Vanmiddag nog even verder gegaan met het afbouwen van de bolderjes.

Hoogte afmeten. Keuzes maken omdat de loopgangen niet vlak liggen, maar bol staan.
Op de tekening de bolders mooi op gelijke bouwhoogtes staan, geheel in lijn.
Ook met de railing moet er gesmokkeld worden…

Bouwsel uit het verleden wat ik maar zo gelaten had. Geen zin had dat aan te passen. Want dan had het hele dek over gemoeten. Klaas opperde dat ooit ook al. Maar wilde voorkomen te verzanden. Gezien alle meerwerk!
Achteraf beter geweest.
En had ik het direct uit epoxy opgetrokken…

Heb nog een mooie romp voor eventuele herkansing liggen…
FL8 vraagt ook om afbouw… en een groter Heuss wrak staat er ook nog… een Graupner Classic line uit China, met een totaal ingezakt dek. Van de bananen!
Pfieuwww… en nog vele vliegers…


Bolders moesten eerst voorzien worden van de ‘deksels’…
Midsscheeps een messing steuntje, waar de verkasting op steunt, gebogen messing draad en inboringen in de gang… en eveneens als klodder lijm houwvast.


IMG_6063.jpeg



Vervolgens de kasten en losse bolders op stand gezet, zo gied mogelijk gericht de bolders met dunne Zapp CA… via een L-gebogen speld in houder… de dunne lijm al aanstippend… en met activator snel gehecht… beide zijden van het model.
En kan er weer gelakt gaan worden.

Eindmontage van het alles als het dek in de definitieve blanke lak staat…


IMG_6061.jpeg


IMG_6062.jpeg



En met maar weer een roostertje erbij oogt dat weer leut… geeft mooi het effect weer.

IMG_6064.jpeg


Stootlijsten vragen nu ook aandacht.
Primer en dan in de mat zwart.

Voor wat het waard is…
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Gut wat is dat allemaal weer pokdalig met de camera op detal. Halve meter verder en je ziet het al niet meer...

De toonaard is nog steeds groen... Maar nu het zwart aangezet… stootlijsten.
Nog een hele kunst... met tape en vliegwerk... de zaak strak te begrenzen...
En de kruipers weer in te dammen met uiltrafijn penseel...
Zo doende beginnen de stootlijsten al weer alleraardigst te ogen.
De bolders inmiddels geheel groen gekwast, voordat gestekt worden.


IMG_6091.jpg


IMG_6096.jpg



Een decente kleur grijs aangelengd. In de vakhandel niets kant en klaar... te licht, of te donker...
En met maat-cupjes de verhoudingen aangelengd. Wist ik zo een mooi 'oud-grijs' te mengen!


IMG_6097.jpg



Dus met de kwast rap even doorgepakt, en het meeste metaal in de primer gezet te hebben.
Sommige verfjes heb ik te lang bewaard. Is een mooie CWS Specosal, erg traag geworden.

Dus maar eens gebakken in de oven op 65 Cº, dat hielp... Ook weer 5 jaar oud die troep.
Nog even m'n 1972 potje Alkyfix oranje getest... jaar gelee open geweest... maar is nog steeds goed.
Knetters... met 1 uur al droog.
Goede verf is beter voor het milieu dan die moderne meuk die je na 2 jaar bewaren kunt weg mikken!


IMG_6098.jpg



Potlife...

IMG_0101.jpg



Tot zovers fris in de lak is...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Ja Marc, redelijk netjes geworden.
Een volgende keer ga ik ze uit Sikaflex gieten in gefreeste mallen.
Heeft het ook nog eens een echte stootfunctie.

Gr Bas
 
We webben vandaag weer wat voor de boeg…
‘s Mooi wit, oven gebakken klinkt als gemoffeld?

Maar de dekzichtzijde moet nog vergroend worden…

Tape masker, en hopelijk zonder kruipers.
Want het lijstje moet wit blijven…
Anders eerst blanke lak aanzetten, daarmee seal je de tape! Zo is dat…
Aan de slag dan maar weer.


IMG_6113.jpeg


IMG_6112.jpeg


IMG_6111.jpeg


Zo kènnie weer…
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Toch ook weer redelijk gelukt…
met zeer fijn penseel, final touch, in het gareel!
Wederom oven bereid… als Dr Oetker… snel klaar.
Superstrak? Heck… dat niet, had ik het anders moeten bouwen…


IMG_6115.jpeg


Hoppa..
Gr Bas
 
Vandaag de blankelak en poetstest gedaan.
Dit op een proefstukje, het oude dek-deksel. Dat had ik ooit nieuw gelakt en gepolijst met 1500 grit en daarna met Commandant 4 opgepoetst.

Ik heb het onderdeel goed ontvet, maar niet voorgeschuurd.

Twee stroken gelakt met marterhaar penseel. Het geforceerd gedroogd bij 65 Celsius in de elektrische oven.

Mat en satijn.
Het mat in 1 richting meermaals gestreken, de lak parelde niet.

Het satijn meermaals gestreken in 45 graden richtingen om te egaliseren.
Vandaag nog even een overlap satijn over mat en satijn, maar getamponeerd… met een teveel stoffend gecoupeerd Japans Hatori penseel. Nog uit moeders penselenset…


Bij geforceerd drogen zal de lak minder tijd krijgen om te vloeien.

Over het eindresultaat niet echt tevreden.
Mat bleef de penseel structuur overeind.
Het satijn niet anders.

Dan aan de poets met Commandant 4…
De dunne laagjes erodeerden snel weg, en het oppervlak vlekkerig bij doorslijpen, daar de onderlaag tevoorschijn kwam.

Enige manier is dan nog vernevelen.
Het satijn zou dan toch de voorkeur hebben over het mat. Met mat zou de anti slip oppervlakte geschetst kunnen worden. Maar het werd wel erg dof.
Wat alzoot maskeren betekent…

Om de blanke lakken goed te hechten moet er geschuurd worden. Link, omdat je zeer vlot door de flinterdunne Sikkens heen schuurd. Gebed zonder end.

Besloten de zaak zo te laten. De blanke lakken gaan met de verfroller glorieus over de houten eettafel. Mijn vrouw zal daar blij mee wezen. Ze had al wat taken voor me uitgestippeld. En wat moet, dat moet.

Dus ik ga verder met details afbouwen en permanent verlijmen.

De satijn lak wil ik gebruiken om de roosters van de loopgangen mee te verlijmen? Wellicht onzalig gezien de droogtijd…
Anders toch maar flinterdun gestreken 30 minuten epoxy… nog even op broeden.
Maar zal rapper werken.


Test resultaat…
oordeel van het pannelpaneel…
negatief…


IMG_6123.jpeg



Moin!
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Heb nog even terug gekeken Bas en kom tot de ontdekking dat dit verhaal al zo'n 5,5 jaar loopt. Buiten dat het model een totale refit ondergaat geeft het ons als lezers buiten vermaak ook inspiratie. Nu nog even de laatste loodjes. Wanneer denk je haar vaarklaar te hebben? Gr. Klaas.
 
Alle bolders verlijmd en de lijmovergangen bijgetipt met penseel...
De boeg staat er nu zo bij. Reete strak is anders...
maar dit is dan ook scheel kijkend met de snuffert er op.
Schilderwerk en geen vloeiend spuitwerk... dat dan maar op een ander model.

IMG_6126.jpg



Goed aanzetten was een dingetje en vroeg om nog wat extra vijlwerk.
Het alles zoals eerder genoemd, verlijmd met CA-secondenlijm van Zapp...


IMG_6128.jpg



Tijd om de zwanenhalzen eens in stelling te brengen...
Eindmontage pas op het laatst, dingetjes zijn bijzonder kwetsbaar op de afsluiterwielen...


IMG_6134.jpg



Mangatdeksel krijgen een onderliggend felsrandje mee,
dat vermag de geklonken constructieverbinding suggereren...
Grote kans dat de grijze bolder over gaat in een kunststoffen...
Is wel een heel lang gelee gemaakte... kan het ook zo laten...


IMG_6133.jpg



De posten/houders voor het vangnet en antenne bedrading moesten nog een ringetje hebben voor de dek aansluiting.
Gemaakt uit PVC rondstaf, rap afgestoken op het Myford draaimachien...
Met een sleutelvijltje gemasseerd om het iets onder een hoek te kunnen zetten.
Verlijmd met CA...


IMG_6137.jpg



En met een penseel gepasseerd oogt het al weer beter...
Nu ben ik met die diengetjes nog lang niet klaar... ik ben vergeten een extra strut aan de railing(s) te solderen....
Dus komt er lokaal nog even wat hitte en nieuwe lak tegenaan... is niet anders.
Verder een extra strut van de post naar de rand van het dak. En moet er een 1,5 mm gaatje in het messing worden geboord...
Doen we dan maar even...


IMG_6140.jpg



De definitieve hoogte van de railing bepaald, en afgetaped.
Daar de gangen iets ronder lopen, als een Griekse tempel, die het perspectief bedriegt...
houd ik voor de railing een rechte lijn aan.
Deze loopt van de voorste railing aan de post, naar achter, de railing aan de sleepbeugel.
Deze hoogtes had ik in het verleden al op elkaar afgestemd, en is met een lange lat alles wat er tussen zit te richten.
Op de railing wordt nog oranje doek gemonteerd, dat de afwijking een beetje mag verbloemen...
Het grijs van de scepters ter hoogte van de gangen is inmiddels groen...


IMG_6136.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is waterlijnen een afslank methode? Maar niet Heuss...

Berekend schaalgewicht naar de iets van 60 ton, bij 1: 25 was iets van 3,8 kg...
Met de 3 stuk LifePo4 accupakketten en de regelaars aan boord, met een nog lichte ongemotoriseerde Tedje, schaalde ik 4 kg af.
Nu is dat op de grote mensen weegschaal gezet... en heeft deze 'koek en taart' resolutie... maar toch...

Als badeend getest, bleek dat scherp bovenkant waterlijn... en had ik ook wel zoiets afgetekend met tape,
afgekeken van enkele foto's 23,5 meter zusterschepen. Maar daar moet dan ook niet te veel bijkomen.
De bovenbouw zit al dik op 300 gram, waarvan enkele bouwdelen uit veel te zwaar hout zijn opgetrokken...
Met mijn ogen niet meer te zien, maar het telefonisch oog deed het beter...

Ik overweeg de groene lijn met een paar mm op te hogen... ik vond em al aardig breed...


Het boegbeeld...

IMG_6149.jpg



't spiegelbeeld...

IMG_6148.jpg



Midscheeps...

IMG_6147.jpg



Familieportretje, op instant drenkelingshoogte... (verzopen telefoons-eye-view)
In de achtergrond twee hunter-killer badeenden...


IMG_6152.jpg



Klep open...

IMG_6161.jpg



Klep dicht...

IMG_6158.jpg



Waarmee kan ik winnen... een lichter accupakket... Li-Ion 3000 mA Molicel
Of varen met 3x Lipo. Winst is dan zo een luttele 100 -150 gram
Met 3000 mA heb ik wel flinke vaartijd, dus was mijn streven. +12V (13,6)
Zou ik naar 3 cellen per pack terug mooeten solderen. En een veel hoger KV motor moeten kiezen om m'n schoeftoerental te handahven.
De huidige motoren had ik nog liggen (980 kv Joker, Lindinger)

Het grote voordeel van de LifePo4 is de enorme veiligheid van de accu.
En je kan ze vol of leeg weg zetten zonder de accu te beschadigen. Minder omkijken en protocollen.

Lipo's moeten altijd in storage worden terug gezet.
Li-Ion acht ik linke accu's maar zijn inmiddels zo goed, dat er ook elektro mee kan worden gevlogen en beter presteren dan Lipo.
Minder slijten op aantallen laadcycli. Hoewel ze hier niets misbruikt gaat worden met hele hoge stromen...
Laat het iets meer dan 1A per motor wezen?

Tot zovers...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
schaalde ik 4 kg af.
Nu is dat op de grote mensen weegschaal gezet... en heeft deze 'koek en taart' resolutie... maar toch...
Eerst maar eens een preciezere weegschaal, en dan een truuk toepassen:
Mijn keukenweegschaaltje heeft maar een weegbereik van 3 kilo, maar heeft een tara functie, en daarmee kun je grotere gewichten wegen, door er éérst een bekend gewicht op te leggen, de tara knop in te drukken en dan je boot er op te leggen.
Stel, je boot weegt "ongeveer 4 kilo".
Dat kan niet in één keer op zo'n weegschaaltje, maar WEL als je er éérst een gewicht van 2 kilo op legt, tara indrukt (display springt op nul), gewicht weghaalt (display zegt nu -2000 gram), en dan zet je je boot er op. Dan weet je wat je boot weegt, en VEEL nauwkeuriger dan met je grote-mensen-weegschaal...

Bedenk me net, maakt eigenlijk niet uit wat voor je gewicht je er op legt, als je het getalletje maar even opschrijft voor je op tara drukt.
 
Moin! Brutus… ik heb nog een viswaag…
Maar zoon Heussie wordt wel triest met z’n bekkie de hoogte in hangend aan z’n ankertje. Whoeha!
Maar prima om trekkeacht van de schroeven te bemeten.
Ja dan moet ik een cradle verzinnen… idd tara etc dat kėn ook…

Ik zal eens kijken of ik dit oude keukenweegschaalje serieus kan foppen met de ‘taaraah’ funcie. Zou mooi wezen.
Het is mijn alleroudsye digitale weegschaal.
Blijft het doen. Not mafe in China, noch van die Ikea meuk die binnen de kortste keren het begeven. Made in Germany!

Ga het testen! Top!

Gr Bas
 
Back
Top