VanDutch 40 speedjacht, scratchbuild

weer verder

Zo ... was weer even, maar afgelopen weekend in ze in de lak gespoten!

P1110637%20(Small).JPG

P1110642%20(Small).JPG

P1110647%20(Small).JPG

Vandaag weer een stap gemaakt, eentje waar ik een beetje huiverig voor was: het maken van de vacuumgetrokken ruit. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken voor mijn eerste poging om iets vacuum te trekken.

De mal op de vacuumbak
P1110674%20(Custom).JPG

Het resultaat
P1110681%20(Custom).JPG

De ruit grof uitgeknipt
P1110685%20(Custom).JPG

En even proefpassen op de romp
P1110684%20(Custom).JPG

(ziet er nu nog uit als een soort veiligheidsbril ... komt goed!)

En nee, het ging niet meteen goed .... Hierboven is poging twee, bij poging één had ik iets te lang gewacht en was het Vivak te heet geworden. Bovendien helpt het niet echt als je het raamwerk dan scheef op de box zet ...
P1110687%20(Custom).JPG

Mooi raam, menigeen zou blij zijn met zo'n resultaat bij een 2e poging. Alle vertrouwen dat deze net zo mooi wordt als ie vaart.

Een beetje een late reactie, maar topwerk! Die boeglijn is mooi gelukt. Het vacuüm gevormde raam is een stukje vakwerk uit de hogere modelbouwhoed :)

Weer even wat verder. In de ruit is een messing frame gelijmd en ze is verder op maat geschuurd. En het dek is pas gemaakt.

P1120238%20(Small).JPG

P1120241%20(Small).JPG

Wat nu nog messing is wordt chroom gespoten.

Weer wat vooruitgang ..

P1130211%20(Small).JPG

Het dek wordt op de romp gelijmd. Ook de dekdelen in de kuip zijn getekend en verlijmd. Het frame van de ruit is uiteindelijk zwart geworden. In chroom was het niet strak af te spuiten.

Erg mooi Lex! Dat ruitje is goed gelukt met die omlijsting. Hoe heb je die deklijntjes erop gekregen, is dat gefreesd?

Hoe heb je die deklijntjes erop gekregen, is dat gefreesd?

Nee, getekend met een 0,5mm zwarte fineliner stift. De rechte lijnen in de kuip was nog wel makkelijk met een lineaal. Voor het dek heb ik van de buitenomtrek een mal in dun karton gemaakt en die gebruikt om de rondingen allemaal identiek te krijgen. Dat was een avondje frutselen, vooral omdat de dekluiken er ook in moesten. Daarna is het geheel nog in twee lagen matte parketlak gezet voor de bescherming.

Dat je denkt dat het gefreesd is geeft voor mij aan dat het goed gelukt is! ;) :D

Hallo Lex,

Mooie boot. Je verteld dat je met een vector programma de boot heb getekend. Welk vector tekenprogramma gebruik jij?
Hoe heb je de spanten berekend of getekend, dat ziet er geweldig uit. Ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt.

Back