Vario Huey UH-1D benzine

Net een reactie ontvangen van Vario:

"Der Scheibensatz ist in der Form in Ordnung.
Die Scheibe wird von Innen eingeklebt und kann passend zugeschnitten werden."

Stelletje $%$#@@*(&*^%$@ Wat een flut reactie. Ze moeten zich schamen daar in Duitsland!!

Ja, ik vind dit ook een overtrokken reactie....

Jij zou, als je Vario was, op een dergelijke vraag precies hetzelfde reageren.
Op voorwaarde dat de ruitenset en de romp bij elkaar horen, past dat gewoon. Zo niet, zit OF de verkeerde ruitenset bij jouw bouwdoos, of jij doet iets fout.

Het eerste valt uit te zoeken, het tweede ook, maar geen van beide kan Vario op dit moment wat aan doen.

Je hebt zelf ruiten los besteld bij de romp, en blijkbaar is daar wat fout gegaan. Dát moet je eerst zelf uitzoeken. Heb jij goed besteld en zij verkeerd geleverd, heb je recht op goede ruiten, andersom, tsja....

Ik had al een glazenset gekocht vorig jaar. Omdat ik de passing slecht vond en omdat de zijruiten veeeeeel te groot zijn heb ik een nieuwe set besteld bij RC-heliparts omdat ik dacht dat ik mogelijk een verkeerde set had ontvangen. Ik heb nu aangegeven dat het om de Vario UH-1D gaat, benzine versie rotordiameter 1,78m. Zij hebben het specifiek gevraag bij Vario Duitsland wat de juiste set is. Mij werd verzekerd dat het de bestelnummers 250/30 en 250/33 zijn. De set 250/30 bestaat uit een aantal delen waarin alle ruiten zitten en moeten worden uitgeknipt/gesneden. Met name dus de rechthoekige zijruiten zijn veel te groot. Zelf op maat maken, ja lekker makkelijk. Voor bijna € 50,00 mag je toch verwachten dat uitknippen en lijmen voldoende moet zijn.

Bijlagen

• 20151108_101853.jpg
    20151108_101853.jpg
    45,1 KB · Weergaven: 160
  • zijruit-geheel.jpg
    zijruit-geheel.jpg
    227,2 KB · Weergaven: 178
  • zijruit.jpg
    zijruit.jpg
    111,7 KB · Weergaven: 189
De nummers kloppen in ieder geval.

Maar.... tot nog toe van ALLE Vario rompen die ik gebouwd heb (danwel heb mogen helpen bouwen), moesten alle ruiten zelf handmatig op maat gemaakt worden, waarbij de lijntjes slechts een ruwe aanduiding waren, en het pasmaken zomaar een uur of meer per ruit in beslag nam (wat ook kan liggen aan mijn werktempo, of aan mijn gebrek aan talent voor pasmaken...). Het zijn nu eenmaal bouwdozen, geen montagekits.

Ruiten die niet goed van vorm waren of de ronding van de romp niet wilden volgen ben ik daarbij nog niet tegengekomen.

Ik vind het serieus rot voor je dat het je niet bevalt, maar troost je met de gedachte, dat iedereen met de Bell UH-1D, de Bell 212 en de Bell 412 hetzelfde probleem heeft, want die hebben dezelfde ruitenset....

Ik snap je probleem helemaal niet. Aftekenen met uitwisbare stift, paar mm groter dan uitgestansde ruit in romp en vastplakken die handel..

Ik ben helemaal klaar met Vario als zgn topmerk. De bouwdoosjes van Revell, die ik vroeger als kind kocht voor een paar gulden waren vele malen beter wat pasvorm betreft. Ik heb me ook voorgenomen om noooit meer een nieuwe romp van Vario te kopen. Kan beter een complete op Ebay kopen. Scheelt een hoop werk. Ik ben ben eigenlijk meer een vlieger dan een bouwer. Ik zie bouwen ook als noodzakelijk en heb er weinig lol in als er iets niet past. Helemaal omdat je je scheel betaalt voor de onderdelen. Dan mag je toch iets verwachten?

Ik snap je redenering bert, maar dit soort bouwdozen zijn geen revell kits. Ik bouw juist graag, soms zonder een onderdeel dat ik helemaal zelf moet maken. Je kunt voor die ruiten (de rechte dan) ook voor een paar euro een plaat doorzichtig materiaal kopen en dat aftekenen, uitsnijden en verlijmen. kost nog veel minder. maar goed, wanneer je geen bouwer bent dan zijn dit soort zaken irritant.....

Volgens mij worden de ramen inderdaad niet op maat gemaakt, maar met de juiste ronding.

Bij mijn ecureuil heeft er volgens mij geen een een afsnij randje, maar de bolling is goed.

Het zijn inderdaad geen kant en klare lijm pakketten.

Groeten,
Arie

Kan beter een complete op Ebay kopen. Scheelt een hoop werk. Ik ben ben eigenlijk meer een vlieger dan een bouwer. Ik zie bouwen ook als noodzakelijk en heb er weinig lol in als er iets niet past. Helemaal omdat je je scheel betaalt voor de onderdelen. Dan mag je toch iets verwachten?

Het vervelende van die redenatie is, dat je afhankelijk bent van de bouwvaardigheid van een ander, en dat is lang niet altijd een garantie voor succes. Daar heb ik helaas al heel veel voorbeelden van gezien: Schitterende rompen, met verborgen giga-bouwfouten...

Als het je dan toch zo dwars zit, heeft Vario ook een bouw-service, waarbij je voor (in mijn ogen) heel schappelijke prijzen rompen in diverse stadia van gereedheid kunt laten bouwen: Van "ruwbouw ongespoten" tot en met volledig vliegklaar. Bij mijn weten nemen ze zelfs half afgebouwde projecten aan....

Wat je wel of niet verwacht, tsja.... dat is een kwestie van kijken vóór je koopt.
Het werk wat er in zo'n kit steekt, is algemeen bekend, en Vario maakt er geen geheim van, sterker, het is juist hun grootste verkoop-argument.

Als het bouwen je tegenstaat, kun je beter hulp vragen.
Het is ook weer zonde als je zo`n mooie romp verkloot door onwetendheid.
En ja, die raampjes dat is klootewerk, neem er de tijd voor, het hoeft immers maar 1x goed.

Ik snap je frustratie volkomen , Vario heeft "Premium" prijzen , maar de kwaliteit is "gemiddeld" .
Als je een rompje van Heli artist of Allign koopt passen de onderdelen perfect .
Maar (semi) schaal vliegen kost altijd wel extra bouwtijd , maar uren pielen om een raampje er in te krijgen gaat er bij mij ook niet in .
Succes verder , want als je de Heuy eenmaal klaar hebt dan vergeet je die "ellende"gauw .

:bye: Arno

Back