En geef toe, vond je OpenTX wel intuitief?
Eigenlijk wel...
Ja... het is niet meer dan een "zes toetsen interface" en in DAT opzicht is de bediening van een Taranis niet moeilijker dan die van een FC-16. Zulke systemen zijn al zo oud als de wereld, op zijn minst zo oud als de eerste digitale quartz horloges van de Hema...
De FC 16 heeft twee navigatie knoppen, twee data knoppen en een enter en exit knop, en dat heeft de Taranis ook. Niet meer, niet minder.
Het verschil is dat je bij de FC-16 daarachter een uiterst summier menu-structuurtje vind waarin je waardes kunt invullen en functies activeren, terwijl je bij de Taranis daarachter een leeg veld vind, wat je nog zelf in moet vullen. Het eerste beginnetje maken, dat kostte even wat moeite, maar vanaf daar ging het wel.
Het grootste probleem van de Taranis vind ik de betekenis van de symbooltjes, dat is wat veel om te onthouden.
Maar als ik bij de FC-16 een driepunts tuimelschijf-aansturing activeer, dan WEET ik, welke signalen die zender intern oppikt, en op wat voor manier hij ze door elkaar klutst/mixt. Dus ik krijg dat bij een Taranis gerust handmatig voor elkaar. Zal even wat puzzelen zijn, maar moeilijk is dat absoluut niet.
Zo uit mijn hoofd:
Alle drie servo's krijgen 50% pitch, twee servo'skrijgen daarbovenop 25% elevator en (1/4 maal wortel van 3) rol, en de overblijvende servo krijgt naast die pitch ook nog 50% elevator.
Dus ik hoef alleen maar bovenstaande imputs aan drie uitgangen te knopen.
Even wat schuiven met de richtingen dat het allemaal de juiste kant op loopt, en klaar...
En zo kun je eigenlijk ALLE mixers vrij simpel herleiden tot een aantal eenvoudige regeltjes
Het zijn de "smartfoon-achtige" interfaces waar ik helemaal de kriebels van krijg, want ik weet NOOIT wanneer ik naar links of rechts moet vegen, wanneer ik van boven naar beneden moet vegen, of wanneer ik op die drie stipjes moet klikken om een functie-menu te openen, en een veeg van boven naar beneden doet niet in iedere pagina hetzelfde, die drie stip.
Het heeft een jaar geduurd voor ik er bij mijn smartfoon achter kwam dat van boven naar beneden vegen onder normale omstandigheden toegang geeft tot de instellingen van mijn smartfoon... Het heeft VIER jaar geduurd voordat ik er achter kwam dat de zelfde actie, maar dan in mijn bank app, alleen maar het scherm ververste...
Bij de Taranis weet ik ALTIJD (of kan ik het in ieder geval HEEL simpel beredeneren) wanneer ik op welk knopje moet duwen.
Die formules en mixers verzin ik zelf wel, daar heb ik geen interface voor nodig.