Van het gas af?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Baggeraar, 30 jan 2018.

  1. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb net nog wat gesurfd en vond dramatische verhalen over klanten die met megarekeningen werden geconfronteerd door de netbeheerder, toen ze vroegen om afsluiting van het gas.
    Gelukkig las ik elders dat je je gewoon moet afmelden bij je gasleverancier.
    Op zijn beurt betaalt die dan geen netbeheerkosten en meterhuur meer aan de netbeheerder.
    Daardoor zal de netbeheerder moeten gaan verzinnen wat hij gaat doen.
    Of een hangslot, of een zegel, of meter weghalen, maar wel op zijn kosten!
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik heb in mijn hele huis airco die ook kan verwarmen.
    Verwarmen doe ik eigenlijk nooit met die installatie.
    De warmte voelt niet prettig aan, blijkbaar zijn wij gewend aan de (stralings)warmte van radiatoren.
    Ik weet overigens niet wat goedkoper is gasverwarming of met de airco.
    Moet ik eigenlijk een keer induiken.
    Voor mijn zwembad heb ik een warmtepomp. verbruik 1600 watt opbrengst 4000 watt als ik de fabrikant moet geloven.
    Wanneer ik de warmtepomp van het zwembad vergelijk met de 9 m2 warmtewisselaars (rubber mat) op het dak van mijn schuur dan is de warmtepomp een dure oplossing. De zon doet het vele malen beter. Tov van gas is de warmtepomp wel goedkoper als het gaat om zwembad verwarming.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    O sorry ik heb wel juist geantwoord, maar dat is niet iedereen gewend.
    Is .......niets voor je -------Ja: betekent in gangbaar verkeerd NL : is niets voor mij.

    :D
    Wow wat een grote tank, kan ik sowieso al niet kwijt op de bovenverdiepingvloer.

    Warmte pompen maken en/of lawaai en/of ze vreten stroom maar blijven veel te duur.
    Een put boren kost volgens mij over de €11.000 en dan moet je nog afwachten of de put niet verzadigd raakt met kou/ uitgeput raakt en geen warmte meer kan afstaan.
    Is dus niets al die onzekerheid en hoge kosten.
     
  5. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.059
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Mooi "50 tot75% gratis energie" ..alleen spijtig dat er zo geen voorbeeldje bijstaat hoeveel het totaalplaatje kost om van die "50 tot75% gratis energie" te kunnen genieten ?
    Ik kan het mis hebben maar ben ik er ver af als ik denk dat men aan infrastruktuur zoveel kwijt is dat een gewoon mens er de kosten niet uithaalt?
     
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    :rofl:
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Voor het "gratis" deel moet je uiteraard eerst flink investeren ;)
    Maar wel beter voor "mûhjjeu" door combo met zonnepanelen?
     
  8. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.059
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Zijn daar ergens cijfers van in te zien wat zulk een installatie kost voor een gewone woning?
     
  9. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Het is goed om samen te kijken wat de alternatieven voor gas zijn. Afgezien van de voordelen voor het milieu vraag ik mij af of het verstandig is om nu al over te stappen van gas naar een alternatief.
    De prijzen zijn erg hoog op dit moment naar mijn idee veel te hoog. € 11.000,- voor een put ? Ik heb een put laten slaan voor grondwater. 50 mm rond pvc 14 meter de grond in. Kosten € 175,- uurtje werk. Het is net als bij airco's 25 jaar geleden moest ik fl 25.000,- betalen voor 3 units in mijn kantoor. 10 jaar geleden € 4000,- voor 2 units in mijn huis (niet gedaan) Ter info. Vlak na de offerte van € 4000,- kwam ik er achter dat een familielid van mij in airco's doet. Kon ze voor de groothandelsprijs kopen. Dat heeft mij nog geen € 2000,- gekost voor 4 binnenunits en een buitenunit inclusief installatie en leidingen en de huur van een kraan.
    Inmiddels zijn airco's goed betaalbaar omdat de vraag in ons land gestegen is. In warme landen waren ze al lang goed betaalbaar.

    Warmtepompen zijn in de basis omgekeerde airco's en daar betaal je nu nog de hoofdprijs voor. Dat is voor een deel verklaarbaar, in een goede warmtepomp zit meer regeltechniek dan in een simpele airco, maar toch, de prijsverschillen zijn wel erg groot.
    Denk dat het nog wat tijd nodig heeft voordat de prijzen drastisch gaan dalen.
    Dat is ook gebeurt met zonnepanelen.

    En, als we massaal van het gas af gaan, goed voor de Groningers, dan mist de overheid een boel inkomsten.
    Zou zomaar kunnen dat er dan lucht, grondwater of zonnewarmte belasting komt.
    Linksom of rechtsom de kas van de overheid moet gevuld worden en de enige die dat betalen zijn wij, niemand anders.
     
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Die put en een bron voor een warmtepomp zijn 2 totaal verschillende dingen. Verder met je eens: de prijzen zullen dalen en de staat verzint tzt wel iets om de verloren gasopbrengsten te compenseren.
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Leg eens uit. Ben benieuwd naar de verschillen.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je zwembad is, maar 4 kW is niet erg veel....Per kuub water ruwweg 3 graden per uur, dus een zwembad van 20 kuub doet er een heel etmaal over om 3 a 4 graden op te warmen.

    Die 9 vierkante meter zwart rubber moeten moeiteloos anderhalf tot twee keer zoveel warmte kunnen opvangen.
     
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Klopt Bert.
    Mijn bad is 25 kuub. De warmtepomp is bedoeld om de temperatuur terugval in de nacht op te vangen.
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Voor een brine/water warmtepomp gaat een gesloten circuit de grond is.
    Dat is duurder en bewerkelijker ( dus helaas nog duurder :D)
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het blijft altijd balanceren wanneer je wat gaat doen.
    Inderdaad de zonnepanelen zijn een stuk goedkoper geworden maar de tijd van salderen raakt ook op zijn einde.
    Zo zal het met de warmtepomp ook gaan verwacht ik.
    Ze zullen in den Haag tegen de tijd dat de warmtepomp goedkoper wordt wel weer iets uit de hoge hoed toveren.

    Een put boren vind ik veel te duur.
    Dat is voor bestaande bouw volgens mij nog lang niet rendabel.
    Als overgang leek mij daarom een hybride systeem het beste alternatief.

    Maar als je gaat surfen lees je enorm veel negatieve verhalen of ze vreten stroom doordat ze verkeert zijn geïnstalleerd of ingeregeld.
    Of maken teveel lawaai.
    Voor ik er aan begin wil ik eerst bij een werkend systeem kunnen kijken en luisteren.

    Mijn zwembad verwarmde ik met matten met fijne kanaaltjes waar het water door heen stroomde.
    Bij zonnige dagen kreeg ik het 8 graden warmer als de buitentemperatuur.
    Als pomp daarvoor gebruikte ik een cv pompje dat werkte perfect.
    Het pompje ging automatisch aan wanneer het water in de matten 2 graden warmer was als het zwemwater.
    De matten lagen op mijn garage dak waardoor de garage ook nog eens lekker koel bleef.

    Volgens mij is het financieel goedkoper om met een warmtepomp te verwarmen dan met gas.
    In 1 m3 zit evenveel energie als 8 kWh stroom.
    Een goede warmtepomp levert 3500 a 4000 kw terwijl hij 1 kWh verbruikt.
    Oftewel om 1 m3 gas te besparen heb je iets meer als 2 kWh nodig.
    Gas kost rond de 65 cent een kWh 20 cent.
    Aangezien ik 1000 kWh over heb krijg ik er maar 7 cent voor.
    Ik zou dus om 1 m3 gas te besparen maar 14 cent kwijt zijn.
    Laat ik eens negatief zijn en het 20 cent laten kosten.
    Dan bespaar ik 45 cent op iedere m3.
    Keer 500 is 225 euro per jaar.
    Omdat ik dan minder als 500 m3 gas ga gebruiken scheelt me dat ook nog eens 40 euro.
    Dan heb ik hem er in 8 jaar uit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2018
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Het scheelt niet veel, maar greenchoice geeft er 11 cent voor

    Groeten

    Arie
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik kreeg dit jaar 250 euro van nuon toen ik naar hun overstapte vandaar dat ik ben overgestapt en de mindering van de teruggave voor lief nam.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Tot nu toe krijgt mijn airco de kamer nog steeds warm.
    Dat valt mij erg mee.
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.833
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hij hoeft nu de lucht buiten droog is ook niet te ontdooien.
    Ik begin nu toch langzaamaan te denken dat je ook in de winter met de juiste maat warmtepomp (mijn airco is maar 800 watt) je huis en tapwater warm kan krijgen.
    In de kamer is het nog steeds 21.5 graden
     

Deel Deze Pagina