Is waterlijnen een afslank methode? Maar niet Heuss...
Berekend schaalgewicht naar de iets van 60 ton, bij 1: 25 was iets van 3,8 kg...
Met de 3 stuk LifePo4 accupakketten en de regelaars aan boord, met een nog lichte ongemotoriseerde Tedje, schaalde ik 4 kg af.
Nu is dat op de grote mensen weegschaal gezet... en heeft deze 'koek en taart' resolutie... maar toch...
Als badeend getest, bleek dat scherp bovenkant waterlijn... en had ik ook wel zoiets afgetekend met tape,
afgekeken van enkele foto's 23,5 meter zusterschepen. Maar daar moet dan ook niet te veel bijkomen.
De bovenbouw zit al dik op 300 gram, waarvan enkele bouwdelen uit veel te zwaar hout zijn opgetrokken...
Met mijn ogen niet meer te zien, maar het telefonisch oog deed het beter...
Ik overweeg de groene lijn met een paar mm op te hogen... ik vond em al aardig breed...
Het boegbeeld...
't spiegelbeeld...
Midscheeps...
Familieportretje, op instant drenkelingshoogte... (verzopen telefoons-eye-view)
In de achtergrond twee hunter-killer badeenden...
Klep open...
Klep dicht...
Waarmee kan ik winnen... een lichter accupakket... Li-Ion 3000 mA Molicel
Of varen met 3x Lipo. Winst is dan zo een luttele 100 -150 gram
Met 3000 mA heb ik wel flinke vaartijd, dus was mijn streven. +12V (13,6)
Zou ik naar 3 cellen per pack terug mooeten solderen. En een veel hoger KV motor moeten kiezen om m'n schoeftoerental te handahven.
De huidige motoren had ik nog liggen (980 kv Joker, Lindinger)
Het grote voordeel van de LifePo4 is de enorme veiligheid van de accu.
En je kan ze vol of leeg weg zetten zonder de accu te beschadigen. Minder omkijken en protocollen.
Lipo's moeten altijd in storage worden terug gezet.
Li-Ion acht ik linke accu's maar zijn inmiddels zo goed, dat er ook elektro mee kan worden gevlogen en beter presteren dan Lipo.
Minder slijten op aantallen laadcycli. Hoewel ze hier niets misbruikt gaat worden met hele hoge stromen...
Laat het iets meer dan 1A per motor wezen?
Tot zovers...
Gr Bas