Uitlaat nademper

Wat ik jammer vindt is dat ik heel veel "ja, maar ..*een heleboel excuses om het niet te doen*..." blijf horen. Ik heb al vaker geroepen dat dit struisvogel politiek is en dat dit ons allen uiteindelijk de nek om gaat draaien.

Er zijn hier een aantal mensen bezig om met een concreet plan te komen, meetresultaten, meetapparatuur en nog veel meer. Als ook een fabrikant hier in wil ondersteunen is dat toch geweldig. De eerst stap moet zo ook gemaakt worden.

Probeer nu al die "ja maren" eens om te draaien door te zeggen: Ja, maar waarom ook niet. Of: ik geef het een kans, heb je hulp nodig? Er is onders ons rijders genoeg expertise en ervaring om niet het volledige wiel opnieuw uit te vinden! Verandering is vooruitgang en dit hoeft lang niet altijd nadelig te zijn (ook al lijkt dit op korte termijn wel zo).

Ik ben het met al die andere wel eens (Richard, Roelof, Pieter, enz. enz.) dat er ook een heleboel nadelen aan kleven en dat je niet één uitzondering op een heel NK moet hebben. Maar bedenk dan even hoe spannend die laatste race op de Mach zal zijn, als hij niet daarna niet meer gehouden kan worden. En zoals Hugo, maar ook anderen, al verwoorden: Geluidsprobleem bij de Mach is het begin, niet het einde.

Dus Bart, Roy, Daan en de vele anderen die hiermee bezig zijn: Mocht je hulp nodig hebben laat het dan even weten. Ik kan niet veel, maar wil jullie graag ondersteunen in hetgeen waarmee jullie bezig zijn.

Iwan.

betekend dat Pieter, dat je mee gaat helpen aan een oplossing:confused: of moeten anderen het opknappen.

De mening van veel rijders is simpel, graag willen ze zien dat de EFRA dit doet zodat men op de internationale races onder dezelfde omstandigheden kunnen rijden. Als men alleen in Nederland gaat conformeren bestaat er de kans dat een dergelijke verplichting nadelige gevolgen heeft voor ons huidige bezetting aan rijders rijders.

Is al vastgelegd toch, het wordt alleen niet gehandhaafd?:rolleyes:

Zie de regels:

Each motor must be equipped with an exhaust system and inlet silencer to reduce the amount of noise
generated by the car.
The maximum noise level for a muffler with INS box is 83 dB´s, measured at ten (10) meters distance
and one (1) meter high for a single car.
EFRA´s definition of a noise level is always final.
Only EFRA homologated 3-chamber mufflers are allowed on EFRA sanctioned events. The EFRA
homologation number must be engraved on the sidewall of the muffler.
Race directors have the right to measure on track side and take out cars that make too much noise

Deze regel wordt zoals deze omschreven is toegepast, de meetmethode echter niet...

Laatst bewerkt:
Zie de regels:

Each motor must be equipped with an exhaust system and inlet silencer to reduce the amount of noise
generated by the car.
The maximum noise level for a muffler with INS box is 83 dB´s, measured at ten (10) meters distance
and one (1) meter high for a single car.
Only EFRA homologated 3-chamber mufflers are allowed on EFRA sanctioned events. The EFRA
homologation number must be engraved on the sidewall of the muffler.
Race directors have the right to measure on track side and take out cars that make too much noise

Deze regel wordt zoals deze omschreven is toegepast, de meetmethode echter niet...

Het laatste stukje is nieuw, dus daarvan kan je nog niet zeggen dat die is toegepast..

Misschien ook wel handig om de opmerkingen die bij dat laatste stukje horen erbij te plaatsen:
Drivers and manufacturers will take every change to gain more power and speed. The use of conical manifolds has increased the noise level. The 7 minutes rule with mandatory pit stop has only make the engines more powerful and more noisy. This way the race director can also measure on track side and remove those cars that make to much noise (same as in 1/5th). Drivers have to take their responsibility. We cannot allow only focusing on the homologation number. We are still working on better mufflers, however this is not so easy and in the meantime we are only making more noise. Track site measurement gives the organizer and EFRA at least the possibility to take out some of them that are more than average.

Het meest belangrijke stukje uit die opmerkingen vind ik deze : 'Drivers have to take their responsibility'.

Zie de regels:

The maximum noise level for a muffler with INS box is 83 dB´s, measured at ten (10) meters distance and one (1) meter high for a single car.

Het meest belangrijke stukje uit die opmerkingen vind ik deze : 'Drivers have to take their responsibility'.

Dus binnen de gestelde regel moeten rijders hun verantwoordelijkheid nemen, is toch duidelijk?

83dB(A) op 10 meter/ 1 meter hoogte komt overeen met een bron geluid van 112dB(A).

Uit het -ons onlangs gemaakt- geluid rapport van het akoestisch ingenieurs bureau wat voor onze club de rapportage heeft opgesteld:

geluidsnorm.jpg

Laatst bewerkt:
@Nismo

Dan heb je het toch verkeerd begrepen denk ik. Raar ook dat je de opmerkingen die slaan op de verandering van de regel betrekt op het stukje regel wat al bestond..

De verandering van de regel betekent dat vanaf nu auto's gewoon van de baan gehaald kunnen worden zonder daarbij de norm te hanteren van 83dB.

Nou denk ik niet dat dat gaat gebeuren, maar het mag nu dus wel.

Laatst bewerkt:
gemeten op een punt waar de auto het meest geluid maakt neem ik aan.
DAs dan proefondervindelijk vaststellen en dan maar een auto op de baan om van die ene auto het geluid te kunnen vaststellen. Maar meerder auto`s die geluid maken heb je 3 db optelling of zo iets. Dus moet je met alle auto`s meten dus en weet je niet welke nu meer geluid maakt.

Is er eigenlijk ooit zo gemeten zoals die regel voorschrijft?

toen ik heel vroeger brommer reed werd die door de politie op een rollenbank gezet met een geluidsmeter 1 meter er van af. En ja hoor bij vol gas maakte die meer dan de 82db geloof ik toen . en kon ik hem inleveren. Dat is toch veel makkelijker, weten we allemaal voor de heat op de bank en meten maar op een meter. Kun je gelijk naar huis als die teveel herrie maakt. Die rollenbank wordt nu gemaakt is eigenlijk DE oplossing vindt ik nu. en voor allen gelijk.

Misschien ook wel interesant; de normering waaraan een geluidmeting in het kader van de vergunning moet voldoen:

geluidsnorm1.jpg

@Nismo

Dan heb je het toch verkeerd begrepen denk ik. Raar ook dat je de opmerkingen die slaan op de verandering van de regel betrekt op het stukje regel wat al bestond..

De verandering van de regel betekent dat vanaf nu auto's gewoon van de baan gehaald kunnen worden zonder daarbij de norm te hanteren van 83dB.

Nou denk ik niet dat dat gaat gebeuren, maar het mag nu dus wel.

Ik denk het niet Bart, ik weet het zeker :cool:
Zou van de gekke zijn als je 100 rijdt waar je 120 mag en je wordt van de weg gehaald omdat de politie vind dat je te hard gaat (vrije vertaling)

Zie o.a. de meetgegevens van Jaap, die spreken boekdelen en zijn opgesteld door mensen die hier verstand van hebben. Tijdens het laatste NK op Mach zaten de meeste rond de 100 a 105 dB(A) op iets van 1,80m meter afstand (hoogte)

Nog even ter aanvulling. Ga officieel meten, volgens de regels en neem dit mee terug naar de EFRA, samen met eventuele medestanders. Maak er een regelpakket van, ondersteund door harde regels (zie o.a. HRMI 1999)
Kortom, poets alle onduidelijkheden weg...

Laatst bewerkt:
Back