Vario Huey UH-1D benzine

Kan iemand mij vertellen of de kegeltandwielen in de 40 graden overbrenging in de staart gesmeerd moeten worden. Ik denk het niet maar wil het graag zeker weten. Verder moet de kunststof behuizing met m2 schroefjes vastgeschroefd worden. Moet dat ook geborgd worden? Secondenlijm? Lijkt me dat het anders lostrilt. Iemand ervaring mee?

Ze hoeven niet echt gesmeerd te worden, maar het is wel beter om de tandwielen licht in te vetten, de boel loopt dan (marginaal) stiller. Voor de levensduur is het niet zo'n probleem, meestal slijten deze tandwielen veel langzamer dan de rest van de heli er omheen.

De schroefjes die je zo in het kunststof schroeft, hoef je niks aan te doen. de schroefjes die een moertje hebben, moet je borgen tenzij het zelfborgende moertjes zijn... (duh...).

Mijn Cobra is van 2005, en die 40-graden overbrenging is sinds de bouw nooit meer uit elkaar geweest. Die heli heeft behoorlijk veel draaiuren... (meer dan het exemplaar, het prototype zeg maar, van Vario zelf...).

Groet, Bert

Bedankt voor je reactie Bert. Hier heb ik wat aan! (ik was bang dat de schroefjes zouden los trillen. Ja, het boutje met moertje zou ik sowieso hebben geborgd.

Nu ik je toch "aan de lijn" heb, nog een vraag: De 40 graden tandwieloverbrenging zit in een zwarte kunststof frame. Die moet ik gewoon in de staart vastlijmen? Ik overweeg dit te doen met Polypox. Daar heb ik ook het spantenwerk in de romp gelijmd. Heel sterk spul. Nadeel is dat het 24 uur moet uitharden. Wat zou jij gebruiken om de overbrenging te lijmen?

Bert, woon je toevallig ergens in het noorden van het land?

:D :D :D als het goed is, kun je zien waar ik woon....
Maar ik ben monumenteel niet thuis...

Ik moet even denken, maar volgens mij zat er bij die Cobra een houten spant wat in de staart gelijmd werd, en daar moest je dan een zwart kunststof bracket tegen aan schroeven met M3 inbus bouten plus inslagmoeren, en de gearbox kwam weer in die kunststof bracket.
Dat bracket bestaat als ik me niet vergis uit twee delen wat om de gearbox heen "klemt".

Maar..... dit hoeft NIET identiek te zijn aan wat jij hebt.... dat durf ik niet te zeggen.

Bij mij is het in elk geval zo, dat ik via een klein gaatje in de staart en een verlengde imbussleutel die zwarte bracket los kan schroeven, en dan "valt" die 40 graden gearbox er zo los uit.

Beantwoordt dat je vraag een beetje?

Overigens: Spanten etc etc lijm ik UITSLUITEND met UHU Plus endfest 300 in de romp.... Er zullen vast nog een aantal goede lijmen zijn, maar ik vertrouw uitsluitend op dat spul....

Groet, Bert

Hoi Bert (mede clublid)

Idd ik zou ook de tandwielen niet smeren zoals bert ook al aan geeft, maar het kan wel maar Vet trekt ook stof en viezigheid aan,maar loopt wel iets (tijdelijker) stiller.

Voor je eigen gemoedsrust.......ik borg mijn schroefjes die in plastic worden geschroefd wel met Sec die langzaam droogt en niet "wit"uitslaat
ik gebruik daar altijd Poly ZAP voor, is ook flexibel,transparant en sterk....maar dat is maar mij advies..ik wil elk boutje nl op voorhand gewoon geborgd hebben voor mijn eigen gemoedsrust

S6 met bouwen en zie hem binnenkort wel eens bij ons op het veld verschijnen..

Jeroen

ehh, ja domme vraag van me . Ik zie nu waar je woont. Een eind uit de buurt. Maar goed, bedankt maar weer voor je antwoord.

Domme vragen zijn er niet...................daarin tegen domme antwoorden die sommige mensen geven.........;)

Gaan we binnenkort als Bert weer van zee komt toch eens samen langs....
Ik moet er ook nog steeds heen.

Jeroen

Hee Jeroen. Tijdje niet gesproken. Bedankt voor je bijdrage.

Ik ben vanmiddag nog even naar het veld geweest. Nog geen 5 minuten met de Acrobatic gevlogen. Vloog niet lekker. Veel te harde wind.

ehh, ja domme vraag van me . Ik zie nu waar je woont. Een eind uit de buurt. Maar goed, bedankt maar weer voor je antwoord.

Ach.... valt toch wel mee toch?
Had mensen vanuit Stadskanaal (eigenlijk Nieuw Buinen) en Annen, die er geen enkele moeite mee hadden om bij ons te komen vliegen.... Dat was volgens mij nog zeker een paar km verder....

Groet, Bert

Sorry, maar ik zie geen icoon "afbeelding invoegen"
Ik stop er maar weer mee. Het is gewoon veel te omslachtig om een foto te plaatsen.

Boven je invulveld zie je dit icoontje:

insertimage.gif

Als je daarop klikt kan je de link naar je afbeelding invoeren:

http://www.modelbouwforum.nl/images/2014/02/15/Huey.jpg

Wat resulteert in

Huey.jpg

Een tweede optie is om de link naar je afbeelding tussen
te zetten:

Hee Jeroen. Tijdje niet gesproken. Bedankt voor je bijdrage.

Ik ben vanmiddag nog even naar het veld geweest. Nog geen 5 minuten met de Acrobatic gevlogen. Vloog niet lekker. Veel te harde wind.

Idd een tijd geleden maar komt wel weer goed
en die wind moet toch geen probleem geven voor je Acro??of je moet zelf niet lekker in je vel zitten dan zie je dat gelijk in je vliegbeeld..

Oh, jij kent Bert dus?
Niet persoonlijk maar dat moet er nog steeds van komen.....
Tis maar een uurtje rijden hoor maarja Bert veel op zee en ik ja dat weet je zelf ook wel.......ook veels te veel onderweg...

Hoi Bert (mede clublid)

Idd ik zou ook de tandwielen niet smeren zoals bert ook al aan geeft, maar het kan wel maar Vet trekt ook stof en viezigheid aan,maar loopt wel iets (tijdelijker) stiller.

Voor je eigen gemoedsrust.......ik borg mijn schroefjes die in plastic worden geschroefd wel met Sec die langzaam droogt en niet "wit"uitslaat
ik gebruik daar altijd Poly ZAP voor, is ook flexibel,transparant en sterk....maar dat is maar mij advies..ik wil elk boutje nl op voorhand gewoon geborgd hebben voor mijn eigen gemoedsrust

S6 met bouwen en zie hem binnenkort wel eens bij ons op het veld verschijnen..

Jeroen

Hier wil ik even inspringen op twee (2) punten:

1-Deze tandwielset is volledig ingekapseld, en vet zal dus GEEN stof binden.
Om heel eerlijk te zijn, het Titanium vet van Vario, heeft ook bijna geen stofbindende eigenschappen, want ik smeer OOK de OPEN tandwieloverbrengingen in een heli gerust met dit vet, zonder nadelige gevolgen.

Met een gewoon vet (een gewone EP2 bijvoorbeeld) zou ik dat wel uit mijn hoofd laten, maar met het Vario Titanium vet kan dit gewoon. Je moet alleen natuurlijk NIET vervolgens die tandwielen in een bak stuifzand duwen....

2-Borgen van schroeven in kunststof met secondenlijm, moet je NIET doen, om de volgende reden: de meeste secondelijm hecht niet goed0 op metaal, en zal, als je zo'n schroefje er ooit uit moet hebben, in het plastic een harde "coating" achterlaten. De volgende keer wil de boel dus alleen maar slechter blijven zitten.

Metrische schroeven in kunststof, ik heb om eerlijk te zijn nog niet meegemaakt dat dat los kwam bij Vario....
Je moet wel bij demontage en weer in elkaar zetten heel goed oppassen dat je het schroefje terug in de "voorgesneden" draad plaatst, maar dan is het nagenoeg net zo goed als had er een metalen draadplug in gezeten...

Beide punten kunnen heel goed NIET geldig zijn voor overige merken en overige smeermiddelen, maar Vario Titanium vet kun je op open tandwielen gebruiken, en bij Vario moet je metrische schroeven rechtstreeks in kunststof NIET borgen... niet met loktite, niet met secondenlijm.

Enne.... Jeroen en ik kennen elkaar uitsluitend van het forum...
Maar het zou best leuk zijn als 'tie eens langs kwam....

Groet, Bert

Idd een tijd geleden maar komt wel weer goed
en die wind moet toch geen probleem geven voor je Acro??of je moet zelf niet lekker in je vel zitten dan zie je dat gelijk in je vliegbeeld..

Niet persoonlijk maar dat moet er nog steeds van komen.....
Tis maar een uurtje rijden hoor maarja Bert veel op zee en ik ja dat weet je zelf ook wel.......ook veels te veel onderweg...

We kunnen samen wel eens gaan!

Er staat een stevige bries hoor Jeroen. Een beetje wind is niet erg, maar wat minder vliegt lekkerder:D

Komt helemaal goed dat ie eens langs komt......maarja tijd he........en we lopen elkaar meestal mis....

Ik dacht dat die gearbox open was en die tandwielen "zelfsmerend"waren?? en normaal vet trekt nu eenmaal stof en zand aan..
en als je dan toch vet gebruikt idd VARIO vet is wel 1 van de beste die er is.(en soms ook zelf gebruikt)

Seclijm (Poly ZAP) daar heb ik nog nooit problemen mee gehad maar je verhaal en uitleg is duidelijk....de andere kant van de medaile zeg maar....
Nogmaals het was mijn mening en "ik"heb er nooit problemen mee ondervonden in de jaren heen..(je moet natuurlijk er geen zooitje van maken)

Ik dacht dat die gearbox open was en die tandwielen "zelfsmerend"waren?? en normaal vet trekt nu eenmaal stof en zand aan..
en als je dan toch vet gebruikt idd VARIO vet is wel 1 van de beste die er is.(en soms ook zelf gebruikt)

Als het goed is, is het deze: 40° Winkelgetriebe - VARIO Helicopter

De foto is niet superduidelijk, maar de bovenste onderdelen zijn de behuizing en die is volkomen dicht....

Groet, Bert

Ja, dat is hem! Het wordt bevestigd in een zwart kunststof frame.
Trouwens op een oude bouwtekening staat dat dit frame bevestigd wordt met een houten plaatje, waar Bert al over sprak. Op de nieuwste bouwtekening staat dit niet getekend. Houten spatje zit op de houten uitbreekplaat.

NB het woord bouwtekening is eigenlijk niet op z'n plaats. Men denkt bij VARIO gewoon: zoek het zelf maar lekker uit. Dat vind ik wel jammer voor een kwalitatief goed merk.

NB het woord bouwtekening is eigenlijk niet op z'n plaats. Men denkt bij VARIO gewoon: zoek het zelf maar lekker uit. Dat vind ik wel jammer voor een kwalitatief goed merk.

:rolling:Dan heb jij de Vario-filosofie nooit goed begrepen....

Dat is niet een kwestie van "zoek het maar lekker uit", integendeel.... die bouwdozen zijn bedoeld voor mensen die er een hekel aan hebben alles voorgekauwd te krijgen... Die het een uitdaging vinden om zo'n project tot een goed einde te brengen.

En dat is geen geintje: de mensen die graag een Vario bouwen zijn over het algemeen te eigenwijs om een bouwbeschrijving tot op de letter te volgen. Dan heeft het ook niet superveel zin er eentje te maken waar je tot in het laatste detail uitkauwt hoe iets moet...

Zelf vind ik, meen ik serieus, dit juist de beste reden om zo'n bouwdoos te kopen: het is een prestatie om er een te bouwen, en een kick om er mee te vliegen. Op een na heb ik al mijn zelfgebouwde Vario's nog, en ze vervelen geen seconde.... juist omdat ze "helemaal van mij" zijn....

Als ik voorgekauwd wil, koop ik wel een T-rex of een pak macaroni-mix...:rolling:

Groet, Bert

Zo heeft ieder z'n voorkeur. Als je eraan begint en hebt geen bouwervaring hebt wil je toch zeker weten of je het goed doet. Als de "bouwtekening" wat uitgebreider zou zijn geweest had ik niet zoveel vragen!:p

Zo heeft ieder z'n voorkeur. Als je eraan begint en hebt geen bouwervaring hebt wil je toch zeker weten of je het goed doet. Als de "bouwtekening" wat uitgebreider zou zijn geweest had ik niet zoveel vragen!:p

Och, of dat nou voorkeur is... Ik weet dat mijn maat en co-instructeur 5 jaar gebouwd heeft aan zijn eerste Vario rompheli, de Lynx.

Mijn eerste "echte" bouw-romp (de allereerste was de Bell 47G en daar valt weinig aan te bouwen maar die is toch minstens 6 maanden onderweg geweest) was een Huey die ook bijna 2 jaar op de bouwtafel gestaan heeft. Daarna een Cobra die zeker anderhalf jaar onderweg is geweest, en toen de BO105, die toch ook wel een jaartje of twee gekost heeft. En allemaal vond ik ze uitdagend, leerzaam, en heel erg leuk om te doen.
Ze waren ook oplopend in moeilijkheidsgraad....

Kortom: alleen maar tekening volgen, dingen uitzagen en pas maken, en op hun plek plakken, daar word je flauw van en het lijkt teveel op werken. Maar gewoon op het gemakje goed nadenken en puzzelen, is zeker zoveel fun.
En weet je: die vragen, die horen daar bij!!!! Als de tekening perfect en uitgebreid zou zijn, zou de informatie het ene oor in en het andere oor uit gaan want je hoeft er geen moeite voor te doen en je hebt het niet langer nodig dan duurt om het onderdeel op zijn plek te lijmen.
Zoals het nu is, word je gedwongen iets uit te zoeken, na te vragen, te controleren, eventueel bevestiging voor je verse informatie te zoeken, en op die manier LEER je.... VEEL harder dan wanneer alles voorgekauwd is.

En ach, als je dan over tien jaar en een aantal heli's verder terugkijkt, en mensen gaan JOU om advies vragen.... dat is dan ook wel weer leuk, toch? ;)

Groet, Bert

Back