Wel Klaas, je hebt de onbalans goed gehoord in de video.
In het model hoor je het des te luider natuurlijk.
Wat is de oorzaak? Niet de regelaar, niet de gearbox, niet de assen... maar de motor zelf.
Zingende en swingende wikkelingen? En daarin een dot lijm mikken?
Een bel uit het lood? Nope! Ook die snaarstrak in de draaibank!
Wel... deze had ik eigenlijk niet verwacht... Achterlager bij de bel lijkt veel ruimte te hebben.
Heeft iets ruimte op de kogels en op de as passing. Hoe vreemd?!
Grappige is dat de motor nieuw out de oude doos kwam... Joker van Lindinger...
Amper gedraaid... alleen in deze set-up vrolijk gegierd... Moin, moin!
Ik ga eens even kijken of Lindinger nog zo een brommert heeft...
De motor zat aan BB... dus wissel de middelste om...
de ex-BB motor giert boven een bepaald toerental niet meer...of minder...
en kan voor proefvaren iets hoger in de knuppelstand aanslaan om het model in orbit te doen schieten
Via de Jetibox kan ik de kanaal-curven bijstellen. Beter dan in de zender, die is vrij grofstoffelijk te noemen.
Via die ontvanger-expo krijg ik een rustiger draaibeeld van de motor op de gascurves.
Is een omweg, maar maakt het model minder hyper. De ontvanger onthoud dat gegeven. Is daarbij dan geprogrammeerd.
De nulwaarde is bij de Evo-9 niet in te stellen. Op de ontvanger kan ik deze calibreren.
Heb ik nog even nagelopen, en zo gaan beide regelaars nu gelijk op voor de neutraalstand voor het initialiseren. Maar toch ook de regelaars verschillen iets.
Joker motor... Prijzig geworden! Van 18.50 euro naar 28,-
Ik heb ze alle 3 uiteen genomen En er een flinke tjet olie in gedaan. Motorolie en pfte... moet maar goed wezen...
Zou het in rubbertjes hangen? Want in de hand met box en al... hoor je ze bijna niet...
In de verlijmde houder... gonst het hele model mee...
https://www.lindinger.at/de/Flugzeu...ER-2834-8-5-V3-980-KV-BRUSHLESS-MOTOR/9741910
Het gebok blijft nog een beetje in de motor. Nog even de wikkelingen nagelakt met blanke lak op terpentine basis. Stel rammelende wikkeling?...
Het kan nog een zaak zijn van de juiste frequentie. Dat is bij de HK vliegregelaar af te stellen.
Moet ik ook nog even nalopen.
Omdat de MP-Jet boxen iets meer gieren. Deze gewisseld met Robbe gears. De planeten zijn gelagerd met losse glijlagers. Net even iets stiller geworden.
Torenverschil... De ene regelaar is de ander niet.
De ene regelt 'beter' lage toeren dan de ander.
Aan BB of SP aangekoppeld... motor volgt de regelaar... geen frictie in het spel.
ik zal de nieuwste eens van stekkers voorzien... zien wat deze doet...
en wat dan de beste mach gaat geven.
Dus Peter58 ... riemspanning check... maar voor de test toch ook even de regelaar omwisselen. Zien wat het doet
Proefvaart laat nog even op zich wachten.
Watertje zoeken zonder al die eenden, want dat strandje bij Exloo lag vol met eendenkwak...
Ondertussen maar verder met de Badewanne... Gesneden uit kant en klare epoxyplaat uit oude voorraad.
Kartonnen sjablonen overgetrokken en dan verder met schuurlat op maat geschuurd... tot keurige pas.
En dan de vergrendeling verzinnen...
Rollertjes maken etc... meten en tekenen... opdat het bijbootje mooi de helling af
roetsjt...
De kartonnetjes... eerder gemaakt... en het materiaal...
En dan de plaatjes op de provisorische plek...
Plannen met tapejes... voor een beetje inzicht. Metalen rollersworden van kunststof.
Gewichtskwestie.... Niet alleen dat... maar ook de houders moeten gemaakt worden.
Dat wordt echter messing vouwerk...
Voor wat het waard is...
Gr Bas