(Ver)bouw Formost 150 met Jetcat P80

Gisteren de remmen wel nodig gehad. Geen wind en wat langer gras dan normaal en de formost kwam niet op snelheid. Voor het eind van de baan de remmen erop en het stuur om. Resultaat was helaas een gebroken stuur kabel.

De conus weer aargepast zodat het volledige vermogen uit de motor komt, wel nodig daar.

Ik kwam er later achter dat hij op een anders punt was gebroken dan ik dacht dus nog even snel gerepareerd. Helaas vergeten een schroefje vast te zetten wat resulteerde in een los bungelende neuspoot onder de kist.......... Doorvliegen met kans op verlies was geen idee maar een poot onder de kist bij het landen ook niet. Landing toch maar direct ingezet in hoog gras en dat ging heel goed. De neuspoot werd gelanceerd en lag een paar meter verderop. Nauwelijk schade gelukkig, alleen bij de wiel bak een scheurtje van de staalkabels die eraf getrokken werden.

Nieuwe kabels zitten er al weer op en de neuspoot zit goed vast nu ;) Alleen de scheur nog even lijmen en alles is weer klaar. De rem kleppen deden het wel goed want met bijna volle tanks remde hij erg goed af.

Vandaag verlichting op de formost gezet. Zelfs met de felle zon was dat prima te zien en het landingslicht was erg mooi fel. Nu is een formost wel geen schaal kist maar dit is nog maar een begin ;) De grotere plannen worden later bekend.......

cimg6396.preview.jpg

cimg6397.preview.jpg

cimg6421.preview.jpg

Ook een video voor een indruk:

De remmen zijn ook mooi om de kist aan de grond te nagelen in de landing. Remmen erop voor touchdown en je ziet hem mooi door de benen zakken ook bij een rustige landing. Normaal zakt hij niet door. Landen gaat met de flaps ook perfect. 7% up wordt nu meegemixt en dan blijft hij perfect leven met flaps. Je moet flink gas erop houden bij het binnen slepen maar dat is ideaal. Gas eraf en hij valt als een baksteen ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Heee Herman,

je bent weer lekker bezig zo.

En die remmen erop voor touch down werkt zeker goed.
Doe ik eigenlijk alleen als ik merk dat ik niet goed uitkom, anders druk ik gewoon down wanneer de wielen staan of gooi de schakelaar om.

Zie je op Pampa ;-)

Dat down drukken na touch down heeft voor wat verrassingen gezorgd al ;) Liever remmen :) Remmen aanleren als gewoonte is ook niet verkeerd, je hoeft ook niet zover terug te taxien ;)

Pampa...... owja, eens kijken of dat gaat lukken....

Down is ook meteen remmen ;-)
Echter moet je dit pas doen als echt alle wielen vast aan de grond staan anders krijg je leuke stuiters :-(

En het erg tegen onnatuurlijk om down te drukken, geregeld komt ook nog de schakelaar van pas.

En tuurlijk gaat Pampa lukken ;-)

Laatst bewerkt:
Gisteren eens gekeken of er nog plek was voor een ecu en verlichting schakelaar. Helaas, ruimte voor maar 1. Verlichting gaat ook enkele A's worden dus daar moet ook een degelijke betrouwbare in (waarom volgt later). De ontvanger accu werd ook net iets minder en daar had ik geen nieuwe voor. Een simpele berekening laat zien dat er iets van 1,5 - 2A continu wordt verbruikt door de ecu en ontvanger samen. Dat stelt niets voor :) Ontvanger schakelaar mag 8A continu en 20A piek. De ecu lipo is een 3Ah dus de ontvanger erbij voeden kan makkelijk (normaal 165mah ecu verbruik per vlucht en 15 voor de ontvanger). Even een stekkertje erbij en klaar. De 2e schakelaar is nu voor de verlichting. Nu geen geklooi met stekkers meer ;)

Waarom de verlichting zo belangrijk wordt blijft nog een beetje een verassing maar er kan maar 1 reden zijn dat verlichting noodzakelijk is :)

Vandaag de test met 1 accu voor ontvanger en ecu en geen enkel probleem. 4 vluchten later heeft het zich wel bewezen ;)

Motor starte nog wat lastig, klevende lagers :( Naja, smeer leidingen maar eens doorspuiten ;) Wellicht ook een tikje meer vermogen op de starter.....

971 mAh totaal verbruikt in 4 vluchten waarvan 2 lastige starts met veel dikke olie in de lagers. 5-6 vluchten geen enkel probleem voordat er geladen moet worden.

971 mAh totaal verbruikt in 4 vluchten waarvan 2 lastige starts met veel dikke olie in de lagers. 5-6 vluchten geen enkel probleem voordat er geladen moet worden.

Dikke olie kan betekenen een beetje hoge temperaturen in de tunnel.

Het gaat dus goed met 1 accu.
Als je er een goed gevoel bij heb niets mis mee .
Je bespaart zo mooi gewicht en plaats.
Als je vliegt heb je alleen de pomp als extra op je ontvanger zitten.
Elke servo is ook een elektro motor. dus 1 extra met iets meer stroom verbruik
Hoe veel cellen gebruik je.
gr Gerrit Jan

Gewicht en plek wat het probleem niet maar ik had geen ruimte voor een schakelaar :) Beter 1 laden dan 2 ;)

De accu is een 2s2p 3000 mAh pakket, zelf gemaakt. Verbruik is iets rond de 200 mAh per vlucht (zonder klevende lagers).

De motor loopt ook na een lange rust pauze perfect soepel. Je zou zeggen dat de olie achter moet blijven maar die lijkt toch te verdampen. Ik ben er nog niet helemaal achter maar het warmere weer maakt het wel erger.

Even een voorproefje van een stukje vleugel. Binnenkort mee vliegen om de kijken of je het merkt in de vlucht en hoe het lijkt bij wat minder helder weer edg.

cimg6509.preview.jpg

cimg6510.preview.jpg

cimg6511.preview.jpg

lijkt mij bij wat donker weer erg mooi.

Maar hoe de lift op bouw is je krijgt zo natuurlijk snel stroming los lating de stroming zal snel van laminaire naar turbulent gaan hoe dit uit pakt ben zeer benieuwd. ik neem aan de de led strip er boven op geplakt zit. misschien kun je de led strip beter in de voorlijst weg werken en zorgen dat hij 1 geheel vormt
Gr Gerrit Jan

Dat zou kunnen maar ik heb boven en onder strips nodig voor de zichtbaarheid. Ik heb beide vleugels zo gedaan dus als het nadelig is is het tenminste wel gelijk links en rechts :)

Hoi Herman, ik vlieg regelmatig met men Zagi in het pikke donker met dezelfde strips en je staat versteld hoe goed je je kissie kunt volgen en besturen in donker en het ziet er toppie uit als ti vliegt int donker, overdag is het iets minder maar als je die strips op je lipo en dan op de stekker vd balanser bvb op 3 cellen doet dan geven die strips voldoende licht om goed gezien te worden

Gr Japioooooooooo

Laatst bewerkt:
KLopt Jaap. Op een kleine kist die dichtbij vliegt zijn ze haast te fe fel :) Daarom ben ik benieuwd wat het doet als je verderweg vliegt.

Ik heb op Gerpinnes een Jet zien vliegen in echt pikke donker met alleen de normale navigatie verlichting en helemaal niet zo sterk en die man vloog er uitmuntend mee, het is even wennen om op je verlichting te vliegen als je begrijpt wat ik bedoel.

Verder is dat echt leuk om in donker te vliegen en heel goed te doen en wat ik al zei tis ff wennen en het verschil van dichtbij of veraf is alleen iets mindere velle leds, je kunt echt heel ver weg vliegen zonder dat je het niet meer goed ziet

Gr Japiooooooooo

het verschil tussen de zaggi en de formost is ook wel wie je er mee laat vliegen de een zet hem in een boom de ander keurig op het veld hoop ik hihi
groetn oet grunn aan eerbeek

Back