Tijd en middelen, zo lang het nog kan Klaas, en ook in NL de economische bom hier barst...
die economie wordt op dit moment grondig de grond in geboord, politici zijn met totaal verkeerde zaken bezig.
Graupner nu definitief stuk zo las ik. Konden de lasten niet meer opbrengen in EU te produceren.
Zou er een belletje moeten gaan rinkelen... maar nee.... De zaak geheel naar Zuid Azië. Of de naam behouden blijft?
De erfenis? De wederopstanding heeft gefaald in Duitsland.
Hier rinkelen de technische alarmbellen... waar bleef toch al die olie om de schroefasjes mee op-te-smeren?
Lichtvoetig gangbaar te maken?
Wel... schuim bleek gisteren avond erg geduldig als spons. Het wit in het schip (binnen geheel in wit stuca gehuld)
stond nader tot het Iconoclasme van 1566! Wit gekwakt, wat niet zo mooi was aangelegd... haha
Bij een eerdere poetsronde met remmenreiniger... bleef uit wat scheurtjes olie parelen... oude lijmverbindingen die zich
los gewerkt hadden? Assen lek? Huh?
Met Ductape zo veel mogelijk verf weg getrokken. Acrylverf hecht immers matig aan schuim... zicht op het schuim
Een grote mess doordrenkt schuim... dat had ik nu ook niet verwacht.
Vervuild tot aan de scheepshuid (dun epoxy gelamineerd). Kan ook linnen zijn met houtlijm...
Aan de slag... dan maar alle assen er uit stoken... met de soldeerbout op 450 graad er uit smoren...
Als een boer met kiespijn... de eerste ‘sucker’ er uit.... ging voorspoedig... antiek asje...
Dan de andere twee... om de assteunen nog even in takt te houden, zo vooral niet te verhitten....
assen doorgeslepen.... Hitte dus alleen waar ik het wil hebben...
Uitgestookt, een grote gore kleverige brij van wat ooit lijm was... totaal vergumt...
olie en vet zijn gaan reageren met de lijm.
De assen waren gesplitst gemonteerd voor verlengen, in een overmaatse buis geschoven,
niet gesoldeerd, maar in verband verlijmd geplaatst. Dat houd niet natuurlijk.
Gek contrast met de technische verfijndheid met de rest van het model, en behoorlijk strakke afwerking? Dat kan ik niet vatten.
"Die Wellen muß man mal noch mal nackkucken"...
Niet best. En blij dat ik er niet pardoes mee ben gaan varen op 3x power-brushless...
De put bij Exloo is errug diep... zou met het bodem-beestje over 100.000 jaar versteend terug gevonden worden?... bijkans de naam voor het vreemde
oliesponswezen wordt... Heussus Corrupticus Schroefassicus...
Beziet het gigantische Neanderthaler grottencomplex... alleen de handafdrukken missen nog...
Even kijken of K2R styreenschuim op lost. Dat zat altijd 'PER' in.
Remmenreiniger die ik heb staan, gelukkig niet, dat is nog naar oud recept, zonder aceton.
Het verdund de olie, maar trekt ook zo verder in het schuim...
Rechts in de foto, naast en in lijn met de blokvorm, zit ook een klein gaatje. Schoon gespoten met remmenreiniger.
PU-wellijm met verpulverd styreenschuim er in geport... nachtje laten drogen, en bijtijds vlakschuren (vandaag) voordat het PU echt keihard wordt...
Denk dat het de beste oplossing is. Alles volstorten met epoxy werkt niet
Alles gevuld?... een verflaag (iconoclastofix) of een dunne mat met 50gr epoxy-glasweefsel. Om het PU schuim te isoleren.
Want dat wordt blootgesteld aan 'lucht' en UV licht ook weer broos en sponzig met zo een 5 jaar...
Bruislijm lijkt mooi, maar is het niet... rommel!
3x verse schroefassen er in, die van Raboesch zijn veel te dik. De kokers maximaal 6 mm, voor schroefassen 4 mm
Voorkaant kogelgelagerd, achterop brons of Delrin. De kokers voor de zij motoren kort, met zichtbare draaiende assen.
Delrin watersmering bij de assteunen, nabij de propellers? Dat is het plan dan maar...
Even snel klaar, is er weeeeer niet bij... Mijn vrou zijn nog zo... afblijven en laten staan...
Gr Bas