Bij een zwever met flaps (welfkleppen) en/of stoorkleppen heb ik alles bestuurd met de "throttle-stick".
Zit er ook een motor op, dan is deze bediend met een slider onder een schakelaar.
(ik heb ook een zwever, met klaptriepwerk, waarbij een schakelaar de keuze maakt of de "throttle-stick" werkelijk het motorvermogen bedient of in zweef modus is.)
In zweefmodus is "volgas" een speedmode, ailerons en flaps zijn een haartje omhoog. Iets van een millimeter en dat merk je echt in snelheid.
Rond de 90% van stickuitslag staan de flaps neutraal en functioneren de ailerons normaal.
De ailerons blijven verder normaal reageren tot "stick-neutraal".
80% uitslag is voor mij een effectieve stand om thermiek te benutten.
Edit: oeps. Dat is flaps, welfklepen zo rond de 10 graden spelend naar beneden.
Bij de stick in de "neutraalstand (50%)" staan de flaps dan ergens tussen 30 en 45 graden.
Ailerons functioneren nog steeds normaal.
Beneden de 50%;
gaan de flaps proportioneel naar maximaal "neer".
de ailerons naar maximaal ca 40 graden extra omhoog.
komen ook de eventuele stoorkleppen proportioneel in.
En, indien nodig, wordt het hoogteroer enigszins gecompenseerd (positief of negatief).
Al die "grappen en grollen" worden bepaald in de mixers.
Ook in Ethos. Wat natuurlijk een afgeleide is van de huidige stand van de mogelijkheden van OpenTx.
Als je het lastig vind om te bedenken hoe je een vleugel met vier servo's wil gaan bedienen, is het vast en zeker een uitkomst.
Het is wel een heel erg mooie zender!
Ik heb de Horus X12s. Eigenlijk mijn mooiste zender, maar bijlange niet volledig uitgenut.
Ik heb ook de Horus X10s Express.
Allebei zijn het prachtige zenders, die eigenlijk alles kunnen wat er te bedenken valt (net als de oeroude Taranis).
Als je al moeite heb om een vierkleppen vleugel in te stellen in een OpenTx omgeving (het mixen nog niet begrijpen), dan kan Ethos je al wel wat op weg helpen.
Vale Ouwe,
Ikheb alles ook op de gasknuppel en gas op een schakelaar, bij die hoog vermogen dingen kan de regelaar niet halfgas dus dan moet je zeker weten dat ie volgas staat, dus schakelaar.
Thermiekstanden en dergelijke staan vast, dat zijn namelijk instellingen op de halve millimeter precies, dus dat staat vast onder een flightmode.
Ik had alle mixers goed en werkend maar ze werkten op elkaar in, dus ene verstellen in de trim of middenstand veranderen, dan liep de andere mee.
En dan ga je kijken hoe ze het bij Painless 360 doen, die gebruiken dan weer global switches maar dan loopt het niet mooi vloeiend.
En dan kom je een duitser op de helling tegen met een horus een een 4 kleppenvleugel, dus ik vragen, hoe heb jij het gedaan.
Dat wist ie niet, hij had een ding gedownload.
Op een gegeven moment ben ik er dan klaar mee, dan maar geen F5B kist.
Dus model verkocht en dan maar simpele dingen vliegen.
Maar als ik iets niet voor elkaar krijg gaat me dat vreselijk irriteren.
En dan is daar Tonnie, die had de mixers exact zoals ik dat had maar met een paar kleine verschillen, dat X= gedoe en ook het vinkje bij trim weghalen.
Tja... als je dat niet weet dan zoek je je een ongeluk.
GJ