Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    717
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Een update... nee geen update een OVERWINNING!

    Maar zoals bij elke overwinning vallen er gewonden, gelukkig geen doden...

    Ik heb er gans de dag over gedaan om mijn watervrees te overwinnen, ook speelt de plug van de 20 reeks hier wat mee, wat een leuk bootje wordt het!!! Anyway eigenlijk is dat voor een ander topic he...

    Tegen de avond werd het tijd om een mise en place te maken, een tafeltje wat keuken rol voor lekdetectie, een zender, altijd handig. Oh ja en een boot. Ook niet te vergeten water...

    Bij deze:

    [​IMG]IMG_5520 by Jan Fabri, on Flickr

    De volledige setup:

    [​IMG]IMG_5521 by Jan Fabri, on Flickr

    Je ziet het we zijn er klaar voor, natuurlijk voor de grand finale een generale repetitie, buiten wat kleine onvolkomen heden geen probleem.

    De te waterlating zonder batterijen...

    [​IMG]IMG_5522 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5526 by Jan Fabri, on Flickr

    Ik vrees dat er wat gewicht bij zal moeten.

    Ik had voor 60amp batterijen die per 3 stuks circa 1 kg wegen dat is ongeveer 10 a 11 uur vaartijd, alles erin geeft mij dit:

    [​IMG]IMG_5530 by Jan Fabri, on Flickr

    Daar ik het totaal belachelijk vind om er 120amp in te steken heb ik maar voor een kassei gekozen, ik moet hem morgen nog eens wegen maar ik vrees dat ik nog een gewicht probleem ga krijgen...

    Met kassei en 75 amp batterijen heb ik dit: (nu waren al mijn batterijen op...)

    [​IMG]IMG_5533 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5532 by Jan Fabri, on Flickr

    Dat lijkt mij ok, rekening houden met een boven bouw en nog wat wiches die samen toch ook meer dan een kilo zullen wegen...

    Oh ja... GEEEEEEEEEEEEEEN lekken!

    Dan tijd voor wat actie, alles ging goed tot ik het vermogen op 100% zette daar ging de prop...
    Tot 2 keer toe ik ga eens moeten kijken hoe ik dat oplos dat die props blijven zitten.
    Je ziet op het einde van de film dat de boot niets meer doet, dat was de moment dat ik mijn props kwijt was...
    Jonge jonge wat een geweld zit er achter die boot, ik heb ook wat getest met hem vast te houden maar dat viel eigenlijk tegen hij is echt wel krachtig op vol vermogen, alles wat je ziet buiten op het laatst is altijd op 20% de beide sturingen lopen erg goed.

    De vector sturing beoogt duidelijk nog wat training maar ze doet wel wat ik ervan verwachte.

    Ik heb het gevoel dat de rechter Truster niet altijd mooi terug naar 0 komt dat moet ik nog eens bekijken.

    Het achteruit varen in de vector sturing gaat goed maar toch vraag ik me af of ik niet beter opteer voor 180° met voor en achteruit ipv de 360°. Nu ook dat heb ik geprogrammeerd dus dat wordt even testen...
    Maar het makkelijkste is heel zeker de classic mode vooruit links en rechts dan moet je niet nadenken.

    Er is dus nog wel een beetje werk maar vooral wat training vrees ik dan.



    En nog een extraatje:



    Het is van mijn 12 jaar geleden dat ik nog eens met een boot gevaren had, toch wel een overwinning moet ik zeggen...

    Ok nu ga ik mij waarschijnlijk wat op de 22 focussen de eerste keer dat ik zelf een eigen romp maak is toch ook niet niets...

    Bye...
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2020
    Bertho, Jan Blonk en AvdH vinden dit leuk.
  2. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Eindhoven
    Wat betreft de schroeven die je verliest, het volgende. Ik doe een beetje Bison kit aan de schroefdraad van de schroefas. Laten drogen, en daarna de schroef monteren. Hij zal wat zwaar op de schroefdraad gaan, maar hij zal er garandeerd niet meer er af gaan tijdens het varen.
    Groet, Willie.
     
  3. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Mooie test Jan .
    Om de schroeven te borgen gebruik ik een druppeltje nagellak in de schroefdraad van de schroef en deze zit muurvast .
    Met een beetje kracht , as tegenhouden en een waterpomptang op de schroef , kan je deze nog verwijderen achteraf .
    Ik denk dat de Vector sturing een beetje overkill is om mee te varen of je moest er dagelijks mee oefenen tot je het volledig onder de knie hebt .
    Om maar af en toe te varen denk ik dat de "classic" sturing beter gaat zijn .
    In ieder geval prachtig schip
    Groetjes
    Ronny
     
  4. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Woudrichem
    Ik kan indenken dat dit als een overwinning voelt! Eindelijk dat gaan doen waar je zo lang voor gewerkt hebt: te water en varen.
    Met letterlijk en figuurlijk een beetje watervrees. Maar je houdt het droog!
    PS: Ik neem aan dat je het zwembad niet voor deze test hebt gekocht :D ?
    Gr. Peter
     
  5. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Gennep
    mooi man!

    lijkt me goed dat ze zwaar is toch, ligt ze mooi stil in de golfjes.
     
  6. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    904
    Locatie:
    Gorredijk
    Ziet er heel erg netjes uit! Leuk die maiden, altijd weer een spannend moment. Ik weet het nog wel van mijn Seawolf. Dek was nog niet aangebracht maar toch willen varen. Bijna de hekgolf in de boot... volgens mij is het bij jouw wel geslaagd!
     
  7. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.415
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Prachtig jan, die vaart echt goed :) mijn complimenten :thumbsup:
    Grt peter.
     
  8. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.412
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Gefeliciteerd met de proefvaart. Motoren lopen toch mooi langzaam. Misschien al wel vermeld, maar wat gebruik je nu als regelaar? Heb je op je schroefas voldoende draadlengte om een contra-moer tgen de schroef te zetten? Nog beter zou zijn om voor en achter de schroef een moer te zetten. Of zitten er in je geprinte schroeven metalen inserts? Zelf heb ik in plastic schroeven met 4 mm gat M5 draad getapt en een messing moer voor de schroef gezet om te borgen. Schroefdraad in het plastic blijft tot nu toe intact. Succes verder met de afbouw! Je zou de trekkracht eens moeten meten! Gr. Klaas.
     
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    717
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Vandaag nog maar eens naar de Wrestler gekeken, vooral naar het schroef probleem, bij de vorige testvaart vlogen die eraf bij max power, dat kunnen we natuurlijk niet hebben.
    Vele hebben mij oplossingen aangeboden, ik ben gegaan voor een mix van deze.

    De schroeven hebben een haakse borging met inbus van M2, klein maar het voldoet ruimschoots, de assen zijn echter gewoon rond en omdat de schroeven van kunststof zijn kun je dus niet even wat harder wringen om ze vast te zetten.

    Dus heb ik maar besloten om een plat kantje op de as te maken. In geval Pim en Sjoerd dit volgen, doe dit bij de volgende trusters ook het werkt zeer goed!

    Voor:

    [​IMG]IMG_5549 by Jan Fabri, on Flickr

    Na:

    [​IMG]IMG_5551 by Jan Fabri, on Flickr

    Vervolgens heb ik loctite draadborging op de schroefdraad gedaan en de schroeven gemonteerd, ik heb ze ook iets verder afgeschuurd omdat de bladspeling zeer nauw was, iets te...

    Uiteindelijk draaide alles zoals het moest, en geen schroeven meer verloren:

    $

    Het wit dat je ziet op de propeller is schuursel dat gaat er vanzelf wel af tijdens de watertrials.

    Dan werd het tijd om eens naar de sturing te kijken, die deed niet helemaal wat ik wilde en nu begrijp ik waarom, in classic mode draaide 1 truster 10% verder dan de andere, dat komt ervan als je vergeet test aanpassingen te wissen. Dat was snel opgelost.

    En voor de 1 of andere reden liepen bij de Vector360 sturing de motoren omgedraaid, na dit eens goed te hebben bekeken bleek dat ik bij de montage de schroeven had omgedraaid. Dit opgelost liep het een en ander al heel wat logischer...

    Wat ik ook ergens als opmerking had gehad hier of via PB, was dat de trusters tamelijk snel ronddraaiden.
    Bij alle zenders is dit makkelijk in te stellen met een servo slow functie. Nu ik ben niet zeker dat het nodig is, maar toch, tijdens het testen kwam ik op een onaangenaam effect, door de tamelijk complexe mix die ik gebruik gaat de truster soms vertragingen optellen en dan loopt het allemaal niet zoals het hoort. 2 opties, of ik doe het zonder vertraging, dit werkt naar behoren maar misschien is dit wat bruut. Of ik zet er een fysieke vertrager in en stel de snelheid in net voor de servo.

    Ik heb dit 2de dus gedaan op de rechtste truster (stuurboord) je ziet het verschil hier:



    Julie moeten maar zeggen wat je ervan vind, tijdens het varen ondervond ik hier niet direct voor of nadeel van, tijdens de simulatie van de truster is alles nog heel wat smoother dat wel. Natuurlijk verlies je iets van respons tijd...

    Ondertussen ben ik er ook achtergekomen dat de stuurboord servo een wat luie potmeter heeft, hij centreert niet echt goed, het probleem is dat ik geen dezelfde servo heb, wel een andere van Blue Bird, andere kopen wordt moeilijk, omdat meer en meer servo's digitaal worden.

    Op zich geen probleem maar ik heb deze analoge aangepast met weerstanden om een 360 te verkrijgen, ik moet eens bekijken of dit ook met digitale kan, daar heb ik geen idee van...

    Straks even kijken of je bij HK nog lowprofile servo's van Blue Bird kan krijgen, op zich vind ik dat best leuke servo's.

    Nu ik ben er nog niet helemaal met de sturing.

    Ik wil de 360° Vector sturing nog wat tunen, maar in de achteruit heb je het probleem dat recht achteruit en op die plaats een beetje links of een beetje rechts een 360° bocht vereist. Dit is soms niet helemaal wat ik wil.

    Ik had al gezien dat ik dit heel makkelijk kan oplossen met een 180° sturing zodat de truster niet meer naar voor draait om achteruit te varen, maar gewoon de ESC de draairichting omdraait. Vaartechnisch zou dit wel eens heel wat interessanter kunnen zijn maar het is wel minder cool. dat test ik morgen uit.

    Ondertussen is de Vector360 sturing helemaal klaar en ze werkt ook zoals een echte boot, en dat vergt wel training moet ik zeggen... Kijk maar even hoe alles nu werkt op de volgende Vid.:



    Eigenlijk vet cool zoals ze dat in Nederland zeggen denk ik dan...

    Morgen kijk ik na of de 180° versie op het water beter werkt.

    Dan was het nog eens tijd om de pool op te zoeken, voor 2 dingen, eerst voor te weten hoeveel gewicht ik moet voorzien om de boot op de waterlijn te krijgen, en dan om te testen of tijdens het varen de props ook blijven zitten op 100% power...

    Ok hier een vraag naar jullie toe wat gebruiken jullie als balast en waar kopen jullie dat ? Ik heb zeker 5kg nodig. Zelf dacht ik aan lood bolletjes (Dia 3 a 4MM) dat in een epoxi of ander lijm in de onderkant van de boot, dat is het diepste punt en je hebt direct een vlakke bodem, wat zeer fijn is om binnen verder te werken.

    Ik gebruik nu 2 keien 5,4kg samen en 1,2kg aan Lipo's dat is al 21Ah dus zeer zeker voldoende. 1 Per motor, 2 gecombineerd voor alle ander fucties, Of ik laat de ontvangers op een eigen lipo staan en de functies (winches, kraan, ankers, lampen, radar, Fifi enz...) op d andere en maak gewoon onafhankelijke circuits...

    Hier ben ik nog niet helemaal uit bij de vorige boot was alles 1 circuit, met als gevolg dat het zeeeeeeeeer complex werd. nu wil ik het zeer simpel houden.

    Maar ik wil geen ESC's die de RX aansturen, die vallen te vaak weg.

    Dus eerst wat Weight & Balance, en de CG min of meer bepalen, (ben net weer aan het werken, dat is niet de bedoeling he!) en dan de nieuwe sturing eens bekijken, ja ik merk dat het allemaal wat juister gaat, neemt niet weg dat ik nog wat mag oefenen maar ja, ik kon ook niet op 1 dag lopen...



    Daarna was het tijd voor de power trials, op 30% cava, hij is al heel wat brutter maar nog goed handelbaar. Op 50% begin je aan de limieten te zitten als je een scherpe bocht maakt gaat hij het dek wassen, best problematisch als er geen dek opzit, dan verhuis je beter naar het duikboot forum. Maar vooruit en achteruit gaan nog goed en draaien moet bedachtzaam gebeuren.

    Bij 100% is het een ander verhaal recht vooruit gaat maar dit is behoorlijk snel en zeer krachtig, ik kan het niet meten hoe sterk hij is maar iets zwaar slepen gaat geen probleem vormen.

    Achteruit varen kan tot halve stick dan komt het water over het dek. (en trekt de boot rustig omlaag) dit dek ga ik moeten herbekijken want dat moet volledig waterdicht worden.

    En bochten, ja het water vliegt met een rotvaart over de verschansing heen op 1 enkele motor, ik heb 2 gewoon niet geprobeerd. Conclusie 100% leuk maar toch maar niet. Eerst een goed waterdicht dek en dan her proberen...



    Oh, voor ik het vergeet de props blijven hangen!

    Morgen probeer ik de rest van de sturing, de Vector180 en her programmeer ik de boegschroef, deze is eerder nutteloos nu.
     
    Bas botenbouwer, k-k en Tazz 19 vinden dit leuk.
  10. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    1.415
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Mooi jan het werkt goed zo te zien, laatste filmpje heftig maar werkt :)
    Heb je weer mooi voor elkaar :thumbsup:
    Grt peter
     
  11. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Velserbroek
    Java,
    Je geeft het zelf al aan, de trusters als roer laten werken, lijkt mij een stuk makkelijker.
    Immers geef je dan de richting aan waar je stuwing heen is.
    En zie ik nu ook vervorming van de schroefbladen?
    Verder een mooie uitdaging, voor een praktisch vaar gedrag.

    Groetjes Ebro
     
  12. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    717
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    @Peter

    Thx Peter, ondertussen zijn de trusters helemaal klaar, een 180° gaat er niet meer inzitten vandaag wat onweer maakt het buiten net iets minder prettig.

    @Ebro,

    Hey Ebro, inderdaad maar ik veronderstel dat het maar is wat je gewoon bent met die sturing, als roer gebruiken daar moet ook niet over nadenken, maar mooi opzij gaan wordt dan weer moeilijk. Nu wat zeer leuk is aan deze zender is dat al die verschillende modi gewoon naast elkaar kunnen blijven staan, Ze geven gewoon elke mode een naam, Ja kan er 8 aanmaken, Ik heb nu een STOP, Classic (sturing als roer), Vector360, Palfinger (om de kraan te besturen met de sticks), winches (ik denk niet dat deze functie nuttig zal zijn maar toch), FiFi & Sar (voor het blussen met de sticks en de seamatsen (lampen)) en dan heb ik dus nog enkele modi over...

    De schroefbladen verbuigen niet maar de ik had de linke en rechtse prop omgedraaid (dom maar ja) en blijkbaar zijn de diameters toch een aantal tiende verschil hij raakte net niet maar ik vond de speling net iets te weinig is heb liever niet dat de verf eraf gaat dus vandaar dat ik ze moest bij schuren, Ik denk dat er weinig buiging in de props zit, breken zullen ze sneller doen vrees ik, maar goed dat ze beschermd zitten.

    Even terug komen op de sturing,

    Ik kan ook gewoon een "rondraaien om de as" en een "zijwaards wenden" programeren op de draaiknoppen, dan heb ik ook 100% controle natuurlijk maar dan is het natuurlijk weer niet zoals in het echt... Oh weet je dat zijn eigenlijk luxe problemen de boot vaart nu waarschijnlijk al veel nauwkeuriger dan vele andere.
    Het is gewoon cool om een "echte" vaarmode te hebben, wie weet met een FPV erin zou dat nog wel eens heel cool kunnen zijn... De zender is eigenlijk gewoon limiet loos, buiten de vervelende beperking van 32 servo's als max... Maar ja...

    Omdat ik momenteel toch modi genoeg heb laat ik het zo, ik heb vandaag de trusters totaal gefinetuned en alles werkt nu heel erg mooi en rustig. Het vaar vermogen blijft op 20% standaard en zodra ik een oplossing heb voor de duikboot modus speel ik verder met de 100% al is die weinig realistisch.
     
  13. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    717
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Na een toch wel succesvolle 2de watertest, werd het tijd om alles even op te cleanen en toch ook het onderogen zien dat ik iets moest doen aan het achterdek. Dat laatste moet waterdicht worden, anders ga ik zeker problemen krijgen met water in de boot... Gelukkig had ik rond de achteropening al een messing kader gemaakt dus de basis is er reeds.

    First things first, nadat de trusters getest waren en eigenlijk best wel goed functioneerden was het duidelijk dat de rechter truster niet mooi centreerde, ik heb hier een ganse dag mee bezig geweest om dan tot de conclusie te komen dat de weerstanden die ik gebruikt had om de servo slag te vergroten blijkbaar interferentie geven als deze tegen de signaal kabel van de servo liggen 2mm ervandaan niet maar ertegen geeft center problemen straf maar ok, de weerstanden in de servo wat beter gepositioneerd en kijk de servo centreerde perfect! dan de units een beetje opgeschoond.

    Dit is het resultaat:

    [​IMG]IMG_5558 by Jan Fabri, on Flickr

    Closeup, de vertragers ga in erop houden omdat ik toch maar moeilijk de 360° sturing kan loslaten...

    [​IMG]IMG_5559 by Jan Fabri, on Flickr

    Daarna heb ik me bezig gehouden mat het achterdek, waarvan ik dus blijkbaar geen enkele foto heb, goe bezig...

    Wat wel een dingentje is met het achterdek is het feit dat hierin de karm forks en ketting blockers komen, op zich werkten deze units al, maar de sturing geschiede via ESC's 6 stuks, op zich geen probleem behalve dat dit mij 6 kanalen kost. 6 damn dat is veel, terwijl het makkelijker zou zijn om dit gewoon via de multiswitch te doen het is uiteindelijk enkel OP of NEER he.

    Wel ik had dit systeem al in gedachte een aantal maanden geleden, ik had ook toen Sjoerd gezegd dat ik dit iets verder ging uitwerken, bij deze dus.

    Ik ben gaan werken met een Monostabiel wisselrelais, ik bebrijp niet waarom niet meer modelbouwers hiemee werken want je kan er zomaar een motor met vooruit en achteruit laten lopen zonder de nood om er een kanaal aan te verkwisten...

    Anyway dit is het de HK19F, 20x10x10mm (er zijn er van 5x5X12mm maar deze zijn tot 1Ah dat was op het randje):

    [​IMG]IMG_5563 by Jan Fabri, on Flickr

    Kijk als je de aansluiting iets wijzigt kan je makkelijk de motor direct sturen, de motor loop naar een richting, als je het relais bekrachtigd draaid de richting om, ontkrachtig je het relais loop de motor terug in de oorspronkelijke richting...

    Perfect wat wij nodig hebben, zo sluiten we dit aan:

    [​IMG]IMG_5564 by Jan Fabri, on Flickr

    Nu we hebben 2 BLOCKerS, 2 TowingHOOKS en 2 TowingPINS dus 6 in totaal, ik heb de setup 2 keer moeten maken omdat ik na de 1ste was uitgeschoten met een beitel recht in 1 van de relais gevolg stuk, dus opnieuw beginnen... Hebben jullie dit soort stomme dingen soms ook?

    Anyway dit is de opbouw:

    [​IMG]IMG_5565 by Jan Fabri, on Flickr

    Dit zijn de voedingsdraden van de motoren (bij mij 6volt), ik heb de pootjes van de relais naar elkaar toegebogen zodat ik deze aan elkaar kon solderen en draad uitsparen. Het geheel werd er ook veel overzichtelijker van.

    De command pinnen bovenaan heb ik ook samen gesoldeerd, de open command pinnen worden de negatieve deze gaan rechtstreeks naar de multiswitch als ze stoom krijgen (negatief worden veranderd het relais) Het is dus wel de bedoeling dat de motoren zonder bekrachtiging de pin naar beneden trekken. zodra je de pin bekrachtigd komt deze omhoog.

    Hier zie je de ganse unit nu:

    [​IMG]IMG_5566 by Jan Fabri, on Flickr

    [​IMG]IMG_5567 by Jan Fabri, on Flickr

    Je ziet aan de rechtezijde 2 voedings aansluitingen 1 x 6v voor de pinnen en 1x 12v voor de relais, de Multi schakelt Negatief dus is de voltage niet van belang omdat de rode draad rechtstreeks naar de 12V bus gaat.

    In mijn boot is er trouwens 12V (3S dus 11,...V) 6V via Ubec en al de rest wordt via eigen stepdowns gedaan per motor of functie...

    De bandkabel gaat naar de Multi, 2 JST's gaan naar de stroombussen

    Hoe werk dit nu wel zodra je een min op een van de bandkabels zet komt de pin omhoog.

    Hier een voorbeeld:



    Voila morgen nog wat rommelen met het achterdek en dan zijn we weeral een heel stuk verder.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2020
    Tazz 19 vindt dit leuk.
  14. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Gennep
    Nee natuurlijk niet, bij ons gaat NOOIT iets anders dan gepland.... :rofl:

    Omdat we veel ingewikkelder denken dan nodig zo te zien. Of we snappen het eigenlijk niet zo goed met al die kruisverbindingen. Het staat wel erg profi, dat wel. Mooi werk en slim bedacht.

    Hoe zat dat ook weer, mono voor 1 positie waarin het relais zonder stroom toevoer blijft staan en bistabiel voor stroomloos in beide posities blijven staan? Dus een mono verbruikt stroom in de ene stand maar niet in de andere? Kan het wel opzoeken natuurlijk maar het is alweer heet en te fel licht om nog langer achter de laptop te blijven hangen :koud:
     
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Krabbendijke
    Volgens mij gebruikt bistabiel alleen vermogen om om te leggen.

    Bi is aan 2 kanten, en stabiel, dat er geen kracht nodig is.

    Pulsje aanleggen en slaat naar de enen kant, in rust. Nieuw pulsje en slaat om naar de andere kant, en gaat daar weer in rust

    En monostabile gaat in rust altijd naar dezelfde positie terug
     
  16. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Gennep
    aha, dan heb ik goed begrepen. nu nog een trucje om start en stop zacht telaten verlopen. is daar een klassieker voor?
    atoppen kan ik me iets voorstellen met een condensator die leegloopt maar opstarten?


    zou toch eigenlijk een tamelijk eenvoudige kant-en-klare print kunnen worden voor botenbouwers? Zou dat mensen helpen met het electronicaficeren van hun werkschepen?

    sorry, ik denk weer te ver door.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2020
  17. Carène

    Carène

    Lid geworden:
    25 mrt 2018
    Berichten:
    71
    Locatie:
    thuis
    Hi Jan,

    Met plezier je proefvaart verslag zitten lezen, de daadwerkelijke ervaringen met thruster aandrijving zie je niet zoveel van op dit forum.
    Schroef bevestiging is een bekend probleem, maar er komt dan ook een absurde hoeveelheid vermogen uit die kleine motoren heh.. Bedankt voor je goede suggestie!

    Mooie ompoolmodule ook, ben elf ook veel met die pinnen bezig. Had dit wel in het koppie zitten maar nooit echt goed uitgewerkt.
    Werkt echter alleen met een eindschakelaar op de motoren omdat je geen nulstand hebt toch? Maar voor functies ideaal..
    Gebruikte nu vaak een goedkope servoprint waar de min en plus aan de motor aansluitingen gesoldeerd werd, echter dit kost een kanaal en kan je niet aansluiten op een multiswitch..

    Ga ik gebruiken, thanx!
     
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    717
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Thx Pim,

    De trusters zijn echt fenomenaal goed! Ik denk dat veel mensen dat niet weten, en ja ze hebben gewoon te veel power, maar dat kan je makkelijk zelf terugschroeven. Anderzijds heb je nu een sleepboot en speedboot in één dat scheelt ook weer kosten he.

    De ompool module kan nog veel mooier (kleiner), als ik vandaag niet moet werken (reserve) zal ik eens zien of ik een superversie kan maken en een foto nemen. Maar ze moeten idd een eindschakelaar hebben. Maar voor de multi is dit een mega oplossing!

    Ik denk dat er ook wel een oplossing is met middenstand hoor dan moet ik ik even kijken naar het bistabiel relais ik was er ergens 1 tegengekomen met een mid/negatief/positief maar dat moet ik eens uitzoeken, dan ga je wel 2 schakelpulsen van de multi moeten gebruiken al dan niet met 2 diodes denk ik.


    Hey Ik heb een vraag voor alle techneuten hier, kan je zelf een timing beld (tandriem) korter maken?

    Ik wil ergens een GT2 overbrenging toepassen ((heel)traag en zonder echte krachten) maar de 2 puley's (Z12) zitten maar 31mm van elkaar dat geeft mij voor een GT2 12x2 + 31x2 dus 86mm of 43 tanden, ik heb reeds wat opties besteld maar onder de 96z kom ik niet, ik dan ook maar een meter besteld om hopelijk zelf te kunnen lijmen en maken, alle hulp hiervoor is welkom. De toepassing gaan jullie nog wel zien, als het lukt, het is eigenlijk een reparatie of een verbetering... Een adres waar ze ze op maat maken mag ook altijd.

    THx
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2020
  19. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.412
    Locatie:
    Oostvoorne
  20. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.143
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan,
    Zelf nog nooit bij de hand gehad en zal ook van het materiaal afhangen. Ik heb onlangs, om O-ringen te maken een speciale Secondelijm gekocht met daarbij een primer. Reteduur maar ik krijg het rubber niet meer van elkaar, althans niet op de las.
     

Deel Deze Pagina