Homolegatie is heilig want het is een bron van inkomsten, ik denk alleen dat het niet verkoopbaar is dat gehomolegeerde uitlaten afgekeurd kunnen worden. OK, je kunt het probleem op de motoren gooien maar dan zeg ik dat de EFRA in de eerste instantie het al op de meest brute motoren van de fabrikanten moeten testen.
Het meest gevoelige in dit verhaal is dat onder de EFRA pet en de MACH pet 1 en dezelfde persoon zit ....
Maar is er al een noodplan voor de EK 1:10 mocht de MACH niet op tijd te kunnen aanpassen?
Tja, de meest brute motoren verschijnen alleen op de grote wedstrijden, niet wanneer er gehomologeerd moet worden, dus dat lijkt me erg lastig controleerbaar.
Ik denk dat gehomologeerde uitlaten afkeuren prima te verkopen is aan de mensen die stemmen op een EFRA vergadering. De prijs zal misschien wat omlaag moeten omdat je het als fabrikant misschien maar voor één jaar doet. Daar tegenover staat dat er waarschijnlijk veel meer homologaties komen.
De EFRA is nou eenmaal een organisatie die bestaat uit afgevaardigden van clubs, fabrikanten en landelijke organisaties. Iedere persoon die daar zit is dus per definitie niet onafhankelijk. Op papier misschien niet, maar in de praktijk wel. Daar moet je niet over zeuren maar slim mee omgaan denk ik.
En er is geen noodplan, dat is ook niet nodig denk ik. Er komt op tijd een plan bij de gemeente terecht om het geluidsoverlast te beperken. En de 1/10 maakt op dit moment volgens mij nog niet zoveel herrie dat de norm op gevelgeluid overtreden wordt. Tenminste, ik ga er dan even vanuit dat de 1/10 nu nog niet zoveel geluid maakt als de 1/8 in 2008. En in 2008 maakte de 1/8 nog niet genoeg herrie om over de norm heen te komen wat betreft de gevelbelasting.