Hoi Bert (mede clublid)
Idd ik zou ook de tandwielen niet smeren zoals bert ook al aan geeft, maar het kan wel maar Vet trekt ook stof en viezigheid aan,maar loopt wel iets (tijdelijker) stiller.
Voor je eigen gemoedsrust.......ik borg mijn schroefjes die in plastic worden geschroefd wel met Sec die langzaam droogt en niet "wit"uitslaat
ik gebruik daar altijd Poly ZAP voor, is ook flexibel,transparant en sterk....maar dat is maar mij advies..ik wil elk boutje nl op voorhand gewoon geborgd hebben voor mijn eigen gemoedsrust
S6 met bouwen en zie hem binnenkort wel eens bij ons op het veld verschijnen..
Jeroen
Hier wil ik even inspringen op twee (2) punten:
1-Deze tandwielset is volledig ingekapseld, en vet zal dus GEEN stof binden.
Om heel eerlijk te zijn, het Titanium vet van Vario, heeft ook bijna geen stofbindende eigenschappen, want ik smeer OOK de OPEN tandwieloverbrengingen in een heli gerust met dit vet, zonder nadelige gevolgen.
Met een gewoon vet (een gewone EP2 bijvoorbeeld) zou ik dat wel uit mijn hoofd laten, maar met het Vario Titanium vet kan dit gewoon. Je moet alleen natuurlijk NIET vervolgens die tandwielen in een bak stuifzand duwen....
2-Borgen van schroeven in kunststof met secondenlijm, moet je NIET doen, om de volgende reden: de meeste secondelijm hecht niet goed0 op metaal, en zal, als je zo'n schroefje er ooit uit moet hebben, in het plastic een harde "coating" achterlaten. De volgende keer wil de boel dus alleen maar slechter blijven zitten.
Metrische schroeven in kunststof, ik heb om eerlijk te zijn nog niet meegemaakt dat dat los kwam bij Vario....
Je moet wel bij demontage en weer in elkaar zetten heel goed oppassen dat je het schroefje terug in de "voorgesneden" draad plaatst, maar dan is het nagenoeg net zo goed als had er een metalen draadplug in gezeten...
Beide punten kunnen heel goed NIET geldig zijn voor overige merken en overige smeermiddelen, maar Vario Titanium vet kun je op open tandwielen gebruiken, en bij Vario moet je metrische schroeven rechtstreeks in kunststof NIET borgen... niet met loktite, niet met secondenlijm.
Enne.... Jeroen en ik kennen elkaar uitsluitend van het forum...
Maar het zou best leuk zijn als 'tie eens langs kwam....
Groet, Bert