Toen ik het huis ging bekijken was het redelijk warm en binnen was het lekker koel.
Dus inderdaad, de muur houd de warmte buiten maar als ie eenmaal koud is dan moet je er flink wat energie instoppen om hem warm te krijgen.
De buitenkant zit al Dämmung, dus isolatie.
Vloerverwarming is geen optie, er ligt een plavuizenvloer, of ik moet de vloer eruit halen en dan leidingen in gaan frezen of electrische vloerfolie leggen, dat heb ik nu ook en dat is wel lekker aan de voetjes.
Maar ik wil er niet heel veel aan doen want het idee is om in de winter op Bali te gaan zitten (we zijn daar nu een huis aan het bouwen) en dan in de zomer naar de Eifel te gaan.
Een houtkachel is wel heel romantisch, misschien dat ik dat er wel kan bouwen, als bijverwarming.
Voordeel is dat bovenin, op de vliering een soort rookoven is, dat was daar vroeger normaal.
Daar hingen ze hammen in, die werden dan door de kachel beneden gerookt.
Koken doe ik op inductie, doe ik nu ook al en werkt heerlijk, dat heb ik al ontdekt toen ik bij Bosch werkte dus heb meteen daar een plaat gekocht voor werknemerprijs.
Heet water komt van doorstroomverwarming.
Koken doe je in de Eifel; natuurlijk, en wel op een Aga
Nee, je gaat naar het hotel dat op 300 meter afstand zit.
Een heerlijk stuk vlees met goede groente en aardappels of friet en een enorm glas cola (of bier), 12,50.
Daar kan je in Nederland nog niet eens van bij de Mc Donalds voer halen.
En hollandse Beemsterkaas.. hier 7 euro een pond, daar 2,99
Hoe het kan?
In Nederland worden we gewoon uitgekleed.
Mijn auto is hier 116 Euro per kwartaal, daar 70 Euro per jaar.
Tanken, 1,31 per liter, hier minimaal 1,60 en als ik een half uurtje rij zit ik in Luxemburg, 1,10 per liter.
Nu nog verwarming...
Oh, en infraroodpanelen vind ik niks, ik heb er hier 1 in het toilet hangen, leuk voor een badkamer maar meer ook niet.
En dan moet ik ook weer mijn modelbouwhobby weer op peil brengen, 2 minuten lopen heb ik mijn eigen helling en vliegveld, dus er moet wel weer een leuk assortiment modellen bijgekocht worden.
Minimaal een F5B kist, en weer een jet, leuke schaalzwever... gelukkig hebben ze bij het eerste bod op mijn huis meteen boven de vraagprijs geboden dus die jet en F5B kist zijn al binnen...
GJ