.
    Moet er niet aan denken dat er water op de electronica komt.
    De boot moet dicht zijn en dan zonder spatwater spray.
    Want als dat nodig is is er ook wat mis.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo Hein

    wat beter lezen

    [Overigens was dat water op de BTS mijn eigenschuld. Tijdens open en dichtmaken..]

    door de spray kan je dit voorkomen en zoals je zegt "geen water in de boot "is altijd beter

    gr raf
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Of gewoon in krimpkous inkrimpen. Lekdruppels van de deksels en handen (daar gaat het geloof ik om) worden dan daardoor opgevangen.
     
  7. Maniac

    Maniac

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    193
    Er is èèn belangrijk punt als je je electronica gaat inbouwen in je boot.
    "Plaats alles als het kan zo hoog mogelijk in je boot''.
    Dit geld ook voor je ontvanger,multiswiths,enzv.
    Krijg je lekkage dan blijft je electronica met een beetje geluk droog.

    Er zijn subbouwers die electronica zijn onderlegd,ik zelf dus ook een beetje.
    Wij maken en ontwerpen zelf de electronica,die voor een sub van essentieel belang is.Deze electronica regeld het geen ontvangst,
    wateralarm,compressorbeveiliging,noodboei,en nog vele andere.

    Deze elecronica printen zijn erg gevoelig voor condens,spatwater,en lekkage.

    Zoals @raf al zij ,je kunt op de electronica een vochtafwerende spray spuiten.Op zich een idee,maar dan wel een niet geleidende spray.

    Een idee en metode die ik al jaren hanteer in mijn subs.
    Alle electronica printen zitten in een zelf gemaakt plastic bakje.
    Ook zijn er bij de electronicazaken wel plastic bakjes of doosjes te krijgen.
    Als er dan lekkage komt dan moet er wel heel veel water in de boot komen.



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    In de afgelopen jaren heb ik de electronica steeds kleiner gemaakt,mede door dat in de ic steeds meer wordt ingepropt,en ook de opkomst van de smd techniek.

    Als je kans ziet om de electronica heel klein te maken kun je deze zelfs in een waterdicht doosje plaatsen,dus ook een idee.

    [​IMG]
    Conclusie, het zal altijd een uitdaging blijven voor de subbouwers om water buiten de luiken te houden
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Har:

    Wauw dat ziet er werkelijk geweldig uit! Fantastisch als je daar de ruimte voor hebt en de kennis om alle electronica zelf samen te kunnen stellen.

    De print met electronica zit in mijn boot op maximale hoogte in de romp, hetzelfde geld voor de ontvanger en accu's. Alleen de esc zit wat lager.

    Het ging mij inderdaad om spatwater wat eventueel de boot in kan vallen bij het openenen. Krimpkous gaat niet werken aangezien er van alle kanten bedrading op de print komt en ik dan de leds niet meer kan zien. Ik ga het mega basic doen: Doorzichting huishoudfolie er om heen tijden het varen.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    als je naar mol kan koemn dan wil ik er wel een streep van die spray overheen trekken
    voor een choco melkje uit de kantine
    dan moet je niet meteen zo een hele spuitbus kopen LOL
    want goed koop zijn die nu ook weer niet

    gr raf
    ps alle water onder 1 liter is condensatie is het meer dan 1 liter heb je ergens een lek :)
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Haha dat is een mooie vuistregel wat het water betreft :) Mol lijkt me erg mooi om eens heen te gaan maar met de huidige benzineprijzen een regelrechte nachtmerrie :(
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    carpoolen en benzine delen is een optie
    eens je daar gevaren hebt wil je haast nergens meer gaan varen
    echt een ervaring opzich zelf

    gr raf die nu wel anderen problemen heeft maar toch eventjes op het forum komt om de tijd te doden
     
  12. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    984
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Dan heeft onze vriend @Raalst met zijn "Kilo" geluk ! Hoe je het ook probeerd, daar gaat volgens mij nooit meer dan 1L water in passen....

    ;-)

    groeten,
    Jan (nog 3 wkn studie en dan kijken of de modellen de winter overleeft hebben)
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ja, als je het zo bekijkt ben ik met m'n dolfijntje ook veilig ... ;)
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hahaha

    maar bij 1liter blijft die ook onder hoor lex
    alleen peter die kan zijn dolfijn onder water houden voor een 15 minuten zonder in paniek te geraken
    ik kreeg hart kloppingen in zijn plaats en peter stond daar rustig te wachten tot dat vinnetje terug boven kwam

    gr raf
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    En voorlopig de laatste update:

    Na wat kleine wijzigingen is dit de definitieve indeling in het voorste deel van het schip tot aan de ballasttank.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met een wit ledlampje zodat het manometertje op het lucht reservoir ook zichtbaar is op plaatsen met minder licht.


    De "navelstreng" met de stekkers voor de 4 accu's. Uiteraard voorzien van zekering.

    [​IMG]

    Vervolgens is dit de indeling in de "machinekamer" geworden:

    Pal achter de ballast tank de electronica voor de aansturing van de compressor, ventielen en waterpomp. Daaronder zit de rokraft esc en direct achter de print de compressor. De ontvanger zit nog steeds rechts naast de ballasttank.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Achter de compressor staan de 2 dekaperm motoren met vertraging met helemaal achterin de twee servo's voor het richtingsroer en de achterste duikroeren. En daarachter de waterpomp.

    [​IMG]

    Als laatste waren de ventielen voor het lucht systeem aan de beurt. Deze lagen eerst op een plaat in de boot boven de motoren.

    Ben een tijdje aan het puzzelen geweest en vervolgens besloten de ventielen tegen het perspex deksel te plaatsen.

    Hier was het in de wording:

    [​IMG]

    En met het deksel op de romp:

    [​IMG]

    Nadat alle electra en pneumatiek was aangesloten was het tijd voor een test.

    Dit verliep enigsinds rampzalig aangezien er 2 electronisch aangestuurde ventielen zijn uitgefikt samen met een haperende waterpomp.

    Zoals begrijpelijk is mn humeur ver te zoeken. Oorzaak zojuist waarschijnlijk gevonden wat betreft de sluiting in het systeem.. of.. er zit verschil in + en - aansluitingen bij de verschillende ventielen of zoals ik net op een foto zag zoals het was toen ik de boot overnam.. is er een zwarte draad op een + aansluiting gebruikt en heb ik de boel dus verkeerd om aangesloten nadat alles opnieuw bedraad was met de correcte kleuren..? Misschien autopilot fout geweest omdat ik vanuit mn beroep zwart expliciet gebruikt voor min verbindingen..

    Het niet lekker lopen van de pomp zal wel een ontvanger/ zender issue zijn. Naar mijn idee kom ik een kanaal te kort op de ontvanger.

    Nu hoor ik jullie al zeggen: heb je boot niet getest voordat je alles er uit haalde? Het antwoord is nee... had de juiste zender op dat moment nog niet. Dus kan uit eigen ervaring niet zeggen of alles 100% operationeel was na overname. Ik ga er wel vanuit dat dat wel het geval was..

    Anyway: Eerst maar eens uitzoeken wat de financiele schade is wat betreft de ventielen. Aan de hand daar van zie ik wel verder wat ik ga doen met de boot.

    Voorlopig in ieder geval helemaal niets, ben er even helemaal klaar mee.
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Jammer dat het zo tegen zit, de verbouwde installatie zag er strak uit.

    Ik snap je opmerking alleen niet over dat je een kanaal tekort komt op de ontvanger, en de link met je haperende pomp.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    wat de ventielen betreft kan je alleen de elektromagneet bestellen
    dat komt goedkoper uit daar het ventiel zelf de grootste kost is
    de spoel is eenvoudig te fabriceren

    gr raf en we hebben dit allemaal wel eens mee gemaakt in de loop der jaren
    een vroeger gemaakte skipjack was onder water uitgefikt
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik heb Joop al een berichtje gestuurd, hij kan mij zeker meer vertellen over de kosten voor de electromagneten.

    @ Indoorvlieger:

    Ik kom eigenlijk een kanaal te kort op mn ontvanger.

    Feitelijk heb ik een kanaal over, kanaal 4 ( linker stick l/r) verder zit alles vol. Ergens staat mij iets bij dat ik op een stick kanaal geen schakelaar kan/mag aansluiten dus zit ik met een loos niet gebruikt kanaal.

    Verder zit op kanaal 5 ( lineair) de voorste duikroeren en op kanaal 6 de schakelaar voor de compressor. Dus dan moet ik een 7e kanaal er bij hebben voor de schakelaar van de waterpomp.. Als ik echter de pomp aansluit op het kanaal van de compressor en ik zet de schakelaar dan gaat er iets niet goed met de sbts. Kortom er zijn nog wat problemen... :(

    Eerst het damagereport maar afwachten en dan zien we wel verder. Tot die tijd staat het project opgeruimd op de kast.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik weet niet hoe het zit met jouw zender, maar bij mijn Robbe/Futaba spul kun je de schakelaars, schuifjes en sticks willekeurig ompluggen op welk kanaal je maar wil. Dus bijv. een schakelaar op kanaal 1 kan prima. Of een stick gebruiken om iets te schakelen. Op mijn Dolly schakelt de "gasstick" het bluskanon aan en uit, en op mijn Paul Denker bedient het gas (verticale as) de navigatieverlichting, en de horizontale, dus verende as, de schijnwerper.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    en waarom zou je geen schakelaar mogen aansluiten op een stick kanaal
    een schakelaar doet gewoon een stuurknuppel na
    wel eentje kopen met weerstanden er op
    niet zo maar een schakelaar er op aan sluiten dan loopt het misschien verkeerd

    gr raf
     

Deel Deze Pagina