v-stabi 5.1 en governor

Een bericht vanaf het veld:
Zojuist na bijna 80 vluchten is mijn turnigy 120hv "geëxplodeerd"...
Ik had de heli net aangezet en op zijn plaats gezet om te gaan vliegen. Op het moment dat ik de schakelaar omhaalde klonk er -POF!- een harde klap en er schoot een steekvlam onder de kap vandaan. Snel ernaar toe gerend en de kap eraf gerukt. De accu hoefde ik eigenlijk niet los te koppelen want de aansluitdraden naar de regelaar bungelden ernaast (zie foto) Op de accu en in de kap vond ik allemaal soldeerspetters.

De rgelaar is duidelijk overleden maar de rest van de elektronica is gelukkig ok, op wat roetsporen na:
2011-08-01204120.jpg


Misschien toch maar de Jive weer uit de la trekken... ik moet er nog even over nadenken.
 
Laatst bewerkt:
Mhh niet goed....
Balen man!
Was net een beetje aan het omslaan om hem ook aan te schaffen ;)
Zet me weer aan het denken.
 
kun je de regelaar eens beschrijven ? zijn de elco's onploft/verbrand of ook de transistoren ??
De elco's zijn namelijk 50V types en aan de krappe kant, wellicht dat dit op den duur toch een probleem is gaan worden.

Bas
 
Voordelen:
-Governor gelijkwaardig/beter dan de Jive: stroompieken zouden ook minder hoog zijn doordat eerder gereageerd wordt.
-Goedkoop
-Autoratie bail-out.

Nadelen t.o.v. de Jive:
-Loggen ging bij de Jive heel makkelijk met de Jlog, nu zou ik de Unilog weer moeten gebruiken (nog niet gedaan).
-Meer gewicht (maar dat merk ik niet)
-Losse BEC nodig.
-Softstart is minder goed.
-Motortiming moet je zelf instellen, in tegenstelling tot de autotiming van de Jive.

Wat het zwaarste weegt moet je zelf beoordelen.
Lijkt me nu niet meer zo moeilijk.:rolleyes:
 
dan zou ik zichtbare schade aan de motordraden of iig aan die kant van de esc verwachten...
Maar het kan natuurlijk wel.
 
ho eens even, jij wikkelt je motoren zelf ? kan het dan zijn dat de regelaar kapot is gegaan door een sluiting in een of meerdere wikkelingen ....
:rolleyes:

De motor werkt nog 100%, het probleem zat echt in de Turnigy regelaar.
Hier nog wat foto's van de regelaar, er viel een elko af toen ik de krimpkous losknipte. Voor de duidelijkheid: ik heb niks los gesoldeerd :)
2011-08-04180505.jpg

2011-08-04180532.jpg

2011-08-04180552.jpg
 
oei dat ziet er akelig uit ....

ik zie dat 2 van de 3 motordraden eraf zijn, die hebben zichzelf waarschijnlijk door een enorm hoge stroom 'losgesoldeerd' .
De draden naar de accu zijn er ook af zie ik, zelfde verhaal. Wellicht toch sluiting in de mosfets zelf, misschien door foutieve continue opensturing.
Niet alle fets zijn beschadigd, ik zie er een , in de buurt van de ontbrekende elco die lijkt gesmolten te zijn, dat kan goed de boosdoener zijn.
Ja, een oorzaak is lastig te vinden natuurlijk. Ik moet wel zeggen dat dit voorlopig nog het enige verhaal is dat IK van DEZE regelaar ken. Het is niet zo als bij de CC regelaars.

Welke regelaar ga je er in doen ? Tip : Jeti komt met de nieuwe Mezon regelaars waarin ook een zeer sterke BEC komt te zitten

Bas
 
Hoi Bas,

Ja dat ik nu net dat ene geval ben zorgt er wel voor dat mijn vertrouwen in Turnigy een stuk minder is. Ik ben nu bezig met het schoonmaken van de heli en dan gaat voorlopig de Jive 80HV er weer in.

Bert
 
Bert,
ja dat kan ik me helemaal voorstellen, het kan je anders een model kosten. Als je een andere hebt zou ik datzelfde doen.
Maar je weet 100% zeker dat het niet aan de motor ligt ??? Kan het ook zijn dat je de maximale stroom van de regelaar hebt overschreden ? De motoren van powercroco zijn ook geen lieverdjes voor een regelaar ...

Wel eens metingen gedaan tijdens vliegen ?

Bas
 
Ik heb de motor getest op een andere regelaar, helemaal niets mis mee. Ik had voorheen dezelfde motor al op de Jive en dat ging altijd probleemloos.
De Turnigy is echt direct bij het overhalen van de Throttle hold "gesprongen", de rotorbladen hebben niet eens bewogen.
 
Twee lange avonden bezig geweest om alle zwarte meuk uit de heli te poetsen. Roet laat alles roesten :( maar hij glimt nu weer als vanouds. De Jive 80 zit er ook weer op, gisteren 5 vluchtjes gemaakt. Ik merk wel dat de headspeed met de Jive ietsjes inzakt tov de Vbar gov en dat de reactie op pitch niet zo pittig meer is.
Ik hoop echt dat er op termijn een gedegen oplossing komt voor de Vbar gov, het liefst met een geïntegreerde BEC. Het schijnt dat de HeliJive momenteel qua performance de beste combo is met de Vbar maar ook dat gaat niet altijd goed, er zijn een paar gevallen waarbij de HeliJive defect is geraakt.
Ook kan je met de HeliJive de bail-out niet gebruiken, dat wordt door Kontronik afgeraden. Raar maar waar. De HeliJive zal dus in de toekomst een update moeten hebben (=insturen voor degenen die hem al hebben) om de bail-out functionaliteit te verbeteren/mogelijk te maken.
 
Er is nog geen officiele statement over de Helijive maar aan beide kanten (kontronik en vstabi) zijn er updates nodig om het te laten werken. Als je hem nu gebruikt is de kans groot dat hij defect raakt en daarbij ook je servos kan oproken.

Maar volgens uitspraken van Uli is het wel de ultieme combo.
 
Sinds vandaag staat er wel het volgende op de Kontronik website, onder "news":

Running the HELI JIVE in mode 8 (external governor) together with the current version of Mikado VBAR may cause problems in certain installations. Currently, KONTRONIK as well as Mikado are working on a solution for this issue.

All other modes such as mode 4 (governor) and all other implemented features like autorotation bail out can be used with no problems.
 
Let op, ook intressant voor de niet vbar gov gebruiker. Er is een verbetering aangebracht aan de pyro optimalisatie bij 5.2

The piruette compensation has been improved. Complex moves will be smoother and more precise now.

Ook wel fijn om te weten:

The Update prcoess will be performed by a new pc software with the known method. The location of the software will be announced at the 1th. The settings will be taken over, so no new programming needed, just as you know from former updates.
 
Gister al wat vluchten mee gedaan ,maar vandaag prachtig weer en de vbar gov 5.2 heeft er 10 vluchten bij.

Nu inderdaad geen curves meer die je hoeft in te stellen. Toerental blijft mooi en alles reageert supersnel. Logisch want de vbar weet al voordat het toerental in gaat zakken dat dit gebeurt. Gevolg is toeren die gelijk blijven en minder ampere pieken, dus minder belastend.

Gain instellen en gaan. Het werkt perfect!

Slowstart is mooi, alleen heeft opstarten en bailout een vertraging van 2 seconde. Niet handig voor een bailout maar Ullrich (uitvinder vbar) heeft dit met de zelfde regelaar niet. Nu settings vergelijken.
 
Back
Top