Ik heb toch echt gelezen dat OpenTX te rommelig werd en dat er te veel fouten in kwamen, en dat ging echt over Frsky en OpenTX.
Kan me dat ook wel een beetje voorstellen, iedereen kan zomaar wat dumpen.
En als er dan bugs inzitten dan is het die k*t zender die het probleem veroorzaakt.
Ik denk dat ze mede daarom alles in eigen beheer willen hebben.
De reden van FrSky om een eigen systeem te bouwen is omdat ze met OpenTX teveel concurrentie hebben gekregen van andere merken. Niks meer en niks minders. Ze zijn er groot mee geworden, maar zien nu hun marktaandeel afbrokkelen, waardoor ze een ander deel van de markt proberen te bereiken.
Ik vind het geen gemis, ik ben niet echt een fan van OpenTX, ik zie niet heel veel de toegevoegde waarde.
Ik kon met mijn Graupner van 15 jaar oud exact hetzelfde model besturen als ik met een Horus zou kunnen en het programmeren is een stuk makkelijker met de Graupner.
Daarom, als dat Ethos systeem nou een goede interface heeft met onderliggend een soort OpenTX achtige omgeving, dan zullen veel mensen daarvoor gaan.
Wat voor de één een goede interface is, is dat voor een ander weer niet. Daarnaast zijn er natuurlijk meer redenen om voor een bepaalde zender te gaan.
Ik ken een paar mensen die de Taranis geprobeerd hebben en hem aan de kant gegooid hebben omdat ze er niet uitkwamen.
En dat waren mensen die echt wel wisten wat er gemixt moest worden, mensen uit de analoge tijd, voor de computerzenders.
Als ze dat soort mensen kunnen bereiken dan hebben ze een enorme markt.
Dit zegt eigenlijk niet zoveel, behalve dan dat die mensen het concept van OpenTX niet begrepen hebben. Daar kan OpenTX niks aan doen, de insteek is ook niet dat iedereen het moet kunnen gebruiken...
Ik zal een Taranis of Horus ook nooit aanraden aan een beginner omdat die de basis niet hebben, die hebben geen idee wat er allemaal gebeurt als je een mixer instelt.
Dat probleem heb je met elk merk zender, het is niet zo dat als je een bepaald merk zender koopt dat je dan als beginner zo aan de slag kunt met alle opties. Er zal altijd gestudeerd moeten worden op hoe het gedaan moet/kan worden. Bij een zender met OpenTX raad ik zelf altijd aan om een aantal YouTube video's van bijvoorbeeld Painless360 te kijken (die heeft playlists die van de basis af het concept duidelijk maken). Zo ben ik zelf ook begonnen (als beginner) en toen me dat aansprak heb ik mijn Taranis Plus gekocht. Als het niet aanspreekt dan raad ik niet aan om een zender met OpenTX te kopen, maar als het wel aanspreekt dan juist wel. OpenTX biedt heel veel vrijheid en schrijft niet in detail voor hoe je iets programmeert, er zijn vaak meerdere mogelijkheden. Voor de één is dat fijn, voor de ander niet.
Het belangrijkste is dat mensen een zender kopen die ze begrijpen, dus het doornemen van een handleiding of het bekijken van video's op YouTube helpen daar bij. Dat geldt voor ieder merk. Als je zomaar een zender koopt zonder je erin te verdiepen dan loop je altijd het risico dat je er niet mee overweg kunt omdat je het concept ervan niet begrijpt... Dit natuurlijk nog afgezien van het fysieke aspect van een zender wat ook belangrijk is...
Voor een absolute beginner die weinig verstand van zaken of feeling heeft met de techniek is het natuurlijk wel slim om een zender te kopen die aansluit bij wat de instructeurs op de club hebben, dan kunnen die helpen bij het programmeren en is e.e.a. ook te koppelen met een trainer-kabel. Pas een zender kopen als je een instructeur hebt waarmee je een 'klik' hebt is dan ook wel verstandig.

Laatst bewerkt: