Het klinkt als een citaat van
"Johann Wolfgang von Goethe"...
Een mond vol... Heckengeklapper... omslag van de instructie 1963 
Maar ik ben nu voorlopig even uitgepuzzeld. Nog een paar opstellinkjes
uitgedacht. Bijkans 1 die nog wat practischer zou kunnen zin met de stekkergroep op de zijkant...
Dat heet een oud moederbordje even anders uitzagen.
De stekkers hangen nu ter hoogte van de cardans... net uit de spatbaan van de altijd iets olie lekkende
schroefasjes... Het is iets voor later. Maar het systeem werkt weer.
De nieuwe rode microschakelaars oude stijl... de eindafslag met de klep open en de haak in de uiterste stand.
Ik heb er een 'e-motioneel' filmpje van geschoten... elektrosapjes aangedreven...
De zaak stond nu op 5V van de UBEC, waar ook de ontvanger op stond.
Een vorige run was direct op LifePo4 2S, dus zo een 6,6V... en dat maakt sneller.
Met de andere pile gearing is de spindel achterop nu sneller. Dat was stervens traag. Ik dacht dat ik er 4:1
op had gezet.... Zaakje moet regelmatig van drupjes olie worden voorzien, anders piept het.
Het draadeind van de spindel jengelt iets, omdat het niet 100% meer recht is... aanlopen doet het niet...
Het duurt even, beetje e-dradig...
Maarrrr in de modelwereld is tijd niet in schaal uit te drukken...
zeker de bouwtijd niet, die is van een andere schaalorde...
De bediening gaat via een kanaal op de zender, schakelaar, de uitslag is ingedamd.
De rubber servo tulle + O-ring aait de schakelaar om.
Stekkers zijn dubbele (variant op de UNI-servostekker) op de schakelunit,
waarbij 1 loze stekkerhuls dient als extra grip (is dus niet aangesloten)
Zijn de BangGood stekkertjes die Henk me aangeraden had.
De printplaatjes die ik ook besteld had, heb ik niet gebruikt.... komen voor iets anders van pas...
Daarvoor in de plaats een oude printpaat van een USB kaartje uit het jaar nul.
De schakeling in lijn kan onderweg, met de zaak in beweging, ge-reversed worden, maar niet stil worden gelegd.
De loop er van wordt door de eindschakelaars onderbroken tot full stop. (heb het niet zelf bedacht, dat heeft een 'licht' gedaan).
De kabels moeten nog georganiseerd worden. Wel is alles van mono stekkers voorzien, voor demontage.
Maar is aangesloten opdat het werkt. Het lompe kroonsteentje is nu daar waar het hoort... afdeling 230V in een bakje...
Hier even in detail de omkering van het proces als de zaak aan de loop is...
het kan ook in eerder stadium, gaat alleen de klep open of dicht... maar is dan niet
te fixeren... zodat de bijboot bovenop blijft hangen. Dan had ik de zaak los moeten trekken
en verdelen over twee schakelaar, kanalen...
Volle bak is het wel... Snoeren fatsoeneren en ordenen... dan kan het achterschip van de Badewanne
verder afgesloten worden met glasheldere styreen inzet-ramen. (dan kan je in ieder geval zien wat er gebeurd
bij onderhoud en gepriegel). Later de zaak afgetopt met een los uitneembare bodem... hopende dat het me
lukt de naden strak af te werken...
Net te zien... de kluster van stekkers op de printplaat-servohouder... je ziet ook twee terminal
stekkers zitten. Dat is puur als 'optische-divider' bedoeld. Voorheen ging de connectie
via het corona-steentje... dat links op het messing brugstuk was geschroefd....
De nieuwe rode klassieke microschakelaars. De soldeerpunten wat sterker dan de oude
de schakelaar iets minder stroef dan de voorganger, en ook iets betere contactvlakken...
Voorheen zat links een print-bordje als soldeerbrug voor de bedrading aan het dekspant gemonteerd.
De koppeling van bedrading is verhuisd naar de schakelaars zelf en direct gesoldeerd en tussen gestekkerd.
Minder omslachtig en ook minder kwetsbaar bij stoten. En praktischer bij onderhoud.
Achterschip... de twee driehoekjes links onderin de afbeelding worden
ingedekt met glasheldere styreen plaatjes. Denk dat ik ze kit met Sikaflex of ander toch met epoxy verlijm...
Water dicht, en bij onderhoud heb je zicht, en licht... dat was de gedachte er achter...
Voor wat het waard is...
Gr Bas