Vario Mizar

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Tony333, 27 nov 2010.

  1. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Ralph,

    Ik heb het gat iets verder uitgeboord,en dan aan 2 kanten een beetje 2 componentenlijm
    erop gedaan,perfect vast!

    Let wel op!!! Dat je 1 magneet omdraait,anders verdubbelt het toerental.Het beste is langs de sensor houden,en met bv een viltstift merken,nl aan 1 kant doet hij niks en aan de andere kant wel.

    Kortom,1 magneet moet het toerental registreren en de andere is voor de balans.

    Als je een keer in Teuge gaat vliegen,laat het even weten,wil graag een keer mee.
     
  2. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Hey Tony,
    Er begint inees een lapmje nu te branden nu je me dit verteld, ik dacht dat ik maar 1 magneet had, en er maar 1 nodig had, maar het kan ook zo zijn dat ze opelkaar gekleeft zitten, en ik er wel 2 heb, in dat geval geen probleem, dan past hij er wel onder door.

    Ik snap hem nu helemaal, en mee vliegen kan natuurlijk altijd een keer, leuk zelfs, heb alleen nog even weinig tijd nu ik net vader geworden ben, maar hoop de draad daarmee snel weer te kunnen oppakken.

    Ik ga gelijk even naar boven voor die magneetjes kijken.
    Groeten en bedankt voor de tip.
    Ralph.
     
  3. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Hee Ralph,

    Gefeliciteerd!!!wat is het geworden?.
    De magneetjes zitten altijd aan elkaar,let maar op,had ik ook..........

    Succes met de slapenloze nachten............komt vanzelf goed( ervaring)
     
  4. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Het bedrijf heet Binaural en het vliegen met camera doe ik onder de naam birds-eye-view.
    Wat betreft die governor. je kan op de zenoah g230 motor ook de magneet direct buiten op de behuizing van de motor monteren(althans dat lees ik op internet) of met de door tony genoemde gator stator, op mijn vario zit in het grote tandwiel drie gaten hierin kunnen 3 magneten gemonteerd worden. Houd rekening met toerental wat je wilt bereiken( mocht je onder de 1000 toeren komen dan moeten er meer magneten omhoog staan vergeet alleen niet de tandwiel verhouding aan te passen)

    Dan wat betreft het vliegen met camera, de vergunning is ten alle tijden nodig ongeacht of je alleen maar een camera bij je hebt of hem ook gebruikt. Dit is niet toestel afhankelijk. en ook ongeacht waar of wat je wilt vastleggen. (regeling geld niet voor lijnvluchten) de vergunning is kosteloos aan te vragen bij defentie. het niet kunnen tonen van een vergunning word gezien als spionage en boetes kunnen aanzienlijk zijn. Amateurs kunnen een vergunning voor een maand aanvragen bedrijven vragen hem per jaar aan. vergunning is trouwens persoons gebonden dus wat jij zegt dat de vliegschool hem heeft aangevraagd dat kan dus niet.
    Voor het aanvragen moet je even contact opnemen met defentie afdeling spionage/contra spionage.
     
  5. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Oja en als je dan toch de vergunning aanvraagd dan krijg je een hele mooie kaart erbij. In principe mag je overal vliegen/filmen/fotograveren maar alles wat in de rood omcirkelde gebieden licht dient eerst aan defentie getoond te worden voordat het gepubliceerd mag worden.
    In de praktijk zie je vooral in de rode gebieden oefen tereinen en militaire vliegvelden. Mocht je daar willen vliegen neem dan van te voren contact op met de luchtverkeersleiding en houd je aan de hoogtes. Modelvliegtuigen, uav's dienen zich aan de richtlijnen voor de kleine luchtvaart te houden of aan de richtlijnen voor modelvliegtuigen. Dit houd dus in de meeste gevallen in dat je van 0 meter tot boven de 300 meter grens mag komen als je vliegt met camera. Houd er wel rekening mee dat we een model blijven en dus altijd moeten wijken voor alle hogere vormen van luchtvaart en dat is dus eigelijk alles wat vliegt. Wellicht onnodig om te zeggen maar houd ook rekening met het feit dat andere luchtgebruikers een modelvliegtuig nauwelijks visueel kunnen zien en ook niet op radar zien. Ik vlieg persoonlijk daarom ook alleen boven de 300 meter als er geen ander luchtverkeer in de wijde omtrek te zien is. Ook onnodig om te zeggen lijkt me dat je behoorlijk wat maatregelen moet nemen om je op deze hoogte veilig te begeven. zorg voor goed visueel contact en juist dit laatste is erg lastig voor met name beginnende piloten om te zien hoe je model in de lucht hangt. helivliegen met camera gebeurt echter zelden op grote hoogte. bij collega vliegers zie ik ze zelden hoger komen dan enkele 10tallen meters.
     
  6. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Tony, je vertelde gisteren dat je je zelf hebt leren vliegen met de vario, nu vroeg ik me af of jij ook die extra gewichten aan de flybar hebt gemonteerd? Ik heb ze er zelf wel bij besteld maar ik weet nog niet waar ik ze ga plaatsen op de flybar. Ik zie op youtube veel films van hele stabiele benzine trainers zonder deze gewichten. maar je weet natuurlijk nooit hoeveel ervaring ze al hebben. Ben benieuwd wat jij gedaan hebt. heb jij trouwens ook gevlogen met een trainingskruis toen je starte? Vario heeft van 4 staartbuizen een trainings kruis gemaakt voor mijn heli. denk dat deze 180 doorsnee is. dus omklappen lijkt me niet echt waarschijnlijk.
    Ik hoor het wel.
     
  7. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    Tony hij ziet er nu al goed uit in de vlucht als straks de lak er op zit :D.
    Wat betreft gewichten op de flybar ik denk dat niet nodig is je heb hier een heli die al redelijk aan het gewicht is en hoe zwaarder de heli hoe mooier hij in de hand ligt .
    Als ik met de Bell 47 G van mijn zoon vlieg ook met benzine motor en een gewicht van 8 kg dan merk je dat het gewicht achter de stuurbeweging aan komt het zet wat meer door daar moet je even rekening mee houden .
    Ik vind het heerlijk vliegen met het wat zwaardere spul en het komt het schaalvliegen zeker ten goede waar ik een liefhebber van ben .
    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat succes.
    Gr Arie .
     
  9. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Wichert,

    Ik heb geen gewichtjes oid gemonteerd,gewoon standaard.
    Ik vind hem stabiel,ik heb niet zoveel ervaring,maar hij vliegt mooi stabiel vind ik.

    ook heb ik geen kruis,alleen de eerste test had ik iets van een alu. buisje gebruikt,maar eigelijk gelijk weer verwijdert.

    De video van de mizar had ik al,ik vind de kleur super,vooral de vlag met blokjes!
    Ik ga proberen of ik dat ook kan maken in die trant dan,
     
  10. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Arie,

    Bedankt.
    Ik heb hem zojuist gewogen:9,1 kg zonder lak..........
    Wel incl. 2 x accu,startmotor enz enz.

    Ik vind ook dat hij stabieler is,met romp e.d als daarvoor.Dus inderdaad hoe zwaarder hoe stabieler denk ik.
    Arie,op welk toerental op de rotor vlieg jij met de heli van je zoon?
    Was gewoon benieuwd,ik nu op 1175-1250 rpm
     
  11. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Tony als die van jou 9.1 kilo is met die grote accu om te starten dan word de mijne dus weer lichter omdat ik hem op de grond achter laat die accu. Ben benieuwd hoe zwaar die grote accu is (gebruik jij die ook voor je ontvanger of heb je daar weer wat anders voor aan boord?) In mijn geval komt er natuurlijk wel 2x een 2S4500mAh pakket aan boord voor de ontvanger en ik heb deze twee pakketen wat betreft gewicht gekozen als vervanger voor het originele nimh pakket wat vario aanbeveelt. zij stoppen deze accus er nog steeds in vanwege het gewicht/ cg wat ik begrepen heb. Ik zit alleen te twijfelen of ik de gaten in de neus wel wil aanbrengen. In mijn geval word de heli vooral gebruikt voor rustig vliegwerk en hooveren met camera. Vliegwind zal er dus niet echt doorheen gaan. Ik zit er dus aan te denken om van kunstof iets te maken dat de geforceerde koeling direct de hete lucht uit de romp naar buiten blaast. Aangezien ik ook de nieuwe uitlaat van vario heb en deze een stuk compacter is twijfel ik over de zijgaten in de romp waar nu de zijkant van de uitlaat uitsteekt.
    Naar mijn idee moet er voldoende koele lucht door de bovenkant langs de hoofdas naar binnen komen. De motor en de geforceerde koeling zuigen immers een hoop lucht aan. Wat is jullie gevoel hierbij? Of loop ik het gevaar dat het daarbinnen toch te heet gaat worden?
    Als ik trouwens even kijk naar andere helicopters van vario dan is de lift ongeveer 2x gewicht zonder romp. Standaard is de benzin trainer ongeveer 8 kilo dus die 15 kilo max zou me niet eens verbazen als dat klopt. Van de xlc is bekend dat deze 17 kilo weegt en deze kan 15 kilo liften. Ik heb begrepen dat veel camera vliegers die gewichten op de flybar ook gebruiken plus een hoop exponential en dat ook nog in combinatie met een helicommand. Ook geven zij aan dat er extra stabiliteit uit een romp gehaald word vanwege de stroomlijn. Of het dus enkel een gewicht verhaal is betwijfel ik dus ook. Komt er dus op neer dat ze dat met deze afstelling de heli bij wijze van nauwelijks meer van zijn plaats te krijgen is. Word dus geen snelle vlieger als in het filmpje maar hooverend statief in mijn geval. Dat het vliegen op die manier heel makkelijk word en de kans op crashen ook nog eens minder is is alleen maar meegenomen.

    Even oftopic hebben jullie de nieuwste telg van Vario al gezien? ze hebben nu een hele grote quadrakopter van 30000 euro op de markt gezet. Ook schijnen er drie nieuwe xlc modellen te zijn. Naar wat ik begreep hebben ze er een voorzien van zenoah motor ipv turbine. Wellicht dat dat de volgende heli voor mij gaat worden ipv een xlv.

    Wat betreft het spuiten van die blokjes. Ik neem aan dat je gaat airbrushen? Ik heb zelf ook een tijd aan airbrush gedaan en ik weet dat blokjes maken het beste gaat met tape. Gebruik hiervoor wel een low tag variant anders trek je de verse lak zo weer los en gebruik een primer in 2k en een 2k aflak. de werkwijze is dus als volgt.
    romp opruwen, ontvetten, primer spuiten en onder IR licht doorbakken. dan met waterproof de boel gladmaken. ontvetten en tape opzetten zonder met je handen nog wat aan te raken. Vakjes in stappen spuiten, door niet overal even dik te spuiten krijg je een wapperende vlag effect. Zet de airbrush verf vast met verfstripper of ook onder de IR lamp. Als je artwork klaar is dan een paar lagen 2k of DD lak erover. Tussendoor ook weer met de IR lamp erop en eventueel nat terugschuren met korrel 1200 of fijner. Ben benieuwd wat je er van gaat bakken. Misschien nog mooier als blokjes is om je romp in een net te stoppen voor het spuiten. Met een net kan je een vissegraat structuur aanbrengen als je er verf overheen spuit. Kijk maar wat je mooier vind. voor goede en betaalbare primer en 2k lak kan je even kijken bij crop, voor de kleur lakken kun je het beste contact op nemen met airbrush services almere.
    Hoop dat je er wat aan hebt.
     
  12. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    Tony de 47 G vliegt met ongeveer het zelfde toerental je hoort de bladen zwiepen dat is wel gaaf hoor.
    Maar als ik de foto s zie kom ik zo meteen wel erg dicht in de buurt bij je ik moet zo te werk bij hendrix of heb ik het mis.
    Gr Arie
     
  13. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Arie,

    Klopt,is bijna mijn buurman....ik woon op het hoogveld.
    Bedankt voor je info.

    Wichert,

    Ik weet niet of de koeling een probleem geeft zo,de mijne wordt in ieder geval niet echt warm zo.
    Ik heb de voorkant om meerdere reden opegemaakt,koeling,en ik heb er een extra voltspy voor de start accu ingezet,kun je precies zien door het gaas.

    De accu's die ik gebruik zijn groot,en zwaar.Kan ze helaas niet wegen voor je....heb ze gisteren definitief vastgezet....sorry

    1 5000 mah 8 cell's en een 4cell's 5000 mah voor de ontvanger.
    Wel een super idee van je om iets met een net te doen,ik krijg hulp van een vriend van mij,die ook veel motoren voor ons heeft gespoten,en ervaring in special paint heeft.Ben zelf niet zo'n lak deskundige nl.

    Volgens mij moet jij zat kunnen liften denk ik,ik heb ook nog een boordstarter erin..best zwaar ding hoor.

    In ben benieuwd naar de nw xlc/xlv van Vario,zijn ze al online te zien?
     
  14. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    Tony vraagje waarom heb je geen lipo s gebruikt scheelt een berg gewicht .
    Ik moet toegeven dat ik ook geen voorstander was maar mijn zoon gebruikt ze wel en is zeer te spreken er moet wel een spanningsregelaar tussen die men terug kan regelen naar 4.8 volt .
    Gr Arie
     
  15. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Oke laat ik de gaten eerst maar achterwegen die kunnen er altijd nog ingemaakt worden als het niet bevalt. Bij mij loopt de alarmering via de verlichting welke ik nog op de romp ga bouwen. Ik ga als het goed is volgende week samen met een clubgenoot picjes programmeren zodat ik en navigatie verlichting heb en er ook alarm gegeven word als tank of accu leeg begint te raken. Ik ga dan in mijn geval de uitgang van de geforceerde koeling maar eerst naar buiten de romp voeren. Alle lucht word dan buiten de romp geblazen. Die elektrische starter heb ik er dus dadelijk ook inzitten maar zowel de regel electronica als de accu houd ik op de grond. Heb een vermoeden dat dit ongeveer gelijk blijft of zelfs lichter is als de trekstarter. Bij mij komt er nog wel een ander gat in de bodem. dit is voor de optische censor van de helicommand. Hier zal ie ook nog wel wat lucht door naar binnen willen trekken.

    Wat betreft de opmerking welke net geplaatst is ik zou niet op 4.8volt blijven zitten, als je componenten het aankunnen zou ik naar 6 volt gaan dan zijn de stromen lager en de servo s sneller. ook hoeft je regelaar minder weg te disiperen.

    Je accus permanent vastzetten lijkt me zeer onverstandig. Accus blijven gevaarlijk en in je model laden word altijd afgeraden. als er nu tijdens het laden wat fout gaat kost het je je model. Klitteband en een paar klitteband wikkels erom heen zet de boel voldoende vast.

    [​IMG]
    hierboven alvast de nieuwe xlc v2 prijs is ongeveer 4500 zonder turbine, de andere nieuwkomers zijn de xlc compact en de xlc pro. Op een forum las ik al dat deze beesten in staat zijn om 80 lbs/40kg op te tillen. vario adviseert om maar tot 15 kg te gaan ivm met autoroteren en extra slijtage. Op de voorgrond zie je de nieuwe quadra kopter van vario 30000euro vind ik alleen een hoop geld voor slechts 4 kilo lift. En je hebt bergen accus nodig. De voorbeeld films gemaakt met deze quadra zijn werkelijk heel mooi. Hij is dus wel stabiler dan al het gene wat ik tot op heden heb gezien. Er gaat ook een gerucht dat vario komt met een xlc quadrakopter. Zou dit in gaan houden dat ze 4 rotors van 2,5 meter aan elkaar geknoopt hebben? Het ding zou dan in staat zijn om 160kg te liften maw je kan zelf meevliegen. vraag me serieus af in welke landen je nog met zoiets kan vliegen want hier ga je het niet redden omdat je ver boven het maximale model gewicht komt. (of gaan ze er vanuit dat het gewicht neutraal is omdat hij hovert?:p) De xlc pro en compact heb ik nog niet gezien maar heb ergens gelezen dat een van de twee een zenoah als krachtbron heeft. Ik denk dat ze dan een onderstel van een xlc hebben met de motor van de xlv of zo. Wellicht is die ook nog wel aantrekkelijk geprijst want turbine vliegen valt voorlopig nog niet binnen het budget.
     
  16. de oude

    de oude

    Lid geworden:
    9 okt 2009
    Berichten:
    311
    Locatie:
    noord limburg
    Dat is ook het mooie van de regelaar je kan hem zelf instellen je zit dus niet vast aan 4.8 volt .Gr Arie
     
  17. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    De reden is eigelijk dat ik voorheen bijna 0,5 kg ballast in de neus had.
    Nu met de 2 accu's niks meer.

    Ik heb de accu,s ook met kleefband en elastiek,maar alle kabels netjes weggewerkt vandaar ik "inbouwen"bedoel.

    Ik laad het eigelijk altijd zo,met een laadbus en zeer lage ampère 150 mah.
    Is dit ook gevaarlijk dan?(weer wat geleerd)

    Wichert,ben zeer benieuwd naar jou tank systeem mbt de brandstof stand,of een reserve aanduiding via een lampje,heb je hier wat meer info over?
     
  18. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
  19. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Tony een accu zoals jij hebt is natuurlijk minder gevaarlijk als een lipo maar ook nicad en nimh heb ik in de fik zien gaan. Laden van nimh en nicad doe je normaal gesproken met 1/10C dat houd in jou geval dus in als je bv 5000maH accu hebt dat je met 500 mag laden als continu stroom. Mits je spanning niet te hoog is mag je deze er zelfs op laten staan. ( werkt dus zelfde als bij loodaccu gewoon 13,8 volt op 6 cellen en 1/10C)

    wat betreft de tankmeting. De tankmeters van Vario vind ik te duur en ze zijn niet praktisch. Alle leds zitten namelijk op de hoofdprint en ik ga geen print buiten op mijn romp monteren. In feite soldeer ik twee draden aan de messing pijpjes welk je tank ingaan. Waar je bij water op basis van geleiding wat kan doen zul je bij een dielectrum als benzine iets moeten doen op basis van een capacitive meting. Het probleem van de meeste metingen die zo werken is dat de frequentie precies in het gebied van het motor toerental zit. In mijn geval ga ik op 400kHz zitten. Met een simpele potmeter stel je nu af op welk punt jij vind dat de tank te leeg word en je kan hier een alarm op geven. De meeste van de schema s die je op internet vind zijn echter onbruikbaar omdat je een echte aarde nodig hebt en die is er natuurlijk in de lucht niet. Ik heb nu een leuk schema gevonden en ga eerst eens testen of dat dat goed werkt. Mocht het echt niet werken dan kan ik altijd nog die vario print van 200 euro kopen en verbouwen maar dat is niet nodig denk ik.

    Let trouwens op met die regelaars. Veel spannings regelaars voor ontvangers hebben zeker als je er bv een 3S pakket aan hangt maar heel beperkt vermogen leveren. Trek je meer omdat je bv je heli wat meer op zijn donder geeft dan valt de regelaar en je ontvanger uit. Probeer dus altijd te achterhalen hoeveel stroom jou regelaar kan leveren bij welke ingangsspanning. Hoe groter het verschil hoe minder stroom je kan leveren, binnen in word de regelaar namelijk warmer omdat de delta V groter word. Boven een bepaalde temperatuur gaat hij dus in de termische protectie. Het systeem wat ik gebruik heeft twee gescheiden groepen. Is accu 1 leeg schakelt hij vanzelf om naar accu twee en als je heel veel stroom(2x 20 ampere!) nodig hebt op je servo's dan gebruik je gewoon beide accu's en het hele circuit gelijktijdig. Omdat dit soort stromen je ontvanger uit laten fikken sluit je de ontvanger rechtstreeks aan op deze unit en de servos prik je hier ook in. De ontvanger levert dus slechts signalen en geen vermogen meer. Nog een groot voordeel van dit systeem is dat er geen mechanische schakelaars meer in verwerkt zitten. Als derde veiligheid gebruik ik niet mijn helimix van de zender(fx-30 van futaba) maar die van de helicommand. Voordeel hiervan is dat als de ontvanger geen signaal meer krijgt de heli zich zelf stabiliseert en de pitch en/of gascurve in een bepaalde vooraf bepaalde stand zet. Zijn gebruikers die op die manier hun heli hoverend heel langzaam naar beneden hebben zien zakken omdat de zender/ontvanger het lieten afweten. Nog een voordeel is dat je gewoon via je laptop je heli finetuned ipv via moeilijke zender menu's.
    De overige verlichting loopt trouwens via de zelfde processor. Als de heli ontvanger aangaat en de motor gestart word dan beginnen er rode led zwaailichten boven en onder op de romp te knipperen. Dan wil ik uit de GV-1 een signaal proberen af te takken om bij een bepaald aantal pulsen (=toerental) ook de navigatie verlichting aan te laten gaan. Via schakelaars kan ik optioneel ook nog landings spots inschakelen. In principe kan ik mijn heli dus zelfs gebruiken voor nachtvluchten.
    Mocht het systeem goed werken dan kan ik het wel reproduceren voor jullie model.

    Wat betreft de modellen van Bergen. Ja ik weet het niet. Ze schijnen voor een deel met Vario matriaal te werken. En aangezien bijna niemand het hier verkoopt vond ik het geen verstandige keuze. Vario bestaat al 35 jaar en heeft toch een bepaalde naam als het om kwaliteit en degelijkheid maar ook om verkrijgbaarheid van onderdelen gaat. En als ik kijk wat vario voor zijn heli vraagt en ik vergelijk dat met Bergen tja dan is vario gewoon een stuk beter. Het zelfde zie ik ook bij de modellen van Hirobo. Mechanische zijn dat ook zwabberbakken op de staart en er is hier bijna geen winkel die de juiste onderdelen verkoopt. Iemand bij ons op de club vlieg met een turbine Hirobo maar die heeft er een hoop gezeur mee als het om instabiliteit gaat. Vario heeft dan misschien de naam dat het oudbollige techniek is maar alles wat beproefd is en nog steeds feiloos werkt hoef je wat mij betreft niet te vervangen. Zit je ook niet op te wachten denk ik want een Trex die iedere half jaar met een nieuw model uitkomt met nieuwe onderdelen er op die misschien niet meer compatibel zijn met jou model is wel het laatste waar je op zit te wachten.
     
  20. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Wichert,

    Mijn lader is een laadblokje met vaste stroom van 150 mah,dus die kan ik niet regelen.Ik heb wel een profi lader van graupner de ultimat,maar gebruik ik eigelijk alleen voor mijn lipo's 6 cells,in een aparte ruimte.Voor mijn Trexje 600.

    Heb jij het bestel nr van de vario tankmeter,is die wel voor benzine?
    Zoals jij het schrijft,is voor mij te moeilijk.Ik kom nog uit de motortijd met 12v plusje en minnetje,lampje schakelaartje enz..................hahaha,nee te heffie voor mij.

    Ik ben benieuwd naar de Vario tankmeter,ik kon hem helaas niet vinden.
     

Deel Deze Pagina