VENUS DLG FERTIGMODELL MODELL-EXPERT

hmmm...ik wordt gek geloof ik.......nu staat hij er wel tussen. Ik zal mijn examenweek er maar de schuld van geven haha

Heee Theo,

Goed verslag.
Jammer dat de Venus een beetje teleursteld.
Als ik je goed begrijp vliegt hij als een trottoirband met een werpstift.
Ik ben heel benieuwd naar het effect van de wijzigigen.
Wellicht is het een goed idee om Bart (de materiaalverzamelaar) de Venus eens door te laten rekenen met een van zijn spreadsheet rekenmodellen.
Misschien wordt je daar iets wijzer van.
Het kan zo zijn dat het zwaartepunt totaal fout ligt.

Succes

Frans

@ Frans,

Mwahhhh trottoirband??... eerder als een stoeptegel. Ik heb er maar 1 middag mee gevlogen en redelijk veel startjes gemaakt. Inderdaad ook even aan het spelen geweest met het zwaartepunt. Die lag toch redelijk goed hoor.
Ben intussen bijna klaar met alle aanpassingen. Het gat niet snel. Ondanks dat het haast niet te zien is vreet het up to date houden van de site tijd. Heb zelfs nog geen kans gezien de lichte schade aan mijn Aspi die het in Zoetermeer opliep te repareren. Wel de Twister van Henk opgelapt na een crash. Graag gedaan hoor Henk. No problem!!!
Vanavond ook een mail richting China gedaan met de vraag wat nu de definitieve versie is van de Venus. Verwacht morgen mail terug. Daar zijn ze tot nu toe steeds heel snel mee.

Theo zei:
Wel de Twister van Henk opgelapt na een crash. Graag gedaan hoor Henk. No problem!!!

Het was erg gezellig en je krijgt gelijk weer wat ruimte in je hobbyhok als ik ben geweest. Heb beide nog niet kunnen testen. Bedankt! :thumbsup:

Henk

Vandaag tussen de buien door in het zonnetje de Venus met alle aanpassingen eens even geprobeerd. Wow.... ik had wel een duidelijk verbetering verwacht maar toch niet van dit formaat. Het is nu een DLG. Het gooit een stuk beter en het zweeft nu tenminste lekker. Is ook niet meer zo kritisch op het hoogteroer. De vliegtijden zijn verdubbeld ten opzichte van de standaard setup. Het gewicht is toch nog steeds 220 gram en daarom zal hij niet met het zwakste belletje omhoog gaan.
Om het helemaal af te maken zou je de stabilobevestiging nog moeten verstevigen. Verder is de kist in deze setup een aanrader voor iedere starter die voor een paar tientjes in wil stappen in de wereld van de DLG.
Hier onder een logfile van een van de vluchten. Niet eens de beste van vanmiddag :wink:

normal_VenusAltiMod.jpg

De Venus van Theo wordt nu van mij. Ik ben erg benieuwd. In Zoetermeer heb ik er een gezien, en die had een idioot slappe staartboom. Blijkbaar is dat bij deze kist geen probleem. Ik begrijp dat het voor wedstrijden geen competitieve kist zal zijn, maar ach, dat is mijn huidige bonsai toch ook niet echt (doet het niet slecht, maar hij haalt het niet bij de toppers). Ten opzichte van mijn bonsai zal het wel een vooruitgang zijn. Daarmee haal ik nu still-air tijden van zo'n 40 sec, ben benieuwd wat het hiermee gaat worden. Theo, wat voor tijden haalde jij met dit vliegtuig na alle verbeteringen? Dat er wat snelheid op moet blijven ben ik van de bonsai wel gewend, die heeft ook de neiging onbestuurbaar weg te vallen bij net te weinig snelheid.

Meteen een vraag die in me opkomt: wat doe je met de flaps tijdens de worp? Ik zie dat Theo 2 mm up en iets rechts richting heeft gebruikt. Dat beetje richtingroer gebruik ik op de bonsai ook, en die gaat er nu meteen na de worp langzaam (1 sec) vanaf. Is dat met de flaps ook zo of laat je die staan tot bovenin?

Als ik een beetje met de Venus gevlogen heb zal ik mijn ervaringen met jullie delen.

Even mijn eerste ervaring delen. Ik heb vandaag enkele startjes kunnen maken voordat wij werden weggestuurd van ons veld door een overijverige boswachter. Het gaat dus echt om een allereerste indruk.

Allereerst over de afwerking van de kist. Het kapje sluit slecht aan op de romp, Theo had hier ook al iets over geschreven. Zonde maar niet dramatisch. De folie is erg dun en liet op sommige stukken los van de vleugel en het horizontale staartvlak. Wat nastrijken met de bout heeft dit al flink verbeterd. Voorlopig laat ik deze bespanning nog wel even zitten. Ik overweeg de 2 vleugelhelften aan elkaar te lijmen, die zijn nu nog los van elkaar. Wat voor lijm zal ik hiervoor het beste kunnen gebruiken? De wortels zijn van balsa. Gewoon secondenlijm of epoxy?

Op naar het veld. Eerst twee handstartjes. Beetje bijtrimmen en het zag er prima uit. Toen de eerste relaxte zwaai. Wow 8O dat gaat makkelijk hoog! Hij pakte ongeveer dezelfde hoogte als mijn bonsai die vol wordt weggegooid. Daarna nog een paar keer geprobeerd wat harder te gooien, maar dat ging nog niet lekker. Eerst een paar keer over de kop, nu met een klein beetje down in de worp (gaat er meteen na het gooien uit) gaat hij strakker omhoog. Juiste punt van loslaten wordt nog even zoeken, het gevoel van dit vliegtuig is nogal anders dan van de bonsai. Qua vliegen heb ik het idee dat hij niet veel beter vliegt dan de bonsai. En dat terwijl de spanwijdte toch een factor 2 groter is. Tuurlijk ken ik de bonsai veel beter en vlieg ik de Venus soms nog net onder het randje en was het licht turbulent. Vliegtijden nu ca 30 sec, ik hoop na wat ervaring met dit vliegtuig richting zo'n 50 sec te kunnen gaan. Ik verwacht zeker geen topprestaties van deze kist. Ik zal echt niet meekunnen met de toppers, maar ik zal wel weer veel plezier aan dit vliegtuig kunnen beleven. In Malden kom ik meedoen en zullen we zien hoe hij zich verhoudt tussen al het geweld van de echte mannen.
Ik krijg wel zere vingers van de wat dunne werppen. Aan de onderkant is hij ook nog eens wat aan de korte kant. Wellicht ga ik hier nog eens een iets dikkere en langere inzetten. Zou ik een stukje koolstof staaf over de bestaande werppen heen kunnen schuiven?

Raymond,

Eeen beetje downtrim in de start klopt. Had ik ook nodig na de modificatie met V-stelling. Daarna ging het starten bij mij gewoon voluit. Zonder thermiek moet een tijd van 1 minuut makkelijk haalbaar zijn.
Dunne werpstift??? Goh dan heb ik toch meer eelt op de vingers :rolleyes:

Ik heb gisteren nog wat kunnen vliegen met de Venus. Dit heeft enerzijds het nodige enthousiasme opgeleverd, anderzijds de nodige vragen.

Het gooien ging nu stukken beter. Ik kon veel harder gooien (kreeg van clubgenoten de opmerking of mijn arm niet uit het lood zou gaan), waarbij vliegtijden van 50-55 sec gehaald werden. Mijn doelstelling van 50 sec is dus al ruim gehaald. Meer dan 1 min moet inderdaad goed mogelijk zijn. Verder heb ik net als Theo gemerkt dat je de snelheid erin moet houden met de Venus. Als je net te langzaam vliegt valt hij flink weg wat je kostbare meters en seconden kost.
Na enkele starts hoorde ik een hoop geflapper na de worp. De helft van de bespanning aan de bovenzijde van het stabilo bleek totaal losgekomen te zijn. Een beetje secondenlijm bracht uitkomst, maar er moet zeker wel een nieuw (massief) stabilo komen. Na nog wat worpen zag ik dat de vleugel niet helemaal recht op de romp stond. Na de landing de boel weer rechtgezet en nog een keer gegooid. Zelfde verhaal. De vliegtijden gingen ook meteen met seconden achteruit. Grappig te zien dat je zelfs kleine afwijkingen in de vliegtuig geometrie meteen terugziet in de tijden. Het blijkt dat het houten frame waar de vleugel op vast zit met bouten losgekomen was van de buitenzijde van de romp:
7133477aa4e74c485.jpg

Dit moet maar met wat epoxy weer vastgezet worden. Na het verwijderen van de vleugel zag ik ook dat een van de bouten mijn gooitechniek niet heeft volgehouden:
7133477aa4e74acb0.jpg

De bouten lubberen ook flink uit in de vleugel. Ze zitten zo in het balsa, zonder enige bescherming er omheen. Dat trekt het balsa dus niet. Wat zal ik hieraan moeten doen? Busjes in de vleugel lijmen waar de schroeven doorheen gaan? Wordt wel meteen zwaarder (wel bij het zwaartepunt) en gaat het dan wel houden of scheuren de busjes ook gewoon verder door het balsa? Ik wil in ieder geval de vleugelhelften aan elkaar lijmen om er wat meer één geheel van te maken. Dat zou de krachten wat meer moeten verdelen. Wat voor lijm kan ik het beste gebruiken voor het aan elkaar lijmen van de vleugelhelften? Epoxy / CA (dun/dik)?

De zere vinger bij het gooien komt omdat de onderkant van de werppen te kort is. Het uiteinde van de werppen zit precies halverwege mijn vinger, en die doet dus goed zeer na een paar keer gooien. Ik denk erover een stukje dunne koolstofbuis door de werppen te prikken (past precies) waardoor er aan de onderkant een stukje dunne koolstof nog uitsteekt. Ik hoop dat de krachten op mijn middelvinger dan wat beter verdeeld worden. Dit zou er dan zo uit moeten gaan zien (let alleen op de onderkant):
7133477aa4e75af1f.jpg

Ik begin te begrijpen waarom dit vliegtuig zo goedkoop is. De afwerking is het allemaal net niet. Toch verwacht ik nog steeds wel het nodige plezier aan dit vliegtuig te gaan beleven. De vliegtijden van gisteren stemmen hoopvol. Ja, ik weet het, een mini van Peter of Jurgen vliegt al veel langer, maar tov de bonsai is dit al een aardige verbetering. Er komt echt wel een keer een goede kist....

Hebben jullie antwoorden voor mij op de volgende vragen?
- welke lijm gebruiken voor het aan elkaar lijmen van de vleugelhelften?
- hoe kan ik voorkomen dat de schroeven uitlubberen in het balsa?
- het gewicht van de Venus is vliegklaar 220g. Is dat echt zwaar voor een kist van 1,23m? Tov de bonsai (0,6m, 96g) valt het nogal mee. Wat weegt een gemiddelde goede full-size?

Laatst bewerkt door een moderator:
Vleugelhelften tegen elkaar lijmen kan met sec. lijm mits de passing goed is. Daarna een klein glasmatje erover voor de stevigheid.
Misschien dat een messing buisje helpt. De fullsize dlg's hebben meestal een hardpoint van epoxy met microballoons. Als je de ruimte hebt dan zou je 1cm rondom de bouten moeten weghalen en vullen met een mix van epoxy en microballons. Uitlaten harden en dan het gat even op nieuw boren. Om de bout te ontlasten zou je een paspen in de vleugel kunnen lijmen die weer in een gat in de romp valt.

220 gr voor een kist van 123 cm is redelijk zwaar maar er valt nog mee te vliegen. Een goede fullsize zit meestal rond de 260 gr maar word bij wind al snel verzwaard.

Nou zoals ik in mijn mail al aangaf best een leuk kistje. Ik heb er niet al te veel tijd ingestoken om alles tiptop in orde te maken. Het bewijs dat het met wat aanpassingen een veel beter kistje zou zijn was voor mij voldoende. Duurzaamheid van deze aanpassing niet. Onderstaand advies is ook richting BlueArrows gegaan. Of ze er iets mee doen of gedaan hebben :puppydogeyes: Kweet niet.

Voor een duurzame aanpassing zou ik het volgende doen.
De vleugel van alle bespanning ontdoen. Daarna deze in de juiste Vstelling met wat CA aan elkaar lijmen.
Voorin de neuslijst een hardpoint maken voor een paspen. Dat kan door ter plekke een hard balsa blok in te lijmen bv. Wel lekker overmaats en zo dat hij voldoende steun heeft.
De achterkant van de vleugel valt een stuk over de romp. (achter de rompopening) Hier kan je een bevestiging maken met een breekbout. Dit doe je door bv iets voor de achterlijst over de beplanking een ruim stuk multiplex te lijmen. Dit voorkomt dat je de breekbout door het balsa draait. Lijm ook aan de onderkant ter plekke een stukje dun multiplex ter versteviging.
Hierna over het gehele middenstuk een strook glas en de vleugel opnieuw bespannen.

Een oplossing voor het stabilo had ik je al gegeven. Niet zo moeilijk dacht ik.

Bij het plaatsen van de vleugel op de romp zie je dat die eigenlijk niet goed past. Dit is de oorzaak van die kromme bout. Door de V-stelling rust de vleugel niet goed op de romp. Het mooiste is om dit op te lossen met wat microballoons en epoxy. Simpel en snel kan het door de romp ter plekke iets te verhogen met een houtstripje. Gewoon met CA vastzetten en klaar.

Tja wat heb ik weggegeven :rolleyes:.
Het lijkt veel werk, maar is het niet. In een paar uurtjes moet de klus geklaard kunnen zijn. Over het gewicht zou ik me niet te druk maken. Ik vond het best goed vliegen. Tis geen Twister,Aspi of Tantalus natuurlijk.

Voorin de neuslijst een hardpoint maken voor een paspen. Dat kan door ter plekke een hard balsa blok in te lijmen bv. Wel lekker overmaats en zo dat hij voldoende steun heeft.
De achterkant van de vleugel valt een stuk over de romp. (achter de rompopening) Hier kan je een bevestiging maken met een breekbout.
Op zich denk ik dat het geheel zoals het nu is ook wel stevig kan worden. Als ik maar kan voorkomen dat de bouten uitlubberen in het balsa. Het idee van Alex vind ik wel oke, ik denk dat ik zoiets ga proberen.

Een oplossing voor het stabilo had ik je al gegeven. Niet zo moeilijk dacht ik.
Dat komt ook wel goed. Ik ga binnenkort een nieuwe maken, dat lukt allemaal wel.

Door de V-stelling rust de vleugel niet goed op de romp. Het mooiste is om dit op te lossen met wat microballoons en epoxy.
Hoe zou ik dat lekker in vorm krijgen? Als ik er zomaar wat epoxy op smeer loopt dat toch meteen uit? Of wordt dat icm de microballoons een soort pasta? (heb dat nog nooit gedaan). Van dat stukje hout ertussen had ik zelf ook al bedacht, maar met epoxy lijkt me mooier (maar ook weer zwaarder?)

Die paspennen waar jullie over spreken, is dat zo'n pen die vanuit de vleugelvoorrand recht naar voren wijst?

Zou de vleugel het houden met 4 nylon bouten ipv stalen? De verbogen metalen bout stemt me niet hoopvol, maar belasting op afschuiving (is volgens mij de enige belasting als de constructie goed is) is natuurlijk iets heel anders dan buiging.

De belasting op afschuiving kun je opvangen met de paspen die ik eerder vermelde.
Epoxy met microballons is erg licht . Je moet dan je vleugelonderkant bij de wortel voorzien van een laagje pva (poly vinyl alcohol) en die druk je dan in de epoxy microballon mix. Dit geeft een perfecte passing.

PVA? Heb ik niet (denk ik). Werkt bakpapier ook?
Hoe moet de verhouding epoxy/balloons zijn? Ongeveer half/half volume? Ik heb (nog) geen 0.1g weegschaal om een gewichtsverhouding toe te kunnen passen.

Back