V-Stabi trimvlucht

Zie onder.


Het blijft raar... Over de AOF, heeft te maken met het gewicht van de heli. Standaard waardes zijn goed, niet veranderen.
OK, dan weet ik dat.

Ele precomp is het tegensturen van elevator zodra je pitch geeft. Normaal wilt een heli naar voren(?)(of achter?) als je pitch geeft. Met de ele precomp hoort de heli dus alleen recht naar boven te gaan met pitch.
OK, ook zeer duidelijk.
Overigens wel vervelend dat er in de gebruiksaanwijzing niets uitgelegd staat over deze pro parameters.

Krijg je de gain van de kop niet hoger? 40 is vrij laag maar hangt ook af van de geometrie.
Hier heb ik eigenlijk nog niets mee gedaan.
Ik zal dat een proberen met de volgende vlucht.
Hoe hoog denk jij?

Op de groene lijn lijkt me nog steeds het beste. Weet je zeker dat je de fase in de software de goede kant hebt gedraaid?
Ja, want anders zou mijn blad boven de staart gaan bewegen bij nick stuurinputs, toch?

Je hebt geen trimvlucht meer in de software staan toch?
Nee.
Nog met CG gespeeld toen de trimvlucht al iets beter was?
Nee.

Stabi 4.0 heeft liever zelfs wat zachtere dampers dan keiharde. Dus je hoeft niet de hardste te nemen. Die van K&B(weet ff niet of het merk klopt) hebben 3 types, de middelste is prima. Gaat ook veel langer mee.
Ik heb er nu van die groene truebloods in ztten, die had ik eens gekocht bij 4RC om te proberen, met paddles vlogen die wel goed. geen idee of dat 70/80 of 90 is, dat staat nergens vermeld, aan de stijfheid te voelen lijken mij het 80.
Zijn dat die groene, gele of oranje K&B types?

Mooi van de staart, moet ook wel ;) Als de PP eraf is moet het helemaal goed komen denk ik zo. Tegen die tijd moet het verhaal met de rode en groene lijn ook wel duidelijk zijn.
Tja eerst meer eens ombouwen, wacht even op mijn metalen servohevels.
Hoeveel mm moet de kogel van het midden op de hevel zitten, denk je?

Op het stabi forum zeggen ze niets meer?
Stuur anders een mailtje terug naar die RV.
 
Laatst bewerkt:
OK, maar dat staat hij toch wanneer je met de nick stuurd en het blad boven de staart niet beweegd?

Dat is zo, maar door je scharnierende bladen kun je dit niet echt nauwkeurig afstellen, tenzij jij de kop heel rustig aftoert, en dan nog, heb net even bij mijn heli gekeken, kan ik hem er best wat naast zetten en beweegt het blad ook niet tijdens nikken.
Zet gewoon de ballinks van de swash, die twee aan de zijkant, exact tegenover elkaar, dus met de ballinks van de binnenring van je swash, dan moet je spindle exact in lijn liggen met je staartbuis snappie ?

Zo dus!
13834a69842173915.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is zo, maar door je scharnierende bladen kun je dit niet echt nauwkeurig afstellen, tenzij jij de kop heel rustig aftoert, en dan nog, heb net even bij mijn heli gekeken, kan ik hem er best wat naast zetten en beweegt het blad ook niet tijdens nikken.
Nou wanneer hij bij mij er iets naast staat zie je wel een geringe beweging hoor.
En het schanieren maakt niets uit, wanneer de bladhouder niet beweegt zal het blad recht of niet ook niet bewegen.
Zet gewoon de ballinks van de swash, die twee aan de zijkant, exact tegenover elkaar, dus met de ballinks van de binnenring van je swash, dan moet je spindle exact in lijn liggen met je staartbuis snappie ?

OK, dat begrijp ik en zo had ik het ook eerst, maar dan staan de stangen iets scheef uiteraard.
Nu heb ik twee verschillende meningen.
Bart en Mikado zeggen:
Stangen recht en het verschil met de fase verdraaing oplossen in de software.
Jij zegt:
Gewoon de tuimelschijf precies haaks, dan maar de stangen iets scheef want dat maakt niet zoveel uit.

Moet wel zeggen volgens mij vliegt hij iets beter op de manier die jij zegt dan dat ik het op moet lossen met de fase verdraaing.

Wanneer Mikado nu gewoon zijn upgrade werk goed had gedaan en die alu blokjes gewoon 2mm dikker had gemaakt
dan was dat zo en zo al goed geweest en hadden we één probleem minder gehad.
Maar ja gewoon veel uitproberen lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Zij nemen dat blijkbaar niet zo nauw :p

Ik heb liever alles mechanisch goed staan, ipv. met de software te gaan knoeien. Mijn stangetjes staan trouwens ook niet helemaal recht heb ik net gezien ;) Welliswaar vliegt hij naar mijn zin en kan ongeveer 3 piro`s maken voordat hij weg gaat driften, let wel : driften, dus hij gaat niet scheef hangen.
 
Zij nemen dat blijkbaar niet zo nauw :p

Ik heb liever alles mechanisch goed staan, ipv. met de software te gaan knoeien. Mijn stangetjes staan trouwens ook niet helemaal recht heb ik net gezien ;) Welliswaar vliegt hij naar mijn zin en kan ongeveer 3 piro`s maken voordat hij weg gaat driften, let wel : driften, dus hij gaat niet scheef hangen.

Ja zo en zo ga ik gewoon de swash weer haaks zetten, en laat dat even voor wat het is.
Er was qua piro toch niet echt een verschil, wat dat betreft heeft het daarmee dus niets te maken.
Ik ga eerst wanneer mijn metalen servohevels en mijn K&B dampers binnen zijn de heli ombouwen naar direct swash,
en dan zien we wel weer.

Hoeveel mm zal ik de ballink van het midden zetten op de servohevel?
 
Als je een pre-set gebruikt, staan die maten erin, dat kun je zien door er met je muis boven te zweven.
 
Als je een pre-set gebruikt, staan die maten erin, dat kun je zien door er met je muis boven te zweven.

Ja alleen is dat bij een ESP dan niet van toepassing vanwegge de PP.
Dus vraag me af hoeveel ze bij een logo 600 zitten, mogelijk ook te zien dan wanneer ik even een preset laat.

Tja bij de logo staat er 17mm, dank dat ik dat ook maar ga aanhouden.
 
Laatst bewerkt:
Heb je die calc functie al eens geprobeerd? Daar kun je ook spelen met afstanden van kogeltjes etc. Aangezien de mechaniek van de logo perfect is voor stabi zou ik het voorzover mogelijk proberen over te nemen. ( past de logo swash op de trex? )

Over de fase, stangentjes recht of schuin, het blad in het verlengde, etc. Mijn ervaring is dat instellingen op de bank geheel anders zijn in de lucht. Dus, als het blad stil staat, goede indicatie, maar ik heb zo'n vermoeden dat het dan niet betekent dat je fase 100%.

Ik stel ook de fase mechanisch in zodat de elevator in lijn is met de swash maar mijn stangetjes gaan wel recht naar boven. Rheli dat is een logo 500 DX? Bij de XLE had ik het ook zo, en daar heb ik de fase wel moeten corrigeren in de software. ( XLE kun je niet draaien aan de swashdriver ). Dus een perfecte in lijn swashdriver wilt niet zeggen dat de fase correct is. ( ging om 2 graden )

Groene TB's rubbers zijn ook prima trouwens. Misschien zijn ze wat versleten? Kan nooit kwaad om wat rubbertjes te hebben liggen voor je heli:rolleyes: Ik zou beginnen met de middelste, welke dat precies is weet ik niet meer. Ze komen meestal in een setje, daar zit een briefje bij. Dacht, van zacht naar hard, groen geel rood.

De cyclic gain kun je rustig opvoeren totdat je schokken krijgt bij harde stops. Ail of ele ergens hard laten stoppen, stopt hij in 1 keer op de plaats dan is het goed. Schokt hij een beetje dan is de gain wat te hoog. Meestal per 2 omhoog. Normal liet ik dan 'safe' staan. Bij tic tocs zie je het ook goed. Als de tikjes heel licht zijn dan kan het best zijn dat de optimizer ze er na een aantal keer eruit haalt. Hoeveel is moeilijk te zeggen, gewoon proberen. Ook wat je zelf prettig vindt. Ik zag dat je stick response op normal had staan, op agressive ( niet die hard 3D ) vliegt het net wat strakker. Ook wel persoonlijk ;)

Als je de ele comp een keer op 0 zet, zie je het effect goed. Ik weet niet of 15 goed is, kan best teveel zijn.
 
Zie onder,

Heb je die calc functie al eens geprobeerd?
Nee
Daar kun je ook spelen met afstanden van kogeltjes etc. Aangezien de mechaniek van de logo perfect is voor stabi zou ik het voorzover mogelijk proberen over te nemen. ( past de logo swash op de trex? )
Ik zou het niet weten, maar de swach is volgens mij wel goed hoor.

Over de fase, stangentjes recht of schuin, het blad in het verlengde, etc. Mijn ervaring is dat instellingen op de bank geheel anders zijn in de lucht. Dus, als het blad stil staat, goede indicatie, maar ik heb zo'n vermoeden dat het dan niet betekent dat je fase 100%.
Zelf denk ik van wel, maar durft het ook niet met zekerheid te zeggen.

Ik stel ook de fase mechanisch in zodat de elevator in lijn is met de swash maar mijn stangetjes gaan wel recht naar boven. Rheli dat is een logo 500 DX? Bij de XLE had ik het ook zo, en daar heb ik de fase wel moeten corrigeren in de software. ( XLE kun je niet draaien aan de swashdriver ). Dus een perfecte in lijn swashdriver wilt niet zeggen dat de fase correct is. ( ging om 2 graden )

Groene TB's rubbers zijn ook prima trouwens. Misschien zijn ze wat versleten? Kan nooit kwaad om wat rubbertjes te hebben liggen voor je heli:rolleyes: Ik zou beginnen met de middelste, welke dat precies is weet ik niet meer. Ze komen meestal in een setje, daar zit een briefje bij. Dacht, van zacht naar hard, groen geel rood.
Heb ze al besteld,

De cyclic gain kun je rustig opvoeren totdat je schokken krijgt bij harde stops. Ail of ele ergens hard laten stoppen, stopt hij in 1 keer op de plaats dan is het goed. Schokt hij een beetje dan is de gain wat te hoog. Meestal per 2 omhoog. Normal liet ik dan 'safe' staan. Bij tic tocs zie je het ook goed. Als de tikjes heel licht zijn dan kan het best zijn dat de optimizer ze er na een aantal keer eruit haalt. Hoeveel is moeilijk te zeggen, gewoon proberen. Ook wat je zelf prettig vindt. Ik zag dat je stick response op normal had staan, op agressive ( niet die hard 3D ) vliegt het net wat strakker. Ook wel persoonlijk ;)
Zal ik ook proberen.

Als je de ele comp een keer op 0 zet, zie je het effect goed. Ik weet niet of 15 goed is, kan best teveel zijn.
 
De swash is zeker goed ;) maar het gaat dan vooral om de geometrie. Die van de logo schijnt het beste te zijn. Maar dat gaat mssn een beetje te ver ;)
 
Lijkt me wel aardig, toch?


..........................................................Reference Mikado Logo 500/600 Collective Cyclic TREX600 ESP
Angle at 80 Collective in VBar
and 100 % pos. collective in your radio......11.......................................................x....................x...............13

Distance A (outside)...............................35............................................................................x...............40

Distance B (inside).................................19.............................................................................x...............23

Common ratio....................................... 0.54..........................................................................x..............0.58
Collective ratio......................................0.14.....................................................x...................................0.16
Cyclic ratio...........................................0.07...........................................................................x.............0.09
platzhalter.gif


Cyclic Gain
Target spec:
10° at 70 Cyclic Ring..............................100............................................................................x...............80
 
Laatst bewerkt:
Je was nog bezig met typen was even te ongeduldig denk ik sorry

lijkt inderdaad redelijk goed


Jan
 
Laatst bewerkt:
Je hebt wel 80 collective in stabi staan met 11 graden pitch? Die 10 graden cyclic pitch haal je ook met de ring op 70? ( zonder binding )

Zo ja, prima! Dan valt dat reuze mee!
 
Je hebt wel 80 collective in stabi staan met 11 graden pitch? Die 10 graden cyclic pitch haal je ook met de ring op 70? ( zonder binding )

Zo ja, prima! Dan valt dat reuze mee!

Sorry ik had een foutje gemaakt in de tabel boven, de berekening is zoals hij nu is in de tabel boven.

Om momenteel 11 graden te krijgen staat de collective op 64.
 
Laatst bewerkt:
Is dus op de grens je kunt mits mogelijk de kogellinks van de binnenste ring kleiner maken om het beter tekrijgen .
 
Nee daar zitten al de kortste op helaas, ik denk alleen dat je de geometrie echt optimaal kan krijgen door de servo's direct to swash te maken, dus de hele Push-Pull zooi eraf. Heb ik ook met mijn Trex 600 in de BELL-222 met de AC-3X gedaan en dat vliegt goed.
 
Back
Top