Dag Jan,
Ik weet wie die kraan al heeft gezien in levende lijve
Wat lood betreft, als sportschutter met luchtkarabijn kan ik aan kilo's afgeschoten loodjes geraken, die worden soms opgehaald door zeevissers die dat omsmelten.. Alleen, opsturen wordt alleen de Post rijk van, en ik heb deze zomer nog maar Leuven bezocht.
Hey Herb, bedankt voor het aanbod, nu ik heb hier een zak van 40kg loodbolletjes liggen dus dat zou ook wel lukken het is aleen dat ik dit nog nooit heb gedaan en als ik mijn lessen van heel lang geleden nog goed herinner zijn die looddampen toch niet bevorderlijk en redelijk hallucinogeen, dat laatste hoeft natuurlijk niet slecht te zijn maar ergens stond mij bij dat deze vorm niet meer over ging... Vandaar dat ik daar toch iets van aanwijzing van wil voor ik begin met experimenteren.
Trouwens net vandaag is mijn ketting van 3,7mm geleverd, ook had ik 4mm besteld, die hebben ze niet meer dus hebben ze zelf maar het dubbele van de 3,7mm gegeven, of ik daar nu blij mee ben weet ik niet, ik had 3m van elk besteld maar nu zit ik dan met 6m ketting misschien wat veel van het goede...
Hier dit heb ik er al mee gedaan (thx Herb!):
De finish ik mooi zwart de hechting is een heel ander paar mouwen, nu ik ga het proberen, en we zien wel, ondertussen ben ik de noodzakelijke markers er aan het op spuiten, dus aan het einde van het anker Wit met geel en een rode lijn op de stop, en omdat Dorsebank mij had verteld dat er een aantal witte markers per "scheeps" lengte op zaten heb ik dat dan ook maar gedaan. Niet per Ca. 80 want zoveel anker ketting neem ik niet mee (er is maar 65cm) maar ik heb het om de 17cm gedaan dat kwam goed uit en dan zie je de verschillen he...
Nu dat ligt allemaal op de spuiterij. maar zolang die siliconen tube hier niet is kan ik niet echt verder, vandaag de locale electronica zaak maar eens bezocht en daar dan de noodzakelijke kabel maar gaan halen.
heb nog wat nieuwe slang liggen, zal het morgen opmeten, misschien is het wat je gebruiken kunt. Was nog voor de spuiters op een Düsseldorf bedoeld ooit.
Hey Pentip, heel erg bedankt voor het aanbod, de buis moet wel de juiste binnen en buiten diameter hebben, anders werkt de pomp niet, vervelend want 5x2 heb ik hier wel maar dat lukt dus niet...
We zien wel mocht je iets hebben, ben ik natuurlijk geholpen... Alvast erg bedankt voor het aanbod!
Wordt echt mooi zeg!!
Voor siliconenslangen kun je ook bij de dierenwinkel kijken. De visafdeling wil nog wel eens dergelijk spul hebben voor de aquariums.
Ik denk dat ieder project dusdanig uniek is dat 1 op 1 kopiëren lastig is. Je kunt een ander wel verder helpen in het denk proces of niet. De ander zal het wel aan moeten kunnen passen aan zijn of haar project en beschikbare ruimte en eisen voor beweegbaarheid en dergelijke. Gewoon even ter overweging
Hey Bootje, erg bedankt het wordt inderdaad een tof bootje... Aangaande dat kopiëren tja wat moet ik daarop zeggen, nu ik denk dat menig toffe bouwer hier ondertussen stilaan weet dat ik erg behulpzaam probeer te zijn, zowel in denk proces als tot maken toe...
Ik geniet er ook van om mensen te helpen hoor, als je het verslag doorneemt zie je dat ook vaak terug komen denk ik dan zo.
Ik ken er toch al een heel aantal die of arduino of zender instellingen of zelfs delen van of volledige kranen en andere dingen hebben verkregen, ik denk altijd van mezelf dat ik een makkelijk iemand ben (vraag dat nu niet aan mijn wederhelft!)
Maar omdat er veel wegen naar Rome leiden denk ik dat dit de juiste is. Die kraan op deze schaal is toch vrij uniek en daar wil ik dan ook even zelf van genieten. Maar als je een soortgelijk project hebt of ambieert, wil ik je graag ter diensten zijn, er is nog iemand hier op het forum een prachtige kraan aan het bouwen die volg ik zelf ook, soms met opmerking soms met raad en soms met een wow gevoel daar gaat het allemaal om he!
Even verder nu, ik was het bijna vergeten maar mijn power distributie had ik ook al af gewerkt (onlangs) lang verhaal kort gemaakt, er zijn 4 lipo's momenteel van 5,2Ah dus zo'n 20Ah ik hoop daar een uur of 3 a 4 mee verder te kunnen maar dat zien we dan wel er is plaats voor meer en langere batterijen dus dat kan nog alle kanten uit.
Bij een meester bouwer waar ik een paar maand geleden, toe we nog konden buiten komen, een bezoekje bracht heb ik 2 ideeën gestolen, noem het geleend, allereerst de doorvoering van water naar het bovenschip en ander zijds de manier van makkelijk de boot aan en uit te zetten en hoe en wat met batterijen en stekkers...
Ik heb een masterswitch gemaakt, eerder had ik al over Ah rating gezeurd, en een batterij plugbox niets speciaal al moet ik zeggen dat ik een raar fenomeen ben tegengekomen tijdens het testen... sterk maar ja het is niet anders...
Dus simpel de stekker box:
IMG_6006 by
Jan Fabri, on Flickr
Ik isoleer de buitenste batterijen omdat deze zullen worden gebruikt per motor, mocht er dan iets fout gaan is er altijd power over voor de andere motor om terug naar de kant te komen, en dan een schakelaar, volgens opschrift met een 10Ah rating per contact ik geprobeerd met 20Ah en na 5min was er nog geen rook dus dat komt wel in orde hoop ik, ik heb met toch ook maar een vermogen meter aangeschaft om terzijner tijd het een en ander toch eens door te meten.
IMG_6007 by
Jan Fabri, on Flickr
Op dit moment is de knop nog wat vinger onvriendelijk (lees scherp) maar dat kwam omdat hij iets te lang is/was.
Hier is hij geplaatst:
IMG_6009 by
Jan Fabri, on Flickr
Aan de andere kant van de Frontwinch heb ik de potentiometer voor het volume gezet, dan kan ik dit veranderen van buitenaf, ja ik weet dat dat ook kan via een kanaal in de USM maar het is gewoon dom om een proprtionaal kanaal daarvoor op te offeren het is zoiets als een buitenspiegel van de auto eens het staat staat he dus wil ik daar geen kanaal an verspillen. Ook is er nog de optie om dit met de multiswitch te doen, ja ook daarvan ben ik op de hoogte maar ik heb dat meermaals geprobeerd en dat werkt gewoon slecht. vandaar deze toch naar mijn aanvoelen simpele oplossing.
2 gaten door mijn mooi dek en dan de zooi erdoor, hier zie je het:
IMG_6015 by
Jan Fabri, on Flickr
Relatief ok denk ik dan, misschien beter zo:
IMG_6011 by
Jan Fabri, on Flickr
of nog beter:
IMG_6012 by
Jan Fabri, on Flickr
En dan ook de pot:
IMG_6014 by
Jan Fabri, on Flickr
En nogmaals het eindresultaat:
IMG_6015 by
Jan Fabri, on Flickr
Niet de vorderingen die jullie gewend zijn maar het is ook examen periode en dan moeten we helpen,
Net nog vraagstukken gedaan niet heel moeilijk maar toch, je bent er toch even mee bezig, de laatste ging over voetbal tickets en spinne poten, voor de diehards:
Er zijn 152 bijen en spinnen in een flora hotel, samen hebben ze 1120 poten, hoeveel spinnen zitten er.
Opl. 8X+6(152-X) = 1120 => 8X +912 -6X = 1120 => 2X = 208 => 104 spinnen waar in godsnaam halen ze de inspiratie?
Gelukkig is er naderhand altijd weer het forum om ons uit te leven...
Morgen Kids dag dus geen modelbouw, dus de volgende update hoop ik tegen heet weekend te kunnen doen...
Oh ja bijna vergeten, wat ik vreemd vond aan aan heel het gebeuren was de schakelaar, ik heb deze 3 x opnieuw gemaakt omdat ik dacht dat hij stuk was wat kwam ik tegen,.
Na alle draden te hebben gesoldeerd en ik stroom zette op de verdeelplaat, had ik niet direct een verbruiker bij de hand dus, snel een voltmeter uit de kast genomen, maar een oude super gevoelige, dus ik meet even de uitgang na van de 4 contacten en wat zie ik hij geeft een digitale readout, hue damn dacht ik ik heb het wat te warm gestookt, ok over nieuw,
2de poging weer, de 3de weer dan maar de schakelaar eens open gegooid maar nee niets door gesoldeerd. Straf...
Ok een gebruiker er op gezet want het potentiaal verschil was toch 5v maar niets geen led niets, ok andere voltmeter (lidl) geen volt hmmm wat is nu ht probleem, blijkbaar laten al die schakelaars een beetje fantoomvolt door, zoals het doorsnappen van het dielelectricum, zodra hij af staat vervliegt dit heeeeeeeel traag, dus daar heb ik mij een godganse dag mee bezig gehouden, daags nadien. De test herdaan en dan kwam ik erachter dat de luchtvochtigheid ook een rol speelt blijkbaar want het was niet in de morgen, maar na een uurtje open raam was het er weer, om s'avonds weer weg te zijn...
Ik ga het nooit helemaal snappen vrees ik...
Bye