Ok een beetje van de hak op de tak maar het is niet anders, ondertussen heb ik heel wat dingen afgewerkt maar ik moet nog een heel aantal foto's en films maken, aangezien het vakantie is en het dan vrijwel onmogelijk is om over de pc te beschikken doe ik het maar met wat ik heb...
Een 2 tal weken geleden had ik even een mast gemaakt, dat moest ook gebeuren, ik heb hier een beetje aan verder gewerkt, ook moest er wat stuur electronica zijn voor de lichtjes. Welke lampen samen moeten gaan dat moet ik mater nog even nakijken nu ging het er vooral om wat er moest en kon worden gedaan...
Ok dit is het geworden:
IMG_5964 by
Jan Fabri, on Flickr
En wat detailles natuurlijk zoals steeds:
De monitors draaien en worden naderhand gestuurd door een servo voor ongeveer 270° toer, geen 360 omdat ik dan op mijn eigen mast spuit en waarschijnlijk wel eens dingen mol...
IMG_5963 by
Jan Fabri, on Flickr
De achterkant, de draden lijn die je achter de trap ziet is nep, in het echt lopen daar de kabels, maar omdat je dat nooit echt mooi krijgt met echte draden zijn dit dummies ze lopen met een boogje naar de onderkant van het radar en monitor platform.
Al de echte LED draden zitten binnenin en komen onderaan de mast buiten, alles is 12V geschakeld tussen elke radar zit een micro Buckconverter die van 0,8 tot 12V kan, de snelheid is ongeveer goed, de draairichting moet ik nog even bekijken maar kan worden veranderd door de Dupont stekker gewoon om te draaien, makkelijker kan niet.
IMG_5959 by
Jan Fabri, on Flickr
De mast was al even klaar maar ik heb echt lang op die lampen moeten wachten, volgende keer bestel ik in Duitsland, die Nederlandse winkel daar krijg ik grijze haren van pffff.
Als ik de mast zo bekijk is hij weer erg mooi gelukt helemaal in lijn met de rest van de boot,
IMG_5958 by
Jan Fabri, on Flickr
Kleine close up de diameter van van de bovenste satcom is 10mm, ook de decals zitten weer mooi ingesloten, hoe doe ik dit, op de gespoten ondergrond, plaats ik de decals, deze maak ik zelf meestal in Powerpoint, printen op Testors papier, dan daarover 2 laagjes blank vernis.
Als de decals geplaatst zijn ga ik over het geheel met vernis meestal 2 lagen Blank en de laatste Mat.
Nu ik werk met zowel blink als mat door elkaar, de meeste delen die moeten opvallen doe ik in blinkend. Bij mij zijn dit de FiFi en SAR delen ook de reddings boot bvb...
Maar dat is een persoonlijke keuze, diegene die de boot al in het echt hebben gezien kunnen beamen dat mooi overkomt.
IMG_5957 by
Jan Fabri, on Flickr
De lampen voor net na de 2de zwarte laag en voor de vernis...
IMG_5953 by
Jan Fabri, on Flickr
Omdat ik er zeker wilde van zijn dat ik geen doorschijnen kreeg door de zwarte lak iedereen kent dit wel als er een lampje staat achter geschilderd plastiek, heb ik de achterkanten en de bovenkanten van de teflon buis waarin de leds zitten bekleed met zilverpapier, de blinkende kant naar de binnenkant toe en op deze manier heb je nog zeker 30% licht recuperatie wat zeer mooi ze zien is hier (het buisje is 1,8mm diameter):
IMG_5949 by
Jan Fabri, on Flickr
Mooi gelukt denk ik, althans vind ik zelf.
Alles wordt gestuurd door de arduino gestuurde NVM multiswitch, nu na wat uren te hebben gebabbeld met Marten (de ontwerper hiervan) hebben we hier en daar wat aangepast, zo kan ik nu ook 14 dingen schakelen ipv. 12 per module en er zitten 2 modules in de cabine. Dus dat zijn 28 lampjes etc.
Ook kan ik met 1 switch meerdere dingen samen laten lopen of eventueel een TL lamp simulatie op de pin doen of in faden enzo... Ik bekijk na November even met marten of we dit misschien publiek kunnen openstellen...
Anyway dit is hoe alles werkt, rechts zie je 1 Rx (ontvanger 4) die door zijn eigen Ubec wordt bestuurd, deze stuurt de 2 monitoren apart! en 2 SAR-lampen over zo'n 270 tot 360° dat zien we dan wel (dat is 2 min werk).
Ook worden de 2 multiswitch decoders hier gestuurd, ik denk dat ik dit nog over 1 draad ga doen met een doorlus systeem met headers en pinnen. Dit spaart zeer veel plaats uit.
Om alles te testen heb ik even elke lamp op een uitgang gezet, hier zie je ook heel mooi de 2 lampen in de dubbele verlichting vooraan in de mast, dit ga ik altijd zo blijven doen denk ik... Elke keer moet ik zeggen dat ik goede nieuwe ideeën opdoe voor volgende modellen...
Nu deze boot is wel heel erg goed gelukt tot hiertoe!
Kijk even mee:
Tof he!
Deze vond ik nog bij mijn video's en is een voorproefje op de update van het achterdek, wat uiteindelijk toch een hele klus is geweest maar vooral de soundmodule (USM) was daar de oorzaak van die electronica dingen nemen altijd heel erg veel tijd in beslag.
Vaak doe ik dat ook niet zo heel graag, veel gedoe en je ziet er niets van he...
Anyway nog een teaser van de SidePIN's...
Ondertussen werkt dit allemaal en ook met bijhorende geluiden maar wanneer ik dit kan posten weet ik niet, mijn professioneel leven, lees mijn baas dus, vond het goed om mij in het verre heel verre zuiden aan de slag te zetten dus we gaan zien hoe en wat in verband met de volgende updates...
Tot de volgende...