Uitlaat nademper

Homolegatie is heilig want het is een bron van inkomsten, ik denk alleen dat het niet verkoopbaar is dat gehomolegeerde uitlaten afgekeurd kunnen worden. OK, je kunt het probleem op de motoren gooien maar dan zeg ik dat de EFRA in de eerste instantie het al op de meest brute motoren van de fabrikanten moeten testen.

Het meest gevoelige in dit verhaal is dat onder de EFRA pet en de MACH pet 1 en dezelfde persoon zit ....

Maar is er al een noodplan voor de EK 1:10 mocht de MACH niet op tijd te kunnen aanpassen?

Tja, de meest brute motoren verschijnen alleen op de grote wedstrijden, niet wanneer er gehomologeerd moet worden, dus dat lijkt me erg lastig controleerbaar.

Ik denk dat gehomologeerde uitlaten afkeuren prima te verkopen is aan de mensen die stemmen op een EFRA vergadering. De prijs zal misschien wat omlaag moeten omdat je het als fabrikant misschien maar voor één jaar doet. Daar tegenover staat dat er waarschijnlijk veel meer homologaties komen.

De EFRA is nou eenmaal een organisatie die bestaat uit afgevaardigden van clubs, fabrikanten en landelijke organisaties. Iedere persoon die daar zit is dus per definitie niet onafhankelijk. Op papier misschien niet, maar in de praktijk wel. Daar moet je niet over zeuren maar slim mee omgaan denk ik.

En er is geen noodplan, dat is ook niet nodig denk ik. Er komt op tijd een plan bij de gemeente terecht om het geluidsoverlast te beperken. En de 1/10 maakt op dit moment volgens mij nog niet zoveel herrie dat de norm op gevelgeluid overtreden wordt. Tenminste, ik ga er dan even vanuit dat de 1/10 nu nog niet zoveel geluid maakt als de 1/8 in 2008. En in 2008 maakte de 1/8 nog niet genoeg herrie om over de norm heen te komen wat betreft de gevelbelasting.

De EFRA is nou eenmaal een organisatie die bestaat uit afgevaardigden van clubs, fabrikanten en landelijke organisaties. Iedere persoon die daar zit is dus per definitie niet onafhankelijk. Op papier misschien niet, maar in de praktijk wel. Daar moet je niet over zeuren maar slim mee omgaan denk ik.

En er is geen noodplan, dat is ook niet nodig denk ik. Er komt op tijd een plan bij de gemeente terecht om het geluidsoverlast te beperken. En de 1/10 maakt op dit moment volgens mij nog niet zoveel herrie dat de norm op gevelgeluid overtreden wordt. Tenminste, ik ga er dan even vanuit dat de 1/10 nu nog niet zoveel geluid maakt als de 1/8 in 2008. En in 2008 maakte de 1/8 nog niet genoeg herrie om over de norm heen te komen wat betreft de gevelbelasting.

Je zal moeten beginnen bij de internationale clubs en verenigingen om een wijziging aan te brengen, dan de wijziging in stelling brengen voor stemming... een andere weg is er niet of je zal de EFRA regels los moeten laten voor eigen nationale regels. Ook dan zal je nationaal hetzelfde moeten doen.

Bart, je gaat er van uit maar je weet het niet zeker. Dit lijkt mij iets wat zeker moet zijn. Laat tijdens een GP of grote wedstrijd metingen verrichten ver voor de eerste week mei.

Homolegatie is heilig want het is een bron van inkomsten, ik denk alleen dat het niet verkoopbaar is dat gehomolegeerde uitlaten afgekeurd kunnen worden. OK, je kunt het probleem op de motoren gooien maar dan zeg ik dat de EFRA in de eerste instantie het al op de meest brute motoren van de fabrikanten moeten testen.

Het meest gevoelige in dit verhaal is dat onder de EFRA pet en de MACH pet 1 en dezelfde persoon zit ....

Maar is er al een noodplan voor de EK 1:10 mocht de MACH niet op tijd te kunnen aanpassen?

Een gohomologeerde demper MAG niet eens afgekeurd worden of deze moet al gemanipuleerd zijn.

Zolang er geen gehomologeerde demper is kan men niks verplichten lijkt mij.
Tis alleen vervelend dat 1 vereniging zit met de DB aanpassing.
En hoe gaat men dan het geluidmeten?

Als je het goed wil meten zou je een plek moeten hebben waar je de auto volledig kan belasten, waar de plek geheel afgesloten is van geluiden van buitenaf.
Dit kan in bijvoorbeeld in een geluidsdichte container.

Je kunt nimmer op de baan onder het rijden een volledig waterdichte meting krijgen.

Wij bij de knmv( is weer andere tak van sport) zitten met hetzelfde probleem.
Vorig jaar waren de specialmotoren aan de beurt en moest het DB naar beneden.
Er kwamen gehomologeerde uitlaten het db werd met 2 tot 4 db gereduceerd.
Maar op de wedstrijddag kwam het geluid van de omroeper en het muziek op 106 db.
10 db hoger dan toegestaan van wat de motoren mogen hebben maar daar hoor je de gemeente's niet over.

Het is allemaal een beetje tegenstrijdig.

Naar mening staat de Mach met de rug tegen de muur daar er geen goede manier is om te meten en er nog geen gehomologeerde uitlaat is.

Reageer vrolijk verder

Laatst bewerkt:
Nismo zei:
Je zal moeten beginnen bij de internationale clubs en verenigingen om een wijziging aan te brengen, dan de wijziging in stelling brengen voor stemming... een andere weg is er niet of je zal de EFRA regels los moeten laten voor eigen nationale regels. Ook dan zal je nationaal hetzelfde moeten doen.
Haha, heb je überhaupt 1 voorbeeld waarbij het zo werkte? Dus eerst half Europa afzonderlijk naar een nieuwe regel, en dan de EFRA die meegaat?

Volgens mij werkt het dus juist niet zo. Volgens mij moet je met de EFRA vergadering gewoon met een goed verhaal komen wat zo mooi is dat ze op het eerste gezicht geen enkel nadeel zien en dan komt de wijziging er zo doorheen. Voorbeelden doen het bij zo'n voorstel heel goed. Maar dan heb je het volgens mij meestal maar over 1 of 2 landen die iets doen, dat voorbeeld voer je aan als 'extreem episch supertof wereldvrede etc..' en hoppa daar is je nieuwe regel.

Nismo zei:
Bart, je gaat er van uit maar je weet het niet zeker. Dit lijkt mij iets wat zeker moet zijn. Laat tijdens een GP of grote wedstrijd metingen verrichten ver voor de eerste week mei.

Ik weet het zelf niet zeker omdat ik zelf de bronvermogens van de 1/10 van de afgelopen meting (een maandje terug) niet heb kunnen vergelijken met die van de 1/8 in 2008.
Maar Mach weet het.

Serpent950 zei:
Een gohomologeerde demper MAG niet eens afgekeurd worden of deze moet al gemanipuleerd zijn.

Je begreep het denk ik niet goed, Roelof ging door op mijn opmerking waarin ik aangeef dat je dempers van de lijst haalt. Dan zijn ze dus niet meer gehomologeerd en mag je ze dus niet meer gebruiken. En dus mag je ze wél afkeuren.

Serpent950 zei:
En hoe gaat men dan het geluidmeten?

Als je het goed wil meten zou je een plek moeten hebben waar je de auto volledig kan belasten, waar de plek geheel afgesloten is van geluiden van buitenaf.
Dit kan in bijvoorbeeld in een geluidsdichte container.

Je kunt nimmer op de baan onder het rijden een volledig waterdichte meting krijgen.

Helemaal mee eens, zo zie ik het ook. Dus dat is ook precies wat we(bij de 1/10) willen doen/benaderen.
We zijn bezig met rollerbank die in een kist komt te staan waardoor geluid van buitenaf verwaarloosbaar wordt voor de meting. Zo kun je overal en op ieder moment constant meten.

Als we deze meting eenmaal hebben dan kunnen we de rijder verplichten aan een bepaalde norm te voldoen, en hoe die rijder dat dan doet mag die van ons zelf uitzoeken. Vervolgens ontstaat er dus een markt, en dan komen er vanzelf producten die heel efficiënt geluid reduceren.

Serpent950 zei:
Wij bij de knmv( is weer andere tak van sport) zitten met hetzelfde probleem.
Vorig jaar waren de specialmotoren aan de beurt en moest het DB naar beneden.
Er kwamen gehomologeerde uitlaten het db werd met 2 tot 4 db gereduceerd.
Maar op de wedstrijddag kwam het geluid van de omroeper en het muziek op 106 db.
10 db hoger dan toegestaan van wat de motoren mogen hebben maar daar hoor je de gemeente's niet over.

Het is allemaal een beetje tegenstrijdig.

Bij Mach wordt er ook geklaagd over de geluidsinstallatie zoals er ook geklaagd wordt over de geluidsinstallatie van de voetbalclub die ernaast ligt.

Bij Mach wordt er ook geklaagd over de geluidsinstallatie zoals er ook geklaagd wordt over de geluidsinstallatie van de voetbalclub die ernaast ligt.

Kortom, de voetbalclub moet ook weg voor een handje vol woonboters?
Als dat ook al bij die lui speelt zal het nooit ophouden, dan kan je beter aan de gemeente vragen als ze een andere lokatie voor je zoeken of misschien moet je als club met Almere/Lelystad gaan praten want een touwtje aan die boten maken en een kilometer verderop verslepen is natuurlijk geen optie.......

Als we deze meting eenmaal hebben dan kunnen we de rijder verplichten aan een bepaalde norm te voldoen, en hoe die rijder dat dan doet mag die van ons zelf uitzoeken. Vervolgens ontstaat er dus een markt, en dan komen er vanzelf producten die heel efficiënt geluid reduceren.

Een markt is er als er een positieve P&L ontstaat Bart, dat ga je niet redden met een handjevol 1:10 en 1:8 rijders. Vandaar mijn opmerking over de EFRA, pas dan kan je een markt creëren die groot genoeg is. Kortom, lobby, besluit, ontwikkel en implementeer.

Kortom, de voetbalclub moet ook weg voor een handje vol woonboters?
Als dat ook al bij die lui speelt zal het nooit ophouden, dan kan je beter aan de gemeente vragen als ze een andere lokatie voor je zoeken of misschien moet je als club met Almere/Lelystad gaan praten want een touwtje aan die boten maken en een kilometer verderop verslepen is natuurlijk geen optie.......

Wat mij betreft verslepen we die woonboten. Maar je hebt gelijk, verplaatsen moet je altijd als optie op houden. Al is het maar om de gemeente een alternatief voor te houden.
Ze moeten dan alleen wel met geld over de brug komen, want verplaatsen is een kostbare zaak.

Een markt is er als er een positieve P&L ontstaat Bart, dat ga je niet redden met een handjevol 1:10 en 1:8 rijders. Vandaar mijn opmerking over de EFRA, pas dan kan je een markt creëren die groot genoeg is. Kortom, lobby, besluit, ontwikkel en implementeer.

Om een voorbeeld te stellen heb je nog helemaal geen goede uitlaten of wat dan ook nodig. En dat is omdat je zelf de norm stelt. Stel ik maak een afgesloten rollerbank, een 1/8 mag hierin 120dB maken. Bijvoorbeeld 90% van het NK veld haalt die norm, de andere 10% hoeft alleen maar een stukkie foam in z'n body te plakken en voldoet vervolgens ook.

Je hebt dan een werkend systeem voor die norm bij die meting. Met dat idee stap je naar de EFRA. En vraag je om het in te voeren met daarbij het beleid dat ieder jaar de norm bijvoorbeeld 1dB scherper wordt.

Op dat moment heeft niemand een probleem, want iedereen redt het nog. Maar fabrikanten zien wel dat wanneer ze 'luidere' motoren produceren dat ze hun klanten dan opzadelen met wat geluidsproblematiek, dus vrij snel zullen ze ook efficiënte middelen gaan leveren om die problematiek te voorkomen.

Uiteraard lost dit niks op voor de Mach op dit moment, maar volgens mij is dit wel de lange termijn oplossing die prima kan werken.

Maar we vergeten ook dat de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid een hele grote rol speelt bij het meten.

Bij de knmv gaan ze uit van 20 graden omgevingstemperatuur.
Bij hogere of lagere temperaturen heeft men een marge van 1 a 2 db.

Weet niet of dit ook beschreven wordt in het regelement van de efra.

Maar tis wel een factor wat zeer belangrijk is bij het meten

Reageer vrolijk verder

Luchtdruk speelt ook nog een rol en zo zijn er nog meer factoren aan te wijzen die op een andere manier de meting beïnvloeden. Maar het meeste daarvan is verwaarloosbaar zodra je op korte afstanden gaat meten. En dat is wat je moet doen met zo'n rollerbank.

Bij geluidmetingen worden sowieso marges van minimaal 1 dB aangehouden. Zelfs bij TNO in het laboratorium. "één dB is geen dB"

Maar we vergeten ook dat de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid een hele grote rol speelt bij het meten.

Wees gerust, er wordt niks vergeten.

Naast het gechitchat op dit forum over eventuele zaken waaraan gedacht moet worden, zijn er meerdere mensen bezig met de geluid-problematiek. Je moet hierbij denken aan ingenieursbureau`s gericht op geluid, mensen die er verstand van hebben und so weiter..

Ik snap dat het goed bedoeld is, dat meedenken. Wees gerust, met de meetprocedure komt het wel goed.

Wees gerust, met de meetprocedure komt het wel goed.

Denk je? Als de metingen worden gedaan met antieke motoren en fabrieksrijders komen later met een complete gatenkaas in de cilinders rijden heb je al een meetfout.

Denk je? Als de metingen worden gedaan met antieke motoren en fabrieksrijders komen later met een complete gatenkaas in de cilinders rijden heb je al een meetfout.

Dan heb je het idee niet goed begrepen Roelof, die fabriek auto`s/motoren kunnen gewoon op de testbank, maken ze te veel herrie, dan...

Neem de lawaaierigste gatenkaas, een Sirio met een 2013 ofzo, dan heb je een leuke baseline om aan te werken :)

Mensen, het is misschien wel erg koud op jullie dak nu, maar er moet wat worden gedaan.
Het geluid is te veel.
Nu is de MACH, maar duurt niet lang of ander clubs volgen.

en dat iets, wat snel moet worden geïntroduceerd, erg vervelend kan zijn, moeten we met z'n allen proberen op de een of andere manier zo snel mogelijk het geluid naar beneden te brengen.

Ok, de EFRA had en zijn poot stijf moeten houden. Maar das wederom niet gebeurd.
Doe je niets aan, wel kan je er wat aan doen om met ideeën te komen om dit probleem aan te pakken.

En ja, zoals het nu is/gaat is misschien niet de mooiste en beste, maar elke DB minder is er toch maar weer één.
Toch??

We wachten met z'n allen af wat er gaat gebeuren.

De tests zullen onder andere met mijn Capricorn motoren worden gedaan, dit zijn momenteel een van de snelste, zo niet de snelste motoren van het NK veld.

Het concept is om een vermogens meter van een fiets aan te passen zodat deze geschikt wordt voor onze modelauto's. Deze vermogens meter kan een weerstand leveren van 1000W en is volledig instelbaar.
Door het fabriceren van een andere rol en lagerblokken kunnen we dit systeem geschikt maken voor een modelauto.

T1680_flow_ergotrainer_450x338_large.jpg

Het gaat om het zwarte kastje waar de bedrading uitkomt.

Vervolgens komt het er zo ongeveer uit te zien:

Testbank2.jpg

Testbank3.jpg

Bij het uiteindelijke model komt er nog een systeem om de auto aan de voorkant vast te zetten en een bekisting om een accurate meting te kunnen doen.

Statische bank heeft het niet gehaald, wordt dus dynamisch, aangezien deze lichter is en veel beter in te stellen.
Onderstaand is overigens de uitgewerkte statische...:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back