V-Stabi trimvlucht

Discussie in 'Flybarless' gestart door pardoez, 17 jul 2009.

  1. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    OK, maar dat staat hij toch wanneer je met de nick stuurd en het blad boven de staart niet beweegd?
     
  2. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Zie onder.


     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2009
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is zo, maar door je scharnierende bladen kun je dit niet echt nauwkeurig afstellen, tenzij jij de kop heel rustig aftoert, en dan nog, heb net even bij mijn heli gekeken, kan ik hem er best wat naast zetten en beweegt het blad ook niet tijdens nikken.
    Zet gewoon de ballinks van de swash, die twee aan de zijkant, exact tegenover elkaar, dus met de ballinks van de binnenring van je swash, dan moet je spindle exact in lijn liggen met je staartbuis snappie ?

    Zo dus!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    OK, dat begrijp ik en zo had ik het ook eerst, maar dan staan de stangen iets scheef uiteraard.
    Nu heb ik twee verschillende meningen.
    Bart en Mikado zeggen:
    Stangen recht en het verschil met de fase verdraaing oplossen in de software.
    Jij zegt:
    Gewoon de tuimelschijf precies haaks, dan maar de stangen iets scheef want dat maakt niet zoveel uit.

    Moet wel zeggen volgens mij vliegt hij iets beter op de manier die jij zegt dan dat ik het op moet lossen met de fase verdraaing.

    Wanneer Mikado nu gewoon zijn upgrade werk goed had gedaan en die alu blokjes gewoon 2mm dikker had gemaakt
    dan was dat zo en zo al goed geweest en hadden we één probleem minder gehad.
    Maar ja gewoon veel uitproberen lijkt me.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2009
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Zij nemen dat blijkbaar niet zo nauw :p

    Ik heb liever alles mechanisch goed staan, ipv. met de software te gaan knoeien. Mijn stangetjes staan trouwens ook niet helemaal recht heb ik net gezien ;) Welliswaar vliegt hij naar mijn zin en kan ongeveer 3 piro`s maken voordat hij weg gaat driften, let wel : driften, dus hij gaat niet scheef hangen.
     
  6. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ja zo en zo ga ik gewoon de swash weer haaks zetten, en laat dat even voor wat het is.
    Er was qua piro toch niet echt een verschil, wat dat betreft heeft het daarmee dus niets te maken.
    Ik ga eerst wanneer mijn metalen servohevels en mijn K&B dampers binnen zijn de heli ombouwen naar direct swash,
    en dan zien we wel weer.

    Hoeveel mm zal ik de ballink van het midden zetten op de servohevel?
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je een pre-set gebruikt, staan die maten erin, dat kun je zien door er met je muis boven te zweven.
     
  8. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ja alleen is dat bij een ESP dan niet van toepassing vanwegge de PP.
    Dus vraag me af hoeveel ze bij een logo 600 zitten, mogelijk ook te zien dan wanneer ik even een preset laat.

    Tja bij de logo staat er 17mm, dank dat ik dat ook maar ga aanhouden.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2009
  9. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Heb je die calc functie al eens geprobeerd? Daar kun je ook spelen met afstanden van kogeltjes etc. Aangezien de mechaniek van de logo perfect is voor stabi zou ik het voorzover mogelijk proberen over te nemen. ( past de logo swash op de trex? )

    Over de fase, stangentjes recht of schuin, het blad in het verlengde, etc. Mijn ervaring is dat instellingen op de bank geheel anders zijn in de lucht. Dus, als het blad stil staat, goede indicatie, maar ik heb zo'n vermoeden dat het dan niet betekent dat je fase 100%.

    Ik stel ook de fase mechanisch in zodat de elevator in lijn is met de swash maar mijn stangetjes gaan wel recht naar boven. Rheli dat is een logo 500 DX? Bij de XLE had ik het ook zo, en daar heb ik de fase wel moeten corrigeren in de software. ( XLE kun je niet draaien aan de swashdriver ). Dus een perfecte in lijn swashdriver wilt niet zeggen dat de fase correct is. ( ging om 2 graden )

    Groene TB's rubbers zijn ook prima trouwens. Misschien zijn ze wat versleten? Kan nooit kwaad om wat rubbertjes te hebben liggen voor je heli:rolleyes: Ik zou beginnen met de middelste, welke dat precies is weet ik niet meer. Ze komen meestal in een setje, daar zit een briefje bij. Dacht, van zacht naar hard, groen geel rood.

    De cyclic gain kun je rustig opvoeren totdat je schokken krijgt bij harde stops. Ail of ele ergens hard laten stoppen, stopt hij in 1 keer op de plaats dan is het goed. Schokt hij een beetje dan is de gain wat te hoog. Meestal per 2 omhoog. Normal liet ik dan 'safe' staan. Bij tic tocs zie je het ook goed. Als de tikjes heel licht zijn dan kan het best zijn dat de optimizer ze er na een aantal keer eruit haalt. Hoeveel is moeilijk te zeggen, gewoon proberen. Ook wat je zelf prettig vindt. Ik zag dat je stick response op normal had staan, op agressive ( niet die hard 3D ) vliegt het net wat strakker. Ook wel persoonlijk ;)

    Als je de ele comp een keer op 0 zet, zie je het effect goed. Ik weet niet of 15 goed is, kan best teveel zijn.
     
  10. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Zie onder,

     
  11. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    De swash is zeker goed ;) maar het gaat dan vooral om de geometrie. Die van de logo schijnt het beste te zijn. Maar dat gaat mssn een beetje te ver ;)
     
  12. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Buitenste swach ring van bal tot hart is 40mm
    Binneste ring is 25mm
     
  13. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
  14. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Lijkt me wel aardig, toch?


    ..........................................................Reference Mikado Logo 500/600 Collective Cyclic TREX600 ESP
    Angle at 80 Collective in VBar
    and 100 % pos. collective in your radio......11.......................................................x....................x...............13

    Distance A (outside)...............................35............................................................................x...............40

    Distance B (inside).................................19.............................................................................x...............23

    Common ratio....................................... 0.54..........................................................................x..............0.58
    Collective ratio......................................0.14.....................................................x...................................0.16
    Cyclic ratio...........................................0.07...........................................................................x.............0.09[​IMG]

    Cyclic Gain
    Target spec:
    10° at 70 Cyclic Ring..............................100............................................................................x...............80
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2009
  15. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Je was nog bezig met typen was even te ongeduldig denk ik sorry

    lijkt inderdaad redelijk goed


    Jan
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2009
  16. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Je hebt wel 80 collective in stabi staan met 11 graden pitch? Die 10 graden cyclic pitch haal je ook met de ring op 70? ( zonder binding )

    Zo ja, prima! Dan valt dat reuze mee!
     
  17. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Sorry ik had een foutje gemaakt in de tabel boven, de berekening is zoals hij nu is in de tabel boven.

    Om momenteel 11 graden te krijgen staat de collective op 64.
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2009
  18. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Is dus op de grens je kunt mits mogelijk de kogellinks van de binnenste ring kleiner maken om het beter tekrijgen .
     
  19. pardoez

    pardoez

    Lid geworden:
    3 mei 2007
    Berichten:
    1.463
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Nee daar zitten al de kortste op helaas, ik denk alleen dat je de geometrie echt optimaal kan krijgen door de servo's direct to swash te maken, dus de hele Push-Pull zooi eraf. Heb ik ook met mijn Trex 600 in de BELL-222 met de AC-3X gedaan en dat vliegt goed.
     
  20. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden

Deel Deze Pagina