Vario Mizar

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Tony333, 27 nov 2010.

  1. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    spuitwerk

    Tony, en andere lezers, als eerste nog de beste wensen.
    Ik was benieuwd naar de vorderingen met je helicopter.
    Mocht je nog bezig zijn met het spuitwerk en toch zo iets als in de vorige post willen maken dan kun je bv in een aanbieding bij een hengelsportzaak een fijnmazig leefnet kopen. Als je all ringen eruit haalt en je heli erin schuift ben je al een heel eind. je hoeft alleen maar met tyraps het net strak te trekken om de gehele romp.

    Ben echt benieuwd wat je er van aan het maken bent.
    Groeten Wicher
     
  2. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Hoi Wicher,
    Jij ook nog de beste wensen,
    Ik ben er even niet mee bezig,maar ga hem binnenkort lakken en afwerken.
    Ik zal dan zeker wat foto's plaatsen op dit forum,hij is nu vliegklaar onbespoten en ik heb er wat test vluchtjes mee gemaakt.

    Ik wil ook nog bij de definitieve versie het mechaniek in een soort of silent bloks monteren,dan resoneert hij wat minder hoop ik,hoewel het wel meevalt nu maar hij wordt er niet slechter van denk ik.

    Ik heb ook nog een verandering aan de zijde van de carburateur gemaakt:normaal moet de kelk eraf en een gat voor de ademhaling gemaakt worden,ik heb de kelk iets afgedraaid en het gat iets grote gemaakt zodat de kelk bijna gelijk met de kap komt.
    Ziet er goed uit,en hij loopt perfect hiermee.
     
  3. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    geluidsdemping

    Tony, als je hem stiller wilt maken en resonantie vrij dan schijn je ook een soort van foam aan de binnenkant van de romp te kunnen plakken. Meer schaal heli vliegers schijnen dit spul te gebruiken het weegt bijna niets en het scheelt een hoop. Ik heb het bij JR modellen ook wel eens aan de binnenkant zien zitten maar ik heb geen idee of dit er standaard in zit of door de eigenaar zelf gedaan is. Ik zal als ik de vlieger van dezeJR heli tegen kom wel vragen of het standaard is of dat hij het zelf aangebracht heeft en zo ja waar hij het gekocht heeft.

    Spreek je later weer.
     
  4. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Hoe gaat het met de Mizar???

    He Tony, hoe gaat het met de Mizar? heb je hem inmiddels klaar? De mijn ligt nu uit elkaar voor de inbouw van de electrische starter en ik heb gisteren de nieuwe bladen opgehaald. Er komen nu S -Slag bladen op zodat ik meer lift heb op een lager toerental, hierdoor heb ik hopelijk minder trillingen en een langere vluchttijd.
    Ik heb trouwens in de tussentijd ook een Trex 450 gekocht en deze totaal verbouwd naar een mini camera helicopter. Ik heb er o.a. een Trex 500 onderstel ondergezet en niet geheel onbelangrijk. tussen dit onderstel zit een platform welke de HD camera en de accu trillingsvrij vervoert. Deze heli vliegt heel lekker en hangt lekker stabiel. Ik wil eigenlijk alleen voor de 450 ook S slag bladen vanwege de efficientie. Weten jullie of iemand die verkoopt???

    Groeten Wicher
     
  5. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Wicher,

    Ik ben inmiddels ook bezig met de bouw van een xlv van Vario,benzine uitvoering.
    De mizar staat klaar voor het spuiten,mijn maatje die mij daar bij helpt,begint er binnekort aan.Als hij klaar is maak ik zeker wat foto's.

    Ik ben wel benieuwd naar het toerental waarmee jij wilt gaan vliegen,werkt de startmotor goed?

    Ik heb bij mijn xlv ipv een mechanische schakelaar,een electronische schakelaar in combinatie met een relais gebruikt,werkt prima

    Ik heb bij beide modellen,wel de saftyswitch op de gasservo gemonteerd.Sommige beweren dat hij nl niet aanslaat bij een (gedeelte)open gas,maar bij mij sloeg hij toch aan bij 30% open..........

    Heb je al een opname met de trex 450 gemaakt,ben benieuwd.
     
  6. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    eerste vlucht trex 450

    Tony dit is een van de eerste vluchten met camera. ik moet alleen mijn toeren nog opvoeren en de bladen vervangen naar s slag omdat ik hem nu wat lastig kan afvangen. dlIZ6d_DUmE[/media] - Birds Eye View
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Wicher,

    Mooi scherp beeld hoor!
    Welk toerental wil je gebruiken voor je vario?
     
  8. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Ik denk dat ik dadelijk ergens tussen de 900 en 1000 toeren prima kan hooveren en ik mag net als de standaard bladen tot 1270 toeren gaan. Mocht je ook deze overstap willen maken dan is een governor wel aan te raden omdat een s slag blad minder weerstand heeft kan hij makkelijker een te hoog toerental draaien en dat moet je natuurlijk proberen te voorkomen. Op een te lichte heli met veel wind is dit type blad alleen niet aan te raden. door het vleugelprofiel reageert dit blad door heel veel extra lift te geven bij snelheid of wind. Bij zware romp helies zeker in combinatie met een camera is het juist aan te raden om ze wel te gebruiken.
    Omdat veel camera helicopters veel stil hangen bespaar je ook nog eens enorm veel brandstof met deze bladen. Ik heb al al van gebruikers gelezen dat 80% haalbaar is. Dus haal je nu 30 minuten vliegtijd kom je dan op 50 of zo.
    Je moet alleen even opletten bij S slag bladen. Vario heeft een aantal soorten in het pakket. De versie welke ik gebruik hebben afgeronde tippen net als de standaard bladen. Er is ook een grijze versie welke bedoelt is als schaalmodel blad en deze heeft een recht blad uiteinde. Deze klapt meer en is voor camera werk dus minder geschikt, klappen van bladen betekend immers trillingen. Om het dan nog helemaal leuk te maken zijn er nog varianten voor flybar en flybarless en voor multi rotorkoppen. Even goed kijken dus dat je de juiste meeneemt.
    Ook niet onbelangrijk is dat je je tandwiel verhouding checkt. Er zijn benzine trainers in omloop met een rotor van 168 en deze hebben de verkeerde tandwiel verhouding. Volgens mij is de versie welke jij hebt, de standaard benzine trainer met 178 rotor, heeft meteen de juiste tandwielen voor de S slag bladen.
    Als ik gebruikers van deze bladen mag geloven dat is de heli in staat om 2/3 van zijn eigen gewicht te tillen zonder dat je er uberhaupt iets van merkt. Tot 1x zijn eigen gewicht als payload kun je nog autoroteren en als max last wat dus niet is aan te raden schijn je om en nabij de 25 kilo te kunnen pakken. Dit is natuurlijk wel een aanslag op je lagers.
    Volgens de berekeningen kan ik nu dus met een volgetankte vario benzin trainer en een mizar romp welke ongeveer 10 kg weegt dus nog 4 a 5 kg aan camera s meenemen zonder er veel van te merken.
    Aangeraden word wel om de luchtfilter achterwege te laten en de kelk vormige inlaat te gebruiken.

    Wat betreft jou nieuwe xlv daar zou ik het rustig mee aan doen deze heeft standaard net het vermogen om gewoon te kunnen vliegen maar verders ook niet. Wil je een romp erom heen doen dan moet ie een grotere cilinder inhoud of een turbine motor gaan krijgen. Voor de 300 euro meerprijs tenopzichte van de benzin trainer had ik hem anders genomen vanwege stabiliteit maar hij heeft gewoon weinig vermogen. xlv/ xlc modellen met 3 bladen en een turbine zijn in staat om in totaal 40 kilo te liften. Vario schijnt met een quadra kopter gebaseerd op 4 xlv helicopters te komen met een lift van 160 kg. Probleem is dat dit naast absurd duur ook nog eens boven de in Nederland toegestane vlieggewicht komt. Mocht je meer lift willen dan heeft op dit moment Flycam in Lexmond een mooie turbine mechaniek voor je staan. Het is een occasion dus wellicht wel voor een schappelijke prijs over te nemen. Ze hebben ook een huey staan van een meter of 3 lang Deze is voor 60 cc of een een xlv mechaniek als ik me niet vergis.

    Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken. Laat je me weten wanneer je er mee gaat vliegen?

    Groeten Wicher
     
  9. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    srG5pZ7XnUM[/media] - vario xlv 1e testvlucht


    Wichert,dit is een linkje naar de video van de eerste test vlucht(je)

    Ik heb een vario zenoha g 260 26 cc motor erin,is al iets zwaarder als de standaard 23 cc.
    Op beide Vario's heb ik een gv1 van Futaba,wel heb ik een andere sensor gebruikt,dus geen magneet maar met een stukje elektronica tussen de onstekings spoel.werkt prima.

    Als je zoiets ook wil,kan ik je wel de naam van de leverancier mailen,
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt bij de Zenoah toch gewoon de magneet van het vliegwiel gebruiken? Er zit aan de uitlaatzijde van de Zenoah nog een ongebruikte draadbus waar je met een beugeltje prima de gewone sensor van de GV-1 kunt monteren...

    Vliegt mooi rustig, die XLV....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Bert klopt,

    Maar vond het wel zo handig om een statorgator te monteren,kost bijna niks en is volgens mij vrijwel storingsongevoelig.

    Komt tussen de uitzet knop,simpel.

    Mag ik je binnenkort nog ff lastigvallen.....ben aan het uitvogelen voor de revo mix,maar had er nog wat vragen over.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    je belt maar hoor, het is vanmiddag toch geen vliegweer helaas.... :mad:

    Groet, Bert
     
  13. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Tony, kan je idd die leverancier van die stator gator doorsturen ik had namelijk begrepen van iemand dat ze niet meer gemaakt werden dus ik wil er graag nog een hebben voor op mijn vario/ gv1 combinatie.
    Wat betreft je film het vliegt idd mooi rustig zo n xlv maar helaas vind ik de power voor zo n grote heli wat tegenvallen voor het geen ik er mee wil doen. Ik neem ook aan dat jij hem laat zoals hij nu is?

    Groeten Wicher
     
  14. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
  15. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Even een Kleine update.
    De romp is bijna klaar,na even een kleine stilstand ivm ander project.

    Hij is inmiddels gegrond,basis kleur wit en geel aangebracht,en als laatste komen er nog wat zwarte strepen op.
    Dan wat stickers en blanke lak.



    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Als hij helemaal gespoten is,plaats ik nog wat foto's,
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    eeuuh Tony,

    wat kan ik zeggen:.... Cool!!

    steven.
     
  18. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Tony, als je het leuk vind moet je hem anders hier maar eens op de club komen voorvliegen dan kan ik hem meteen met mijn camera helicopter filmen tijdens zijn eerste vlucht.

    Groeten Wicher
     
  19. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Wicher,

    Is wel een leuk idee,jij komt toch uit Almere?
    Hoe staat het met jou Vario,heb je al wat foto's?
     
  20. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Tony, ik heb voor de vario een tijd op onderdelen zitten wachten omdat mijn motor uit elkaar moest ivm met de ombouw naar elektrische start en de gator stator. Daarnaast begon ik omdat het mijn eerste echte heli was en de prijs toch aardig begon op te lopen eerst maar de keuze gemaakt om eerst een kleine goedkope camera helicopter erbij te ontwikkelen. Vandaar dus die trex 450 welke nu helemaal gemodificeert is. Ik ben nu wel bijna klaar met dit project en dan had ik eigelijk aan mijn vario willen beginnen. Zij het niet dat ik nu ook een vriendin heb en daar ook wat tijd in moet gaan zitten. De mijne vliegt dus nog even niet. Hopelijk dat we hem ergens deze zomer de lucht in kunnen schoppen. Wanneer is de jouwe klaar? want dan nodig ik je een keer uit bij de MVA in Almere.
     

Deel Deze Pagina