Vario Kobold of Skyfox

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door AHoogendijk, 19 mrt 2015.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.074
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is voor respectievelijk 0% (zonder shim), 5% (1 shim) en 10% (2 shims) voor zover ik weet.
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.074
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is over nagedacht, he? (denk eerder dat dat toevallig zo uitkwam....;) )

    Zodra ik je adres heb, is er eentje onderweg.
     
  3. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.074
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... op die manier konden ze makkelijk één machine continue cylinderkoppen laten maken, en met een apart bankje de diverse inserts voor verschillende motoren maken.
    Scheelt kosten, en experimenteert makkelijker op de R&D afdeling.
     
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Krabbendijke
    Omdat ik m'n nieuwe zender een beetje onder de knie ga krijgen, definitief een andere ontvanger in de Kobolt
    [​IMG]
    Beetje schuim er omheen
    [​IMG]
    Ik moet alleen nog een reikwijdte test gaan doen, geen idee of de antennes zo goed staan, er is niet veel meer ruimte, vandaar deze plaatsing

    De bus bovenin de kop omgedraaid
    [​IMG]
    Zodat er een kapje op kan, makkelijk om te de kop te remmen, en ik vindt het er mooi uit zien
    [​IMG]

    Groeten

    Arie
     
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Krabbendijke
    Oh, kwam deze kop pas tegen, iemand een idee wat dit is?
    [​IMG]

    [​IMG]
    Past netjes op het vario mechaniek.

    Groeten,

    Arie
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Krabbendijke
    Pas een themadag op school gehad.

    Daar mocht ik ook een serie presentaties geven over de hobby.

    We hadden van alles meegenomen:

    De boten en drones van Bas
    [​IMG]

    Auto's van een vriend van Bas:
    [​IMG]

    Z'n Fischer Techniek kraan
    [​IMG]

    En natuurlijk wat helis's ;)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    We hadden aandacht genoeg, nu maar hopen dat er modelbouwers van komen.

    Groeten,

    Arie
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.074
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan me vergissen, maar aan de bladhouders te zien een Heim driebladskop.

    Ben niet zeker of het centraalstuk ook van Heim is, of mogelijk Schlüter

    EDIT: Nog eens bij mijn eigen Heim rotorkop gekeken, en die bladhouders lijken er niet op, dus ik stel mijn mening bij naar dat het een Schlüter rotorkop is....
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2020
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ben er nog niet helemaal uit,
    download.jpg
    Deze zeggen ze dat van Heim is
    Heim.jpg
    Deze ook,
    vintage-graupner-helimax-helicopter-h_1_a24033ef377b51fdffc1a00a0e933788.jpg
    Maar dit is weer een graupner,

    Maakt niet o veel uit nu,

    Belangrijker vraag is, zou dit vliegbaar zijn.

    Ziet er op zich goed uit, alleen is de hardware een beetje verroest, maar dat is oplosbaar.

    Ik zal hem eens een keer uit elkaar halen.

    Groeten,

    Arie
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.074
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goh... dan was mijn eerste indruk TOCH goed.... Want die bladhouders op die Graupner heli komen bij mijn weten gewoon bij Heim vandaan.
    Maar dat centraalstuk van jouw driebladskop duidelijk niet.

    Vliegbaar? JA... 100%.
    Of het "prettig" stuurt zal punt twee zijn, je moet er sowiso aan wennen als je handmatig wilt sturen, maar met een goede FBL set maakt het eigenlijk geen drol uit wat voor kop er boven draait qua sturen.
    Zelf vind ik de dubbelbouts Vario koppen het prettigst sturen, maar daarover zijn de meningen verdeeld.
    Wat ik wel weet, is dat hoe strak je de bladbouten aandraait, van invloed is op het vlieggedrag en de belasting van de Servo's.
    Je hebt relatief stevige servo's nodig (voor een 150 cm rotor zou ik minstens 4 x S9202 of equivalent gebruiken), en bij handmatig sturen bij voorkeur analoog. Dat houdt het stroomverbruik wat binnen de perken.
    Zitten de bouten te los dan loopt de belasting op de servo's op, zitten ze te vast dan kun je nare trillingen krijgen.

    Zolang het niet te turbulent is, is handmatig vliegen goed te doen, ook wel met wat meer wind, maar je moet behoorlijk wennen aan het absoluut "typische" gedrag van zo'n rotor.
    Naar mijn ervaring, zit de vliegvaardigheid met zo'n kop NIET de gewone vliegvaardigheid met een paddelkop in de weg, het zijn gewoon twee verschillende dingen. Ik heb tenminste nooit moeite gehad om van de een naar de ander over te schakelen. Niet op dezelfde middag, en ook niet als er een paar weken tussen zat.
    Reken op een uurtje of 5 zuivere stick-time om "om te scholen". Kan wat variëren.
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ja, lijken veel op oude Heim/vario bladen.

    Verder geen idee waar het vandaan komt. Er zat nog een rotorkop met metalen bladhouders bij, die is ook niet meer van recent ;)

    Er zitten ook nog drie bladen bij, niet zo mooi meer, maar zien er verder nog goed uit.

    Een paar plaatjes naar boven zit ie op de Ecureuil.

    Op beide Kobolts zitten 9202's, de ene 3, en in de romp 4 zelfs, dus dat zou moeten kunnen.
    Nog weer een beetje tijd zoeken.......

    En als het er op zit, kan ik natuurlijk altijd een keertje bij je komen lessen ;)

    Groeten,

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2020
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.074
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je bedoelt 9202?
    Ik heb helaas al jaren geen non-E-stab Multiblade lesheli meer, wegens een eigenlijk volledig gebrek aan klandizie ervoor.
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Krabbendijke
    Type voutje........

    zitten S9202 op ja,

    Heb ook een setje S9252 of S3152 voor als er een E stabi op zou moeten.

    Nee, maar dan heb ik er wel 1 he...

    Groeten,

    Arie
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.074
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat wel, maar dan kan ik er alleen maar naast staan en heel hard roepen "néééé niet DIE kant op sturen", maar niet ingrijpen. :D :D :D
     
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dat wil ook wel eens helpen ;)
    Maar jij hebt toch ook een FrSky zender tegenwoordig!

    Het is voorlopig nog niet zo ver, dat zien we dan wel weer.

    Arie
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.074
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar geen idéé hoe je die aan elkaar koppelt.... Daarnaast ben ik qua heli en pultvlieger en heb ik voor de Taranis geen pult.
     
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Krabbendijke
    Iemand een idee wat dit voor een carbuateur is, en hoe die afgesteld moet worden?
    [​IMG]
    Zit op een Rossi 60
    [​IMG]
    Groeten,

    Arie
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.632
    Locatie:
    Nootdorp
    Die ken ik niet, kan het wellicht een Lotterle carb zijn ?
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.074
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die ken ik ook niet... heb je ook een foto van de andere kant?

    Overigens: dat is een vroege Rossi 65 (ingestampt op de montageflens, dat deed Rossi in de periode voordat ze een aparte gietmal voor de 65 hadden)
     
  19. AHoogendijk

    AHoogendijk

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.016
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik ga nog een keer de andere kant bekijken, is iets minder dringend, want hij loopt inmiddels.

    Wilde eerst niet starten, nieuwe plug, meer brandstof, en toen ging die.




    Die rinkel die er in zit is de staart, niet de motor.

    Groeten,

    Arie
     
  20. varioflyer

    varioflyer

    Lid geworden:
    9 okt 2008
    Berichten:
    12
    Webra 3N-60H carbu, indien iemand interesse heeft in een lotterle carbu. Ik heb er nog 2 liggen dacht ik. 1 voor een os 90 en 1 voor Rossi 65. Weg wegens beëindigen hobby


    Sent from my iPhone using Modelbouwforum.nl
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina