Ultima DLG - Ontwerp & bouw

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door prop-er, 28 mei 2012.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Vincent, ik begrijp je design points niet.
    Bij DP1 wil je bij CL=0,7 optimaliseren op beste L/D (beste glijhoek), bij DP2 wil je bij CL=0,15 optimaliseren op (CD/CL)^1,5 (klimgetal). Volgens mij moeten die 2 worden omgedraaid: bij CL=0,7 wil je minimum dalen (dus optimaliseren op klimgetal), bij CL=0,15 beste glijhoek (dus hoogste L/D). Toch??

    Zelfs dan vind ik een CL van 0,15 laag om te optimaliseren voor glijvlucht, ik zou eerder richting 0,4 gaan. Maar goed, dat is een keuze. Je maakt het het programma denk ik wel moeilijk door DP1 en DP2 ver uit elkaar te leggen (flink verschil in CL tussen max L/D en max klimgetal).
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vincent, ik heb EDGAR ook maar eens gedownload. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt. In mijn geval ligt er al een leuk vleugel ontwerp klaar, maar kijken of het beter kan is altijd leuk. Ik heb nog een paar maanden de tijd voordat ik MOET beginnen ;)

    Nu eerst maar eens kijken of ik het zaakje draaiend krijg. Gisterenavond zat de boel al binnen een paar minuten muurvast.....
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    @Dirk:

    1) het door jou aangehaalde plaatje in post 1 is NIET representatief. Het betrof een door mij random aangeklikt profiel, en is dus geen onderdeel van een geoptimaliseerd profiel, en dus ook GEEN mogelijke kandidaat voor een DLG vleugel. (Ik had eigenlijk gehoopt dat je me iets hoger ingeschat had... ;))

    2) Je geeft in EDGAR middels een tiental parameterranges op wat voor profiel je zoekt. Met andere woorden: de uiteindelijk gewenste vorm heb je (binnen bepaalde grenzen) zelf in de hand.

    3) Doe nou eens een analyse in EDGAR, en filter de resultaten op de laatste 10 runs. Dan zie je hele minimale verschillen tussen de profielen, maar elk van die profielen heeft zo zijn eigen sterke punten in een bepaald werkgebied. Je moet 90% van het resultaat van een analyse in de prullenbak gooien, omdat het resultaat het gevolg is van een optimalisatie via simulatie. (Ik had je hier toch hoger ingeschat... ;))

    4) Ik ben voldoende handig met diverse software om het door EDGAR gegenereerde profiel 100% te reverse engineeren. Voor een snelle check voldoet een trace van een screenshot, voor het snijden van een CNC mal zal ik meer werk moeten doen om het profiel nauwkeurig over te nemen.

    Het ziet er allemaal in ieder geval veelbelovend uit. Maar misschien kom ik straks wel tot de conclusie dat de resultaten niet bruikbaar zijn. Dan hebben we het in ieder geval geprobeerd. Tot die tijd, is het gewoon even doorzetten.
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Raymond,

    Fijn dat je dit aan de kaak stelt!

    DP1 met CL 0,7 zou de thermiek stand moeten voorstellen. De snelheid is laag, de benodigde Cl is hoog. In deze stand moet de DLG zo lang mogelijk boven blijven, en moet Cl^1.5/Cd aangevinkt zijn.

    DP2 met Cl 0,15 is cruise, en dan moet de DLG een zo groot mogelijke afstand afleggen, en moet Cl/Cd aangevinkt zijn.

    Kortom: je had helemaal gelijk!

    PreDimRC specificeert bij 40 km/h een CL voor de vleugel van 0,15. Als we uitgaan van Cl 0,4 hoort daar een kruissnelheid van 25 km/h bij.

    Je leest veel over het succesvol tegen de wind in terugkomen in de landingscirkel. Is die 40 km/h misschien te snel?
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Daar heb ik ook ontzettend veel last van. De ontwikkelaar stuurde me nieuwe DLL bestanden, maar die lossen het probleem niet op. Volgens mij ligt het aan door EDGAR ontworpen onmogelijke profielen die de solver laten crashen. Misschien is het mogelijk om dit te voorkomen door de "Fitness" eisen wat op te schroeven.
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Vincent, op zich zou een max L/D bij 40 km/h geen gekke waarde zijn. Het is meer dat de CL's voor max L/D en max klimgetal meestal niet al te ver bij elkaar vandaan liggen (denk aan een verschil in CL van 0,2-0,3). Als je bij CL=0,7 max klimgetal wilt hebben en bij CL=0,15 max glijgetal, dan zou dat wel eens een hele lastige opgave kunnen zijn voor het programma.

    Voor goede glijprestaties bij hogere snelheden zoek je een profiel dat over een redelijk groot CL bereik toch een redelijke L/D houdt. Dat kan je goed zien aan de grafiek CL/CD - CL of CL/CD - alpha. Als die een scherp maximum heeft is de glijhoek goed bij één snelheid, en wordt het daarbuiten snel slechter. Als de grafiek een vlakke heuvel is hou je in een breed gebied een goede glijhoek. Voor een dlg zou ik kiezen voor een profiel met zo'n vlakke grafiek. Liever een net wat lagere maximum L/D maar wel een goede L/D in een breed snelheidsbereik.
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    OK. Ik hou het in gedachten.

    Momenteel druk aan het experimenteren of en hoe ik de crashes kan voorkomen.
    (En misschien is hetgeen jij nu aangeeft ook een mogelijke oorzaak)
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Mmm. Misschien heb ik wat gevonden. Het programma crasht altijd op onsamenhangende profielen.

    Hypothese: omdat de profielparameters nu vrij strak gedefinieerd zijn, zijn er voor EDGAR te weinig vrijheidsgraden over om een population size van 20 verschillende werkende profielen per generatie samen te stellen, waardoor er geforceerd hele rare profielen ontstaan.

    Ik heb de population size nu op 10 gezet, en de max. thickness wat hoger gezet, en hij gaat nu wel goed door!
    [​IMG]

    Het volgende probleem is het laden van een eerder uitgevoerde analyse. Ik krijg dan een foutmelding "5- bestaat niet" OID.
     
  9. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Jeempie heren, wat gaat dit ver:D, in positieve zin bedoel ik dan! Heb ik goed begrepen dat jullie een digitaal ''basis'' profiel kopen en deze perfectioneren/aanpassen met de betreffende software? Is het ook mogelijk om zelf ''op gevoel'' een profiel/profielverloop te ontwerpen en deze dan ''na te laten kijken '' door de programma's?
    Ikzelf heb helaas deze hoek van het modelbouwen een beetje verwaarloosd en ben geen computer held, maar vind dit draadje erg interresant. Weten jullie nog websites/tijdschriften e.d. waar ik meer te weten kan komen over het digitale aspect van het profiel ontwerpen?Kan ik mijn kennis een beetje uitbreiden zonder jullie te vervelen met beginners vragen;)
    groet!
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Goed nieuws. Na 40 analyses, eindelijk weer 1 die niet crasht!

    De truc is om een aantal parameter ranges vast te zetten, door twee keer dezelfde waarde op te geven. Zo heb ik nu de dikte van het profiel op MIN/MAX 6% gezet.

    Vreemdvormige profielen (ik noem ze regelmatig hangbuikzwijnprofielen) kunnen niet exact aan die 6% voldoen, en worden dus uit de genenpoel verwijdert. Zo sturen we de natuurlijke selectie een duidelijke kant op, maar blijft er voldoende vrijheid om het profiel te optimaliseren.
     
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    :DDank, deze links ga ik bestuderen!Succes met het ontwerpen en met je bouw!:cool:
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb 'm nu ook draaiend, maar de eerste sessie crashte ook. Met draaiend bedoel ik dan dit ik 'beweging' in het programma heb gekregen.

    Daartoe was het artikel, waar Prop-er mij op wees, uit RC soaring digest behulpzaam.
    http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2011/RCSD-2011-12.pdf

    Vanaf pagina 74. Met name de tweede helft van het artikel, vergelijk met bestaande profielen moet ik nog eens goed tot mij door laten dringen. Overigens zoek ik op dit moment een heel ander profiel dan Prop-er.
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Nu we met EDGAR toch in de genetische sfeer zitten, is dit weer een heel aardig voorbeeld van kruisbestuiving, want jij was het die met dit hele verhaal op de proppen kwam...

    evolution-designs-airfoil-design-software

    :D:D:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    En we hebben antwoord ontvangen over het probleem met de niet te openen eerder uitgevoerde analyses:

    Hallo Vincent,

    Messages like “2 – is not a valid…” is usually due to the fact that in the users’ computer system the decimal separator is set with the comma instead of with the point. Therefore, in order to avoid this issue the decimal separator must be set as the “.”

    With our best regards

    ED’s Team

    < Evolution Designs - Airfoil Design Software

    ----------------------------------------------

    Mooi dat dit programma actief ondersteund wordt!
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Van die punten en komma's was me ook al duidelijk geworden. Op de HTS leefde ik al op voet van oorlog met het vak informatica, en waren de punten en komma's ook al een bron van ergenis. Dat ik daar dan nu weer tegen aan moet lopen.........

    Maar dat is niet het enige probleem. De bende is weer vast gelopen:
    [​IMG]

    [edit]

    Krijg nouw wat, EDGAR is al bij generatie 4. Zou het nu lukken?? D'r komen wel wat Quasimodo's voorbij zeg!

    [edit 2]

    Kun je niet je analyse opslaan voordat je een run uitvoert?

    [edit 3]

    Helaas, ik kap ermee..........

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2012
  17. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Heb je de dikte "vast" gesteld op 1 waarde?

    Ik heb eindelijk resultaat!!!

    En weet je wat nou zo leuk is? Er zit gewoon een export functie ingebouwd voor het profiel! Gewoon een losless BMP in 2 kleuren op een megaresolutie, en die knal je zo in Profilli!

    En weet je wat NOG leuker is? EDGAR kan ook gewoon coördinaten exporteren!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vincent
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ja.

    [edit]

    Net weer de waarden uit het RCSD overgenomen om tenminste een eind resultaat te krijgen. Maar EDGAR loopt wederom vast.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2012
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het maakt me behoorlijk nijdig dat ik er geen resultaten uit krijg...:(
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Toch is het raar dat je de dikte moet vastzetten om die hangbuikzwijntjes te slachten. Oké, dat je rare resultaten krijgt als je een dikte-range van 5% t/m 10% instelt kan ik me voorstellen. Maar een range van b.v. 5,5% t/m 6,5% lijkt me toch erg wenselijk. De dikte is niet enkel nuttig voor de buigweerstand van de vleugel, maar heeft ook invloed op de maximaal haalbare Cl. Door met dikte én welving te spelen, is het veel beter mogelijk om een bepaalde Cl-max af te stemmen op het gevraagde Re-getal.

    Dirk.
     

Deel Deze Pagina