veerboot Dordrecht

Hartelijk bedankt voor jullie leuke reacties.

Paul.
Ik heb inmiddels twee passende modelpersonenauto's maar er moeten minstens nog twee passende vrachtwagens bijkomen.
Deze zijn moeilijk te vinden in de passende schaal, het zal dus wel eigenbouw worden. (en zo licht mogelijk)
Het model heeft al wel met draaiende stoommachine in het water gelegen
maar er moet benedendeks nog wel het een en ander gebeuren.

Ik zal niet naar Goes gaan, het ligt voor mij wel een heel eind uit de richting.

Groeten Henry

Bouw je in de schaal 1:43 Henry?

Daar is namelijk wel wat in te vinden qua oude modellen vrachtwagens bij de merken Schuco en Minichamps.

Wat voor tijd bouw je?
Ik deed vroeger (voor zover ik dat heb met 30 jaar) standaard streekbussen bouwen.

In het echt zijn deze bussen gebouwd van 1967 tot 1988, tot halverwege 2008 waren ze nog in dienst in Eindhoven.

Deze dingen:
images

Als je interesse hebt in een bus, dan wil ik er wel eentje voor je bouwen (als ik er nog een beetje handigheid in heb, ik bouw ze al tijden niet meer)
Ik bouwde ze op HO, dat is 1:87 maar in feite kan dat gewoon op elke schaal zolang er banden voor zijn.

Ben ook wel benieuwd naar de schaal, want ook in 1:32, en 1:50 is het een en ander te koop, in diverse merken en schaalgetrouwheid. Siku bijvoorbeeld maakt goede modellen in deze schalen, al zijn ze ws wat zwaar omdat ze voor een deel van metaal zijn.

VrGr,

Theo

11 meter breed, in schaal 30cm, komt neer op 1:36
In het begin staat dat hij bouwt van voor 1955, dus voor de verlenging.

11 meter breed, in schaal 30cm, komt neer op 1:36

Je hebt gelijk, dan is het dus niet de verlengde versie van 1955. Ik had me alleen op de lengte gericht. En helemaal toen ik even de eerdere post doorlas, daar staat "versie van voor 1955", waar ik gelezen had "van 1955" :hammer:.

Groet,

Ad

Dan wordt de spoeling een stuk dunner vrees ik, dat is volgens mij niet echt een "standaard" schaal. Ik heb ergens een link gehad naar een site die modellen van autos importeert en verkoopt, als ik die weet terug te vinden zal ik hem hier posten. Die hadden een lange rij met schalen staan.

VrGr,

Theo

Henry, je maakt echt waar prachtig werk. Vooral de details zijn een lust voor het oog.
En die stuurhuizen............pff, petje af zeg.

De schaal is inderdaad 1:36, weliswaar niet zo gebruikelijk maar de reden is de uiteindelijke afmeting van het model.
Een lengte van 110 cm is nog redelijk hanteerbaar, het maximaal toelaatbare gewicht van 12 kg is wat aan de krappe kant, dus moet er bij de opbouw zo veel mogelijk gewicht worden bespaard.
De totale opbouw weegt tot nu toe 1700 gram.
Voor een eventuele deklast zal dus niet zo veel meer overblijven.
Het plan is om enkele voertuigen uit die tijd zelf te bouwen waarbij denk ik een GMC vrachtwagen niet mag ontbreken maar dit is iets voor de wat verdere toekomst. Eerst maar eens zorgen dat de veerboot zelf in het water komt, er zijn nog wel een paar hobbeltjes te nemen.

Ik wens ieder een prettige jaarwisseling en een gezond en voorspoedig 2014
Groeten Henry

Dan zou je bij de militaire bouwpakketten moeten kijken. Daar is genoeg te vinden in schaal 1:35 en met een beetje handigheid zijn de vrachtwagens om te bouwen naar een civiele uitvoering. Bovendien zijn plastic bouwpakketten licht.

Vandaag was het serieproductie: knippen, frezen en boren.
70 stuks septers voor het brugdek.

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat was optie 2. Ik ga er niet vanuit dat iedereen een straalcabine tot zijn beschikking heeft natuurlijk.

Back