De laatste update is toch weer even geleden, tja, ondertussen pikt het leven weer op mijn bass vond dat het stilaan tijd was terug te gaan werken, dus ben ik ingepland voor training en opfrissing cursussen voor het einde van juli, eigenlijk wil dat zoveel zeggen dat ik terug met mijn neus in boeken zit om tijdens de trimestriële examens dan toch maar weer een respectable score neer te zetten, anders geen job meer...
Er is nog wel wat gedaan, maar dan vooral aan elektronische kant, ondertussen zijn er ook een hoop materialen terug aan het binnen komen dus wordt dit terug opgepikt medio augustus.
Nu ik heb niet helemaal stilgezeten maar heb me vooral wat bezig gehouden met de zender uit te diepen. Ik had al eerder vermeld dat ik wat sukkelde met de besturing.
Nu een 360° systeem is er wel maar blijkbaar trekt dit op niet veel, ik een aantal mensen gesproken wat filmpjes gezien en niemand was echt overtuigd, daarnaast kost het meer dan 300€ voor het hier is, dus dit was een moeilijke noot om kraken.
De trusters die ik gebruik, komen van bij Pim, hier wel bekent, en ik moet zeggen dit zijn heerlijke dingen!
Ze werken mooi stil, je ziet dat zowel Pim als Sjoerd hier vakmanschap hebben afgeleverd.
Het enige wat ontbrak voor mij was een leuke besturing, nu voor het vooruit varen en links en rechts stelt dat niet veel voor, je neemt de truster (de servo geeft hem 180° links/rechts) en zet er een ESC op,
vervolgens laat je hem vooruit lopen op de vertikale stick, en vol links draait de truster op 90° links en voor rechts het omgekeerde, eventueel kan je de boegschroef er tussen mixen mocht je dat willen...
Maar wat ik eigenlijk wil is een sturing zoals in de boot, nu dat is moeilijk want dat is een ronddraaiende encoder met daarop een trustlever. maar wat dit eigenlijk voorstelt is gewoon de stick van je zender.
Op de boot varen ze gewoon met "trust" vectors, dus de sticks en de uitslag stelt gewoon de richting (azimut) en de kracht(trust) voor bij ons is de azimut door de stuur servo gecontroleerd, en de trust door een ESC.
En dan kan je nog kiezen of de ESC enkel vooruit loopt en je de truster omdraait of dat hij vooruit en achteruit loopt dan moet de truster niet om...
Nu voor het gewoon varen vooruit links en rechts weet ik niet of dit allemaal iets uitmaakt, maar voor het manoeuvreren denk ik dat wel, of het nu zin heeft met een modelboot weet ik niet, het is mijn eerste ASDer en mijn vorige boot heeft ook nog geen water gevoeld.... (pffffff)
Ok wat ik dus moest programmeren is een servo (roer) die 180 L/R gaat en een ESC die in alle richtingen kracht bij geeft van het midden uit. Lijkt eenvoudig maar dat was het niet!
Ik werk met een Taranis, deze zender is voor mij nog nieuw maar ik moet wel toegeven dat hij heel leuke mogelijkheden heeft en niet de limitaties van alle dure merkzenders.
Hier een korte omschrijving van wat ik heb geprogrammeerd: de ESC ik heb 2 versies 1 voor 90°LR en 1 voor 180° LR, wat zoveel wil zeggen dat bij de 90° de Esc ook achteruit moet kunnen.
Dus in het midden geeft hij 0 en in alle richtingen moet de uitslag vergroten om op alle uiteinde 100% te zijn (voor de 90° moet hij in de 2 onderste kwadranten negatief gaan)
Wat ik ook nog wou was dat de kracht kon worden geregeld, jullie kennen dit onder de dual rate functie, ik heb er VarioRate van gemaakt omdat het van 0% naar 100% traploos kan gaan.
Daarnaast moet de servo rond gaan en de richting van de stick vasthouden, nu de zender heeft geen goniometrie aan boort dus dat was behelpen met mixes.
Lang verhaal kort ik heb de stick opgedeeld in 4 kwadranten, en hun midden positie, in elk kwadrant wordt een andere mix uitgevoerd om zo tot een zo goed mogelijk resultaat te komen vanaf dat de uitslag 25% is het perfect daaronder wordt de resolutie van de stick zo klein dat het moeilijk is, nu daar is de kracht van de vector dan ook zo klein dat dat helemaal niets uitmaakt.
Wat een uitleg pfff, kijk een film maak alles duidelijk dit is er geprogrammeerd, ik denk dat er wel een heleboel ASDers dit leuk zullen vinden...
Voila laat maar weten wat je ervan vind, dit is voor 1 truster het kan voor 5 als het moet....
Bye