Vario Mizar

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Tony333, 27 nov 2010.

  1. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Vario tankmeter is ook voor bezine ja maar 200 euro is best veel toch. als je geduld hebt kan ik wel een tweede maken als de mijne het doet.
    Die van vario is dus ook bedoeld om buiten op je romp te hangen en dat lijkt me zowiezo niet de bedoeling in jou geval. Mocht mijn eigen ontwerp het niet doen dan heb ik ook nog een liggen van Hirobo. dit model word niet meer gemaakt maar die kan ik wel namaken. Die van Hirobo heeft ook de waarschuwings leds op de hoofdprint en dat wil je nou net niet als je met een romp gaat vliegen. Ik wil daarom zo programeren dat de navigatie verlichting bv een andere knipper frequentie krijgt als de tank leegraakt.
    Laat maar horen of je interesse hebt.

    Waarom laat je trouwens dan met een simpele lader als je een mooie lader hebt staan? Die accu's vinden het veel leuker om gewoon met een delta piek lader geladen te worden dan via een simpele spanning/stroombron.

    Groeten Wicher (lol dus zonder T)
     
  2. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Zo, ik dacht even te kijken of er nog een beetje heen en weer getikt word in dit topic, maar het is me nogal wat om even snel door te lezen.

    Over die accu's voor de ontvanger, ik heb in mijn bell 412 ook 2 Lipo accu's met een spannings regelaar, kijk wel goed uit waarop je die instelt. Ik had 9206 servo's en die kunnen bijvoorbeeld niet op 5,1 of 5,9 volt, en ik heb daarmee één servo verbrandt. Ook is mijn hekrotor servo tijdens vliegen verbrandt, gelukkig net in de neutraal stand, ik kon dus geen hek meer sturen, maar ben veilig geland.

    Het prettige is dat ik de lipo's met een lipo checker kan meten, en ik dus na iedere vlucht exact weet hoeveel amp's ik verbruikt heb, en alles werkt heel stabiel met die spannings regelaar.

    Mijn bell 412 weegt trouwens 11,5 kilo, en de motor trekt het vrij gemakkelijk, en de trainer vliegt uit zichzelf al heel stabiel. Ik vlieg al een jaartje of 20, maar heb de benzine trainer voordat ik hem in de Bell gebouwd heb een makkie om te vliegen, ik zou het haast een echt beginners helicopter(tje) willen noemen, zo rustig dat deze heli's te vliegen zijn. Alleen de prijs is geen beginners prijs helaas, maar dat weten we allemaal al wel.

    Over die tankmeter, die van vario is NIET geschikt voor benzine, staat op de site te lezen, en kost € 92,20 en werkt alleen op een accuspanning van 4,8 volt. Kijk op de vario site even en tik dan als artikelnummer 10/16 in, ik kan hem eventueel ook leveren, maar dat weet tony al wel.

    Groeten Ralph.
     
  3. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Wicher,Ralph,

    Dat dacht ik al,is voor kerosine dacht ik toch?
    Wicher,ben wel geïnteresseerd in een tank aanduiding,als je zoiets kunt maken,graag!

    Even vraagje:ik hoor veel over ontvanger accu's e.d,maar ik dacht gewoon 4,8 v 3000-5000 mah en verders niks,dat moet toch ook gewoon kunnen?

    Ik ga ervan uit dat als ik normaal vlieg met mijn Vario dat ik toch geen ontvanger schade kan krijgen?ik bedoel,als dat vaak voorkomt dan zouden ze dat bij Vario toch ook vermelden bij de 180 cm heli's,en zeker toch bij de 250 cm uitvoeringen?

    Ik geloof ook wel dat het beter/sneller is,maar als beginneling vind ik het juist fijn dat het allemaal niet zo snel gaat.
     
  4. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Tony, de meeste hedendaagse servo s zijn gemaakt voor 6 volt. Wat als jij met dit weer met een net geladen pakketje van 4,8 volt vliegt in de kou? De spanning en de maximaal te leveren stroom stort in en je hebt 0 reserve meer. Servo beweegt nog wel maar heeft 0 kracht. Bij moderne stuur elektronica werk je met een hogere accu spanning en deze regel je terug naar 5 of 6 volt. Ook al krijgt je accu een dip door bv koude dan nog ben je in staat om de spanning en stroom naar je servo constant te houden. 4,8 volt was vroeger natuurlijk standaard maar tegenwoordig is bijna alles afgesteld op het gebruik van lipo. Als je een slomer reageerende heli fijn vind doe dat dan door meer exponential toe te voegen of door gewichten aan je flybar toe te voegen maar niet door met een systeem te vliegen wat geen stroom kan leveren. Als je een keer in een noodsituatie komt en je servos moeten kracht leveren dan zullen ze niets meer doen.

    Vanavond of morgen word mits alle onderdelen op vooraad zijn er door een collega van me de eerste test gedaan met de brandstof meter. Als het werkt dan hoor je het natuurlijk.

    Groeten Wicher
     
  5. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Bell, is er dan een andere variant van Vario in omloop omdat flycam hem voor 200 euro aanbied voor benzine?

    Maargoed als mijn printje werkt dan is het brandstof meetsysteem opgelost. Snap trouwens even niet wat je nou met die servo s bedoelt. dat ze het op die twee specifieke spanningen niet zouden werken en uitbranden. Meestal branden ze uit als er te veel stroom loopt en de servo stil staat. Als de spanning hoog genoeg is draaien ze meestal wel en zolang het beweegt fikt het ook niet uit is mijn ervaring. Hoor hier wel graag een antwoord op want ik heb voor mijn swashplate ook de 9206. Zo zie je maar 14 jaar vliegen en nog steeds bijleren.

     
  6. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Hoi Tony,
    Benzine en kerozine heeft een beetje dezelfde eigenschappen, bij brandstofslang wordt ook het onderscheid gemaakt tussen Nitro en benzine / kerosine. Die gele slang die jij hebt is geschikt voor benzine / kerosine, de silicone transparante slang alleen voor nitro, want die wordt in benzine 2x zo lang en 2x zo dik, en valt spontaan van je aansluitingen af.

    Wat Wicher ook zegt ben ik het mee eens, spanning is erg belangrijk, en zeker voor de benzine trainer, of rompheli. Door de grotere rotor diameter, komen er veel grotere krachten op de kop, en dus servo's dan bij je kolibri. Maak het anders zoals ik ook gedaan heb, ik heb 2 enkele cellen aan elkaar gehangen, waardoor ik 4200Mha lipo heb, en een spanningsregelaar van Graupner, die je kunt instellen op 3 verschillende spanningen. Ik heb het allemaal eventueel op voorraad liggen, samen met zo'n Lipo Checker.

    En zoals Wicher zegt, en misschien heb je dat al gedaan, stel onder Expo in je zender een procent of 20 of als je erg rustig wilt 40% in, dan wordt de heli rond het middelpunt van je stick hee prettig te vliegen.

    Ralph.
     
  7. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    ik heb inderdaad even zitten kijken nog naar die tankmeter maar waarom zou die tankmeter geen benzine zien vraag ik me af. Ook het vario systeem werkt inductief en het maakt dus niet uit wat voor soort vloeistof er tussen hangt het gaat slechts om het verstoren van het veld wat tussen de twee metalen plaatjes zit. Op basis hiervan weet je hoevol je tank zit.

    Dan tweede ding als Tony het toch goed wil doen waarom dan niet meteen zoals bij mij de ontvanger ook ontzien en de servos rechtstreeks op de regelaar prikken? Oke het is een duur systeem maar vooral op grote schaalbakken een must have. En een mizar helemaal opgebouwd loopt ook al redelijk in de papieren dus ik zou het wel weten.

    Begrijp trouwens dat jij een dealer bent van Vario. Misschien zijn de printjes welke we nu aan het vervaardigen zijn ook wel wat voor jou klanten. Heb je en licht en beveiliging in een print.
     
  8. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Ik zal er eens over denken,heb net alles netjes ingebouwd en gezaagd in mijn mizartje..........

    Jullie bedoelen denk ik met expo toch de tuimelschijf uitslag?
    Als dat zo is,die heb ik al op 40% staan,gaat prima zo

    Ik hoorde van een expert ( echt waar) dat je met de gy 401 moet oppassen met 6 v,hebben jullie hier ervaring mee,dat was toen mijn reden dat ik geen 6 v of meer durfde te gebruiken.

    Ralph,dochter of zoon......ben benieuwd
     
  9. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Dit wordt geen bouwverslag meer,hahaha

    Zoals ik al zei,ben een beetje leek op electronica...,maar ik lees als je 4 cellen hebt,die vol zijn,dat je dan meer als 1,2 volt per cell hebt,klopt dat?

    Dus als ik dan een volle accu heb,dan heb ik ongeveer 5,5 volt???
     
  10. Bell 412

    Bell 412

    Lid geworden:
    3 okt 2009
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ik heb een dochterje gekregen, klopt dat je dat nog onthouden hebt, slapeloze nachten zullen we maar zeggen, en niet zo heel veel tijd voor de hobby.

    Dat van die 6 volt op de 401 klopt volgens mij ook, ik heb namelijk een Nederlands talige beschrijving gedownload, en daar staat het inderdaad met grote dikgedrukte letters in, dat deze gyro geen 6 volt aankan.

    Nu is het zo dat als je een Nimh accu een beetje vollaad, er natuurlijk ook meer dan 4,8 volt inzit, dus er zal best een veiligheid marge in zitten, maar vandaar dat ik met de lipo de spanning regelaar op 5,1 volt heb ingesteld, dit is de laagste waarde die ingesteld kan worden. En nu lijkt het goed te gaan.

    ik heb nu ook een andere servo voor de staart, dit is een hele snelle servo van Graupner, die meer dan genoeg stelen houdkracht heeft, en op de 401 perfect werkt. Wel moet ik voor de staart nogmeer expo instellen dan ik al had, want voor een bell 412 reageerd hij nu heel snel op om de topas draaien.

    Die 40% heb ik ook ingesteld voor mijn Bell om mooi op schaal rustig te kunnen vliegen, bij de T rex heb ik natuurlijk 0 % , anders kan ik niet raggen met dat apparaat, daar wil ik straks mee gaan 3Den.

    groeten Ralph.
     
  11. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Oke,dus expo is tuimelschijf uitslag?
    Ben nu bezig met de gv1 op mijn foxy te bouwen,komt goed

    Bedankt zover,
     
  12. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    elektronica voor de mizar

    pff ben weer even weg en het gaat maar door hier lol
    expo is afkorting voor exponentieel, dit betekend dat je stick van je zender dus niet linear is maar dat je in het midden gebied heel veel mag sturen en dat er relatief weinig gebeurd en pas op de uiteindes van je stick krijg je volle uitslag op je servo. het resultaat is dat je hiermee heel relaxed en veel nauwkeuriger kan sturen zeker tijdens de hoover oefeningen welke je voor je examen mag doen.

    Wat betreft die 5,5 volt op je accu dat kan wel redelijk kloppen als je net geladen hebt. Echter als je er een belasting aan hangt en je zou dan meten dan zie je dat hij wel degelijk 4.8 volt is. echter als het koud is kan de accu minder stroom leveren en als je toch probeert veel stroom te trekken dan zakt de spanning ook behoorlijk. Dat is dus de reden dat 4,8volt in sommige gevallen toch een onderspanning kan geven en helaas dus ook wel eens een crash. Servo s welke uitfikken komen meestal door of te lichte servo s voor de toepassing en of een niet toereikende spanning/stroom. Hierdoor fikken je wikkelingen er gewoon uit. Vliegen met dit weer kan trouwens ook voor condens en zelfs ijsafzetting in je elektronica zorgen. Als ik weer eens hoog in de wolken heb gevlogen met mijn zwever dan staan de servo s daarna altijd te klapperen van de kou. Als ik de boel even laat opwarmen is het probleem weg. m.a.w. ook vocht zorgt voor elektronische problemen. zet daarom je heli ook niet zomaar op vochtig gras op een zomer avond want je loopt grote(re) kans op storing.

    van die 401 klopt niet, ik heb zojuist het datablad erbij gepakt en hij mag van 4 tot 6 volt ingezet worden. Waar gaat het echter fout. veel mensen gebruiken goedkopere chinese regelaars en als er geen stroom afgenomen word kruipt de spanning omhoog naar een voor de regelaar dodelijk spanning. Altijd dus eerst je regelaar onbelast meten of hij niet boven de waardes uitkomt en ook altijd de spanning meten (voor het vliegen) als alle servo s bewegen met wat weerstand. Bij een goede stroomketen zakt de boel absoluut niet in. Nog een ding waar onze model bouw elektronica niet tegen kan is statische elektriciteit. Er zijn veel mensen welke een snaar aangedreven hekrotor hebben en de torktube zit vaak aan de helikant volledig geisoleerd in een blok kunststof. Zodra de snaar gaat draaien heb je een prachtige van der graaf hoogspannings generator gebouwd. Deze hoogspanning slaat door de isolatie van jawel de gyro en de hekrotor servo. Spanningen van meer dan 6 volt zijn al dodelijk maar nu zetten we er vele 10000 volts op! Daarom dus altijd een aarddraad aan je torktube/staartboom maken en deze aan je frame/motor bevestigen. Lopen op tapijt met dit weer en dan je spullen aanraken zorgt trouwens ook voor ongezonde spanningen voor je elektronica welke je in je model stopt. (kan ook ver boven de 8000 volt oplopen)
    Door op een gezonde manier met je spullen om te gaan voorkom je dus een hoop problemen.

    Gebruiken jullie de originele 401 servo, de 9253, trouwens ook voor de hekrotor en de 9206 (4x) voor de swash plate? ik heb een 4001 voor het gas, en als we dan toch bezig zijn er komt een futaba 14kanaals ontvanger op. Als gyro ga ik de helicommand 3D gebruiken en dus niet de 401 welke ik eerst in gedachte had. Er worden voor het onderstel om de camera s te draaien wel 2 401 gyro s gebruikt in heading lock mode en hierop komen aangepaste digitale servo s, deze kunnen 360 graden draaien en kunnen langzaam veel kracht leveren en de camera heel vloeiend laten draaien. Verder komt er ook nog een camera ontspanner op mijn ontvanger te zitten. Door het gebruik van de helicommand heb ik minder kanalen nodig om de heli vliegend te houden en zo houd ik meer kanalen over voor de camera bediening.
    Al met al is de elektronica aan boord in middels duurder dan de hele heli zelf.:( Oja en ik vergeet dat er ook nog telemitrie is. ik krijg video beeld teruggezonden en hoogte informatie. Theoretisch zou ik dus ook nog fpv kunnen vliegen maar het word vooral gebruikt om een camera man de camera onder de heli nog nauwkeuriger te mikken.
    Maar als alles dan werkt tja dan heb je ook weer wat.
     
  13. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Wicher,

    Ben benieuwd naar jou Mizar.....wordt een heel speciaal ding zo.
    Heb je al wat foto's,ik heb op de swatch 4 x graupner des servo's,die hebben een kracht van ongeveer 15 kg/4,8 v. Die had ik toen speciaal laten uitrekenen vanwege de grote van de heli.
    Ik kan nu ff het nr niet lezen,maar dacht op de staart dezelfde als jij S 9253.

    Laat je mij het even weten,als jij iets hebt uitgevonden voor de tank inhoud?
     
  14. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Wat expo betreft,

    Aha,ik vlieg vanaf het beging,nu zo'n 4 maanden zonder de instelling te hebben veranderd.
    Ga gelijk eens kijken,ik heb een Futaba t12 fg,ben benieuwd of ik het in de zender zo kan vinden,
     
  15. Aaalie

    Aaalie Guest

    Super en interessant.
    Welke Mamiya gebruik je? En neem je die ook mee in de modellen?
    En ik durf het bijna niet te vragen ;) , indien ja, heb je misschien een foto van hoe je de Mamiya in/aan het model hebt?

    Alvast bedankt,
    vriendelijke groeten,
    Aldert
     
  16. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Tony die servo s zullen ook wel goed zijn hoor. Maar ik heb gewoon de servo s erop welke aangeraden worden door vario zelf.
    we zijn met de brandstof meter nog wat aan het testen dus dat hoor je van me maar in principe is het het zelfde principe als wat Vario doet maar dan digitaal en wel geschikt voor benzine.

    Ik heb een Mamiya 645DF (nieuwste model met centraal sluiter) en 65 megapixel digitale achterwand. voor het onderstel heb ik al wat ideen maar die is nog niet gemaakt. Maar ja de bedoeling is dat hij gewoon mee om hoog mag net als mijn andere camera s. Ik moet alleen even kijken of de heli ook mijn sony pmw-ex3 kan tillen dit is een volwaardige cinema/broadcast camera. Iemand suggesties voor sterke servo s welke ik kan ombouwen zodat ze volledig rond kunnen draaien? Ze moeten dus op een 401 aangesloten worden.
     
  17. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Tonny is het spuitwerk al klaar ben heel benieuwd hoe ie er uit gaat zien.
    Mocht ie nog niet klaar zijn heb ik nog een leuk spuit ideetje voor je.
    Je kan tussen de spuitbeurten door met een plante spuit wat water druppels er op spuiten en op die druppels kun je vanuit een richting wat verf spuiten. als het water verdampt dan komt de druppel er als een echte druppel uit te zien. Zeker als je blanke lak er op zit ziet dit er geweldig uit. Lijkt dan of je helicopter een nat oppervlak heeft.

    Fijne feestdagen trouwens.

    Groeten Wicher
     
  18. Tony333

    Tony333

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Leur
    Wicher,

    Ik ben nog niet aan het spuiten toe gekomen,ik zal zeker dan wat foto's plaatsen.
    Wel een waanzinnig idee met die druppels,zal er eens over denken of wij dat voor elkaar kunnen krijgen.

    Ik benieuwd of dat makkelijk gaat,
    Prettige dagen ook nog gewenst,
     
  19. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. vario

    vario

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    100
    [​IMG]Tony, kijk dit is het resultaat als je met een net gaat spuiten.
    ze spuiten in dit voorbeeld eerst de helm zwart. dan net erover en vrij uit de hand spuiten ze de kleur patronen erover. dan even met heatgun alles vastzetten, net heel voorzichtig verwijderen, drogen en dan aflakken.
     

Deel Deze Pagina