Vario Huey UH-1D benzine

Een uitdaging om te bouwen is het zeker. Maar als er zoveel momenten zijn waarbij ik tegen problemen aanloop en me suf zit te piekeren om een probleem op te lossen heb ik toch wel behoefte aan meer info. Zo zit ik nog steeds te denken hoe ik de gearbox vast moet zetten. De constructie met het houten spantje is volgens mij voor de oudere versies. In de huidige staart past het houten spantje ook niet. Volgens de tekening moet het kunststof frame-pje, waar de gearbox in zit, met 4 m2 x 10 boutjes, vanaf de buitenkant worden vastgeschroefd. Dat lijkt me niet echt stevig. De boutjes gaan dan alleen maar door het dunne rompwand. Vastlijmen lijkt me ook geen optie. Dan krijg het er nooit meer uit. Maar ik ZAL het oplossen:p

Als het goed is heb jij bouwdoos 2050 toch?

Nu durf ik niet helemaal zomaar te beweren hoe dat bij jouw zit. Bij mijn kleine Huey (bouwdoos 1100) zat die 40 graden bak gewoon met die vier uitstekende stiftjes tegen de rompwand geschroefd. Dat ws sterk genoeg.

Bij mijn Cobra zat er een plastic draagframe bijgeleverd wat je weer met vier schroeven M3 tegen een houten spant schroeft.
Dat draagframe bestond bij mij uit twee halve cirkels met beugeltjes er aan, die je aan weerszijden van de gearbox er omheen klemde, en dan vastschroefde.

Ik weet dus even niet waar je nu op doelt, want het wijst zich echt vanzelf.

Ik hoor je zeggen dat het houten spantje niet past.... realiseer je je, dat je dat spantje zelf pas moet maken?
Dat kan zomaar rondom een paar mm te groot zijn, waardoor het tien centimeter vóór zijn plek al klem loopt in de staart....
Vrijwel ALLE houten delen moet je pas maken, sommige hoef je nauwelijks iets aan te doen, sommige schuur je je het apelazerus op.... Lang leve de Dremel en de schuurbandjes.... :D

Als het goed is, zit er in je staart een soort van "service-luikje" aan de zijkant of onderkant? (mijn Cobra heeft dat aan de zijkant).
Als het goed is komt het spantje ongeveer midden in dat service luik uit.
Dan is het de bedoeling dat je het spant vastlijmt, en het draagframe op dat spant vast schroeft. Hiervoor dien je van te voren de gaten in het spant uitgemeten te hebben, en de inslagmoeren reeds geplaatst.

En anders, tsja, dan wordt het toch tijd duidelijke detail-foto's van je tekening, je spant + plastic frame-pje en je romp te posten....

Groet, Bert

Edit

Wat je foto's betreft: beetje onduidelijk te zien hoe de binnenkant van je romp er uit ziet, maar het lijkt er op dat die binnenkant niet meer is zoals hij in de doos zat. Het is net of er reeds schotjes en een soort " bekisting" in zit en dat ben ik niet van Vario gewend. Meestal is het daar zwart vanwege de carbon-versterking, en kijk je tegen de vezelmat aan.
Normaal gesproken (en daar bedoel ik mee "de gebruikelijke constructie die Vario toepast) zou daar inderdaad een verticaal spantje moeten komen, zodanig dat de knik tussen de tandwielen ruim voor het midden van de opening in de romp zit.
Het lijkt inderdaad net of dat bij jou niet kan, maar het lijkt ook net of er iemand reeds die romp aan de binnenkant heeft afgewerkt of zo....

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
En nu weer verder met je mooie bouwverslag "Piloot Bert"

Is het opgelost en krijg je het voor elkaar met die 45Gr tandwielen?? en dat draagframe wat veel te groot is??

Gr
Jeroen

Alles lijkt opgelost Jeroen.

En het tandwielkastje is gemonteerd. Samen met een handige vliegmaat van ACF Appingedam dit gefixt. Zit nu met 4 m2 imbusboutjes vast. Omdat er een soort "kistje" in de staart gelijmd was, zat er ruimte tussen dit kistje en de rompwand. Deze ruimte is met epoxy opgevuld zodat bij het aandraaien van de boutjes de zaak niet wordt samengeknepen. Aandrijf assen vanaf het mechaniek naar de hekrotor ook op lengte gemaakt. Het houten schotje (wat niet paste) bleek overbodig. Foto's volgen.

Het heeft even geduurd maar de Huey vliegt inmiddels!! Heeft een aantal uren gedraaid. De governor werkt maar moet nog beter kunnen. Als na nog een paar vluchten alles goed blijft draaien gaat het mechaniek er weer uit om de romp af te werken.
heuy.jpg

Cool.... Gave bak!

Lijkt het maar zo, of zit de (op de foto dichtstbijzijnde) peddel een beetje verdraaid op de flybar?

Vliegt netjes hoor! Goed idee om die start in te pakken.... had ik destijds bij mijn Cobra niet gedaan (en eerlijk is eerlijk, ik heb er ruim meer dan een jaar "kaal" mee rondgevlogen) en het was een beestenklus om die start weer schoon te krijgen voor het spuitwerk er op kon....

Netjes Bert.......ik zal binnenkort wel ff een afspraak met je maken over het hoe en wat van de benzine motors die je gebruikt
Ik heb net een ordertje geplaatst om mijn 700N om te bouwen met een benzine motortje........daar heb ik wel wat vragen oven mbt afstellingen e.d.

Groet
Jeroen

top @Piloot Bert :
in gedachten zie ik mijn BenzineTrainer veranderen, ha ha
leuk project, en goed over na gedacht (b.v. romp inpakken !)

veel plezier verder, Uwe

Ruiten besteld bij Vario. Nu blijken de zijruiten veel te groot. De overige ruiten lijken wel te passen. Wie heeft hier ervaring mee. De groene ruiten voor de bovenkant van de cockpit passen ook niet mooi. De ronding van de ruit is niet gelijk aan de ronding van de romp.

20151108_101853.jpg

Je zou bijna zeggen dat je per ongeluk de ruiten van bijvoorbeeld de UH-1B gekregen hebt of zo.... (weet ik niet hoor, ik zeg maar wat....)
De keren dat ik ruiten besteld had bij Vario, waren ze gewoon identiek aan die er al bij de romp zaten en pasten ze gewoon....

Heb je ze dan wel goed uitgesneden?
Sommige ruiten hebben een héél dun lijntje wat de eigenlijke snijrand is, met erg veel overlap er omheen....

Back