@Lex,
Voor een 12 Volt accu heb je absoluut gelijk! Maar zoals je zag schreef ik over een 6 Volt accu (deze zit nl. in mijn U177). Als je niet helemaal zeker bent van de ingangsspanning kan je inderdaad beter een low-drop regulator gebruiken. Voor de leken onder ons, dit is een regulator welke nog goed werkt met maar een klein verschil tussen de ingangsspanning (lees accuspanning) en de uitgangsspaning (lees de 4,8 V voor je ontvanger).
Overigens heb ik iets andere ervaringen met accu's dan jij. Over het algemeen is er inderdaad een hogere spanning wanneer de accu's goed vol zijn maar worden spanningenspieken (bv. door inductie van de motoren) goed weggefilterd door een accu (omdat deze een kortsluiting vormt voor wisselspanning). Als je bezorgt bent over de hogere spanning bij volle accu's dan zou je ook nog een zenerdiode kunnen gebruiken in combinatie met een weerstand om de spanning te verlagen. Voordeel is dan de de spanning nooit compleet wegvalt zodra de voedingsspanning beneden de waarde van de regulator valt.
@Kloppertjes,
Laat je niet afschrikken door bovenstaande theorie. Je kan al een prima spanningsregulator (van 12 V naar 5 V) maken met een driepolig IC (type 7805) en twee condensatoren voor een bedrag van rond een euro. Als jullie willen kan ik wel een schema sturen. Je kunt natuurlijk altijd ook gewoon een apparte ontvanger accu gebruiken.
Ik hoop dat ik niet te technisch ben geweest, zo ja dan zal ik het proberen te verduidelijke met een tekeningetje.
Groetjes:
Mathijs