U-869: Type IXc/40 scale 1:40

Discussie in 'Duikboten' gestart door Jonkje, 6 feb 2012.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Hein.

    Mja.. of het echt kwaad kan weet ik eerlijk gezegt niet maar onder het motto voorkomen is beter dan genezen en aangezien de ruimte er voor is: waarom niet?

    Ik weet welke rondjes je bedoelt: ferriet ringen. Ook voor het ontstoren. Ik zag ze veel tussen de snoertjes van ailerons servo's in vleugels van zwevers, door de lange kabels van soms meer dan 2m. En tegenwoordig bij o.a. Align standaard aan het snoertje van de esc.
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    We zijn weer wat opgeschoten.

    Na ongeveer 2 maand zoeken op o.a. ebay.de voor een geschikte zender ( een futaba fc met 40 mhz) eindelijk een complete 40 mhz FC-16 incl ontvanger, zender accu en kristallen gevonden op mp. Nederlandse handleiding in pdf van internet en klaar.

    Direct een nieuw lineair schuifkanaal en 2 veer belaste 2 standen schakelaars gekocht. De schuif voor het voorste duikroer, de schakelaars voor de compressor en de waterpomp. Keuze voor veerbelast zodat de pompen nooit onbedoeld kunnen draaien omdat de schakelaar per ongeluk omgezet zou zijn..

    [​IMG]

    In de machinekamer schiet het ook al lekker op...

    Zoals het was:

    [​IMG]

    En zoals het momenteel is:

    [​IMG]

    De compressor is van het voorschip naar achteren verhuisd. Daaronder heeft de Rokraft esc een plekje gekregen. De printplaat met de aansturing voor de pompen komt tussen de compressor en de achterkant van de ballast tank te liggen. Boven de motoren komt de plaat met de pneumatische ventielen.

    [​IMG]

    De ontvanger heeft een plekje aan sb tussen de wand van de romp en de ballasttank gekregen.

    Alle bedrading heb ik vervangen voor nieuwe en deze zijn ook bijna allemaal voorzien van braided sleeve. Persoonlijk ben ik geen fan van kroonstenen en die heb ik vervangen voor lasdoosjes. Hendeltje overhalen, kabel insteken en weer dicht drukken. Gebruikte het ook veel in de 1:1 jachtbouw. Kan niks mis mee gaan en zijn niet duur en ziet er ook nog eens goed uit. Ze zijn er ook met 5 aansluitpunten.

    [​IMG]

    Om de kabels wat op de plek te houden heb ik op een aantal plaatsen amp voetjes geplakt en de kabels er met een ty wrap op vast gezet.

    [​IMG]

    Het begint er aardig op te lijken maar we zijn er nog niet.

    [​IMG]

    Het syteem is grotendeels weer aangesloten op de waterpomp en pneumatiek na. De compressor heeft alweer even gedraaid, de vlotter beveiliging die moet voorkomen dat de compressor onder water aan kan werkt ook prima. Evenals de motoren voor de voortstuwing ( mooi stil en rustig geluid!), duikroeren en richtings roeren.


    Ongemerkt gaan er toch wel veel uurtjes in zitten om alles opnieuw in te bouwen. Laat staan dat je het voor de eerste keer moet uitdokteren...

    Respect Douglas ;)

    Tot zover!
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2012
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Netjes Merlijn!! Tip; als je toch bezig bent vervang dan die plastic schuifkoppelingen door degelijke kardan koppelingen (Graupner, Rabousch). Die decaperms met vertraging leveren best wel wat koppel, als er iets in je schroeven komt is het snel 'knak' met deze oude dingen.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    misschien zijn die inet te ver vangen
    ze zijn nu reeds haast volledig uitgeschoven en ik denk niet dat die graupner koppelingen zo lang zijn
    je kan er wel het midden stuk tussen zetten maar dat is het dan ook geweest
    voor de rest ziet het er netjes uit

    gr raf
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ik snap niet waar die drukte vandaan komt, maar die koppelingen zijn/werken prima. Zolang ik de boot had niet 1 probleem mogen ondervinden.

    Merlijn, je maakt er echt werk van. En om eerlijk te zijn doet mij dat wel goed. het is leuk om te zien dat jij met ''mijn'' boot serieus te werk gaat.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja ik heb die reeds heeel lang (35 jaar)in de bismark zitten en ook geen problemen gehad
    wat werkt gewoon laten zitten heb van deze boot nog youtube filmpjes staan


    gr raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,
    leuk filmpje maar ik zie de Bismarck niet in het filmpje?
    Is die even weg?



    Waar is dit opgenomen deze twee boten?
    Ik zou die koppeling in je boot maar eens na kijken zo als die ratelt of het geluid uitzetten van het filmpje.
    Dat klinkt niet echt gezond.

    Merlijn met die koppelingen is niet mis mee.
    Als er wat in de schroef komt zijn ze sneller kapot dan die nieuwe dingen.
    Maar als je aan het vernieuwen bent zou ik er nieuwe in zetten.
    Nu kom je nog over al makkelijk aan.

    Hein
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    dat geratel is de pomp die je hoort toen zat de diepte sturing nog mee aangesloten op de pomp
    maar dit ging tenkoste van de pomp na een paar keer duiken
    dit is opgenomen in de galderse meren een paar jaar terug
    een comera op de u2540 en de andere twee van een duiker en een vaste cam op een statief op de bodem gemonteerd
    de bismarck komt in beeld doordat ik daar zo drie dezelfde koppelingen in heb zitten

    gr raf
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Nou nou.... clutch commotie! :p

    Heb de koppelingen eens nader bekeken en ze verkeren in uitstekende conditie. Voorlopig blijven ze gewoon zitten. Kan me er wel wat bij voorstellen dat ze iets zwakker zijn dan de massieve van o.a. Graupner. Zal de maten eens opmeten en kijken wat een eventueel alternatief is van graupner/ rabousch. Kan ze altijd als spare aanschaffen. Koppelingen zijn ook nadat alles geinstalleerd is goed bereikbaar dus dat zal een easy fix zijn mochten ze sneuvelen.

    Ondertussen op het werk mijn oog op een krat van 300x 40x 60 cm laten vallen die ik ga confiqueren als toekomstig indoor trim bassin voor de Uboot. Nu hebben we een grote vijver voor het bedrijf maar lekker binnen op een bureaustoel heeft absoluut mn voorkeur.

    Morgen weer verder sleutelen... :rolleyes:
     
  10. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    He Merlijn,


    Leuk man, dat je de boot van Douglas hebt overgenomen, en wat je er tot zo ver aan gedaan hebt ziet er goed uit.:p

    En wat die koppelingen aangaat als ze goed zijn dan lekker laten zitten, ik heb er nog een stel in mijn Smit Rotterdam zitten en die heb ik er in gezet toen was ik dacht ik 16 jaar oud....en ze doen het nog steeds.

    Groeten,

    Jan.
     
  11. Maniac

    Maniac

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    193
    Hallo Merlijn.
    Ziet er goed uit.
    Toch een opmerking,hoe heb je de compressor vast gezet in de boot ??
    Bestuur je de compressor voor lucht pompen met de schakelaar op de zender ??
    Hoeveel bar laat je de compressor lopen ??
    Schakeld de compressor vanzelf uit als hij op druk is ??
    Hoe heb je dit allemaal geschakeld.
    Veel vragen he,maar misschien kan ik je tips geven.
    Kijk maar wanneer je tijd kunt vinden voor deze vragen.
    Har.
     
  12. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Jan:

    Bedankt! :) Mja... toen ik deze boot in het vizier kreeg hoefde ik niet lang na te denken. Buitenkansje. kan ie in het voorjaar de boel onveilig maken met jouw VIIC? Hoe zijn de vorderingen daar mee, of ligt alle prio bij de Apache? :rolleyes:

    @ Har:

    Vragen staat immers vrij!

    Voor zover ik ze nu kan beantwoorden:

    1) De compressor ligt wel degelijk vast in de boot al is dat op de foto slecht zichtbaar. Onder de compressor op de kiel zit een amp voetje verlijmd met daar doorheen een ty wrap die om de compressor zit en deze dus op zn plek houd. De compressor steunt aan weerszijden op de randen van de loodballast. Tussen het lood en de compressor zit 5mm dik en stevig schuimband om de trillingen op te vangen. Of dit voldoende is zal de toekomst moeten uitwijzen.

    2) De compressor word inderdaad via een veerbelaste schakelaar op de zender bediend. Vanuit de boot is de compressor electronisch beveiligd zodat deze niet aan kan als de boot onder water is. En de veerbelaste 2 standen schakelaar zodat deze altijd in de uit positie staat als de schakelaar niet bediend word.

    3) Als het goed is staat de compressor afgesteld tot 7 bar, het rode luchtreservoir is tot 10 Bar. Reservoir is uitgerust met een manometertje. Als het goed is moet de compressor inderdaad afslaan als de juiste druk bereikt is.

    4) Het geheel is geschakeld via de 4 electrisch geschakelde ventielen op een van de foto's. Ken het systeem nog niet tot in detail maar gelukkig lezen de scheppers van boot en het pneumatiek systeem mee en bij twijfel kan ik terugvallen op hun kennis.

    Het systeem werkt prima, heb de boot ook wel zien varen op een van de subsail meetings.

    Maar zoals in het begin van dit topic vermeld: Tips en ook commentaar zijn van harte welkom. Dat is toch ook een van de doelen van een forum? :rolleyes:

    Ik ben geen pneumatiek expert, dus grote kans dat jullie eerder dingen zien die misschien niet kloppen..

    Groeten Merlijn
     
  13. Maniac

    Maniac

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    193
    @Merlijn,
    Het werken met perslucht en compressor is het heel belangrijk dat de compressor wordt uitgeschakeld bij een ingestelde druk,en onderwater niet kan lopen.
    Dit heb je dus goed geregeld,veel sucses met de bouw van de boot.
    Har.
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Haha, dat was al goed geregeld, of eerder Joop heeft het goed geregeld. De compressor slaat idd af op 7 bar. Ik zou daar niets meer aan doen. Onder de (ik meen 3 bar) kan je de compressor weer aangezet worden. De compressor slaat automatisch af als de boot onder water gaat. De inlaatklep zit hier ook op aangesloten, met een extra beveliging aan de buitenkant.

    Het hele persluchtsysteem werkte bij overname al goed, Merlijn zet alleen de pumtjes op de I. (en dat was ook wel nodig zo te zien)

    Goed werk Merlijn, dat verhoogt straks de betrouwbaarheid zodat je straks extra kan genieten van een goed varende sub.
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Lekker bezig Merlijn,

    Dat compressor systeem heb ik ook in de VIIC zitten, alleen volautomatisch, werkt perfect.
    Ik heb alleen iets extra's toegevoegd, bij lage druk (1,5 bar), bij jou dan 3 bar, kan ik de ontluchtingsventielen voor de ballasttank niet meer bedienen, kan alleen nog de tank blazen, dus duiken zit er dan niet meer in.
    Mocht de compressor niet goed werken dan is duiken uitgesloten, ik weet niet of Douglas die mogelijkheid erop heeft gemaakt, zelf zou ik wel zo'n voorziening maken, scheelt weer een hoop gedreg.
     
  16. Maniac

    Maniac

    Lid geworden:
    13 feb 2012
    Berichten:
    193
    Als je met perslucht werkt met ontluchting voor je ballasttank moet je een beveiliging inbouwen die de ontluchting afsluit bij een druk in de vooraadtank die voldoende is om volledig weer aan de oppervlakte te komen.

    Ik zelf heb achter mijn drukschakelaar een relais,en achter dit relais zitten alle ventielen die bij een te lage druk worden afgeschakeld,ook bij geen ontvangst en water alarm.
    :DDus heel goed dat je hier een extra beveiliging heb ingebouwd.:D
     
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Heren,

    Geloof dat een duikbeveiliging voor een te lage druk in de luchttank nog niet aanwezig is.. toch Douglas?

    Dat was volgens mij nu net het issue toen de boot in 2010 tijdens subsail enige (lange) tijd MIA was..

    En anders indd een relais er tussen zetten... word al nerveus als ik terug denk aan de zoekactie van toen... 8-O
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Die voorziening is idd niet aanwezig. Maar de oorzaak lag niet door jouw aangedragen gedachte....
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Dat is waar ook... was iets electronisch toch? Refresh please :rolleyes:
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    dan zal er nog een drukschakelaar moeten tussen komen ergens in de hoofdleiding
    en ik had er nog ergens een filmpje van wat er dan gebeurt als een boot MIA blijft


    ben weer erg vandaag hé
    ja door al de commotie mijn pillen vergeten pakken deze morgen LOL

    gr raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina