Ik heb gisteren nog wat kunnen vliegen met de Venus. Dit heeft enerzijds het nodige enthousiasme opgeleverd, anderzijds de nodige vragen.
Het gooien ging nu stukken beter. Ik kon veel harder gooien (kreeg van clubgenoten de opmerking of mijn arm niet uit het lood zou gaan), waarbij vliegtijden van 50-55 sec gehaald werden. Mijn doelstelling van 50 sec is dus al ruim gehaald. Meer dan 1 min moet inderdaad goed mogelijk zijn. Verder heb ik net als Theo gemerkt dat je de snelheid erin moet houden met de Venus. Als je net te langzaam vliegt valt hij flink weg wat je kostbare meters en seconden kost.
Na enkele starts hoorde ik een hoop geflapper na de worp. De helft van de bespanning aan de bovenzijde van het stabilo bleek totaal losgekomen te zijn. Een beetje secondenlijm bracht uitkomst, maar er moet zeker wel een nieuw (massief) stabilo komen. Na nog wat worpen zag ik dat de vleugel niet helemaal recht op de romp stond. Na de landing de boel weer rechtgezet en nog een keer gegooid. Zelfde verhaal. De vliegtijden gingen ook meteen met seconden achteruit. Grappig te zien dat je zelfs kleine afwijkingen in de vliegtuig geometrie meteen terugziet in de tijden. Het blijkt dat het houten frame waar de vleugel op vast zit met bouten losgekomen was van de buitenzijde van de romp:
Dit moet maar met wat epoxy weer vastgezet worden. Na het verwijderen van de vleugel zag ik ook dat een van de bouten mijn gooitechniek niet heeft volgehouden:
De bouten lubberen ook flink uit in de vleugel. Ze zitten zo in het balsa, zonder enige bescherming er omheen. Dat trekt het balsa dus niet. Wat zal ik hieraan moeten doen? Busjes in de vleugel lijmen waar de schroeven doorheen gaan? Wordt wel meteen zwaarder (wel bij het zwaartepunt) en gaat het dan wel houden of scheuren de busjes ook gewoon verder door het balsa? Ik wil in ieder geval de vleugelhelften aan elkaar lijmen om er wat meer één geheel van te maken. Dat zou de krachten wat meer moeten verdelen. Wat voor lijm kan ik het beste gebruiken voor het aan elkaar lijmen van de vleugelhelften? Epoxy / CA (dun/dik)?
De zere vinger bij het gooien komt omdat de onderkant van de werppen te kort is. Het uiteinde van de werppen zit precies halverwege mijn vinger, en die doet dus goed zeer na een paar keer gooien. Ik denk erover een stukje dunne koolstofbuis door de werppen te prikken (past precies) waardoor er aan de onderkant een stukje dunne koolstof nog uitsteekt. Ik hoop dat de krachten op mijn middelvinger dan wat beter verdeeld worden. Dit zou er dan zo uit moeten gaan zien (let alleen op de onderkant):
Ik begin te begrijpen waarom dit vliegtuig zo goedkoop is. De afwerking is het allemaal net niet. Toch verwacht ik nog steeds wel het nodige plezier aan dit vliegtuig te gaan beleven. De vliegtijden van gisteren stemmen hoopvol. Ja, ik weet het, een mini van Peter of Jurgen vliegt al veel langer, maar tov de bonsai is dit al een aardige verbetering. Er komt echt wel een keer een goede kist....
Hebben jullie antwoorden voor mij op de volgende vragen?
- welke lijm gebruiken voor het aan elkaar lijmen van de vleugelhelften?
- hoe kan ik voorkomen dat de schroeven uitlubberen in het balsa?
- het gewicht van de Venus is vliegklaar 220g. Is dat echt zwaar voor een kist van 1,23m? Tov de bonsai (0,6m, 96g) valt het nogal mee. Wat weegt een gemiddelde goede full-size?