Veel vragen ivm een profielwerkstuk over duikboten

Discussie in 'Duikboten' gestart door Kloppertjes, 25 aug 2005.

  1. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Geeft dat geen problemen met kortsluiting :?: 8O
    Waarschijnlijk zullen we idd kiezen voor een loodaccu. We bouwen een dry hull type dus aan ruimte zullen we geen gebrek hebben.
    En heeft een ontvanger trouwens niet 6 volt nodig?
     
  2. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Zolang je niet in zout water vaart, is het geen probleem om gelijkspanning 'open' in water te hebben. Zelfs de elektromotortjes die je in je boot gebruikt zou je zonder problemen in open water kunnen laten draaien. Is wel een hoop smeerwerk, maar het loopt zonder problemen.

    Jos
     
  3. jeroenkok

    jeroenkok

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    251
    Locatie:
    enschede
    ... waarschijnlijk gebruikt joop een spanningsregelaar om zijn 5 volt voor de ontvanger uit de 12v loodaccu te halen, dit is eenvoudig zelf te maken .....

    jeroen
     
  4. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Beter een paar diodes in serie zetten (er treedt ca. 0,6 Volt verlies op per diode) dan een spanningsregelaar te gebruiken. Probleem met de spanningsregelaar is dat deze volledig in elkaar klapt beneden een bepaalde ingangsspanning (dat gebeurt als de accu leeg begint te raken).

    Als je van een 6 Volt accu naar 4,8 V voor je ontvanger wilt gaan, kun je heel eenvoudig twee standaard diodes (bv. 1N4148) in serie zetten.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Sorry Mathijs, maar ik moet dat diode-verhaal toch enigzins tegenspreken. Een spanningsval van 12 naar 6 volt 'kost' dan 10 diodes. (Ik ga even van 12 volt uit omdat dat weer wat meer 'pit' geeft voor de vaarmotor) Maar wat erger is, als de accuspanning inzakt door belasting, of doordat hij leeg begint te raken zakt de ontvangerspanning meteen mee! Diodes kunnen niet regelen. En dan zit je al snel aan gevaarlijk lage spanningen. Bovendien reageert sommige electronica op wisselende spanningen door te gaan "verlopen" (V-mixer, duikregelaar, 2 kanaals schakelaar (eigen ervaring))

    Een spanningsregelaar regelt de uitgangsspanning altijd stabiel af. Pas bij zo'n 2,5 - 3 volt spanningsverschil (de vaaraccu zit dan dus op 9 volt) kan hij het niet meer bijbenen en zakt de uitgangsspanning lineair af met de ingangsspanning. Bij zeg 8 volt ingang dan 5 volt uitgang (uitgaande van een 6V spanningsregelaar. "Low drop" spanningsregelaars kunnen tot uit m'n hoofd 1,5 volt verschil nog goed regelen. Een spanningsregelaar klapt dan ook zeker niet plotseling in elkaar! Maar totdat hij gaat zakken heb je een stabiele 6V voeding.

    Ik gebruik al jaren spanningsregelaars, en dat werkt perfect. Het geeft vaak een beter stabiele spanning dan de BEC voeding uit een regelaar, zeker bij gebruik van veel servo's.

    Waar ik wel diodes voor gebruik is om een servo langzamer te laten lopen. Eén of twee in de plus-leiding geven dan de halve draaisnelheid, en dat is dan net mooi realistisch voor het uitklappen van roeren, of het op en neer bewegen van de periscoop.
     
  6. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Zeg Lex,

    ik denk dat we in jouw persoon een aardige opsteller hebben van elektronische/elektrische artikelen onder 'tips & hints' op de toekomstige www.verzinmaarietsmodelduikboten.ergens website.... :teacher:
    Dit was voor mij ernstig leerzaam :worship:

    Jos
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Jos,

    Voor jou dan onder de kop "Hoe maak ik mijn sub afgrijselijk mooi" het hoofdstuk "Weatheren" :wink:

    PS. Nu nog een server, ben benieuwd wie er nog meer op die link hebben geklikt ....... :lol: :lol:
     
  8. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Zo leer je elke dag weer iets nieuws :lol: .

    Ik denk dat ik toch maar gewoon een aparte ontvangeraccu ga kopen :p
     
  9. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Mijn drie boten hebben allen een aparte aandrijf- en ontvangeraccu. Stukje veiligheid...

    Jos
     
  10. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    @Lex,

    Voor een 12 Volt accu heb je absoluut gelijk! Maar zoals je zag schreef ik over een 6 Volt accu (deze zit nl. in mijn U177). Als je niet helemaal zeker bent van de ingangsspanning kan je inderdaad beter een low-drop regulator gebruiken. Voor de leken onder ons, dit is een regulator welke nog goed werkt met maar een klein verschil tussen de ingangsspanning (lees accuspanning) en de uitgangsspaning (lees de 4,8 V voor je ontvanger).
    Overigens heb ik iets andere ervaringen met accu's dan jij. Over het algemeen is er inderdaad een hogere spanning wanneer de accu's goed vol zijn maar worden spanningenspieken (bv. door inductie van de motoren) goed weggefilterd door een accu (omdat deze een kortsluiting vormt voor wisselspanning). Als je bezorgt bent over de hogere spanning bij volle accu's dan zou je ook nog een zenerdiode kunnen gebruiken in combinatie met een weerstand om de spanning te verlagen. Voordeel is dan de de spanning nooit compleet wegvalt zodra de voedingsspanning beneden de waarde van de regulator valt.

    @Kloppertjes,

    Laat je niet afschrikken door bovenstaande theorie. Je kan al een prima spanningsregulator (van 12 V naar 5 V) maken met een driepolig IC (type 7805) en twee condensatoren voor een bedrag van rond een euro. Als jullie willen kan ik wel een schema sturen. Je kunt natuurlijk altijd ook gewoon een apparte ontvanger accu gebruiken.


    Ik hoop dat ik niet te technisch ben geweest, zo ja dan zal ik het proberen te verduidelijke met een tekeningetje.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Mathijs en Kloppertjes

    Ik ben inderdaad uitgegaan van 12 Volt. Als je met een 6 volt accu gaat varen zou je ook kunnen overwegen om de ontvanger en servo's gewoon op die 6 volt aan te sluiten. Dat gaat ook prima, die RC componenten zijn ontworpen om ook op 4 penlite baterijen van elk 1,5 volt te werken, en dan heb je ook 6 volt.

    Jos heeft ook een punt, een extra ontvangeraccu geeft wat meer zekerheid.

    En met name voor kloppertjes,

    wat Mathijs ook al schreef, als we wat al te technisch gaan worden moet je ons even terugfluiten hoor! Er zijn hier bij de duikboten wel meer draadjes geweest die verzanden in allerlei high-tech gebabbel, waarbij dan de eigelijke vraag wat op de achtergrond verdwijnt. :oops:
     
  12. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Geeft niets :lol: . Ik heb wel meer ervaring met dat soort dingen. Als ik het niet meer kan volgen hoor je het vanzelf :D

    Waarschijnlijk gaan we uit van een 2x een 6 volt 10ah accu. Die kan ik dan gewoon rechtstreeks op mn ontvanger aansluiten toch ?(als die 6 volt nodig heeft)

    Ik weet het, zware accus, maar met een boot van 20 kubieke dm levert dat wel ongeveer 15 kg opwaartse kracht :turn-l: (zoals je ziet wordt het een groot gevaarte)
     
  13. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Nog een vraagje, het WTC wordt afgesloten met een stuk doorzichtig plastic zie ik bij iedereeen. Is dit gewoon plexiglas of een polycarbonaat (lexan, etc)? En het spul wat ertussen zit om het af te dichten, is dat gewoon rubber, en waar kan ik het krijgen?

    Bedankt
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo
     
  15. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Ik zie dat dat voor het grootste deel bajonet sluitingen zijn. Bij ons model zullen die waarschijnlijk niet toepasbaar zijn.

    De 206 van Toneburst heeft zo te zien het soort afdichting dat ik bedoel.

    Een vlakke plaat van plexiglas (of lexan) die afsluit op een vlak stuk aan het WTC. Met ertussen een stuk rubber.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo kloppertjes
     
  17. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Er zullen bij ons ontwerp 2 wtc's naast elkaar zijn geplaats, met ruimte ertussen om iets in te bevestigen (video camera, geluidszooi, etc het moet een onderzoekssub worden). Hierdoor gaat het waarschijnlijk onmogelijk worden om een bajonet sluiting te gebruiken. Omdat er geen delen zullen zijn die vrij kunnen draaien en het moet een makkelijk te onderhouden sub zijn omdat totale NOOBs er later gebruik van moeten kunnen maken. Het in en uit moeten schuiven van allerlei componenten is dan erg lastig.

    Dus helaas zal het waarschijnlijk niet kunnen. Een idee is wel om 2 bajonet sluitingen per wtc te nemen en dan het middendeel los te draaien :roll: . HMMM, moet ik nog even over na denken
     
  18. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi kloppertjes
    wat het meest makkelijke is een flens met een deksel en als afdichting sikaflex een rubbercompound,het nadeel boutjes,moeren of een knevel om het te bevestigen, zo kan je met plexiglas,lexaan van elke dikte een goede afdichting maken en je weet hoe dikker hoe minder boutjes je moet alleen opletten als je sikaflex gebruikt dat als er boutjes doorheen gaan gebruik dan een gaatjes tang anders scheurd het door als het ingedrukt word.
    groeten fred
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo
     
  20. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik ken ze onder de naam "wek-flessen" (wek zou ook weck kunnen zijn)
    Werden gebruikt om eten (inderdaad, na steriliseren of wel "even de kook erover") in te bewaren.
    Ze zijn volgens mij nog steeds te koop.
    Xenos ed?

    Wim
     

Deel Deze Pagina