Van het gas af?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 30 jan 2018.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik woon op de hoek van een rijtje.
    Ik vind als ik onze kamer kan koelen in de zomer prima.
    (Hij is ongeveer 9 bij 5 meter.)
    Zo ook onze slaapkamer.

    Wijs mij dan de weg maar naar een warmtepomp, die van min 10 naar plus 50 kan voor een betaalbare prijs en een goed rendement.
    Oftewel dat ik bij strenge vorst mijn huis nog kan verwarmen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 feb 2018
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet voor een warmere regio... voor een drogere regio...
    Het is niet de temperatuur die roet in het eten gooit, maar de ijsvorming.
    Er zijn zat plekken op deze wereld waar het heel koud word, maar de lucht kurkdroog is, en zo'n apparaat prima werkt.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ook al is de lucht droog.
    De temperatuur van de lucht die hij binnen afgeeft zakt aanmerkelijk.
    Hoe het natuurkundig werkt weet ik niet, al verwacht ik dat hij de temperatuur altijd een x aantal graden op kan schroeven.
    Als het buiten kouder is zal hij het dus binnen minder warm kunnen krijgen.
    Daarbij komt dan ook nog dat je als het buiten kouder is juist meer energie nodig hebt om je huis warm te krijgen.
    Nu is nog geen enkel probleem.
    Volgende week wordt het anders denk ik.
    Als het tenminste echt gaat vriezen.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat begint bij een transmissieberekening van de woning.
    De goedkoopste exemplaren, zijn die met een krasje en deukje (van de vrachtwagen gevallen).

    Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
    Als het buiten koud is, dan is de overdracht minder i.v.m. het minder waterdamp in de lucht dan als het buiten warm is.
    Volgens mij had of heeft dat iets met het dauwpunt te maken.

    Eigenlijk verwacht ik dat de airco/warmtepomp bij Kees een tikkeltje te laag is gedimensioneerd voor de te verwarmen ruimte.

    Als ik dat vergelijk met de situatie hier, een hokje van 6x5x2,5m een apparaat uit een andere prijsklasse (Toshiba).
    Het te overbruggen temperatuurverschil binnen/buiten bij verwarmen, ongeveer max 38 graden.
    Dat gaat goed tot ongeveer -12 buiten en binnen probleemloos naar +22 en hoger (comfort temperatuur).

    Nu wordt dit wel gebruikt als bij verwarming, de woning of de ruimte staat al op +16, daar hoeft dan nog maar 6 graden bij.
    Door een goede transmissieberekening van de woning is te bepalen hoeveel energie nodig is om in een bepaald tijdsbestek, van heel koud naar behaaglijk te gaan.
    En is bekend, hoeveel energie en vocht nodig is om de behaaglijke temperatuur in de woning op peil te houden.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... da's nogal wiedus:

    Die airco is een warmtepomp, en heeft alleen een aan/uit regeling. Hij kan niet harder of zachter pompen. Heel cru gesteld. Die compressor probeert een vast volume per seconde te verpompen.
    Als het buiten kouder is, daalt de verdampingsdruk in de buiten-unit, het gas is dus "meer uitgezet" dus per seconde gaat er (in grammen) minder medium door het systeem, want de compressor werkt met volume, niet met hoeveelheid. Dus komt er ook minder gas aan in je binnenunit om te condenseren, dus word daar minder warmte afgegeven. Deze hoeveelheid warmte bepaalt de delta-T van de lucht over je warmtewisselaar.
    Buiten is het kouder, dus je huis verliest zijn warmte sneller, die warmtewisselaar krijgt dus koudere lucht aangeboden en kan die lucht maar X graden opwarmen.
    Dus nogal wiedus, dat een en ander wat afneemt.

    Maar look at the bright side: het stroomverbruik van de unit neemt ook (lichtjes) af....

    Het mooiste is nog altijd een (toeren)geregelde compressor, maar die ben ik nog nooit tegen gekomen (al weet ik dat het bestaat).
     
  6. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is niet meer prijsklasse Bokkie Wokkie,
    Hier op het balkon staat zo'n toeren geregeld exemplaar.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Staat een giga-fout in: de functie van de compressor is niet het verhogen van de temperatuur van het gas (dat is namelijk een ongewenst bij effect wat ten koste gaat van het rendement) maar het verhogen van de druk: Door de drukverhoging word het mogelijk het gas te condenseren bij een hogere temperatuur, dan waarbij het verdampt is, m.a.w. word het mogelijk warmte te transporteren van een koude plek, naar een warme plek.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb eigenlijk alleen met maritieme AC installaties te maken, en die zijn zelden zo luxe, dus dan moet je soms rare kunstgrepen toepassen om de verdampingsdruk onder controle te houden (zoals de lucht vóór de verdamper nog even wat extra te verwarmen...).
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als je tot -12 perfect kan verwarmen met een warmtepomp waarom heeft heel Nederland dan niet zo'n ding?
     
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Omdat:
    • de aanleg van de grondinstallatie relatief duur is en ruimte kost.
    • de radiatoren voor lagere watertemperatuur moeten zijn.
    • de slangen van de vloerverwarming dichter bij elkaar moeten liggen.
    Dus met een bestaande installatie "even" overstappen op een warmtepomp gaat helaas niet.
     
  12. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Kees 1970 schreef:

    "Als je tot -12 perfect kan verwarmen met een warmtepomp waarom heeft heel Nederland dan niet zo'n ding? "

    Dat vraag ik me ook af ..... in de brochures zal het wel veel rooskleuriger uitgelegd worden dan in het in werkelijkheid mogelijk zal zijn ......
    Ik zie dat zoals in de autoverkoop..... toen ik mijn wagentje aankocht zou de verkoper zonder verpinken durven gezegd hebben "Mijnheer, hij verbruikt zo weinig dat U regelmatig naar de pomp moet rijden om de tank te ledigen!!"
    Kortom : weeral een hype die wel zal overwaaien na vaststelling van veel te mooie cijfers op de tabellen maar niet in de praktijk?
    Even off-topic: ik had het over een "hype" ..... herinneren er onder ons niet meer dat in het verleden (+/- begin 80 er jaren) bij het uitbrengen van een nieuw automodel er door de fabrikanten werd geschermd met de "lage luchtweerstandwaarden"
    (CX dacht ik?) ? Cijfer kon je toen steevast op een prominente plaats vinden in de brochures en op aanplakborden.
    Wagens moesten zo min mogelijk "wind vangen" ...... zien we dat nu, heden ten dage, nog : zowat alle merken brengen "SUV's" op de markt, de één al wat hoekiger dan de andere, maar van het hele CX concept van vroeger kan ik er weinig in terug vinden?
    Trouwens word dat "cijfer" nog elders vermeld in de autoverkoopbranche?
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Cw-waarde.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb mijn vloerverwarming al erg dicht op elkaar laten leggen. 8cm
    Daarnaast heb ik een flinke radiator in de kamer laten hangen.
    Mijn ketel staat nu op 45 graden ingesteld en hij krijgt het makkelijk warm.
    Dus dat is het probleem.
    Overigens hebben we het al pagina's lang over lucht lucht of lucht water systeem.
    In de grond is geen optie vanwege de prijs. (Voorlopig)

    Hobbyist zegt dat zijn systeem tot min 12 werkt.
    Dus zijn systeem gaat Nederland veroveren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 feb 2018
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Kostenplaatje, niet alleen de apparatuur voor het huis, maar ook dat van de elektra producent.
    Het huidige net is hierop niet berekend.

    Absoluut.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geheel correct.
    Ik zie juist dat NL een heleboel importeert, nl:
    3400MW uit Duitsland.
    700MW uit Noorwegen.
    Waarvan er wordt doorverkocht:
    1500MW naar België
    960MW naar Engeland.

    Waaruit blijkt dat we nu al 1640MW te kort komen.
    Dat is op dit moment zo'n 10%

    Sluit men de onze schone kolencentrales, mis je nog eens 5330MW
    Als de biomassa een bijstook is van de kolencentrales gaat dat ook vervallen en mis je nog eens 1010MW

    Kom je toch echt 7980MW dat is 48%
    Waar haal je dan energie vandaan om
    - alle opgedrongen elektrische auto's mee te laden,
    - alle "milieu vriendelijke" warmte pompen mee te voeden?

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de werkelijke reden achter deze "hype".
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... die waarde word niet meer vermeld, maar dat is niet omdat het opeens niet meer belangrijk is... Destijds was het een "imponeer-waarde" voor het toen nog relatief domme kooppubliek, een verkoop-argument.
    Tegenwoordig is dat vervangen voor uitstootwaardes en verbruikswaardes, die wat meer veelzeggend zijn (of zouden moeten zijn, als er niet mee gesjoemeld is).
    Maar een BMW X5 van tegenwoordig heeft nog steeds een lagere Cw waarde dan een Renaultje 4 van vroeger, en die waarde is nog steeds behoorlijk van invloed op het brandstofverbruik...
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Om off-topic te blijven: de luchtweerstand is ook afhankelijk van het frontoppervlak van de auto. En dat is bij een X5 vast "iets" groter dan van een R4-tje.

    En weer on-topic @Baggeraar : is een warmtepomp met ingebouwde (e-)boiler geen oplossing voor je?
     
    Patver vindt dit leuk.
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF

Deel Deze Pagina