Ik had eigenlijk enkel Ray's commentaar gelezen, en had me voorgenomen alle profielen van Gerald in de polar overzichten te zetten voor een beter vergelijk, en een beter gevoel te krijgen van de mogelijk tot stand gebrachte (theoretische) verbeteringen in prestatie.
Ja, dit is theorie, ja dit vergt toleranties die met mijn bouwwijze niet te halen zijn. Maar daar gaat het niet om. Dit is de Holy Grail van het DLG ontwerpen, en dat boeit mij als echte "Wille Wortel" gewoon mateloos.
Ik had alle polaires klaar, maar heb speciaal voor Berrie (en een beetje voor mezelf..) nog een keer alles opnieuw gedraaid met AG455 er in.
Wat Ray zei over flapstanden: Je hebt gelijk. En toch ook weer niet. Goed beschouwd ontwerp ik dit profiel op drie hele specifieke design points. De rest er tussen in boeit me (nog) niet.
Ik heb een beetje vals gespeelt door het profiel te ontwerpen als floater, met naadloos doorlopende camber in de flap. Om vanuit deze floatstand terug in speedstand te komen is er -5° flap nodig.
Om het eerlijk te houden, heb ik nieuwe polars gemaakt met dezelfde flapstanden:
Speed, Flap 0°, DP1 : Cl = 0,02
Ultima heeft prachtig wijde drag-bucket, vergeleken met de rest.
Ultima heeft de laagste Cd van Cl=-0,5 tot aan CL=0,2 (DP= CL 0,02)
-------------------------------------------------------
Cruise, Flap 2°, DP2 : Cl = 0,2
Hier doen we goede zaken. Veeeel lagere Cd ten opzichte van de andere Topprofielen. Cl/Cd Lijkt dan weinig spectaculair beter, maar schijn bedriegt. Bij Cl=0,2 heeft Ultima een Cl/Cd die 2,5% hoger ligt dan Zone V2.
-------------------------------------------------------
Float, Flap 4°, DP3 : Cl = 0,75
Float, Flap 5°, DP3 : Cl = 0,75
Float, Flap 5,5°, DP3 : Cl = 0,75
De stand van zaken bij float met 4, 5 en 5,5° flapuitslag.
Ik wil optimaliseren voor Cl=0,75. Voor elk profiel de flap zo ingesteld dat deze Cl zo goed mogelijk scoort:
Float, Flap div. DP3 : Cl = 0,75
Cl/Cd is 3,5% hoger. Dat wil niet zeggen dat de dead-air tijden ook met 3,5% stijgen, (Dan moeten we eerst Min Sink uitrekenen) maar het is in ieder geval hoopgevend.
Ik wil nog proberen de drag bucket bij cruise en float iets te te verwijden door het profiel minmaal op te dikken, en met de LE radius te spelen. Verder moet ik nog wat meer optimaliseren qua flapstanden.
Verder zegt mij bovenstaande wel dat ik waarschijnlijk een hoge Cm heb, waardoor er weer meer drag door de staart gegenereerd wordt, en prestatiewinsten weer deels teniet gedaan worden.
Trouwens: even een bedankje dat je jullie zo lekker reageren, dat houdt het lekker levendig!
Vincent
P.S.: ik stap vanaf nu over op de kersverse XFLR5 6.07. Hopelijk kan ik daarmee wel Type 2 polars kan maken. (bug)