Union Wrestler 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door JaFa, 29 dec 2019.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    @ Sjoerd, te laat ondertussen, nu op alle foto's die ik tegenkom ook van al de zusterschepen is zowel het dak van de stuurhut als het mastplatform grijs, moet toch een reden hebben, ik dacht aan minder opwarming tijden de zomer omdat dat groene toch beduidend donkerder is he.

    Tja het is nu grijs zoals op de echte, ook goed zeker...
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  2. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik ontvang geen mails meer van jou voortzetting :( maar jan wat heb je nu weer voor prachtigs iets gemaakt :eek: en als je groen mooier vind dan doe je dat toch gewoon?
    Wonderschoon, petje af man voor je :worship:
    Grt peter
     
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    @Peter, tja geen mails, ik heb dat ook vaak dat ik mij "abonneer" op een topic en dan stoppen ineens de mails, tegenwoordig ga ik gewoon langs de topics die ik tof vind om te zien of er voortgang is.

    Wel ik veronderstel dat je het over de mast hebt, eigenlijk een nood oplossing omdat ik mar niet verder kan met het achterdek door lopende bestellingen...

    Nu de mast gaat denk ik sneller af zijn dan het achterdek, alles is ondertussen gespoten (niet groen maar zoals in het echt grijs) decalls zitten erop alle lampen werken al, ook de radars, de blus monitoren meten weeral een aanpassing hebben, ik heb al 3x andere onderstukken gemaakt, dan te kort, nu te lang, allee 3de keer goede keer zeker?

    Met een klein beetje geluk post ik voor het weekend nog een 90% klare mast, ook hier wacht ik ondertussen al 3 weken, ja 3 weken op een Nederlandse bekende modelbouwshop zijn lampenkappen... Wat gezien de enorme prijs gewoon arrogant slechte service is. Ik ga mij een verdiepen in andere leveranciers want dit is te gek voor woorden.

    Anyway ik werk ook nog even aan de complexe multiswitch met geluid via de USM en een aparte switch decoder, Marten77 help mij hier bij wat zeer erg geapprecieerd wordt, een supergast!

    Als alles min of meer werkt zal ik wel laten zien hoe en wat en waarom... Er gebeurd best veel...
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2020
  4. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ben dus hierin niet de enige.
    Ook ik loop met regelmaat de draadjes door om te zien of ik wat gemist heb.
     
  5. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Idd ik bedoel je mast, ziet er perfect uit.
    Mijn brandspuiten werken ook inmiddels na 5 pogingen :)
    En ja dat wachten...........zucht.
    Die geluidskaart vind ik een onlochies ding, al vinden anderen van niet.
    Op een of andere manier gaat mn kaartlees lamp die op die geluidskaart zit aangesloten, branden als ik een monitor beweeg :eek:
    En idd marten is een superhulp :)
    Grt peter
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    @ Edge, tja ik denk dat dat de enige manier is, anderzijds kom je soms ook nog wel eens leuke nieuwe topics tegen...

    @Peter, thx de mast is niet slecht, gisteren heb ik hem zo goed als af gemaakt, tis te zeggen op die lampkappen na dan toch en de voeten van de blus monitoren, dit is nu al de 3de keer dat ik deze maak, hopelijk is de maat nu wel goed, eerst te kort, dan te lang...
    Ja die geluidskaart dat is wat bij mijn vorige multiswitch moet ik wel zeggen dat dat ding 100% correct deed wat moest. maar met de NVM denk ik dat ik hier en daar toch nog wat ga moeten tunen, hij durft inderdaad de bal wel eens misslaan.
    Ik ga wat met de timing en de kanaalbreedtes spelen om te zien wanneer hij het best loopt...
    Maar dit soort dingen doe ik niet graag eigenlijk, ik ben een beetje van het principe als je voor een SND module meer dan 150€ geeft moet die rommel gewoon werken. Ik denk dat het probleem ligt bij de EKFMA functie ik ga eens kijken of het ook zou kunnen zonder deze.

    Als de mast klaar raakt voor het weekend komen er zeker nog wat foto's

    Bouw ze allemaal...
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2020
    Tug.NL en Herby63 vinden dit leuk.
  7. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Heren, hier ben ik weer met de zoveelste vraag, jullie zijn allemaal wel vertrouwd met een zeilwinch, zoals in een van de vorige updates te zien was heb ik mijn ankers hiermee uitgevoerd, waarom, wel het is erg eenvoudig en werkt vrij behoorlijk.

    Maar zoals zo dikwijls met mij vond ik dat de upwind snelheid iets te hoog was, ik heb ondertussen alle opties geprobeerd die ze zijn maar ik moet toch overstappen naar een elektronische verandering.

    Nu mijn vraag als een servo (zeilwinch) op het einde van de slag iets of wat blijft zoemen wat betekend dit voor de servo, zijn levensverwachting enz... of maakt dat eigenlijk weinig tot niets uit.

    Want bij de "pure" servo loopt deze via de zender mooi tot zijn eindpunt (zie video zwarte tondel) zonder te blijven zoemen.

    De gemodificeerde servo loopt 100% natuurgetrouw maar blijft op het einde zoemen, omdat hij gewoon niet genoeg kracht heeft aan om tot op het perfecte centreerpunt te komen. Mijn vraag is dus maakt dit zoemen uit of helemaal niet?

    Hier is een video van wat ik bedoel, de linkse zwarte servo is normaal, de rechtse is aangepast (je ziet de modificatie erop liggen)

    wat er door de zender wordt verzonden is

    1ste stap helemaal neer.
    2stap op tot net voor de kluis.
    3de stap het inkluizen
    4de stap terug uitkluizen
    5de stap terug inkluizen

    De rechter servo loopt na modificatie veel mooier maar die zoem baart mij zorgen, in de hoop dat er wat electronica experten mee volgen...



    (Ik wil dit wel simpel houden, dus geen arduino toestanden of rasberry, die zitten er al in en het blijft maar een "stomme" ankerwinch he.)

    Alvast bedankt!
     
  8. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ankers horen te vallen, teminste dat is in het echt ook zo.
    En dat heel simpel te maken, 1 motortje en een mini servo.

    Grt peter
     
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    hey Peter, maar jij vergeet dat de weerstand die een echt anker ondervind vele malen groter is dan onze ankers, ik heb ongeveer 60 filmpjes van ankerdrops bestudeerd en nergens, echt nergens halen ze de snelheid van vallen die met de modelbouw ankers worden gehaald. Snelheden worden ook verschaald en dan denk ik na de zoveelste analyse dat de neergaande winch snelheid van mijn systeem echt zeer realistisch is. Een vrijval van onze systemen zou in het echt een pure catastrofe zijn met veel schade en gewonde tot gevolg denk ik.

    Dus nee in deze bedenking ga ik niet mee, ik heb het gevoel dat mijn systeem veel realistischer werkt, ik heb ook maar 5cm3 per winch ter beschikking op 1/50 is het een en ander toch wat moeilijker.

    de vraag is of het zoemen een probleem is of zet ik gewoon 2 winches op het spel en zie ik maar wat volgt? Zoals alles op mijn boot zijn ze makkelijk vervangbaar...
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2020
    Tug.NL vindt dit leuk.
  10. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Jan ,
    Zou je geen eenvoudige mechanische rem op de anker trommel kunnen bouwen?
    Die alleen bij aflopen remt en bij opwinden vrijloopt.
    Soort van riem of trommel rem . Die met een gouverneur geregeld word
     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    @Tug,
    Ja dat zou natuurlijk kunnen, maar je hebt het filmpje van de servowinch waarschijnlijk gezien denk ik, voor mij loopt dat zo goed als perfect moet ik zeggen. Ik weet niet wat jullie ervan vinden.

    Het enige probleem wat ik nu nog heb en dat is echt de laatste horde, ik heb net het volledige techrek getest, en ik moet zeggen ja het werkt mooi elke winch maakt lawaai, elke pin ook enkel nog die verrekte ankers... Op en neer lopen ze helemaal ok ondertussen weet ik dat dat zoemen met een voltage van 1,1v geen probleem zal zijn. Maar die geluiden dat geeft nog kopzorgen.

    Het probleem is dat ik 3 posities wil en het uitkluizen is 1 gelijke plek en dat snapt die module niet natuurlijk, op zich geen probleem want ik zou een geluid kunnen maken wat zowel voor de opgaande als neergaande slag werkt maar hij wil maar geen geluid geven op dat bepaald punt. Zodra dat op orde is is de onderkant volledig klaar.

    De mast is dat ook al trouwens ook alle electronica enkel de lampkappen nog...

    Maar eerst de ankers, dat is voor morgen...
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    In de ketting met tussenstuk nog altijd niet binnen Jan?
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.113
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dammenketting of zoals wij het ook wel noemden mannetjesketting. Mooi dat we hier het bestaan van die ketting op schaal zijn tegen gekomen. Zit er ook op te wachten.
    Jan, Is in combinatie met activeren van het vallend anker geluid misschien het afdraaien van de ankerwinch te starten? Bij mijn Beiermodule is dat geluid meegeleverd. Weet alleen niet zo uit mijn hoofd of je daar een actie aan kunt knopen. Dacht het wel, maar dan zou ik even in de gebruiksaanwijzing moeten studeren. Jammer genoeg is de Nederlandse editie niet geheel compleet. Of vraag het anders even op het Forum bij Beier. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2020
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Klaas Yep, dat is de bedoeling, de beiermodule (USM) zou geluid moeten geven, nu die geluiden zijn niet het probleem, die maak ik makkelijk zelf het grote probleem is dat ik die geluiden wil activeren op de juiste moment zodat het natuurlijk synchroon loopt en dat is veel lastiger. Omhoog en omlaag is niets, maar het is het juist uit de ankerkluis positie die het probleem is. Dat zijn dus 4 bewegingen op 4 plaatsen waar 1 plaats wordt gedeeld (net onder de ankerkluis) nu dat is werk voor vanavond. maar ik vrees dat het niet gaat lukken.

    Op en neer geen probleem maar die tussen positie is wel een probleem. Al de rest werkt ik ga zien of ik dit vandaag nog op orde krijg, Moet morgen ook werken dus ik weet niet zeker of dat dat nog lukt maar ja... Ik hoop dat het op het einde van het weekend wel allemaal op orde is...
     
  15. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey jan , al dat geluid is mooi als de boot thuis op tafel staat .
    Maar eens in het water , hoor je op drie vier meter al niet veel meer van al die geluiden .
    Het enige wat je nog wel moet horen van ver , is de scheepshoorn .
    Groetjes en hou het gezond
    Ronny
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.113
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met die geluiden valt het wel mee hoor Ronny. Van mijn Bugsier 3 hoor je op 10 meter afstand nog duidelijk de klappen van de Deutz. Ook de hoorn en het vallend anker zijn op die afstand nog duidelijk te horen. Aan boord zit de luidspreker in het stuurhuis en het geluid kan naar buiten via een open rooster in de vloer van de open stuurstand. Zit op die manier ook dicht bij de schoorsteen en klinkt het heel natuurlijk. Bij sommige modelschepen hoor je aan de wal staand machinekamergeluiden en in mijn beleving werkt dat niet. Heb aardig zitten zweten om het geluid over het gehele toerengebied (160-360 omw. min.) niet teveel te laten vervormen. Uiteindelijk een stukje 260 toerengeluid op de goede lengte geknipt. Naar boven en naar beneden is de vervorming dan ongeveer gelijk en klinkt het nog natuurlijk. Een vriendelijke binnenschipper heeft zijn Deutz 545 even op 260 toeren laten draaien en het geluid voor me op Youtube gezet. Zulke supporters zijn goud waard! Gr. Klaas.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  17. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    @Ronny, hey dat geluid horen gaat wel meevallen denk ik, ik heb 2x 3W speakers gezet, en eerlijk open moeten die toch niet.

    Ik begrijp je opmerking van het geluid dat dat voor sommige weinig toevoegt, nu dan had ik ook geen volledig werkende winch moeten maken, die gaat nooit met 3 trommels worden gebruikt, De tuggerwinches zijn ook gewoon nutteloos, om dan nog maar van die FORKs te zwijgen nooit ga ik daar echt een ketting mee kunnen klemmen he.
    Die boot zit vol met dingen die totaal nutteloos zijn.
    Ook de afwerking van de lasnaden, alle schroefbouten en ik kan nog wel wat lijnen verder gaan.
    Maar voor mij maakt DAT nu net het verschil, er zijn modelboten en er zijn modelboten, ik vel nooit een oordeel over andermans werk maar mijn werk moet zijn zoals in het echt of zo goed mogelijk anders doe ik het gewoon niet.
    Kijk even de opmerking van klaas, ik ken dat gevoel dat die motor zo moet lopen, met dat kleppengeratel op die juiste moment... 99% van de bouwers geeft daar geen moer om, voor mij maakt dat het model subliem.

    Ik heb ondertussen 2 volle weken geluiden gemaakt bewerkt geknipt ontruisd enz...
    Veel werk en waarom, wel omdat het kan zeker?

    Ik de 2 generatoren die in de echte boot zitten, deze maken de typische zoemende achtergrond "noise" de start en stops van de motoren (ABC), de toerentallen zitten nog niet helemaal ok, een aantal werk alarmen, en de winch alarmen, in de praktijk worden deze blijkbaar nooit gebruikt maar voor de veiligheids keuring zijn ze noodzakelijk zo blijkt...

    Zoals je in de vorige post kon zien werkte mijn anker winches ook wel ok, toch heb ik ze aangepast nu zijn ze nog iets beter (ook een andere forumer had daar een ander zicht op).

    Hopelijk komt dat geluid nu nog goed in orde dan zien we wel...

    Ik wil gewoon een boot afleveren zonder compromis, want altijd denk je dan pfff.

    @herby, vanmiddag is ze aangekomen, ze is niet slecht maar ook niet WOW, ik heb het gevoel dat de schakels te lang zijn voor de breedte die ze hebben, zwart maken is een eitje, waarvoor heeeeeeeeeeeeeel veel dank! (Btw de kraan is nog steeds niet op het verslag te zien... ik loop hier achter op de werkelijkheid ;-)
    Of ik de ketting ga gebruiken daar ben ik dus nog niet uit, eerlijk vind ik hem niet mooier dan de stainless die erop ligt maar misschien is ze iets realistischer.

    Ik kom hier nog op terug, vandaag al een ganse dag bezig met die ankerwinch en ik ben nog geen stap verder eigenlijk...

    Ik hoop in het weekend of tegen het einde daarvan alles, ja alles op orde te hebben, en dat is nog wel wat werk!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.113
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Kijk uit met die kleine luidsprekertjes. Je zult het geluid van de Beier module flink moeten "knijpen". Het 5 Watt exemplaar dat ik had werd zo opgeblazen. Inmiddels vervangen door een 10 Watt exemplaar. Ook die kan de Beier versterker met 20 Watt uitgang gemakkelijk stuk krijgen. Dus wees voorzichtig! Door een potmeter te plaatsen kun je de sterkte van het geluid regelen. Jammer de de dammenketting tegenvalt. Maar we zien het wel. Ook bij mij moet het wel iets toevoegen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2020
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Die schalmenketting is misschien niet perfect, maar op deze afmeting, 3 mm lengte van elke schakel, moet je 3x de materiaaldiameter en 2 voldoende grote openingen kwijt kunnen. Ik vind het al een hele prestatie dat ze dat kunnen maken.

    De boxen van Beier heb ik gemonteerd in zwarte doosjes van Beier, en achteraan opgevuld met pluis uit de pluizenfilter van de droogkast. Dit doet wonderen voor de geluidskwaliteit.

    Ik voel me geprivilegieerd als enige je werkende kraan in levende lijve te hebben zien werken. :)

    Ik zie de volgende staaltjes van je technisch vernuft dan ook met veel bewondering tegemoet.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  20. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    @Herby63, niet te luid zeggen hier straks wil iedereen deze nog zien :p.

    @klaas, tja die boxen, ik wilde kleine boxen en die heb ik gevonden ik hoop maar dat ze lang meegaan we zien wel nu ik heb onder de winch nog wel 20x10 X15 cm plaats mocht ik ze opblazen, maar ik had gehoopt misschien een rooksysteem daar te zetten, al weet ik dat niet zeker, het is niet realistisch en zoals ik het wil heel veel extra werk...

    eerst proberen die anker winches nog draaiend te krijgen...
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina