Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo zie je maar Bas, Wie wat bewaart die heeft wat! Als ik jou was zou ik geen triplex meer nemen. Stel dat het over 40 jaar weer delamineert. Zou een plaatje epoxy maken. Wat stroken tape op een glasplaat en daar een epoxy/weefsel vel op lamineren. Trek je na het uitharden zo weer vanaf. Succes met het uitstukken! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Flugel: Wat Bas en Klaas zeggen: Zelf oprichten. Kan prima, zelfs in deze tijd.
    Ik kwam bijna twee jaar terug in de Betuwe wonen. Niks geen vaarclub nie!
    Enfon, een net mailtje gestuurd naar de plaatselijke visvereniging of ik op hun water mocht varen... (Een paar leuke foto's van je schepen erbij helpt wellicht)
    Kreeg een mailtje terug: Ja, hoor, geen probleem. Alleen 1 dag in het jaar niet, want dan hielden ze wedstrijden.
    Voor de rest: geven en nemen.

    Vervolgens zie ik op Faceboek een berichtje staan: "Vaargroep Overbetuwe".
    Wat bleek: een aantal modelschippers waren wezen varen op de Hobma Modelbouwdagen en hadden tegen elkaar gezegd: "Da's best leuk... Moeten we vaker doen!" Gevolg: deze zomer zaten we elke vrijdagavond langs de waterkant.
    En toen werd het herfst... En nu? Een van de jongens had wat connecties met de plaatselijke hockeyclub.
    En sinds een week kunnen we daar op dinsdagavond terecht, in hun clubhuis om samen te ouwedeuren...
    En als het voorjaar is: Achter de hockeyvelden ligt een mooie plas... Kunnen we daar varen.
    We zijn nu met een man of 8. Voornamelijk werkschepen. Héél gezellig.
    Dus... Zelfs nu, in deze tijd van tablets en mobieltjes: het kan nog steeds!
     
    flugelplace en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dependance van de OLC doen dan maar? Goed clubgebouw, geen vaarwater... haha. Soelaas voor de vliegers die niet meer zo soepel zijn op de knuppels.
    Weet niet of het bestuur daar trek in heeft.
    Kan het opperen want het gebouwtje biedt comfort.

    Ik zal het eens overwegen en wat ijsbanen aanspreken. Immers 2 in de buurt.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het leven op een bootje is niet makkelijk! Ruzie met de roerhevels.
    Uitslijpen van hardnekkige moertjes. Gesoldeerde hevels. Waarom?
    Omdat de zaak klappert en wappert. Op een Distler motor of twee... maakt dat natuurlijk geen zak uit.
    Maar met 3x brushes power ohne ende?

    Hier ontbreekt het aan ruimte. Rechts onder de spindel zit een bowdenbuis met stangetje.
    Dat bedient een switch voor ompoling en afstoppen van de motor, uiterste stand van het pick up mechanisme.
    Het was al een draak van het klus de stuurhevel los te werken. Slijpen geblazen
    Foto's een beetje onscherp... uiterste van mijn telefooncamera...
    Aan de zicht zijde lijkt het te doen... maar nee...


    IMG_0333.jpg


    Hier de switch, met een gesloten dichtgetimmerde Badewanne volstrekt ontoegankelijk voor onderhoud.
    Broze draden bovendien. Onscherpe foto... maar daar is het beest net in z'n hol verstop zichtbaar...


    IMG_0334.jpg


    En gesoldeerd afgehangen...

    IMG_0335.jpg


    De locatie en het gebrek aan ruimte dwingt me tot modificatie, maar met behoud van z'n werking.
    Los stoken met beleid... 100Watt soldeerbout er op... geen reactie...
    Gasbrander er op met fikkend hete pit en gereduceerde vlamgrootte...
    reactie... maar verschrikkelijk opletten met richten... zonder glasdeken... weg is weg..
    .

    IMG_0345.jpg


    Nieuwe houder maken uit 1 mm messingplaat (sinds 1975 niet in gezaagd, noch geknipt,
    Heusse V.S.O.P. voorraad!)
    Waarom de sleuven? Wel, om de veer van de switch op scherp te kunnen zetten,
    nog bij te kunnen stellen, na testen van de straks verlijmde delen.
    En... zodat de uitslag van de veer maar gering hoeft te zijn, om het contact om te zetten voor full-stop.
    Waar om scheef.. dat heeft weer met de switch veer vorm van doen, en de radius/baan, die het veertje aflegt.


    IMG_0346.jpg


    Switch in situ...


    IMG_0343.jpg


    Nieuw haakje, nieuwe veertje en de switch op z'n nieuwe stek langszij de spindel.
    Hergebruik van de deeltjes... echter het oogje aan het stangetje pak ik ook nog aan,
    wordt een vorkje om de veer. Het oogje kan weg flippen door de veerspanning, en de torsiewerking van de nu kortere veer.
    De afdekking van de zaak wordt dun epoxyplaat. Ook wel bekend als flite-ply
    Wat ik op een frame plak met sikaflex. Reparatie betekend altijd lak retouche...
    Moet dan maar.


    IMG_0348.jpg


    Het 'afslag' stangetje met 'haakje' dat dus eerst onderlangs liep... stukken beter zo

    IMG_0347.jpg


    Dit is het type autoclaaf gebakken epoxyplaat. 15 jaar gelee ruim voorradig op eBay.de
    Briljant bouwmateriaal. En had voor de 'toekomst' ingekocht... koste ook nog eens 3x niks
    en zo heb ik dan gelukkig het juiste materiaal op voorraad liggen...
    Hier voor servohouder voor de KAOS 60 RC1 vlieger. Het staat nader tot kurk... in het creatieve...

    IMG_2085.jpg


    Wel... voor wat het waard is...

    Groet Bas

    PS: Prachtige kardans binnen van PEBA... 'Ky' staat er op... vast Tsjechisch.
    Mooie kwaliteit. Naven met met spiebanen, Ø 10mm lengte 50 mm en ruime keuze uit asmaten.
    En vooral geen Nederlandse prijzen!
    Deze grootte prima voor scheepsmodellen rond de 1 meter...
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2019
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi gepriegel Bas! En een werf moet goed in zijn plaatmateriaal zitten. Vroeger stond dat soms jaren om de walshuid eraf te laten roesten. Hier staat ook nog 1 mm messing, waarschijnlijk uit dezelfde batch als die van jou. Ach, het eet geen brood. Die kardans, zijn die met kunststof tussenstuk? Vorig jaar sloeg er eentje stuk, toen Bugsier 3 wat assistentie verleende aan een bootje op de trailerhelling. Even geen erg in de rand van de helling en scheurde het kunststof in en kwam de messing bus los te zitten. Nu gedegradeerd tot 2 x 4 mm afstandsbussen. In Verweggistan wat losse RVS koppelingen gekocht en daar mijn schepen van voorzien. Nadeel van die Bühlers is het zware anker en als je dan iets hards raakt is het einde kunststof koppeling. Er draait nu nog een zo'n kunststof ding in mijn Arnafjord. Daarvan zet de motor nog geen 12 gram op de weegschaal. Gr. Klaas.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klaas, deze zullen je verrassen... beziet!
    Mooie messing kruisstukken.
    Daarom ook besloten niet de veel duurdere RoMarins aan te schaffen.
    Plastic kan die krachten helemaal niet aan. Productie met het verstand op 0
    Maar ook de lengte... deze zijn veel compacter. En passen als gegoten in de marges die ik thans heb. Maar de schroefassen gaan er toch ook uit. Ook dat besloten.
    Hoofdas loopt niet licht. En de twee zij assen lekken olie ergens in het schuim.
    Dat is denk ik toch niet goed aangelegd.

    Vanavond kijken of ik nog wat vorderingen kan maken. Nieuwe bedradingen in het circuit.
    Nieuwe roerdoorvoeren draaien.

    IMG_0354.jpg

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2019
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, die kruisstukken zijn sterk zat Bas. Bij mij scheurde dus een van die kunststof eindstukken schuin in de lengterichting. Volaan boog het open en schoof het kunststof over de kartel aan de bus. Langzaamaan kwam ik er gelukkig wel mee aan de kant. Had direct nog niet door wat er aan de hand was. Op voor of achteruit een soort krassend geluid. Eerst een poosje gedraaid op een noodkoppeling van een stuk siliconenslang. De dubbele kruiskoppeling gerepareerd met epoxy en een verbandje met een draadje. De epoxy pakte niet en ik had er geen vertrouwen in. De rest van het verhaal ken je. Succes verder met de operatie! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het gepriegel, se continue...

    NEW! IKEA voor RC... uit oude voorraad 12V's plafondlampjes, sloopstaat...
    Van schroef tot koker... Want immers... Mooi messing is goed messing!
    In twee stappen geboord naar Ø 3 mm!
    Voorboren op 2,5 mm, daarna 3 mm... doe je dat niet,
    dan zakt je boor weg... en boor je groter dan 3 mm doordat het slijpsel niet goed weg voert.
    Geeft erosie van je boring... tussen boor en draaistuk...


    IMG_0355.jpg


    De symmetrie is zoek... ook hier dan maar... semi-symmetrisch...
    zo heb je toch altijd weer geoterminologische raakvlakken met de vliegerij!
    Geo = Bouwhoklocatie


    IMG_0358.jpg


    Nu is dat grove draad nergens voor nodig... maar het lijmt straks wel lekker met epoxy...
    Altijd zaak om in de hobby goed raak en draagvlak te hebben.
    Deze roeren komen er niet in. Neen, dat moet altijd weer anders!...
    Maak ze zelf uit het eerder genoemde epoxy-plaat en RVS 3 mm rondstaf.
    Althans... in het hoofd zijn ze al klaar... maar deze lagen ook ±45 jaar in het bakje
    met bootjestoebehoren... Toen moet ik gedacht hebben... Ooit, ooit, ooit :)
    heb ik die nodig om te passen en meten en om digitaal te fotograferen... in het nu-maals...


    IMG_0359.jpg


    Tot zovers, vers kan zijn... voor de lang houdbaren onder ons in het vak...
    Gr Bas
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi hergebruik Bas! Destijds heb ik mijn toevlucht genomen tot Franse fietsventielen als hennegatskoker. 't Mocht weer eens niets kosten. Zitten ook deels in de zelfgemaakte Beckerroeren van Smit Finland. En als het er toch ligt. Maar zo te zien kijk jij door een zelfde soort kostenbesparende bril. Roerkoning van een geleiderail uit een DVD speler en het roer zelf van daar omheen gebogen raamlamel. Gr. Klaas.

    20151106_124622 Schroefas en roerkoning.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Soms wel soms niet, afhankelijk van de kwaliteit. Maar soms zijn die oude Elektronica en afgeleide delen zeer goed bruikbaar. Motortjes, tandwieltes. Mooi gearboxje 4:1 in een epileer brommertje... haha... alleen die tandenborstelmotortjes, die zijn overspannen. Draaien bij 3v al dik 15k aan toeren.

    Emmer vol met oude cd spelers...
    Met een oude fax heb ik de tiptoetsen van mijn zender kunnen fixen, omsolderen... scheelt weer een rondje postbode en porto... want daarin zitten de hoogste kosten.

    Vandaag een toch wel dure verzameling onderdelen van Bauer Model binnen. Klein doosje inhoud...
    Maar ja... nuttig. En je bestelt wat meer, vanwege porto.

    Zo wordt een opfrisbeurt van het scheepje toch weer prijzig...

    Vanavond weer een paar kleine stapjes...

    Schuurhulpstukje... voor het vlakken van de aansluiting met de draaibank gedraaide roerkokertjes...
    Zelfde type schroefje, een ringetje geponst uit schuurpapier en vast gezet met spray-mount fotolijm...
    Met een schroevendraaier kan ik roterend de oppervlakte schoon schuren.


    IMG_0365.jpg


    Met de pons (vlijmscherp als een mes, gaten voorgesneden, en later verder
    doorboord met buisstuk, met daaraan tandjes Dremel-geslepen...
    Zo de raakvlakken met de flens gevlakt... zo goed mogelijk... voor een goede verlijming


    IMG_0366.jpg


    Proefpassen... de flenzen nu iets verzonken in de huid... vrij van oneffenheden...

    IMG_0364.jpg


    En even controleren of ik goed uit kom met de oude ooit gemaakte lijm-mal speciaal voor dit model.
    Voorgeboord blokje PVC schuimboard, op de boorstand geboord, zodoende haaks in alle richtingen...
    Opdikkend materiaal richt beter, de pennetjes over een grotere lengte ingesloten
    (3x boortjes van de Aldi) garanderen dat alles even recht komt te staan, goed in positie bij het verlijmen met epoxy....


    IMG_0368.jpg

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2019
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gisterenavond de boel gelijmd... 30 minuten epoxy.
    Vinyl alcohol op delen die niet verplakt mochten worden... de 3 flensjes afgemaskerd met 3M tape
    Met een zelfgemaakte pons uit een restje buis. Scherp geslepen, tape plakken op een stuk oud stickervel-basis (nooit dat weggooien)
    Blokje hout en een hamertje... bam... en je hebt een mooi maskertje...
    Maar dat alles zit onder de opstapeling...


    IMG_0371.jpg


    Braampjes moeten nog een beetje weg gepulkt worden. De bodem krijgt nadat ik de boeg het gerepareerd
    van een ooit harde landing (te hard de kant in gevaren) een nieuw jasje in oxide rood. RAL kleur originele schip.
    Iedergeval... twee in zicht, maar drie op een rij, keurig in het gelid...


    IMG_0373.jpg


    In het schip 3x nylon busjes aangebracht, en goed aangezet tegen de roerkokertjes...
    Kwak epoxy er tegen aan... want...


    IMG_0370.jpg


    Die nylon busjes gaan er weer uit... nylon wil niet hechten aan epoxy...
    En heb ik zo mooie mooie rechte, vlakke oppervlaktes voor mijn stuurhevels...
    in gietepoxy welliswaar... maar vlak :)... ja... da's ware modelbouwleut in het klein...


    IMG_0375.jpg


    En nog even nieuwe bedrading aangesoldeerd, dikker draad, stugger draad, autodraad van een auto-kabelboom.
    Maar niet geoxideerd (Lancia kabelboom)... en iets sterker op de soldeerverbinding... er naar wijzen, was al afbreken...
    Vervolgens de Marx Minipile er uit geschroefd. Ook een mooi priegel-uitstapje.
    Kan er nu bij... en is voor de komende 40 jaar weer voorzien van meest vers PFTE vet.
    (die PVC planeetjes inden dat lekker om in te wentelen)
    Op de tube staat... vers houdbaar tot 2060! Twee reductie schijven er in. 6:1 en 3:1, de 6:1 vervangen door 5:1
    Want het liep wel erg traag... een bungee is echter niet de bedoeling...
    Werkt het niet... wel dan kan het over... zijn we 3 uur verder...

    IMG_0376.jpg

    Eigenlijk zijn restauratiebouwverslagen boring...
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2019
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo vervelend vind ik het niet hoor Bas! Men steekt er altijd weer iets van op. Je neemt in ieder geval de moeite om tussendoor te berichten en de tekst te voorzien van foto's. En laten we blij zijn dat we de tijd en de middelen hebben om zoiets aan te pakken. Succes verder. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tijd en middelen, zo lang het nog kan Klaas, en ook in NL de economische bom hier barst...
    die economie wordt op dit moment grondig de grond in geboord, politici zijn met totaal verkeerde zaken bezig.

    Graupner nu definitief stuk zo las ik. Konden de lasten niet meer opbrengen in EU te produceren.
    Zou er een belletje moeten gaan rinkelen... maar nee.... De zaak geheel naar Zuid Azië. Of de naam behouden blijft?
    De erfenis? De wederopstanding heeft gefaald in Duitsland.

    Hier rinkelen de technische alarmbellen... waar bleef toch al die olie om de schroefasjes mee op-te-smeren?
    Lichtvoetig gangbaar te maken?
    Wel... schuim bleek gisteren avond erg geduldig als spons. Het wit in het schip (binnen geheel in wit stuca gehuld)
    stond nader tot het Iconoclasme van 1566! Wit gekwakt, wat niet zo mooi was aangelegd... haha
    Bij een eerdere poetsronde met remmenreiniger... bleef uit wat scheurtjes olie parelen... oude lijmverbindingen die zich
    los gewerkt hadden? Assen lek? Huh?

    Met Ductape zo veel mogelijk verf weg getrokken. Acrylverf hecht immers matig aan schuim... zicht op het schuim
    Een grote mess doordrenkt schuim... dat had ik nu ook niet verwacht.
    Vervuild tot aan de scheepshuid (dun epoxy gelamineerd). Kan ook linnen zijn met houtlijm...


    Aan de slag... dan maar alle assen er uit stoken... met de soldeerbout op 450 graad er uit smoren...
    Als een boer met kiespijn... de eerste ‘sucker’ er uit.... ging voorspoedig... antiek asje...


    IMG_0384.jpg


    Dan de andere twee... om de assteunen nog even in takt te houden, zo vooral niet te verhitten....
    assen doorgeslepen.... Hitte dus alleen waar ik het wil hebben...


    IMG_0385.jpg


    Uitgestookt, een grote gore kleverige brij van wat ooit lijm was... totaal vergumt...
    olie en vet zijn gaan reageren met de lijm.
    De assen waren gesplitst gemonteerd voor verlengen, in een overmaatse buis geschoven,
    niet gesoldeerd, maar in verband verlijmd geplaatst. Dat houd niet natuurlijk.
    Gek contrast met de technische verfijndheid met de rest van het model, en behoorlijk strakke afwerking? Dat kan ik niet vatten.
    "Die Wellen muß man mal noch mal nackkucken"...
    Niet best. En blij dat ik er niet pardoes mee ben gaan varen op 3x power-brushless...
    De put bij Exloo is errug diep... zou met het bodem-beestje over 100.000 jaar versteend terug gevonden worden?... bijkans de naam voor het vreemde
    oliesponswezen wordt... Heussus Corrupticus Schroefassicus...


    IMG_0390.jpg


    Beziet het gigantische Neanderthaler grottencomplex... alleen de handafdrukken missen nog...
    Even kijken of K2R styreenschuim op lost. Dat zat altijd 'PER' in.
    Remmenreiniger die ik heb staan, gelukkig niet, dat is nog naar oud recept, zonder aceton.
    Het verdund de olie, maar trekt ook zo verder in het schuim...


    IMG_0387.jpg

    IMG_0388.jpg


    Rechts in de foto, naast en in lijn met de blokvorm, zit ook een klein gaatje. Schoon gespoten met remmenreiniger.
    PU-wellijm met verpulverd styreenschuim er in geport... nachtje laten drogen, en bijtijds vlakschuren (vandaag) voordat het PU echt keihard wordt...
    Denk dat het de beste oplossing is. Alles volstorten met epoxy werkt niet
    Alles gevuld?... een verflaag (iconoclastofix) of een dunne mat met 50gr epoxy-glasweefsel. Om het PU schuim te isoleren.
    Want dat wordt blootgesteld aan 'lucht' en UV licht ook weer broos en sponzig met zo een 5 jaar...
    Bruislijm lijkt mooi, maar is het niet... rommel!

    3x verse schroefassen er in, die van Raboesch zijn veel te dik. De kokers maximaal 6 mm, voor schroefassen 4 mm
    Voorkaant kogelgelagerd, achterop brons of Delrin. De kokers voor de zij motoren kort, met zichtbare draaiende assen.
    Delrin watersmering bij de assteunen, nabij de propellers? Dat is het plan dan maar...
    Even snel klaar, is er weeeeer niet bij... Mijn vrou zijn nog zo... afblijven en laten staan...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2019
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Overiggens draait de motoriek van het Beibootmanoevresysteem weer soepeltjes.
    En nu een tikje sneller, niet veel, maar ietsjes... (met de andere Pile setting...)

    Het type motortje wat er in zit... op de foto een veel latere productie uit de jaren 80/90...
    Werkt prima, niet echt veel koppel, dan zou er een Mabuchi met gear op moeten.
    Die zijn voor bijna nop op het internet te vindenn... maar het is mooi om het zo te handhaven...

    De switches even los gehaald. Nieuw PFTE vet in de Piles. Nieuwe messing boutjes er door.
    Ingekort op maat. Moertjes aanbrengen vraagt om slimme truukjes...
    je komt er eigenlijk niet bij met de 'botte' vingers. M2...


    IMG_0378.jpg


    Groet Bas
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ein Bisschen Fingerspitzengefühl soll man doch haben! Gelukkig heb ik kleine handen en vingers, maar soms moet ik ook de trukendoos open halen om dingetjes te plek te krijgen. Maar ja, jij bent dat gewend van je vliegtuigen met een slanke romp. Jammer dat een deel van het schuim is vol getrokken met nattigheid. Dat open cel-spul is naatje. Bij ons werd het met dichte cellen gebruikt om tanks met verwarmde producten te isoleren. Aan de buitenkant spoot men er een dichte laag op. Was een apart gezicht, want lasnaden zag je in de buitenkant opgeblazen terug. Tegenwoordig doen ze het anders en hangen er verticaal geïsoleerde dakpanelen tegen. Ziet er stukken netter uit dan steenwol met alu golfplaten. Maar goed dat er op het bijbootmechanisme niet zoveel koppel zit. Anders draai je de boel klem en uiteindelijk stuk. Denk dat de bouwer wel uit de voeten kon met metaalwerk, maar niet zozeer met de eigenschappen van de romp. Inmiddels zijn we zoveel jaren verder en heb je al een hoop van die ellende gezien. En weet je inmiddels wat er wel of niet kan. Heb erg dat je je kogellagers goed isoleert van het buitenboordwater en uitwisselbaar maakt. Maar het is niet de eerste aandrijflijn die je samenstelt. Wordt een project van langere adem. Succes! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Jaja... vliegertjes... vooral oude auto’s :)... daar moet je soms in vreemde houdingen op een meest onmogelijke plaats een moertje op spanning zetten. Haha...

    Maar goed... is nu niet echt een klus voor knikkende knietjes.

    Had vandaag hele dag beschikbaar...
    en zo vanmiddag verder gefriemeld.

    Eerst een linke stap... de wonden met aceton ‘etsen’... vreet het schuim weg natuurlijk, dus zeer behoedzaam.
    Tot aan de buitenlaag. Ultra link... reageerd de huid immers mee?

    Maar doel was ook een beetje olie te binden, toch veel schuim eerst weg gestoken... en op de gok straks betere hechting met het vulmateriaal...


    Als een geduldig chirurgijn bzzzz.... enkele gaatjes opgevuld met verfrommel piepschuim. Had nog een hardschuimen bal van de artshop. Fijne persing. Uiteraard weer een scratch materiaal uit andere eeuwen, dat nu van pas komt. Dit schuim versnippert gepropt in met PU voorgeprimde holtes. Eerste gaatje was gister al gelukt, nu twee bijgeboetseerd.
    En staat nu te poffen... wellen.

    Lijm is nu taai en samensdrukbaar en in die staat nog iets aan te stoppen/verdichten.

    Met een paar uur tijd om te gaan slijpen, de lijm is dan taai... voor het te hard is... makkelijker te schuren.

    Eigenlijk niet anders dan het fixen van een gecrashte foamie?


    Ja... het ziet er uit als een kudde champignons...

    771A2E69-30BA-4840-9F4F-685B9E6EDB31.jpeg

    Maar zo moeten alle gaten worden gedicht...

    Tevoren de as doorvoeren plannen met rietjes? Om daaromheen het lijmprakje te boetseren... anders nieuw te boren.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2019
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Welnu na noeste arbeid de zaak dicht gesmeerd. Erg opletten met de tijd, om de PU wellijm niet te hard te laten worden en nog redelijk schuurbaar te houden...

    Een Romeinse mozaïekvloer uit Ostia Antica is netter... strakker is bijna niet te doen door het gebrek aan armslag...

    Ingelegd met lang pincet en spatel.
    Schuimblokjes in lijm gedipt en overgoten met wat extra PU tot een soort
    onstuurbare massa... alles kleeft aan alles...

    Dus maak je een beetje een berglandschapje, later als de lijm minder pikkerig wordt,
    maar toch nog kneedbaar, de stapeling voorzichtig in de gaten masseren.
    Dan goed in de smiezen houden, bijtijds schuren.
    Bij de scheepshuid bobelt het toch iets... maar dat moet dan maar van buitenaf bijgewerkt worden met iets plamuur.

    65506C09-D54E-4E5C-B2F4-B4801FEDDAC6.jpeg


    Klaar, geschuurd en af, en kunnen de buiten-schoefas doorvoeren eigenlijk weer open gewerkt worden met een heet draad, en daarop opgehoond naar gewenste maat... met boor
    of wat dan ook voor verzonnen onding...

    3C2B9A21-C3AD-42AE-A9E8-0D4A3A8E1530.jpeg

    Maar wat een k£+#^$>t klus... wel gelukt, en dat is mooi!
    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2020
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb je nog iets om op te richten met het boren van de gaten voor de askokers Bas? Je maakt wel wat los, al is het geen roeiboot. Succes met het opbouwen. Gr. Klaas.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gelukkig, had ik oude truckjes voor bedacht!

    Beziet... in de romp zitten twee 'slotjes' voor een motorplaatje af te lijmen. (Ze staan ook op Bauplan).
    Dat is mijn referentie en heb met behulp van die positie, de plaatsing van de drie
    motoren kunnen markeren. Zo ook een malletje voor de achterzijde, het schoeven deel...

    Dit zijn mijn oude klosjes, heb ik nog in tekening op de Mac, en ze keurig bewaard.
    Kan deze nog aanpassen naar wens. Ieder geval dan nu voor het inschatten.
    De roerkokers daarbij ook weer als mikpunt met boortjes er door...
    om het goed gericht te krijgen. Alles heeft met alles te maken...
    De steun maak ik wel anders dan ik aanvankelijk had gedacht, geen schot meer overdwars.
    Wel een basisplaat, maar de werkelijke steun dan toch uitschroefbaar.
    Want wil je iets onderhouden of aanpassen... kom je nergens meer bij met je handen.

    Richten moet dan wel met draadeind of langere lengte rondstaf M4.
    De huidige Graupner schroefassen zijn daarvoor net te kort, en zie dat mijn oude draadeinden inmiddels krom zijn... vergrijp ik me wel aan pianowire verenstaal :)

    Met de oude M2 schroefassen gaatjes doorboren niet problematisch. Puntje heet gestook en goed mikken... via de oude assteunen die nog aan de hek zitten... de gaatjes van de doorvoeren in de romp, lukte dat zowaar als een semi schot in de roos... echte fan van darten ben ik niet...


    Matrijs binnen in het model...

    C175D2AF-561D-4AED-A9F4-3C802BF9E160.jpeg


    De pasmal voor de schroefassen op het achterschip...
    Zelfde manier van werken voor de FL8 gebruikt, om die assen mooi in het gelid te krijgen...


    6567326C-0876-4185-8381-17BAA85F9B3D.jpeg


    Met de huidige M2 doorvoer assteunen achterop kom ik minder mooi uit.
    De oude doorlaat, maar het kantelpunt voor een verstelling zit wel goed.
    Liefst 3 motoren recht op een horizonlijn.
    En wat vrij van de bodem, zou er iets van water komen klotsen.
    Moet dus iets bijschaven/opboren, en de steunen op het achterschip overbouwen... als ik voor 3x M4 as zou willen gaan...
    Middelste as staat uit het lood in lengte van het schip, moet meer naar links.
    Hoogte is vrijwel goed, is inmiddels bijgeschuurd. En komt nu uit waar ik hem wil hebben.

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2020
    flugelplace vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het is nu Tum, tum, tum, scheefgezakt voor een beeldscherm... wachten op Tante Post
    Snip verkouden... en mijn scherm heeft geen wis-was....
    Schroefasjes van kaliber... Hobby Lobby Modellbau... daar is het wachten nu op.
    Tum, tum, tum...

    Weet iemand iets van een Hegi Polizeiboot WS9? Hij staat in mijn stok oude cat-à-lowgus.
    Ik heb er een schroefje om 'afgetobt'... gaat van de straalbuizen worden... is wel een piep klein dingetje... zo een WSje
    Ze voeren overigens in de Hamburger Hafen. Een exponent leeft nog. Industrieel erfgoed...
     

Deel Deze Pagina